Kan det vara någonting med RAID:en som krånglar?

Permalänk

Kan det vara någonting med RAID:en som krånglar?

Hej,

skriver detta inlägg då jag sporadisk får problem med min dator som jag inte hittar en lösning på. Ibland blir datorn oerhört seg vid uppstarten och även vid efterföljande avstängning.

Vad som händer mer i detalj är att nätverkskortet tar betydligt längre tid på sig innan den får kontakt med routern samt att hårdiskarna (troligtvis 2x2TB, raid 1) klickar till ungefär varannan sekund och samtidigt som man kan höra det klickade ljudet låser sig musen en kort stund (bråkdel av en sekund).

Jag har nyligen tagit bort raiden, formaterad alla diskarna och återinstallerat raiden samt även kollat att SSD-disken har den senaste versionen av firmware. Raidkontrollern är Intels egna 10.8.0.1003

Det är fruktansvärt irriterande och oftast får jag köra "brutal" avstängning då hårddiskarna bara står och "klickar" efter det att datorn påbörjat avstängningen vilket då får som följd att raiden måste byggas upp igen (rebuild) vid nästa start.

Systemet består av följande komponenter:

Moderkort: ASUS Sabertooth P67
CPU: Intel 2600K
RAM: Corsair 16 GB (4x4) RAM
SSD (OS): OCZ Vertex 3, 240GB
HHD: 2x2TB (RAID 1)
HHD 2x750GB (RAID 1)
OS: WIN7 Ultimate, 64bit

Idé på lösning eller tips tas emot tacksamt. // Larsa

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter som att hårddiskarna inte mår så bra. Ladda ner Ultimate Boot CD (www.ultimatebootcd.com) och kör diagnostiktest vettja!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har du kollat ifall du kanske behöver uppdatre din bios ? Det ar ett kant problem att Sabertooth i sallsynta fall kan ha enorma problem med hd hanteringen, ar som sagt bara ett förslag.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för nätagg, märke/modell/ålder? Har du testat byta/flytta kablar, både ström och sata? Finns det mer på samma strömkablar där diskarna sitter?

Jag har fått liknande problem med dåliga nätagg, glappande kablar eller många fläktar och annat skräp före på samma strömkabel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag håller med kr^pacman .. känns som nån form av mekaniskt fel med tanke på det klickande ljudet, kör diagnostiken som föreslaget, ser du inga bad sectors etc så är det förmodligen mekanisk skada .. Frågan är om klickandet kommer från 1 disk eller två?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Tack för alla svar skall jag ska prova hårddiskchecken, dock är inte diskarna äldre än ca 9 månader så de borde fungera tycker man.

Jag har gjort en helt ny installation (formaterat alla hårddiskar) och vid alla omstarter man gör vid installation av WIN7 startar datorn om blixtsnabbt, har sedan installerat Photoshop mm utan några som helst problem vid omstarter mm.

När jag sedan installerade Intels Rapid Storage program verkar problemen börja, datorn blir seg vid uppstart, nätverkskortet startar inte och någon av raiddiskarna börjar klicka. Avbryter jag den sega uppstarten startar datorn oftast om snabbt med meddelandet att ena raiden blivit "degraded".

Jag skall prova lite mer och återkopplar senare i tråden. // Larsa

Permalänk

Nu kanske det börjar klarna kring mitt problem, jag såg att ena disken var offline med meddelandet " This disk is offline because it has a signature collision with another disk". har även kört WD egna disktest utan anmärkning så hårdvarumässigt är nog allt ok.

Hårdvaru-raiden (RAID 1) är åter uppsatt via bios och under datorhantering i Win7 är diskarna inte allokerade ännu, nu till min fråga

När jag högerklickar på disken hur skall jag sätta upp diskarna? som "Ny enkel volym", "Ny disklänkande volym", "Ny stripe volym", "Ny speglad volym"

Tacksam för svar // Larsa

Permalänk

Jag antar att det måste vara "Ny enkel volym" då raiden redan är "klar" i bios.

