Steelseries Ikari klarar inte av snabba rörelser

Permalänk
Medlem

Steelseries Ikari klarar inte av snabba rörelser

Jag har en Steelseries Ikari som beter sig konstigt.

Den klarar inte av snabba rörelser vilket är sjukt irriterande när man spelar. När man drar musen snabbt fram och tillbaka så stannar muspekaren på skärmen eller så hoppar den omkring i olika riktningar olikt vad jag gör med musen.

Är det någon som har upplevt samma problem med en Ikari eller annan mus och vet vad det beror på?

*Edit. Bytte titel från specifikt Ikari till möss då flera haft problemet med olika modeller.

Permalänk
Medlem

Kan det möjligtvis ha fastnat hårstrån framför lasern?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hittade nog svaret själv. Det är så att jag har en lasermus och det ska man tydligen INTE ha när man spelar fps. Det var ny information för mig!

Citat:

The SteelSeries Ikari Optical is a mouse that's perfectly suited for FPS players. The optical sensor is well proven and can track even when moving the mouse at an extremely high speed when playing on a very low sensitivity. It's a very simple mouse where the focus was clearly on performance in games like Counter-Strike. The Ikari Laser is made for all of the MMO/RTS players that need high precision at a rather high sensitivity. It's not made for extremely fast movements of the hand (and by that we really mean EXTREMELY FAST). It offers a LCD , on the fly CPI switching and macro functionalities which can be programmed with the software.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur snabbt du drar med handen men själv har jag aldrig haft det problemet... Kanske för att musmattan tar slut innan jag kommer upp i några högre hastigheter.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Aha, gick från Logitech MX 518 (efter 8 år med MX mössen) till Ikari. Eftersom formen är lika med ändå så pass olik tog jag en Optical (för den va så mycket billigare, så de skulle inte spela någon roll om jag var tvungen att köpa ny).
Så här i efterhand ville jag nog ha en laser, men de kanske va ödet då (lirar endast fps).

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som har en likadan mus och han upplever inga problem. Den enda skillnaden mellan oss är att jag har en "tyg" musmatta steelseries och han har en hård musmatta så jag undrar om det är det som gör skillnad. Jag ska testa nångång med en annan musmatta och se ifall det blir bättre. Annars får det bli att köpa ny mus, då jag var sugen på en steelserier sensai men den är ju också en lasermus :D. men majoriteten av alla gamingmöss är väl laser? så jag fattar inte vad problemet är.

edit: kan man byta titel på en forumtråd? borde ändra inriktning till skillnaden mellan optisk och lasermus kontra olika musmattor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Znille:

Jag har en kompis som har en likadan mus och han upplever inga problem. Den enda skillnaden mellan oss är att jag har en "tyg" musmatta steelseries och han har en hård musmatta så jag undrar om det är det som gör skillnad. Jag ska testa nångång med en annan musmatta och se ifall det blir bättre. Annars får det bli att köpa ny mus, då jag var sugen på en steelserier sensai men den är ju också en lasermus :D. men majoriteten av alla gamingmöss är väl laser? så jag fattar inte vad problemet är.

edit: kan man byta titel på en forumtråd? borde ändra inriktning till skillnaden mellan optisk och lasermus kontra olika musmattor.

Jag har köpt en sensei idag och upplever precis samma problem, i snabba vändningar fuckas allt, tänkte göra en tråd om det när jag hittade din

Permalänk
Medlem

Ok, vad har du för musmatta? Om du har möjlighet så kan du ju lämna tillbaka musen och köpa en annan

Permalänk
Medlem

Jag kör med Steelseries XAI (Laser) med en Steelseries QcK+ Na'Vi edition, inga problem för mig med snabba rörelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag har köpt en sensei idag och upplever precis samma problem, i snabba vändningar fuckas allt, tänkte göra en tråd om det när jag hittade din

Mycket konstigt! Jag själv har lidit mycket av detta problem med gamla möss typ 3.0 och qpad om-75 men min sensei funkar kanon för mina snabba 180-graders vändningar.
Bytte från mjuk till hård matta samtidigt som jag skaffade denna musen om det kan vara det som felar för dig ?
Spelar med väldigt låg sens också bör nämnas och är riktigt nöjd över denna!

