Buffalo demonsterar "trådlöst" gigabitnätverk 802.11ac

Permalänk
Medlem

Det är precis samma skit som 4G hypen. Jag hörde folk prata om att de skulle säga upp sina vanliga abonnemang och skaffa 4G modem. Man kommer aldrig att få samma stabilitet som med kabel. Trådlöst kommer inte att ersätta kabel på väldigt länge. Visst, det ser ut att bädda för ett sjukt bra alternativ, som jag definitivt kommer att använda, men inte till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

för mig är det absolut ingen skillnad mellan 2.4ghz eller 5ghz...får exakt samma fart...tänkte från början just använda 5 för att kunna kanske få ut lite mer..men icke sa nicke...betyder ju inte att det är så för alla..men för mig är det exakt samma visa...

emil nämnde att det n-standarden infördes nyligen....hur länge körde man på g-standarden då?..jag tycker att n-standarden är jävligt gammal om man räknar med draft-n...hade en äldre draft-n 2-3år innan vanliga n-standarden kom...och tycker att de är lika stabila/ostabila, alltså n och draft.n..ibland kan man ha problem med en viss hårdvara, spelar ingen roll om det är n eller draft, medans andra fungerar utmärkt med både den och den....

skulle vara så jäkla kul om man hade samma stabila hastigheter på det trådlösa som trådade...skulle även vara kul om det fungerade så med 3-4g med...tycker att jag alltid har otur med att få bra hastigheter på 3g nät, trots att man testat olika configs..

det ska inte vara någon skillnad på hastigheten mellan 2,4ghz och 5ghz det är bara olika spektrum så om t.ex dina grannar kör på 2,4ghz då kommer du få bättre mottagning och mindre störning om du kör på 5ghz och vice versa :/

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Grejen är att det är så många trådlösa nätverk, mobiltelefoner osv. i mässhallarna att det knappt går att ringa. Utan kablar skulle det troligtvis inte kunna gå att genomföra någon demonstration överhuvudtaget.

Att det inte går att ringa beror väl mest på att operatörernas tidluckor är slut. Sen är det klart att det blir mer störningar än kanske normalt, men just telefoner ligger ju på en annan frekvens (så länge klassiskt WLAN inte är påslaget och att denna teknik är tänkt att använda samma frekvens).

Men det vore intressant att se vilken frekvens de tänkt köra och vilka avstånd man kommer upp i innan det blir för dålig täckning.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

för mig är det absolut ingen skillnad mellan 2.4ghz eller 5ghz...får exakt samma fart...tänkte från början just använda 5 för att kunna kanske få ut lite mer..men icke sa nicke...betyder ju inte att det är så för alla..men för mig är det exakt samma visa...

emil nämnde att det n-standarden infördes nyligen....hur länge körde man på g-standarden då?..jag tycker att n-standarden är jävligt gammal om man räknar med draft-n...hade en äldre draft-n 2-3år innan vanliga n-standarden kom...och tycker att de är lika stabila/ostabila, alltså n och draft.n..ibland kan man ha problem med en viss hårdvara, spelar ingen roll om det är n eller draft, medans andra fungerar utmärkt med både den och den....

skulle vara så jäkla kul om man hade samma stabila hastigheter på det trådlösa som trådade...skulle även vara kul om det fungerade så med 3-4g med...tycker att jag alltid har otur med att få bra hastigheter på 3g nät, trots att man testat olika configs..

Bara för att du använder en bra standard spelar det ingen roll. Du måste använda bra komponenter/hårdvara som klarar att utnyttja all prestanda i standarden också!

Skrivet av Patan77:

det ska inte vara någon skillnad på hastigheten mellan 2,4ghz och 5ghz det är bara olika spektrum så om t.ex dina grannar kör på 2,4ghz då kommer du få bättre mottagning och mindre störning om du kör på 5ghz och vice versa :/

Är du säker på det? Ett högre frekvens område ger ju ofta mer utrymme att skicka information.

