Vill ha konstruktiv kritik angående min musik!

Permalänk

Vill ha konstruktiv kritik angående min musik!

Hej!
Eftersom musik är min hobby så antog jag att denna tråd passade in här!
Jag antar att det inte är så många som kommer läsa denna tråd men jag tänkte att dom som iallafall kommer göra det kanske kan ge lite både bra och dålig kritik angående min musik!

Fakta angående mitt musikskapande:
Jag har hållit på och spela in sedan den 1 Januari 2011! Alltså ungefär ett år. Däremot har jag hållit på med musik (spela instrument och sånt) i ett ex antal år. Här har ni min senaste låt!

http://www.youtube.com/watch?v=Lrdgu1WfZuk

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt den typen utav musik som jag lyssnar på, i vanliga fall. Men i det stora hela så tycker jag väl att det låter bra.
Bra jobbat.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Kanske inte riktigt den typen utav musik som jag lyssnar på, i vanliga fall. Men i det stora hela så tycker jag väl att det låter bra.
Bra jobbat.

Tack så himla mycket! Det du säger uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar inte heller så mycket på den här sortens musik, föredrar mer elektroniskt men denna var riktigt mysigt.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Får väl instämma med föregående svar, inte riktigt min typ av musik egentligen.. Men det låter rätt bra och jag gillade rösten. Keep it up!

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Ska jag vara riktigt nitisk så låter det alldeles för tydligt att du är svensk, försök få bort det. Men annars låter det helt okej.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Helt ok, ingenting att invända på. Låter mycket popmusik över det hela, typ RIX FM, och det får väl anses vara klart godkänt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Som sagt, man hör att du är svensk i din engelska.

Musiken är det inget fel på.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Tack så himla mycket allihopa! Ska tänka på det där med min "svengelska", hehe.. Återigen tack att ni tog eran tid och lyssnade!

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden ligger fel.

*tråd fllyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Skrivet av Rich:

Tråden ligger fel.

*tråd fllyttad*

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Rent generellt så låter det bra, något jag lika gärna hade kunnat höra på radio, musikmässigt :).
Det enda jag hakar upp mig på är rösten som låter lite gnällig, särskilt då orden i slutet av en mening verkligen dras ut.

Det kan dock mycket väl vara så att det låter bättre på något annat än ett par kassa laptophögtalare, så jag ber att få återkomma under helgen :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte om det. Gillar man pop så kan det säkert vara bra men om du vill bryta genom på en högre nivå så tycker jag du borde skriva bättre texter och sjunga med mindre svensk brytning.

Musiken var väldigt sådär glatt och poppigt, och ganska bra så det gjorde du fint! Men som sagt, texterna tycker jag du borde skriva bättre. Lite mindre klarspråk... tycker liksom det är tråkigt när någon i en låt bara sjunger det översta lagret av sina tankebanor. Jag förstår liksom att du gillar en tjej här, och att du vill att det ska vara ni för evigt, men försök att förmedla den känslan lite bättre och lite djupare istället för att bara sjunga "You are the only one that I want".

Tex., Blue Oyster Cult - Don't Fear the Reaper. Det är en kärlekslåt, men aldrig i låten sjunger de något i klarspråk. För mig blir låten så pass mycket bättre att jag vill lyssna på den igen istället för att musikkonsumera vidare från låt till låt. Det är liksom det som gör att jag går tillbaka till vissa låtar.

Iofs så behöver heller inte klarspråk vara något dåligt. En av de absolut bästa kärlekslåtarna jag vet är Roxy Music - If there is something. 02:00, Här sjunger han liksom "I would do anything for you, I would climb mountains"...."I would put roses on our door" osv. Han sjunger dock med en sån passion som gör att det han säger verkligen betyder nåt, medans när du sjunger så känner jag ingenting för det låter klyschigt. Han går liksom full retard här just för att han är så kär och det är det som gör låten så sinnessjukt bra om jag bara ska hålla mig till det vokala.