Permalänk

Har haft sensei i ett antal veckor och innan det har jag haft Xai och Ikare laser och optical, hade samma problem med ikarin men det kom efter 2 års användning!

EDIT: Har en QCK+ (SK editon, vet att det inte spelar någon roll)

Permalänk
Medlem

jag skulle nog gissa på drivrutinsproblem, alternativt hårdvarufel, dvs något knas med musen...

jag sitter på en ikari laser, hade tidigare en liten tygmusmatta som var vit med svart mönster i, och just nu har jag en steelseries QcK tygmatta, jag har inte märkt av något sådant över huvud taget. jag brukar ha min inställt på rätt låg "CPI" när jag spelar singleplayer (1250) och ändrar till 2300 CPI när jag kör fps multiplayer, däremot har jag "problem" med att ytan på musen blev bortsliten väldigt snabbt...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomlarsson:

Har haft sensei i ett antal veckor och innan det har jag haft Xai och Ikare laser och optical, hade samma problem med ikarin men det kom efter 2 års användning!

EDIT: Har en QCK+ (SK editon, vet att det inte spelar någon roll)

Jag har samma musmatta och en Ikari-mus och har haft musen i ca 2år, innan har jag bara lirat mmorpg osv och då har jag aldrig märkt av något, kanske för att man inte gör så snabba musrörelser då. Men då är det väl bara att byta mus antar jag men det vore intressant o veta vad som är fel med just dessa möss

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hiawatha:

Mycket konstigt! Jag själv har lidit mycket av detta problem med gamla möss typ 3.0 och qpad om-75 men min sensei funkar kanon för mina snabba 180-graders vändningar.
Bytte från mjuk till hård matta samtidigt som jag skaffade denna musen om det kan vara det som felar för dig ?
Spelar med väldigt låg sens också bör nämnas och är riktigt nöjd över denna!

Jag kör med ganska hög dpi för jag är väldigt hastig på slagfältet, vilket gör att jag ofta hinner susa förbi fiender innan jag hinner reagera och måste göra en snabb 180º. Dumt jag vet
Jag kör på en tygmatta från qpad, kanske ska testa utan den. Det skumma är dock att jag testade att ställa tillbaka till "Sensei fast" som dom så fint kallar det, har inte testat BF3 med det men jag har spelat minecraft och dungeon defenders nu och inte haft problemet, funderar på om det har med att mina inställningar är knas. Gjorde en tråd där jag frågade om det men blev ganska forever alone där x)

Permalänk
Medlem

Jag har en Ikari som fungerar gallant, laser då. Du kanske ska kolla musmattan, eller inställningarna på musen i sig, du kanske har för hög sence eller något ?

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar vara ganska mkt probbs med ikari, läst omkring lite på nätet.

Har prövat med olika musmattor, installerat Steelseries drivers och prövat med dem olika inställningar som finns där men inget hjälper.
Till och med min gamla IE 3.0 funkar ju fasen bättre än Ikarin
Kör med 3/11 i sens i windows, musaccen är av, precis som jag hade de innan till IE 3.0!

Har lagom sens ingame.
Dock vill jag köra med 500hz på ikarin men då blir det bara värre...

Nåväl, skicka tbx, går de att fixa eller kasta musfan i dumpern? ^^

Visa signatur

- Silverstone Raven RV02B-W| Win10 x64 | Intel Core i5 4670k 3,4ghz | Asus Maximus VI Formula z87 | Corsair Vengence 16gb Red | ASUS GeForce 770 GTX | 128gb SSD/2TB HDD | Corsair HX1000W Modular | Corsair h100 cooler | 100/100 Comhem Fiber -