Permalänk
Medlem

Bygga dator så snabbt som möjligt !?

Vet inte om detta är rätt ställe för denna tråd, flytta isåfall!

Hej!
Har funderat lite på en sak, förmodligen för att jag har för mycket fritid just nu
Men iallafall, tänkte filma mig själv och bygga ihop min dator (reservdator) med äldre komponenter, bygga den så snabbt som möjligt!

Alltså ett helt bygge, minsta lilla skruv.
Någon som är sugen på att "tävla" eller jämföra tider mm ?

Det jag kommer bygga ihop så snabbt som möjligt är:

Chassi - codegen atx chassi
moderkort - något OEM
processor - pentium 3.0ghz
processorkylare - Cooler master Hyper Tx3
Ram minnen - 4Gb 2x2 Ocz
Hårddisk 1 - samsung 20Gb IDE
Hårddisk 2 - Barracuda 1000Gb SATA
Grafikkort - gforce 512mb
Nätaggregat - Corsair Cx 430w
Externt ljudkort
externt nätverkskort
2st 80mm fläktar

Ett vanligt fult bygge, som jag INTE är rädd om..

Satsar på ca 10 minuter

Mitt första försök - 15 minuter

Ska ge mig på ett försök till innan jag lägger upp film

Jag klarade av det precis under 13 minuter
http://www.youtube.com/watch?v=kFhbuWZoOZ0

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag inte tävla, men jag skulle gärna följa detta!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Personligen vill jag inte tävla, men jag skulle gärna följa detta!

Ska ta och filma imorgon, när det är ljust!
Lägger upp film

Permalänk
Medlem

Låter spännande! Kommer kolla på videon om du lägger upp.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kommer också kolla

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Äsch... Mer utmaning om du river din Gaming dator och slänger ihop den på kortast möjliga tid.

Sen får du ju göra några runns för att få fram ett snitt. Annars gills de ju inte.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

har precis lyckats få till kabeldragningen för en gångs skull, så jag ställer tyvärr inte upp. ska bli kul å se om det är fler som utmanar dig sen å se hur snabb den snabbaste är jag är iofs en som tar tid på mig och är noggrann

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Låter spännande! Kommer kolla på videon om du lägger upp.

Lycka till!

Fasen va kul!
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Jag kommer också kolla

Härligt att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Äsch... Mer utmaning om du river din Gaming dator och slänger ihop den på kortast möjliga tid.

Sen får du ju göra några runns för att få fram ett snitt. Annars gills de ju inte.

Haha nej fyfan, det tar lite väl lång tid tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

har precis lyckats få till kabeldragningen för en gångs skull, så jag ställer tyvärr inte upp. ska bli kul å se om det är fler som utmanar dig sen å se hur snabb den snabbaste är jag är iofs en som tar tid på mig och är noggrann

Hehe
Klart man är noggrann ( på speldatorn )
Det är därför jag bygger ihop reservdatorn

Permalänk

Kan ställa upp när mina delar kommer Bästa jag har lyckats med är 20min typ

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Hehe
Klart man är noggrann ( på speldatorn )
Det är därför jag bygger ihop reservdatorn

snygg burk du har förresten, känner på mig att det är samma som min men vad är det du tänkte bygga i nu? och vad för komponenter blir det? om det blir nån liten tävling måste vi ju ändå bestämma så alla bygger lika mycket

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Kan ställa upp när mina delar kommer Bästa jag har lyckats med är 20min typ

Nice!
Jag tänker satsa på 10 minuter, och ändå få ett hyffsat utseende för att vara "reservdator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

snygg burk du har förresten, känner på mig att det är samma som min men vad är det du tänkte bygga i nu? och vad för komponenter blir det? om det blir nån liten tävling måste vi ju ändå bestämma så alla bygger lika mycket

Tackar jag för!
Jag skriver upp i mitt första inlägg, vilka eller hur många komponenter jag kommer använda så det blir lika ungefär

Permalänk
Medlem

Haha cool tråd. Kan vidareutvecklas:
Bygga ihop datorn snabbast med en hand.
Bygga ihop datorn med ögonbindel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Haha cool tråd. Kan vidareutvecklas:
Bygga ihop datorn snabbast med en hand.
Bygga ihop datorn med ögonbindel.

Skickades från m.sweclockers.com

Där sa du något ta mig faan!
Det skulle vara häftigt, det får vi inte glömma bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

har precis lyckats få till kabeldragningen för en gångs skull, så jag ställer tyvärr inte upp. ska bli kul å se om det är fler som utmanar dig sen å se hur snabb den snabbaste är jag är iofs en som tar tid på mig och är noggrann

jag är också så e lite pillig istället för att slänga på grejerna och skruva åt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

10 spänn på att det tar längre tid än 10 minuter

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Sen måste det ju vara bestämt hur många komponenter och formfaktor osv man får använda också.

Kommer inte vara med och tävla men min HTPC kan jag bygga ihop på 3 minuter då det bara är moderkort, RAM, hårddisk och nätaggregat sen är den klar

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Sen måste det ju vara bestämt hur många komponenter och formfaktor osv man får använda också.

