Permalänk

CPU Fan error?

Hej alla!. Jag fick mina dator delar igår och så slängde jag ihop den igår med :-)!... Den funkar bra men när man ska starta om datorn så kommer det upp en ruta där det står CPU Fan error och då skickar den mig till bios för att fixa det på något vis och när jag går ut från biosen så startar Windows 7 utan fara.
Vad kan deta bero på? Har jag kopplat CPU fläkten fel eller?

Med vänlig hälsning, Valle

Permalänk

Japp, eller fel och fel... På de flesta moderkort finns det minst två olika fläktuttag. Den ena är CPU-fan och den andra chassie-fan(?). Kopplar du in CPU-fläkten i CPU-fan så kommer din fläkt styras av temperaturen på CPU'n och du slipper dessutom ditt problem! Win-win

Permalänk
Medlem

Det kan också vara som så att fläkten inte snurrar snabbare än ~600RPM i BIOS/UEFI startning sekvensen. Då kommer moderkortet per automatik varna för att det är fel på din CPU fläkt.

Detta värde går att ställa in själv i BIOS/UEFI. Istället för valet IGNORE som jag sett en del puckon göra så kan du sänka värdet till 200RPM.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Det kan också vara som så att fläkten inte snurrar snabbare än ~600RPM i BIOS/UEFI startning sekvensen. Då kommer moderkortet per automatik varna för att det är fel på din CPU fläkt.

Detta värde går att ställa in själv i BIOS/UEFI. Istället för valet IGNORE som jag sett en del puckon göra så kan du sänka värdet till 200RPM.

Jag har installerat fläkten på CPU-fan, jag har ett Asus rampage extreme socket 2011... Ja den är inställd på att fen ska köra på 600 rpm...
Så om jg ställer in den på 200rpm så fixar det sig eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle-HBG:

Jag har installerat fläkten på CPU-fan, jag har ett Asus rampage extreme socket 2011... Ja den är inställd på att fen ska köra på 600 rpm...
Så om jg ställer in den på 200rpm så fixar det sig eller?

Prova?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Om du nu med säkerhet vet att fläkten funkar, så kan du själv stänga av varningsmeddelandet i bios. Detta fick jag göra då jag kör vattenkylning och helt enkelt inte har någon CPU fan.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Jo fan klart det Den funkar :-), helt splitter ny :-)... Men jag ska prova det när jag kommer hem är på jobbet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle-HBG:

Jo fan klart det Den funkar :-), helt splitter ny :-)... Men jag ska prova det när jag kommer hem är på jobbet nu

Vad har du för fläkt ifall den snurrar saktare än 600 rpm vid uppstart?
Sänka varningen till 200 hjälper ju som sagt enbart ifall fläkten snurrar saktare än defaultvarningen på 600rpm vid start.

Som exempel: Mina 140mm på Phanteks-kylaren t.ex. är max 1200-1300rpm, så för att de ska snurra saktare än 600rpm och varningen komma, ska de alltså gå på under 50% i BIOS/UEFI.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vad har du för fläkt ifall den snurrar saktare än 600 rpm vid uppstart?
Sänka varningen till 200 hjälper ju som sagt enbart ifall fläkten snurrar saktare än defaultvarningen på 600rpm vid start.

Som exempel: Mina 140mm på Phanteks-kylaren t.ex. är max 1200-1300rpm, så för att de ska snurra saktare än 600rpm och varningen komma, ska de alltså gå på under 50% i BIOS/UEFI.

Det är en:

Noctua NH-D14 SE2011 CPU Kylare
Socket 2011, 300~1300 RPM, 63.4~110.3 m³/h, 12,6~19,8 dBA

Helt ny så jag ska försöka med desamma när jag kommer hem koppas det funkar

Permalänk
Medlem

300-1300 rpm. Där har du svaret. Och som ovan skrev, stäng inte av varningen helt utan sätt den på 200.

Ps. Skillnad på vattenkylning för där ser man i reservoiren om flödet stannar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Tänkte låna tråden lite, byggde ihop datorn inatt ( ja, jag vet att det är lite dumt när man är halvt borta, men gjort är gjort )

Varje gång jag startar den så får jag samma varning och slängs in i BIOS, där står cpus RPM, och den ligger på 500 någonting ( är inte det rätt mycket?), och mätaren av CPU RPM lyser rött (uppenbarligen detta den varnar om?) När jag väl kommer in i windows så märker jag att tempen ligger mellan 20-30 grader, så verkar ju inte vara så att något faktiskt är fel? några tips om hur det kan fixas?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Om RPM (varv per minut) är lågt eller inte beror nog på hur stor fläkten är. För en 200mm fläkt är det rätt normal till låg fart med 500rpm skulle jag gissa.

För en 120mm-fläkt som de flesta cpu-kylfläktarna är, är 500 rätt lågt tycker jag. Vad är t.ex. maxfarten på din fläkt? Flesta cpu-fläktar ligger mellan 1000-2500rpm som max om jag ska höfta lite.

Frågor till er med varningen:
1: Sitter fläkten verkligen på CPU_FAN på moderkortet?
2: Är den helt ordentligt isatt?
3: Är fläkten lämplig som CPU-fläkt? Dvs. förmodligen en med max RPM på över 1000.
4: Har ni automatisk styrning av cpu-fläkthastighet inställd i BIOS? (Detta rekommenderar jag för att vi över huvud taget har denna diskussion).

Finns säkert fler frågor att ställa men dom 4 tycker jag är relevanta

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |