Dator uppgradering, SSD :)

Permalänk

Dator uppgradering, SSD :)

Hejsan!
Som impulshandlare och datorentusiast (kass mix:s) så kom jag fram till att jag måste ha en SSD!
Att sitta på swec när man sitter på jobbet har fått mig att beställa en jekla massa hårdvara, får försöka bryta det mönstret :/

Men nu till sak!
Saken i fråga är en SSD, krav 120gb, runt 1000-1500kr. Vilket märke är bäst? Mest stabilt? Mest nybörjarvänligt?
Har tittat på 2st olika, som har fått gott snack på inet.
Intel SSD 320 120gb
OCZ SSD Agility 3 120gb

Är detta bra grejor? Bara plugga i, installera windows sen tuta och köra med snabbare dator?
Nuvarande spec har ni i min signatur.

Blir tacksam för era egna tankar om dessa SSD's eller kanske något annat märke för samma peng? (=

MVH
Jonte

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Medlem

Corsair force GT 120gb/ Kingston hyperX 120gb är riktigt shyssta diskar, kolla SweC SSD test!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Corsair force GT 120gb/ Kingston hyperX 120gb är riktigt shyssta diskar, kolla SweC SSD test!

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska jag göra
Tack ska du ha!

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Corsair force GT 120gb/ Kingston hyperX 120gb är riktigt shyssta diskar, kolla SweC SSD test!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja dem är jävligt schyssta men när jag beställde den så såg jag inte att den var en 2,5 istället för 3,5 och passar inte in på min stationär dator så idag måste jag skicka hem den :-(...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle-HBG:

Ja dem är jävligt schyssta men när jag beställde den så såg jag inte att den var en 2,5 istället för 3,5 och passar inte in på min stationär dator så idag måste jag skicka hem den :-(...

Skulle inte nåt sånt här lösa ditt problem? http://www.inet.se/produkt/6309055/adapterkit-2-5-till-3-5
Sen tror jag att de flesta(för att inte säga alla) SSD:er är 2,5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle-HBG:

Ja dem är jävligt schyssta men när jag beställde den så såg jag inte att den var en 2,5 istället för 3,5 och passar inte in på min stationär dator så idag måste jag skicka hem den :-(...

Det är ju bara att ställa den någonstans. Eftersom att det inte finns några rörliga delar i den gör det ingenting om den ligger lite snett. Om du är i behov av att flytta chassit är dubbelhäftande tejp vägen att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle-HBG:

Ja dem är jävligt schyssta men när jag beställde den så såg jag inte att den var en 2,5 istället för 3,5 och passar inte in på min stationär dator så idag måste jag skicka hem den :-(...

Köpte du en retail disk så brukar en 2.5-3.5tums adapter följa med.

Permalänk
Medlem

lol.. det brukar väl följa med ett slags "adapterkit" hittar inte ordet just nu.

Men en platta som man skruvar på så den blir 3.5 istället för 2.5.
det följde med till min corsair force 3 iallafall.

Permalänk

Jag har själv beställt Agillity-disken TS frågar om i början av tråden, ca 1200kr på Sweclockers, om de nu löst BSOD-problematiken, vilket jag förstått att de gjort med senaste firmwaren, bör inte denna kunna ses som ett rätt gött köp? (Sorry om jag saxar tråden här)

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk

Okey fan va schysst har ju inte öppnat paketet ens och kollat :-)... Då kan man ha den till spel ju :-)... Just nu har jag en 2T hårddisk som går väl på 5900 rpm...

Permalänk

Själv kan jag rekomendera kingston HyperX 120 gb. Köpte en till mig själv och en till brorn min och båda rullar på fint utan några problem Men köp vad du tycker, annars ska väl Intels SSD er vara stabilast ??

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Intels SSDs anses vara stabila, men ligger kanske inte i toppen i syntetiska prestanda-tester. Tror personligen inte att du kommer märka någon skillnad i prestanda mellan de där två diskarna vid allmän användning. Stabilitet är att föredra om du har den som OS disk, vilket i sin tur är lite av poängen med en SSD.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bladezkin:

Jag har själv beställt Agillity-disken TS frågar om i början av tråden, ca 1200kr på Sweclockers, om de nu löst BSOD-problematiken, vilket jag förstått att de gjort med senaste firmwaren, bör inte denna kunna ses som ett rätt gött köp? (Sorry om jag saxar tråden här)

Har själv en Agility 3, funkar prima! Inte haft något problem alls, senaste firmware..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Tack för alla svar!
Det börjar luta mot en Agility 3 SSD (:
Nu gäller det bara att VÄNTA på lönen så att jag inte, som vanligt, får gå hungrig sista veckan

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Skrivet av RockoW:

Intels SSDs anses vara stabila, men ligger kanske inte i toppen i syntetiska prestanda-tester. Tror personligen inte att du kommer märka någon skillnad i prestanda mellan de där två diskarna vid allmän användning. Stabilitet är att föredra om du har den som OS disk, vilket i sin tur är lite av poängen med en SSD.

Så du menar att en SSDs är en hårddisk för att installera tex Windows 7 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle-HBG:

Så du menar att en SSDs är en hårddisk för att installera tex Windows 7 ?

Ja, bland annat. Även apps och spel som man kan tänkas vilja ladda snabbt.