Permalänk
Medlem

Tystaste 140mm fläkten?

Jag vill byta ut fläkten som sitter i mitt nätagg till en tystare fläkt. Kan ni rekommendera en 140mm fläkt som låter lite?

Vad har ni för temp på utluften på eran PSU?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

I princip alla 140mm låter lite på låg spänning.... Vill du att den ska blåsa något också?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Vet du att garantin försvinner om man öppnar upp nätaggregatet? Bra att veta om man försöker sig på det:)
Vilket nätagg är det du har nu? kan vara fel på just ditt ex.

Kan inte säga nån 140mm:are på rak hand, ska kolla lite och se om jag hittar någon.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

en silverstone, DA1200. köpte nyss begagnad och tror inte det är något större fel på den men betydligt mer låter den än min 520W PSU.

Vad för RPM tror nu är nödvändigt?

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/140mm-fan-ro...

Scythe Slip Stream, fått bra betyg och kostar inte mycket...

Visa signatur

-Star

Permalänk

Fractal Design och Ace har två relativt tysta 140mm fläktar (9-10dB full last) dock flyttar dem inte så mycket luft, så hoppas att du har ett bra nätagg.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321548/scythe-slip-stream-140mm-8...

Väldigt sugen, borde inte låta mycket men hur vet jag om kylningen räcker till PSun? finns det något sätt att kontrollera detta? Typ max temp i utluft? Vad är eran temp?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag vill byta ut fläkten som sitter i mitt nätagg till en tystare fläkt. Kan ni rekommendera en 140mm fläkt som låter lite?

Vad har ni för temp på utluften på eran PSU?

Vet inte om du hunnit köpa en fläkt redan, men iaf...

Scythe Slip Stream är en glidlagrad fläkt vilket gör att den inte lämpar sig för horisontell montering, som i ett nätaggregat. Risken är stor att man får ett tickande ljud och att lagret slits relativt fort. För horisontell montering bör man ha fläktar med kullager.

Man ska även tänka på att köpa en fläkt som startar på låg spänning så att man vet att den snurrar med i nätaggets fläktstyrning. Noctuas populära 140mm-fläkt kräver t.ex relativt hög startspänning och är inte lämplig för just detta.

De som jag hittat är de allra bästa är Noiseblockers PK-serie som har en mycket låg startspänning. http://www.indomo.se/8388-Noiseblocker-NB-Black-Silent-PRO-PK... Inte helt billigt men det håller mycket hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag har redan köpt fläkten och satt dit den, först snurrande den inte alls och sen startade den så det stämmer nog det du säger. Dock så håller den aggregatet väldigt tyst och kallt så hittills är jag nöjd med den. Tack för tipset! Om den börjar låta så blir det att byta ut till en sådan du säger.

Visa signatur

-Star