Permalänk

Nix, problemet kvarstår, allt såg så bra ut men det första som hände efter det att jag satt upp alla diskar och startade om var att ena raiden blev "degraded". Då jag endast utförde diagnostiktesten på en hårddisk innan jag upptäckte meddelandet "The disk is offline...." så kör jag nu samma test på andra disken. Hittar jag inte något fel då vet jag inte vad jag skall göra

WD-diskarna har 5 års garanti så det bästa vore om diagnostikprogrammet hittade fel på andra disken, det skulle underlätta så mycket.

// Larsa

Permalänk

Ja, då har man kommit fram till vad orsaken var eller rättare sagt trolig orsak. Boven i dramat är den inbyggda raidkontrollern (Intel) som tid till annan tappar ena diskparet (2TB) utan anledning.

Diskarna jag har haft problem med har utan anmärkning gått igenom WD:s egna diagnostikprogram och efter en helt nyuppsatt raid med efterföljande omstart tappade raiden diskparet igen.

Det är endast ena diskparet som krånglat och jag har bytt kablage, skiftat raidparen med varandra men felet har endast uppkommit på 2TB raiden. Vid några tillfällen under ca 6 månader har datorn hängt sig vid uppstart och inte ens kommit fram till biosen trots flera försök till omstarter. Efter det att jag dragit ut kablarna till raid-paren har datorn startat upp snyggt och prydligt.

Jag kan med 100% inte säga att det är/var fel på den inbyggda raidkontrollern men med ett extra raidkort (PCIe) fungerar allt klockrent så här långt. Köpte ett RocketRaid 640 som verkar vara ok.

// Larsa

Permalänk
Medlem

Jag kör ca. 25 diskar på ichxr och aldrig haft prob med kretsen.
Det vanligaste problemet är glappkontakt i strömkabelkontakten. Kör du skarvat med molex är det troligt problemt ligger där.

Permalänk

OK, ska prova det är ju inte omöjligt

Permalänk

Nja, kablarna jag använder är original som följde med nätagget så inga Molexkablar men däremot har jag bytt till en Molexkabel bara för att testa och nu har jag gjort ca 10-talet omstarter och allt verkar fungera, det kan ju självklart ha varit glapp i en "riktig" kabel oxå

Egentligen blir jag glad om det är en strömkabel som var problemet men samtidigt förbannad på mig själv för ett så pass enkelt fel, jag byte ju SATA-kablarna men varför inte strömkablarna..... Argh.

Jag föredrar Intels inbyggda raidkontroller så kanske är jag lösningen på spåret annars får jag väl använda den raidkontroller jag köpte igår.

Jag återrapporterar inom någon dag igen då jag hunnit med att testa ordenligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av razerbazer:

Nja, kablarna jag använder är original som följde med nätagget så inga Molexkablar men däremot har jag bytt till en Molexkabel bara för att testa och nu har jag gjort ca 10-talet omstarter och allt verkar fungera, det kan ju självklart ha varit glapp i en "riktig" kabel oxå

Egentligen blir jag glad om det är en strömkabel som var problemet men samtidigt förbannad på mig själv för ett så pass enkelt fel, jag byte ju SATA-kablarna men varför inte strömkablarna..... Argh.

Jag föredrar Intels inbyggda raidkontroller så kanske är jag lösningen på spåret annars får jag väl använda den raidkontroller jag köpte igår.

Jag återrapporterar inom någon dag igen då jag hunnit med att testa ordenligt.

Ja, du valde ju att inte svara på mitt inlägg som handlade just om: dålig strömförsörjning. Orsak okänd.

Skrivet av MultiMan:

Vad är det för nätagg, märke/modell/ålder? Har du testat byta/flytta kablar, både ström och sata? Finns det mer på samma strömkablar där diskarna sitter?

Jag har fått liknande problem med dåliga nätagg, glappande kablar eller många fläktar och annat skräp före på samma strömkabel.

