Permalänk

i7 960 för hög temp ?

Hej hej, har jag för hög temp på min cpu ?

i7 960 (stock 3.2 GHz x4) Ligger runt 35-40C idle och 80-85c i load, Kör programmet Core temp 1.0 och prime95, vid spelande brukar den ligga kring 75-80c.

Har corsiars h70 vattenkylning , push pull (varmluft dras in i chassit, har tänkt vända på det men tror bara jag kommer få en högre cpu temp då ?)

pumpen är kopplad till power fan 12v, har monterat av pumphuvudet 2 ggr för att se att det sitter rätt, vilket det gör (har ej bytt kylpasta än, men beställt Arctic Cooling MX-4 vilket jag hoppas ska göra en liten skillnad.).

Luftflöde i lådan bör ej vara något problem, 2st 120mm frontmonterade (drar in kalluft) 1 st 120mm monterad i botten (drar in kalluft på grafikkorten)

1st 120mm monterad på sidopanelen (drar in på grafikkorten)

1st 120mm monterad i högst upp (blåser ut varmluften) kunde kanske behövas 1 till 120mm högt upp som blåser ut varmluften, men antar att det inte kan ha så stor betydelse?

Kör även 2 st gtx570 sli där det övre korten blir lite varmt upp till 86c i load,och de undre stiger aldrig över 65c (efter kanske 2 timmars spelande bf3)

Har jag varit otydlig på något sätt är det bara säga till så får jag försöka skissa upp något lite mer lättläst

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

det har ganska stor betydelse att du bara har ett utblås, varmluften kommer inte ut riktigt, den cirkulerar runder i datorn, men det har ju ingen betydelse på CPU så du har den monterad så den tar luft utifrån. men för övriga komponenters skyll montera in en 120mm utblås till:) sen kan du testa rengöra CPUn o applicera ny kylpasta. tempsen är inte för höga men är inte långt ifrån o för att va stock så är det lite varmt hoppas detta hjälper lite iallafall

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Har försökt montera en till i fläkt men h70in e lite i vägen tyvärr =/ kanske skulle byta håll på h70in då den sitter i överkant? men de bör ju resultera i att cpun blir något varmare ändå ?

Då jag gärna vill överklocka cpun lite tycker jag att 80c load är väldigt mycke =/

Rengörning å osv ska bli så fort jag får hem kylpastan.

tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har en måttligt överklockad i7 920 som går i 3,5 och den idlar ungefär kring 40c och vid full load i prime95 går temperaturerna också upp till 80-85c. Har en H50 till kylning och jag kyler med push/pull med radiatorn vid insuget, tycker inte det finns nån anledning att koppla den som det är tänkt vid utblåset eftersom man då kyler med redan förvärmd luft inne i chassiet. Det är viktigt också att insuget får så sval luft som möjligt.

Men hur som helst så går dessa processorer ordentligt varma. Till råga på allt så verkar de inte speciellt plana heller, skiljer 7-8 grader mellan kärna 1 och 4, detta oavsett hur jag monterar kylaren på min. Var samma med standardkylaren också. Det enda som återstår är väl att lappa både processor och kylare och skaffa ordentlig kylpasta.

Jag skulle säga att du har en hög temp på din cpu men inte för hög. Går den inte över 85 efter en långkörning av prime95 så kan du enligt mig känna dig lugn.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

Vad menar du med att "lappa" ?

och långkörning av prime95 är det en hel dag eller en timme ?!

har kört prime95 i max 25min då core temp börjar blinka med gul varningstext.

tycker det är rätt ostabilt om man jämnför med andras resultat som aldrig stiger över 65c överklockade osv.

Har försökt kolla runt lite om hur mycke kylpasta man ska ha på här på forumet (till senare) kommer fram till olika svar hela tiden, men dom flästa säger "lite" ? har beställt 4g pasta. räcker det med 1g eller mindre än så ?