Kommer inte vara med och tävla men min HTPC kan jag bygga ihop på 3 minuter då det bara är moderkort, RAM, hårddisk och nätaggregat sen är den klar

Jag har skrivit upp hur många och vilka komponenter jag kommer att bygga in i datorn
haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

10 spänn på att det tar längre tid än 10 minuter

Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Vet inte om detta är rätt ställe för denna tråd, flytta isåfall!

Hej!
Har funderat lite på en sak, förmodligen för att jag har för mycket fritid just nu
Men iallafall, tänkte filma mig själv och bygga ihop min dator (reservdator) med äldre komponenter, bygga den så snabbt som möjligt!

Alltså ett helt bygge, minsta lilla skruv.
Någon som är sugen på att "tävla" eller jämföra tider mm ?

Det jag kommer bygga ihop så snabbt som möjligt är:

Chassi - codegen atx chassi
moderkort - något OEM
processor - pentium 3.0ghz
processorkylare - Cooler master Hyper Tx3
Ram minnen - 4Gb 2x2 Ocz
Hårddisk 1 - samsung 20Gb IDE
Hårddisk 2 - Barracuda 1000Gb SATA
Grafikkort - gforce 512mb
Nätaggregat - Corsair Cx 430w
Externt ljudkort
externt nätverkskort
2st 80mm fläktar

Ett vanligt fult bygge, som jag INTE är rädd om..

Satsar på ca 10 minuter

Hehe, låter som en kul grej.
Snabbaste jag byggt ihop en dator på, från kartong till startklar,
är nog ca 40 min. Det var i skolan och innefattade slot 1-processor.

På jobbet har jag byggt 9 datorer på ca fem timmar, men då
var jag ju tvungen att ta hänsyn till att de ska fungera i minst tre år.
Men iaf ca 30 minuter per burk är ju garanterat inga probelm. prrbleem. por...
bekymmer...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Mediamarkt sponsrade en sån här tävling för ett tag sedan, eller ja. Typ gjort det regelbundet, vet inte detta år... Det handlade om att bygga ihop en faktisk prestandamaskin på kortast möjliga tid, precis som du utgår ifrån. Kolla upp det vettja. Träna på dina komponenter, och ställ upp och vinn. Tror vinnaren fick datorn

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Måste datorn fungera också ?
Eller det kanske man kollar efteråt för att se om tiden blir giltig eller ej ?

Tror jag själv lyckades slänga ihop min första dator på ungefär 30 - 40 minuter ( Hade varit med vid ett datorbygge tidigare endast ) dvs själva ihopbyggandet. Tog ingen speciell hänsyn till kabeldragning då utan blev ett riktigt ormbo men den fungerade klockrent iaf

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Idén är inte så tokig, men det finns liknande tävlingar i allt. Korvätartävling, pajkastning osv... så varför inte lixom.

Det bör vara väldigt många givna faktorer. Tex: vilka komponenter, hur ligger dom vid start, varför, hur osv monteras en cpu-kylare, när är man klar, ska det skruvas, hur och var, vilka verktyg får man använda osv... många frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Idén är inte så tokig, men det finns liknande tävlingar i allt. Korvätartävling, pajkastning osv... så varför inte lixom.

Det bör vara väldigt många givna faktorer. Tex: vilka komponenter, hur ligger dom vid start, varför, hur osv monteras en cpu-kylare, när är man klar, ska det skruvas, hur och var, vilka verktyg får man använda osv... många frågor

Jo man kan nog ställa sig ganska många frågor angående detta.

Orkar dock inte hänga upp några regler
Jag har mina komponenter liggandes på bordet, så att det är lätt att nå grejjerna bara.
Samt alla skruvar, jag tycker tumskruvar kan få användas.

Ni ser hur många/vilka komponenter jag har..
Inget förmonterat

Några bra förslag, så skriv måste börja filma nu tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Mediamarkt sponsrade en sån här tävling för ett tag sedan, eller ja. Typ gjort det regelbundet, vet inte detta år... Det handlade om att bygga ihop en faktisk prestandamaskin på kortast möjliga tid, precis som du utgår ifrån. Kolla upp det vettja. Träna på dina komponenter, och ställ upp och vinn. Tror vinnaren fick datorn

Häftigt!
Får kolla upp det, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Måste datorn fungera också ?
Eller det kanske man kollar efteråt för att se om tiden blir giltig eller ej ?

Tror jag själv lyckades slänga ihop min första dator på ungefär 30 - 40 minuter ( Hade varit med vid ett datorbygge tidigare endast ) dvs själva ihopbyggandet. Tog ingen speciell hänsyn till kabeldragning då utan blev ett riktigt ormbo men den fungerade klockrent iaf

Jag har tänkt på den saken, om man ska filma när man startar upp datorn också?
vet inte riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Personligen vill jag inte tävla, men jag skulle gärna följa detta!

Håller med dig
Jag skulle själv lätt kunna slänga ihop en skit dator på under 10 min men jag är hellre noga och försiktig
Men det är en kul grej iaf Kommer kolla videon när den kommer

Edit * Förresten hur går det med ditt chassi mod? väntar på uppdatering

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w