Ytterligare ett exempel på hur klarspråk kan vara jävligt bra är Screamin Jay Hawkins - I put a spell on you. 01:50, När han bara bryter takten och rent ut sagt skriker "I love you! I love you! I don't care if you don't want me, I'm yours right now!", där snackar vi passion.

Det jag försöker komma fram till är; din musik är bra, jobba på texten, din brytning och din passion. Få mig att höra hur mycket du älskar denna bruden, annars bryr jag mig inte. Klarspråk funkar om du sjunger med hjärtat, annars borde texten vara djupare och skriven mera poetiskt vackert.

Lycka till!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Rent generellt så låter det bra, något jag lika gärna hade kunnat höra på radio, musikmässigt :).
Det enda jag hakar upp mig på är rösten som låter lite gnällig, särskilt då orden i slutet av en mening verkligen dras ut.

Det kan dock mycket väl vara så att det låter bättre på något annat än ett par kassa laptophögtalare, så jag ber att få återkomma under helgen :).

Skrivet av Cloudstone:

Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte om det. Gillar man pop så kan det säkert vara bra men om du vill bryta genom på en högre nivå så tycker jag du borde skriva bättre texter och sjunga med mindre svensk brytning.

Musiken var väldigt sådär glatt och poppigt, och ganska bra så det gjorde du fint! Men som sagt, texterna tycker jag du borde skriva bättre. Lite mindre klarspråk... tycker liksom det är tråkigt när någon i en låt bara sjunger det översta lagret av sina tankebanor. Jag förstår liksom att du gillar en tjej här, och att du vill att det ska vara ni för evigt, men försök att förmedla den känslan lite bättre och lite djupare istället för att bara sjunga "You are the only one that I want".

Tex., Blue Oyster Cult - Don't Fear the Reaper. Det är en kärlekslåt, men aldrig i låten sjunger de något i klarspråk. För mig blir låten så pass mycket bättre att jag vill lyssna på den igen istället för att musikkonsumera vidare från låt till låt. Det är liksom det som gör att jag går tillbaka till vissa låtar.

Iofs så behöver heller inte klarspråk vara något dåligt. En av de absolut bästa kärlekslåtarna jag vet är Roxy Music - If there is something. 02:00, Här sjunger han liksom "I would do anything for you, I would climb mountains"...."I would put roses on our door" osv. Han sjunger dock med en sån passion som gör att det han säger verkligen betyder nåt, medans när du sjunger så känner jag ingenting för det låter klyschigt. Han går liksom full retard här just för att han är så kär och det är det som gör låten så sinnessjukt bra om jag bara ska hålla mig till det vokala.

Ytterligare ett exempel på hur klarspråk kan vara jävligt bra är Screamin Jay Hawkins - I put a spell on you. 01:50, När han bara bryter takten och rent ut sagt skriker "I love you! I love you! I don't care if you don't want me, I'm yours right now!", där snackar vi passion.

Det jag försöker komma fram till är; din musik är bra, jobba på texten, din brytning och din passion. Få mig att höra hur mycket du älskar denna bruden, annars bryr jag mig inte. Klarspråk funkar om du sjunger med hjärtat, annars borde texten vara djupare och skriven mera poetiskt vackert.

Lycka till!

Tack till er båda för att ni svarar!

Cloudstone: Tack för din ärlighet! Jag har alltid haft svårt för att skriva texter, hehe. Verkligen tack, jag ska tänka på det du har sagt och så får vi se hur det slutar! Väldigt bra exempel du tog upp och återigen, tack.

MvH
Viktor

Permalänk
Medlem

Not bad!

Som många andra säger, det är inte den typ av musik jag lyssnar på men det här funkar. Jeg får väl inte gåshud direkt men hey, du kan säkert trycka ut fler låtar och det tycker jag verkligen du skal göra.

Själva produktionen (ljudmässigt) låter bra.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av Strukt:

Not bad!

Som många andra säger, det är inte den typ av musik jag lyssnar på men det här funkar. Jeg får väl inte gåshud direkt men hey, du kan säkert trycka ut fler låtar och det tycker jag verkligen du skal göra.

Själva produktionen (ljudmässigt) låter bra.

