Trasig wd extern, oregelbunden åtkomst

Permalänk

Trasig wd extern, oregelbunden åtkomst

Hej. Jag publicerar ett gammalt inlägg först. Jag har fortfarande samma problem så läs gärna det först. När ni läst det så kan dom som vet svara på hur man gör när man ska koppla in en extern hdd direkt på moderkortet. Hur ser det ut? Kan man koppla in en sata kabel i hdd:n sen in i moderkortet precis som på en vanlig intern eller hur går man till väga?

Trasig WD extern, oregelbunden åtkomst.
Jag har problem med min externa WD HDD.

Den åkte i golvet en gång. Men har fungerat trots det någorlunda bra. Det ända problemet som uppstod var att det ibland inte gick att lägga över filer på t.ex usb minne, vissa spel gick inte heller att installera från externa. Det verkade som att datorn förlorade kontakt med hårddisken men åndå inte eftersom det fortfarande gick att bläddra och öppna i den.

Nu kommer det verkliga problemet!

Det jag skrev ovan är egentligen skitsamma. Det som inte gick att lägga över eller installera från den det var så lite så det kunde jag ladda ner nytt igen. Ibland så funka det iallafall om man prova ett par gånger. Men lite jobbigt att dra ner ett spel till som man sen inte kan använda. Jaja skitsamma.

Jag höll på att formatera om min stationära dator för ett par veckor sen. skulle slänga in windows 7 o lite annat, så jag körde backup. Det mesta gick att göra backup på men som jag skrev i början funka inte vissa filer. Om jag hade tänkte fter lite så hade jag ju bara lagt in skiten på min andra externa när de inte funka, men disken hängde sig och jag slet ut sladden. Sen balla fan skapet ur. Ibland så kommer disken upp i utforskaren och man kan gå in på den o bläddra omkrg bland filerna, lyssna på musik kolla film osv. Men den är sjukt seg o efter ett tag hänger den sig. Ibland Hittar den disken, men den kommer inte upp i utforskaren, man kan alltså inte gå in i den. Det ända stället den syns på är i enhetshanteraren. Och det sista som kan hända är att den inte dyker upp nån jävla stans. Men oftast är det nått av dom andra två alternativen.

Är det nån smart nisse där ute som är hajj på detta och kan hjälpa mig. Det finns piss mkt viktiga saker på den. Eftersom den kommer upp ibland kan de ju inte vara helt kört.

Hoppas ni fattar vad fan det står i texten. Det är så jävla svårt att beskriva problemet med ord ibland.

Om det är nån som har nån idé om vad i helvete som har hänt och vet hur det kan lösas kan ni få min msn också ifall ni tycker det är jobbigt att skriva i detta forum.

Tack på förhand!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Antar att du har en nätdel/nätadapter till den externa hddn?
Kan vara den som inte orkar med som den ska längre då får man konstiga fel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kan det vara så enkelt?

Permalänk
Medlem

Öppna upp den externa disken och lyft ut HDD, anslut den sen inne i din dator som du ansluter andra diskar så kanske den fungerar med lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenspion:

Kan det vara så enkelt?

Jo absolut, men det kan vara ett controllerkort eller en lödning med, plocka ut disken ocj anslut den internt så märker du om disken är körd eller inte!

Permalänk

Tack för svar!

Skrivet av kerbo:

Öppna upp den externa disken och lyft ut HDD, anslut den sen inne i din dator som du ansluter andra diskar så kanske den fungerar med lite tur.

Permalänk

Okej. Kan ju iofs prova med en annan nätdel. Om jag har nån som passar. Tack för svar!

Skrivet av kerbo:

Jo absolut, men det kan vara ett controllerkort eller en lödning med, plocka ut disken ocj anslut den internt så märker du om disken är körd eller inte!

Permalänk

Hade samma problem med en gammal extern WD Elements. Problemet med den var ju att nätdelen har en specialkontakt i apparatänden som gör att man är tvungen att köpa en dyr originalreservdel, om de nu ens går att få tag i längre... Jag gjorde iaf som så att jag skruvade upp chassiet till den externa HDDn och monterade ur den 3,5" disken som satt i. 3,5" disken kopplade jag sedan in som vilken annan HDD som helst i min stationära dator, fungerade därefter klockrent.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regnbågsponny:

Hade samma problem med en gammal extern WD Elements. Problemet med den var ju att nätdelen har en specialkontakt i apparatänden som gör att man är tvungen att köpa en dyr originalreservdel, om de nu ens går att få tag i längre... Jag gjorde iaf som så att jag skruvade upp chassiet till den externa HDDn och monterade ur den 3,5" disken som satt i. 3,5" disken kopplade jag sedan in som vilken annan HDD som helst i min stationära dator, fungerade därefter klockrent.

Jepp, stämmer bra det. Externa skall ALLTID monteras internt för längre hållbarhet och mindre bekymmer.

Permalänk

all right Ska ge mig på att plocka ur den så fort jag får tid!