Permalänk
Medlem

Ny mus med kvalitet

Hejsan,

Börjat leta efter en ny mus, men blir mer och mer skrämd och irriterad när jag läser.
Även de dyrare "gaming" verkar ha högst tveksam snittkvalitet, och allt som oftast kassa drivrutiner.
Kör nu med en Logitech MX500 (Föregångare till MX510, som är föregångare till MX518, so0m är föregångare till G400).
Musen har alltså fungerat utmärkt för daglig användning i upp mot tio år.
Bytar främst för att få en mus där jag kan ändra DPI on the fly. Skulle även vilja ha en mus med lite bättre stöd för lillfingret, och testa något nytt, så G400 är ett lite trist alternativ.

Tittat främst på QPAD 5K, Mionix Naos 5000 och SteelSeries Ikari Laser, men de användarkommentarer jag läser tyder på ganska dålig kvalitet...
Var även inne i en större dator butik och frågade lite om returfrekvens på mionixmusen.
Denna hade strax över 5% i returfrekvens, att jämföra med t.ex. Logitech G400 som låg runt 0.4%...

Så, finns det någon bra, drägligt ergonomisk, mus idag som har en chans att fungera lika länge och lika bra som min MX500?

Permalänk
Medlem

Jag har en Ace Edge 3200, gillar utformningen och lillfingerstöd då jag har ganska stora händer. Min är nu cirka två år gammal och det syns att den har blivit använd dagligen, lite färg har börjat flagna men den känns fortfarande bra.

Jag tror dock att det är svårt att få tag på möss som håller i uppåt tio år nu för marknaden för möss verkar vara typ slit och släng vartannat år.

Permalänk
Medlem

Varför är de flesta musförpackningar så sjukt korkat utformad att musen är vänd åt fel håll, vilket gör det omöjligt att testa hur den ligger i handen, trots att förpackningen är formgjuten?
Fick bli en G400 tillslut. Fått grymt bra recensioner, är ett beprövat kort och kostade mindre än hälften av vad de andra alternativen gjorde. Dock hade den inte riktigt samma kvalitetskänsla som min MX500. Framförallt är G400 markant lättare.

Permalänk
Medlem

En logiteh G500 kan vara något att titta på till nästa gång?
är som en G400 med högre kvalite och lite andra små features. Dock så är det samma utformning på den, så ger kanske inte det högt eftertraktade lillfingerstödet.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Har inte haft några kvalitets problem med min Qpad 5K, den har varit väldigt bra än så länge.
Däremot så lär den väll kanske inte hålla sig i liv lika länge som min 3.0a som jag nu har på jobbet som fortfarande funkar hur bra som helst.

Störst kvalitets problem har jag haft med Razer mössen genom åren.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Jag har en Logitech G9 (dock finns det nog bara G9x nu), den har hållt bra nu i 3 år (minst) , gillar känsla av musen grymt mycket. Dessutom får du med 2 skal vilket gör att du kan ta det du gillar bäst. Riktigt bra kvalitet känsla genom hela musen, scollen är one of i kind, lätt den bästa jag har känt någonsin!

Permalänk
Medlem

Mx518 är nog den bästa musen som gjorts för gaming.
Har också en g5 men den har inte alls samma känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Varför är de flesta musförpackningar så sjukt korkat utformad att musen är vänd åt fel håll, vilket gör det omöjligt att testa hur den ligger i handen, trots att förpackningen är formgjuten?
Fick bli en G400 tillslut. Fått grymt bra recensioner, är ett beprövat kort och kostade mindre än hälften av vad de andra alternativen gjorde. Dock hade den inte riktigt samma kvalitetskänsla som min MX500. Framförallt är G400 markant lättare.

Du kan alltid fråga i affären om dom vill bryta upp förpackningen så du får testa den i handen. Jag fick dem att bryta upp en mamba som jag fastnade för.(köpte den ej i butiken pga de sjuka överpriset)

Permalänk
Medlem

Är du ute efter kvalité så ska du akta dig för Naos 5000, finns massor med trådar om hur dålig den är (mjukvaran då framför allt).
Har en själv också som är katastrof.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Skrivet av imo:

Jag har en Logitech G9 (dock finns det nog bara G9x nu), den har hållt bra nu i 3 år (minst) , gillar känsla av musen grymt mycket. Dessutom får du med 2 skal vilket gör att du kan ta det du gillar bäst. Riktigt bra kvalitet känsla genom hela musen, scollen är one of i kind, lätt den bästa jag har känt någonsin!

Har själv en G9, där sensorn tidvis har börjat dampa ur efter tre års användning. generellt sett är det ju lite kul när saker dör, så man får köpa nytt, men jag har hittills inte hittat nån ersättare jag kan tänka mig, annat än G9x.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Kör själv Razer Naga, som är helt fantastisk på alla sätt och vis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har själv en G9, där sensorn tidvis har börjat dampa ur efter tre års användning. generellt sett är det ju lite kul när saker dör, så man får köpa nytt, men jag har hittills inte hittat nån ersättare jag kan tänka mig, annat än G9x.

På mina senaste möss (1 x logitech g9, 1 x logitech g9x, 2x logitech G500) har sladden börjat glappa precis i början vid musen efter inte alls lång tid - ingen hård användning alls eller så. Verkar vara en brist. Deras kundservice är dock top-notch.

Permalänk
Skrivet av MrMacho:

Är du ute efter kvalité så ska du akta dig för Naos 5000, finns massor med trådar om hur dålig den är (mjukvaran då framför allt).
Har en själv också som är katastrof.

Jag fick bukt med mina problem genom att installera om programvaran för musen i "Program" istället för i "Program (x86)". Vad det egentligen innebär är jag för korkad att fatta uppenbarligen. Men det funkade så det lämnar jag därhän.

Sedan dess har min NAOS 5000 skött sig utomordentligt fint. Ruskigt bra/skön mus.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk

Köpte en 518 runt 2005 när dom kom och haft den mer eller mindre hela tiden efter det.
Provat en del andra men ändå gått tillbaka.

Dock har jag saknat stöd för ring/lillfinger.
Köpte en lätt beggad Minonix Naos 3200 av en medlem här.
Lite tyngre än 518 vilket passade utmärkt för ps tex.
Galet skönt med stöd för fingrarna.
Dock tog det mig ca. 1mån innan jag verkligen blev ett med musen.
Idag skulle jag inte tveka att köpa en till.
Provade en G400 på jobbet, men nej, någon ny 518 är det inte, för mig.

Har letat beggad RAT7, dåligt med det, blir nog en ny, mest för nyfikenheten och fysiska inställningsmöjligheterna.

Kvalitén/känslan på Mionix skulle jag nog lätt vilja klassa som högre än något annat jag provat.
Nu är ju 3200 ganska avskalad mot 5000 men jag har inget mot det, byta färg på led......

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...