Tack! Vad glad jag blir! Verkligen tack, tack! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorMattsson:

Cloudstone: Tack för din ärlighet! Jag har alltid haft svårt för att skriva texter, hehe. Verkligen tack, jag ska tänka på det du har sagt och så får vi se hur det slutar! Väldigt bra exempel du tog upp och återigen, tack.

MvH
Viktor

Tack själv för du tar kritiken så fint. Du ska ha mycket cred för att ha skrivit den låten på ett år! Finns många artister som har svårt att fullfölja ett projekt! Du skriver att du har svårt att skriva texter... Ett tips är att kanske jobba ihop med någon du känner som är bra på att skriva och bolla idéer ihop, och att läsa mycket och skriva mycket. Practice makes perfect! Dessutom när man är två så kan kreativiteten flöda snabbare än om man vore ensam.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Tack själv för du tar kritiken så fint. Du ska ha mycket cred för att ha skrivit den låten på ett år! Finns många artister som har svårt att fullfölja ett projekt! Du skriver att du har svårt att skriva texter... Ett tips är att kanske jobba ihop med någon du känner som är bra på att skriva och bolla idéer ihop, och att läsa mycket och skriva mycket. Practice makes perfect! Dessutom när man är två så kan kreativiteten flöda snabbare än om man vore ensam.

Jag tror att du har missförstått! Låten har jag skrivit på ungefär 1 månad. Det jag menade är att jag har hållit på med inspelningsgrejer i ca 1 år! Tack så jättemycket för dina tips! Verkligen! Man ska se kritik som positivt!

Permalänk

Grymt! Jag älskar det, jag får Kent/Tiger Lou-hybrid vibbar. Riktigt fin produktion.

Som folk har sagt tidigare så är ditt uttal egentligen det enda jag stör mig på. Egentligen ska jag väl inte anmärka på texten, men jag upplever den som lite mundan, den lämnar inte speciellt mycket åt fantasin, lite svårt att sätta fingret på, men det var den känslan som dök upp.

Permalänk
Skrivet av Dai the Flu:

Grymt! Jag älskar det, jag får Kent/Tiger Lou-hybrid vibbar. Riktigt fin produktion.

Som folk har sagt tidigare så är ditt uttal egentligen det enda jag stör mig på. Egentligen ska jag väl inte anmärka på texten, men jag upplever den som lite mundan, den lämnar inte speciellt mycket åt fantasin, lite svårt att sätta fingret på, men det var den känslan som dök upp.

Tack så otroligt mycket! Jag ska verkligen tänka på det med uttal. Jag har faktiskt inte lagt ner så mycket tid på texten. Det var mest musiken jag la ner tiden på. Återigen tack!!

Permalänk

När det gäller låten "I can´t stop" så tyckte jag spontant att refrängen lät väldigt grötig. Hade jag inte haft texten framför mig skulle jag aldrig kunnat tyda vad du sa i refrängen. Annars var din låt överraskande bra. Jag gillade den.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

När det gäller låten "I can´t stop" så tyckte jag spontant att refrängen lät väldigt grötig. Hade jag inte haft texten framför mig skulle jag aldrig kunnat tyda vad du sa i refrängen. Annars var din låt överraskande bra. Jag gillade den.

Jag kan hålla med dig nu när jag lyssnar på den i efterhand! Tack för din hjälp! Det uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

När det gäller låten "I can´t stop" så tyckte jag spontant att refrängen lät väldigt grötig. Hade jag inte haft texten framför mig skulle jag aldrig kunnat tyda vad du sa i refrängen. Annars var din låt överraskande bra. Jag gillade den.

Det här håller jag också med om. Jag upplevde precis samma sak! Dock är det ju inte ett krav att du artikulerar jättetydligt, det kan ju finnas en poäng i att sjunga lite otydligt också.

Vidare tyckte jag att övergångarna kändes lite motiga. T ex störde jag mig lite på att du byter mellan 4/4 och 12/8 mellan vers och refräng, det blev väldigt fram och tillbaka hela tiden. Även refrängen från 3:00 tyckte jag inte riktigt passa med resten av låten.

