WD Elements och säkerhet

Permalänk

WD Elements och säkerhet

Hej!

Jag har lite bekymmer med min externa WD. Jag kör Windows 7 och efter en massa bekymmer med uppdateringar som inte ville installeras och att dom blockerade mitt nätverkskort i datorn så var jag tvungen att installera om Windows 7. Eftersom jag inte var så sugen på att formatera om disken och att det enligt diverse källor skulle räcka med en ominstallation av Windows 7 för att lösa bekymren med uppdateringarna så gjorde jag det. Allting funkade prima tills jag skulle ta och extrahera en hel del rar-filer jag har på min externa WD. Av någon anledning så har dom flesta filerna på min WD blivit skyddade på det sättet att jag tydligen inte har rättigheterna att öppna filerna eller göra nånting med dom.

Jag har aldrig gjort något med rättigheterna och/eller säkerheten på den disken, jag har endast ett konto på min dator där jag är administratör och när jag försöker ändra rättigheterna på filerna så står det bara "åtkomst nekad".

Eftersom jag inte är så duktig på det där med säkerhet på filer så tycker jag att det är skumt att dom flesta filerna på disken helt plötsligt blivit skyddade, speciellt eftersom jag aldrig har varit där och pillat med det själv. Och eftersom jag själv är administratör på mitt enda konto så borde jag ju ha rättigheten att ändra säkerheten på filerna.

Har jag missat nåt? Jag hoppas att någon är duktig på detta, för jag förstår inte mycket just nu...

Jag har sökt på forumet men inte hittat ett svar som har hjälpt mig, men har jag missat det så får ni gärna länka tråden!

MVH Phille

Permalänk

Har du installerat om windows så räknas ditt konto som ett nytt konto fast du har samma namn på kontot som i förra installationen och behörigheterna gäller inte längre. Du kan antingen ta ägarskapet över disken och alla underfiler/mappar eller lägga till dig själv och trycka ut behörigheterna igen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Okej. Låter fruktansvärt korkat, men så blir man samtidigt inte direkt förvånad eftersom Windows har en tendens att göra allting lite onödigt jobbigt ibland kan jag tycka...
Förklara gärna hur jag ska gå tillväga för att lägga till mig själv och trycka ut behörigheterna igen. Som sagt så är jag inte så värst duktig på just hela den här grejen med konton, behörigheter och den sortens säkerhet. Jag har bara skummat igenom det lite snabbt genom åren men eftersom jag aldrig varit i behov av flera konton och säkerheten för olika konton så har jag aldrig tagit mig tid att lära mig det där.

MVH Phille

Permalänk

Förmodligen kommer det vara lite knöligt i början om du inte är van vid att justera behörigheter men tänk logiskt, experimentera lite och läs info texter och rubriker till kryssrutor etc så ska det nog gå till slut. Nedan finns en liten instruktion som du kan använda dig av.

Här kommer lite hjälp om att ta ägarskap:

1. Högerklicka på driven i utforskaren, välj egenskaper och sedan flik säkerhet
2. Klicka på avancerat knappen gå sedan till fliken ägare
3. Klicka på knappen redigera, markera dig själv som ägare samt markera kryssrutan "Ersätt ägare av ..."
4. Avsluta med OK

Här kommer lite hjälp om hur du trycker ut behörigheter:

1. Gör som punkt 1 och 2 ovan fast gå in i fliken behörigheter istället för ägare
2. Klicka på knappen ändra behörigheter, lägg till dig själv om du inte redan finns där
3. Ge dig själv fullständig behörighet genom att dubbelklicka på ditt namn och välj fullständig behörighet, välj också tillämpa på den här mappen, undermappar och filer
3. Markera kryssrutan "Ersätt alla underordnade ...", klicka på OK

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Förmodligen kommer det vara lite knöligt i början...

Igår kväll satt jag och pillade med exakt samma sak (vad jag vill komma ihåg iaf) men det var alltid något som var låst och jag fick upp fönster om att jag "inte hade behörighet till att ändra blah blah" nånting. Det konstiga var att jag lyckades få behörighet till att läsa en fil, men i nästa sekund så var den låst igen och sen hade andra filer blivit låsta. Jag vet inte vad jag gjorde för fel, men något måste det ha varit. Som sagt, jag har aldrig satt mig in i det här med behörigheter och sånt. Det konstiga är att bara min externa WD blev låst, men inte min andra externa som är i vanlig hdd i en köpt kabinett. Naturligtvis så trodde jag att det skulle sluta med formatering av hela min WD och liknande saker.

Nu läste jag igenom det du skrivit, gjorde som du skrev och nu funkar allt. Ingen aning om vad jag missat, men nånting måste jag ha gjort galet iaf.
Jag tackar för en mer än godkänd respons från din sida som löste mitt bekymmer och som var lättläst, väldigt bra skriven och lätt att följa!

Tack så mycket Stefanp67!