Ursäkta dumma frågor men är lite ny på dessa områden

Permalänk
Medlem

lappa= slipar börjar med grovt o avslutar med extremt fint, görs för att ytorna ska bli helt plana:) ta ett rakblad eller liknade o håll mot CPUn o lys bak med en ficklampa. ser du ljuset genom skarven mellan rakblad o CPU är den inte helt plan

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Okej då är jag med vanligt sandpapper ?:)

Permalänk
Master of Overkill

har min H70 på en I7960 På 4.2 ghz och 1.3755 volt och den går idle atm på 35-42 grader och max load 65-72 grader i Prime 95

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jullekneck:

Hej hej, har jag för hög temp på min cpu ?

i7 960 (stock 3.2 GHz x4) Ligger runt 35-40C idle och 80-85c i load, Kör programmet Core temp 1.0 och prime95, vid spelande brukar den ligga kring 75-80c.

Har corsiars h70 vattenkylning , push pull (varmluft dras in i chassit, har tänkt vända på det men tror bara jag kommer få en högre cpu temp då ?)

pumpen är kopplad till power fan 12v, har monterat av pumphuvudet 2 ggr för att se att det sitter rätt, vilket det gör (har ej bytt kylpasta än, men beställt Arctic Cooling MX-4 vilket jag hoppas ska göra en liten skillnad.).

Luftflöde i lådan bör ej vara något problem, 2st 120mm frontmonterade (drar in kalluft) 1 st 120mm monterad i botten (drar in kalluft på grafikkorten)

1st 120mm monterad på sidopanelen (drar in på grafikkorten)

1st 120mm monterad i högst upp (blåser ut varmluften) kunde kanske behövas 1 till 120mm högt upp som blåser ut varmluften, men antar att det inte kan ha så stor betydelse?

Kör även 2 st gtx570 sli där det övre korten blir lite varmt upp till 86c i load,och de undre stiger aldrig över 65c (efter kanske 2 timmars spelande bf3)

Har jag varit otydlig på något sätt är det bara säga till så får jag försöka skissa upp något lite mer lättläst

Tack på förhand.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Okej, hur får jag reda på volten ? Har för mig att allting står på auto i moderkortsinställningarna, men kan det ha något att göra med värmen ?

Moderkortet är ett Rampage III gene.

Permalänk

vet ej vad du har för låda, men jag sitter på lådan i sign och har 2 fläktar i fronten som insug, fläktarna på radiatorn (H100) i toppen och en i botten. bakpå och på sidan har jag utblås. och min i7 920 är klockad till 3,8Ghz med en maxtemp på ca 60 grader efter 1h i occt.
så jag tycker det låter lite högt..
men testa som nämt oven att ha en till fläkt som utblås:)

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Master of Overkill

efter 4.6ghz på min i7960 då blev tempen för hög men det är någon skumt tror jag hos dig.

Edit = råka klicka skicka men kolla tempen i BIOS och om den är över normalt jag brurkar ha 24-35 i BIOS annars kolla kylpastan ska vara ett riskorn typ och sen kylaren brukar jag dra åt ganska hårt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det låter mycket Inte i idle men, jag har också i7-960, den är för närvarande på 34c idle med corsair A70 kylare, runt 65c i load, med t.ex. bf3 (bf3 drar rejält med CPU kraft har jag märkt).

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av SuperMupster:

vet ej vad du har för låda, men jag sitter på lådan i sign och har 2 fläktar i fronten som insug, fläktarna på radiatorn (H100) i toppen och en i botten. bakpå och på sidan har jag utblås. och min i7 920 är klockad till 3,8Ghz med en maxtemp på ca 60 grader efter 1h i occt.
så jag tycker det låter lite högt..
men testa som nämt oven att ha en till fläkt som utblås:)

Kör ett Fractal design R3 (miditower)

Ska försöka montera en till fläkt, blir så jävla tajt mot h70 =/

Permalänk
Medlem

Hej igen

Sorry att jag svarar så sent, tack Solding för svaret på lappning
Långkörning av prime95, det är nog många som har åsikter om det. Men kör till du ser att temperaturerna slutar klättra och så får den gå nån kvart till eller så, ifall inget märkbart hänt med temperaturerna då så kan du vara ganska säker på att den inte kommer bli så mycket varmare. Men som sagt var så är det viktigt med bra cirkulation och att varmluften i lådan har någonstans att ta vägen.