Förutom det kan du gärna jobba mer med dynamiken. Just nu är det ganska jämntjockt rakt igenom. Om du börjar lugnare och sedan bygger upp till ngt slags klimax blir det intressantare att lyssna på.

Men slutligen måste jag säga att det väldigt bra låt. Den låter väldigt bra, framför allt med tanke på att den är egenproducerad!

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Det här håller jag också med om. Jag upplevde precis samma sak! Dock är det ju inte ett krav att du artikulerar jättetydligt, det kan ju finnas en poäng i att sjunga lite otydligt också.

Vidare tyckte jag att övergångarna kändes lite motiga. T ex störde jag mig lite på att du byter mellan 4/4 och 12/8 mellan vers och refräng, det blev väldigt fram och tillbaka hela tiden. Även refrängen från 3:00 tyckte jag inte riktigt passa med resten av låten.

Förutom det kan du gärna jobba mer med dynamiken. Just nu är det ganska jämntjockt rakt igenom. Om du börjar lugnare och sedan bygger upp till ngt slags klimax blir det intressantare att lyssna på.

Men slutligen måste jag säga att det väldigt bra låt. Den låter väldigt bra, framför allt med tanke på att den är egenproducerad!

Tack! Ska tänka på det du säger. Tack så mycket för att du tog tid för att svara! Tack, tack och åter tack för det du säger! Du får väl gå tillbaka till kanalen om ett tag så får vi se vad du tycker om nästa låt som jag håller på med just nu. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Sänk den en helton, eller två. Alternativt lägg några körstämmor i antingen kvint oktav eller liknande under refrängen.

Det är väldigt... euhm... tjockt och "mycket" hela tiden.
Prova att plocka bort gitarr ackorden som ligger i bakgrunden under versen, om du även då har sänkt det hela med en ton eller så, så tror jag din röst kommer låta mer avslappnad och hela låten blir mysigare samtidigt som det blir fetare under refrängen med de nya körstämmorna plus de extra gitarrerna.

Hade gärna hört mer högt mellanregister i basen så att man hör när tonerna slås an. Men det är nog fan bara jag dock.
Annars låter det bra! Snyggt och bra mixat.

Vill du ha tips eller liknande får du gärna skicka ett meddelande då jag drev en studio under många år och har jobbat med många artister och ofta just sån här musik.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

Sänk den en helton, eller två. Alternativt lägg några körstämmor i antingen kvint oktav eller liknande under refrängen.

Det är väldigt... euhm... tjockt och "mycket" hela tiden.
Prova att plocka bort gitarr ackorden som ligger i bakgrunden under versen, om du även då har sänkt det hela med en ton eller så, så tror jag din röst kommer låta mer avslappnad och hela låten blir mysigare samtidigt som det blir fetare under refrängen med de nya körstämmorna plus de extra gitarrerna.

Hade gärna hört mer högt mellanregister i basen så att man hör när tonerna slås an. Men det är nog fan bara jag dock.
Annars låter det bra! Snyggt och bra mixat.

Vill du ha tips eller liknande får du gärna skicka ett meddelande då jag drev en studio under många år och har jobbat med många artister och ofta just sån här musik.

Kan börja med att tacka för kommentaren!

Att den är "tjock" har jag också reagerat på nu i efterhand och jag ska tänka på det du säger till fortsatta låtar! Haha, jag förstår vad du menar med basen! Men jag hör verkligen av mig ! Tack!!

Permalänk
Medlem

Jag får distinkta toner av att introt är från någon annan låt. Men kan verkligen inte placera vilken det är.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Jag får distinkta toner av att introt är från någon annan låt. Men kan verkligen inte placera vilken det är.

Jasså? Ja inte har jag försökt gå efter en annan låt, men du får gärna skriva vilken låt ifall du skulle komma på!

Permalänk
Medlem

Den här var det som den påminde om:

http://www.youtube.com/watch?v=XbI1FpLd4Vk

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Den här var det som den påminde om:

http://www.youtube.com/watch?v=XbI1FpLd4Vk

Antar att du går efter pianot. Det finns säkert hundratals låtar som går ungefär så. Men tack!