Kul att det troligen löste sig!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har varit med om att det kan funka i flera veckor varefter det kan börja krångla på nytt.
Det kan räcka med att dra ut och sätta in kontakten igen. Otroligt störande.

Man kan se i BIOS att alla diskar är där, om inte slår man genast av PSU'n innan Win laddar, meckar med kablarna tills BIOS visar alla diskar.

SATAkablar, både ström och signal, är opålitliga, PATA/IDE är bättre - sitter som berget.

Permalänk

Hallåj,

ja utgången av detta problem blev inte vad jag hade tänkt mig eller trott. Strax efter mitt sista inlägg började den analoga ljudutgången strula, inget ljud hördes samt att RealTek programmet varnade för att en kontakt dragits ut för att 10 minuter senare markera att en kontakt anslutits, givetvis utan att någon kontakt fysiskt dragits ut. Som sagt, inget ljud "stendött" medan en Iphone fungerade ypperligt att ansluta till ljudanläggningen.

Pratade med Webhallen där jag köpt moderkortet för 6 månader sedan som sa att jag får lämna in det som en RMA och att det skulle ta någon vecka....argh. Då jag inte kan vara utan en fungerande PC (extraknäcker som fotograf) så insåg jag att det är bara att köpa ett nytt moderkort för att senare sälja det moderkort jag får tillbaka på Blocket.

Väl framme hos Webhallen i Solna berättade jag om mitt problem och att jag tänkte köpa ett nytt moderkort medan jag väntade på RMA:an. Efter några minuters väntan kom säljaren tillbaka och sa att det verkade bara struligt så dem tog tillbaka kortet direkt och ersatte hela beloppet

Nu sitter man med ett helt nytt ASUS Maximus IV Extreme och allt lirar som en dans, raid, ljud mm och jag upplever att kortet överlag är snabbare jämfört med Sabertooth P67 men det är kanske bara inbillning. Webhallen var verkligen suveräna !!!!

Tacka alla för tips och råd jag fått i denna tråd men jag hoppas jag inte behöver komma tillbaka i samma ärende på ett lååååångt tag.

Trevlig helg // Larsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerbazer:

Hallåj,

ja utgången av detta problem blev inte vad jag hade tänkt mig eller trott. Strax efter mitt sista inlägg började den analoga ljudutgången strula, inget ljud hördes samt att RealTek programmet varnade för att en kontakt dragits ut för att 10 minuter senare markera att en kontakt anslutits, givetvis utan att någon kontakt fysiskt dragits ut. Som sagt, inget ljud "stendött" medan en Iphone fungerade ypperligt att ansluta till ljudanläggningen.

Pratade med Webhallen där jag köpt moderkortet för 6 månader sedan som sa att jag får lämna in det som en RMA och att det skulle ta någon vecka....argh. Då jag inte kan vara utan en fungerande PC (extraknäcker som fotograf) så insåg jag att det är bara att köpa ett nytt moderkort för att senare sälja det moderkort jag får tillbaka på Blocket.

Väl framme hos Webhallen i Solna berättade jag om mitt problem och att jag tänkte köpa ett nytt moderkort medan jag väntade på RMA:an. Efter några minuters väntan kom säljaren tillbaka och sa att det verkade bara struligt så dem tog tillbaka kortet direkt och ersatte hela beloppet

Nu sitter man med ett helt nytt ASUS Maximus IV Extreme och allt lirar som en dans, raid, ljud mm och jag upplever att kortet överlag är snabbare jämfört med Sabertooth P67 men det är kanske bara inbillning. Webhallen var verkligen suveräna !!!!

Tacka alla för tips och råd jag fått i denna tråd men jag hoppas jag inte behöver komma tillbaka i samma ärende på ett lååååångt tag.

Trevlig helg // Larsa

Som tidigare efterfrågats i den här tråden, vad har du för ett nätagg egentligen, nu var det ju inte det som var problemet men nyfiken är man ju

Permalänk

Sorry Milla_66, var inte alls meningen att "dissa dig", nätagget är ett 900 watts Huntkey X7. // Larsa