"In comparison to the 2.4 GHz band, the 5 GHz has a wider wireless spectrum available, which leads to significantly better performance." http://www6.nohold.net/Cisco2/ukp.aspx?pid=80&vw=1&articleid=...

2.4 GHz har 3 kanaler att leka med. 5 GHz har 23 stycken.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

det ska inte vara någon skillnad på hastigheten mellan 2,4ghz och 5ghz det är bara olika spektrum så om t.ex dina grannar kör på 2,4ghz då kommer du få bättre mottagning och mindre störning om du kör på 5ghz och vice versa :/

Använder du N så är det stor skillnad på att använda A och G.

Teoretiska hastigheten om N-standarden körs över G är 150mbit, och 300 mbit om du kör N tillsammans med A.

Permalänk
Medlem

Oh nice, hoppas på att få se mer av detta inom en snar framtid.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Är du säker på det? Ett högre frekvens område ger ju ofta mer utrymme att skicka information.

Förutsatt att det utnyttjas, i fallet med 802.11n används samma kanalbredd och moduleringsteknik, så det blir inte någon magisk prestanda bara för att man byter frekvensområde.

Skrivet av nicklas1988:

"In comparison to the 2.4 GHz band, the 5 GHz has a wider wireless spectrum available, which leads to significantly better performance." http://www6.nohold.net/Cisco2/ukp.aspx?pid=80&vw=1&articleid=...

Vad de syftar på är praktiskt högre prestanda eftersom du har ett större spektrum att lägga dina kanaler mellan, inte att du har högre bandbredd.

Skrivet av nicklas1988:

2.4 GHz har 3 kanaler att leka med. 5 GHz har 23 stycken.

Det stämmer, men istället har du kortare räckvidd på grund av frekvensbandet. Över ett något längre avstånd är det alltså inte säkert att 5GHz-bandet skulle ge dig bättre prestanda, trots störningar.

Skrivet av Belthor:

Använder du N så är det stor skillnad på att använda A och G.

Teoretiska hastigheten om N-standarden körs över G är 150mbit, och 300 mbit om du kör N tillsammans med A.

Nej, du behöver inte kombinera 5GHz och 2.4GHz för 300mbit, går fint att få 300mbit separat med båda två genom att använda 40MHz-läget istället för 20MHz, det vill säga att man använder två kanaler.

Du har 20MHz kanalbredd med samma moduleringsteknik i både 5GHz och 2.4GHz. Detta ger 150mbit.
Vill du köra 300mbit går det att göra med två kanaler, 40MHz, över både 2.4GHz och 5GHz. Det går även att kombinera och köra 20MHz på varje band för 300mbit.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Wifi har funnits ett par år

Segt som sirap dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Segt som sirap dock.

Har jag aldrig märkt?

Funkar precis lika bra som trådat..
Med rätt utrustning såklart.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Vad menar dom med att bokstäverna tagit slut så dom gick över till 802.11ac?
Dom vad ju bara på n.

Permalänk
Medlem

Tänk så här:
Trotts att antenner är kopplade via koppartråd korten i mellan så går det inte fortare än ynka 800mbits.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Hur vet du hur långa våglängderna är?

Jag har svårt att tänka mig att man kommer upp i dom hastigheterna vid några längre våglängder eftersom det lär behövas rätt mycket energi.

Radiovågor kan teoretiskt vara joniserande om vågorna är tillräckligt korta och energirika.

Nej, du måste komma flera storleksordningar större. Isåfall är synligt ljus joniserande och det har du en effekt på ca 700 W per kvadratmeter utomhus när solen skiner.
wifi är vanligtvis 2,4 och 5 Ghz men säg för att ta i att det är 100 GHz. Synligt ljus är 405 THz till 790 THz.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Patan77:

det ska inte vara någon skillnad på hastigheten mellan 2,4ghz och 5ghz det är bara olika spektrum så om t.ex dina grannar kör på 2,4ghz då kommer du få bättre mottagning och mindre störning om du kör på 5ghz och vice versa :/

Har upplevt precis detta. Har ett 802.11n nätverk hemma och accesspunkten stödjer både 2.4GHz och 5GHz. Vid "rätt" tid på dygnet så får man runt 75-80MBbit/s (faktiskt applikations-data) på båda frekvenserna, men på tider när grannarna är vakna ligger 5GHz fortfarande på samma hastighet medan 2.4GHz bandet får en mycket mer variabel hastighet med ett genomsnitt på runt 60-65Mbit/s.