Mängden kylpasta samt hur den ska appliceras kommer du nog få många svar på också, men det många rekommenderar är att lägga en klick som ett riskorn i mitten på processorn och låta kylaren pressa ut det när den placeras. Det är nog också det enklaste sättet med minst kladd.

Kika på följande video så ser du vad som händer med pastan.

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullekneck:

Hej hej, har jag för hög temp på min cpu ?

i7 960 (stock 3.2 GHz x4) Ligger runt 35-40C idle och 80-85c i load, Kör programmet Core temp 1.0 och prime95, vid spelande brukar den ligga kring 75-80c.

Har corsiars h70 vattenkylning , push pull (varmluft dras in i chassit, har tänkt vända på det men tror bara jag kommer få en högre cpu temp då ?)

pumpen är kopplad till power fan 12v, har monterat av pumphuvudet 2 ggr för att se att det sitter rätt, vilket det gör (har ej bytt kylpasta än, men beställt Arctic Cooling MX-4 vilket jag hoppas ska göra en liten skillnad.).

Luftflöde i lådan bör ej vara något problem, 2st 120mm frontmonterade (drar in kalluft) 1 st 120mm monterad i botten (drar in kalluft på grafikkorten)

1st 120mm monterad på sidopanelen (drar in på grafikkorten)

1st 120mm monterad i högst upp (blåser ut varmluften) kunde kanske behövas 1 till 120mm högt upp som blåser ut varmluften, men antar att det inte kan ha så stor betydelse?

Kör även 2 st gtx570 sli där det övre korten blir lite varmt upp till 86c i load,och de undre stiger aldrig över 65c (efter kanske 2 timmars spelande bf3)

Har jag varit otydlig på något sätt är det bara säga till så får jag försöka skissa upp något lite mer lättläst

Tack på förhand.

Låter lite väl varmt för stock. Sitter kylaren ordentligt? Om du monterat om utan att byta kylpasta så är det inte som det ska (även om det gjorde det efter första monteringen).

Permalänk
Skrivet av tvelander:

efter 4.6ghz på min i7960 då blev tempen för hög men det är någon skumt tror jag hos dig.

Edit = råka klicka skicka men kolla tempen i BIOS och om den är över normalt jag brurkar ha 24-35 i BIOS annars kolla kylpastan ska vara ett riskorn typ och sen kylaren brukar jag dra åt ganska hårt.

Ligger ungefär på samma i bios, 27-35. kylarn har jag skruvat åt ganska bra.

måste vara något skumt med dom graderna när cpun aldrig varit överklockad, annars e jag ganska missnöjd med h70 =/

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Hej igen

Sorry att jag svarar så sent, tack Solding för svaret på lappning
Långkörning av prime95, det är nog många som har åsikter om det. Men kör till du ser att temperaturerna slutar klättra och så får den gå nån kvart till eller så, ifall inget märkbart hänt med temperaturerna då så kan du vara ganska säker på att den inte kommer bli så mycket varmare. Men som sagt var så är det viktigt med bra cirkulation och att varmluften i lådan har någonstans att ta vägen.

Mängden kylpasta samt hur den ska appliceras kommer du nog få många svar på också, men det många rekommenderar är att lägga en klick som ett riskorn i mitten på processorn och låta kylaren pressa ut det när den placeras. Det är nog också det enklaste sättet med minst kladd.

Kika på följande video så ser du vad som händer med pastan.

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Okej okej, hur hög temp klarar i7an ? vid runt 80c så klättrar den kanske 1c var tredje min. har stängt av prime95 efter att det börjat varna i core temp.

Ska försöka hitta någon tunn fläkt som passar in, för bättre cirkulation i lådan.

bra film

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Låter lite väl varmt för stock. Sitter kylaren ordentligt? Om du monterat om utan att byta kylpasta så är det inte som det ska (även om det gjorde det efter första monteringen).

Kylaren sitter ordentligt, har monterat om den 2 ggr. andra gången utan att byta ut kylpastan då den tog slut första gången =/

Har beställt ny men det tar ju nån dag =/