5GHz är dock VÄLDIGT känsligt för väggar och liknande mellan enhet och accesspunkt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Nej, du måste komma flera storleksordningar större. Isåfall är synligt ljus joniserande och det har du en effekt på ca 700 W per kvadratmeter utomhus när solen skiner.
wifi är vanligtvis 2,4 och 5 Ghz men säg för att ta i att det är 100 GHz. Synligt ljus är 405 THz till 790 THz.

Jag har hört att dom kör detta system i 400 exahertz.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Miggro:

Det är precis samma skit som 4G hypen. Jag hörde folk prata om att de skulle säga upp sina vanliga abonnemang och skaffa 4G modem. Man kommer aldrig att få samma stabilitet som med kabel. Trådlöst kommer inte att ersätta kabel på väldigt länge. Visst, det ser ut att bädda för ett sjukt bra alternativ, som jag definitivt kommer att använda, men inte till allt.

Så sant, men de går i rätt riktning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Har jag aldrig märkt?

Funkar precis lika bra som trådat..
Med rätt utrustning såklart.

Wi-Fi har funnits i lite mer än ett par år... Däremot hade den har artikeln inte funnits om trådlöst fungerat "precis lika bra" som trådat då gigabithastigheter har funnits sen innan millenieskiftet. Om du aldrig har märkt någon skillnad är det möjligen för att du inte är i behov av den typen av hastigheter eller stabilitet som trådat erbjuder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knaris:

Wi-Fi har funnits i lite mer än ett par år... Däremot hade den har artikeln inte funnits om trådlöst fungerat "precis lika bra" som trådat då gigabithastigheter har funnits sen innan millenieskiftet. Om du aldrig har märkt någon skillnad är det möjligen för att du inte är i behov av den typen av hastigheter eller stabilitet som trådat erbjuder?

Om vi ska fortsätta i det spåret så är ju fiber ännu bättre!

Allt är relativt!
Wifi fungerar utmärkt i företagsmiljöer och liknande scenarios.

Jag har märkt skillnad på Wifi och Gigabit trådat när jag överfört stora mängder data från min NAS.
Men jag har aldrig märkt nån skillnad när jag surfat, spelat, laddat hem, backat upp via TM osv..

Så mja.. minst lika bra i min mening.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Kalohux:

Jag har hört att dom kör detta system i 400 exahertz.

Källa på det?

Hur som helst är det fel; 400 EHz är röntgenstrålning, och det använder man definitivt inte till kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Källa på det?

Hur som helst är det fel; 400 EHz är röntgenstrålning, och det använder man definitivt inte till kommunikation.

Jag är rätt säker på att han skämtar, självklart använder man inte gammastrålning eller för den delen röntgensstrålning för kommunikation.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Jag är rätt säker på att han skämtar, självklart använder man inte gammastrålning eller för den delen röntgensstrålning för kommunikation.

Förhoppningsvis var det ett skämt, ja. Men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Om man går in på http://www.ieee802.org/11/Reports/802.11_Timelines.htm#tgac
Kollar man på 11ac så står det "Very High Throughput 6GHz" i en kolumn. Kanske ger en fingervisning. Eller vad vet jag

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Nackdelen med 5 Ghz är helt klart dess penetreringsförmåga att ta sig genom väggar och dörrar etc. Jag kan inte mobilsurfa på toan med dörren stängd nördproblem ? en annan fördel med 5 Ghz som ingen nämnt tidigare är väl att man kan uppnå högre hastigheter gentemot 2,4 Ghz. Någon som kan bekräfta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Så sant, men de går i rätt riktning

Självklart! Alla framsteg välkomnas varmt.