Permalänk
Medlem

Fractal Design R2:Extended

Hej, äntligen har projektet kommit igång!

Detta projekt kommer handla om ett projektarbete som jag gör i 3an på gymnasiet.

Jag kommer att bygga en egen låda för vattenkylning till mitt Fractal Design R2. Lådan kommer sedan att nitas fast i botten på R2:an och dra slangarna internt. Mitt första projekt var att bygga ett chassi, men då det vart skolbyte mitt i terminen och jag inte längre hade tillgång till verkstad som jag hade på min förra skola, samt att det började bli lite tidsbrist så bestämde jag mig för att helt enkelt bygga ut R2:an för att få plats med vattenkylningen. Det som kommer att kylas till en början är min I5-750 och mitt 6970.

Lådan mäter Ca 480x200x160mm och kommer innehålla 2st 360mm radiatorer samt pump. Jag kommer även göra en täckplåt i R2:an för nätaggregatet samt även kanske sleeva om jag har tid och pengar.

Vill även passa på att tacka Artur på Coolingstuff.se som har hjälpt mig med vattenkylningen i form av sponsorskap.
Vill även tacka Calle från Fractal Design som har varit med och sponsrat med 1000w PSU, fläktar och frontpanel.

Tråden kommer att uppdateras ganska kontinuerligt nu under jullovet som vissa av oss har. Tar gärna emot förlag på förbättringar och andra idéer och synsätt då jag vet att det finns många smarta och kloka individer här på SweC. Galleri kommer när allt är klart, då jag har valt att ha en bygglogg i forumet, så jag kan få respons lättare.

Idag 26/12-11 hittade jag även dem lister som jag behövde för att kunna börja bygga på stommen till lådan. L-profil listerna är köpa på Bauhaus. Kan länka om någon är intresserad.

Här kommer några bilder på det som jag har införskaffat och vad jag har gjort idag. Imorgon skall jag försöka få klart ramen till lådan. Jag vill inte gå ut nu i mörkret och bygga, då jag inte har någon verkstad längre så bygger jag inomhus och utomhus. Allt är byggt med enklare maskiner och verktyg.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

ska följas

Permalänk
Medlem

Det var en väldigt optimistisk tidsplan du lagt upp

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det var en väldigt optimistisk tidsplan du lagt upp

Haha jo jag vet, men tanken var att hela projektet skulle vara klart till 21Dec, men kanske kommer att dra ut men jag siktar på 9 Jan

EDIT: Såg nu att det stod 9 Dec, haha

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Ska följas

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det ska du bygga en radbox under chassit där 2st 360 radiatorer ska sitta parallellt med varandra ? ska du ha pump i boxen med ? eller pumpen i 5,25" buren ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Som jag har förstått det ska du bygga en radbox under chassit där 2st 360 radiatorer ska sitta parallellt med varandra ? ska du ha pump i boxen med ? eller pumpen i 5,25" buren ?

Kommer bygga en radbox under chassit japp, dock kommer boxen att nitas fast i chassit så att det blir som en utbyggnad. Radiatorerna kommer att sitta på varsin sida i boxen, alltså om man tänker chassit framifrån så sitter en rad på höger respektive vänster sida. Pumpen kommer vara i lådan, med reservoaren kommer sitta i chassit. Slangarna kommer jag dra internt.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

är det bara jag som undrar vad ljuddämparen ska vara till i detta projekt ?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Ser att du har skaffat nu ljuddämpare till golfen också! Ser bra ut! ;D //Jacob

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

är det bara jag som undrar vad ljuddämparen ska vara till i detta projekt ?

Haha den bara råkade komma med xD Den ska sitta på golf 3:an min

Skrivet av Traktornissen:

Ser att du har skaffat nu ljuddämpare till golfen också! Ser bra ut! ;D //Jacob

Skickades från m.sweclockers.com

haha japp biltema vettu Vart ett 65mm ändrör oxå haha xD

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Haha den bara råkade komma med xD Den ska sitta på golf 3:an min

haha japp biltema vettu Vart ett 65mm ändrör oxå haha xD

haha okej, då har du fullt upp nu då

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Tjena, har jobbat lite under dem senaste två dagarna. Dock började det regna nu idag när jag stod ute och sågade till plåtbitarna men jag han med bottenplattan och fram och baksidan alla fall! Botten biten på ramen har även blivit klar och fast nitad. Ska fästa bottenplattan och fötterna och sedan börja bygga uppåt.

Har även fått tag på en till Sponsor, nämligen från Fractal Design. Vill tacka Calle för sponsorskapet! Vad dem sponsrar med får ni se när det kommer

//Dennis "Tyran26" Högberg

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Ska följas!

Permalänk
Avstängd

Säger samma, ska följas!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Kommer nog bli bra dethära.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Då har jag jobbat vidare kommit en bra bit snart klar med ramen ska bara fixa det sista och det estetiska!

Tänkte spraya lådan svart så den passar in bättre.
Fila/slipa till alla plåtbitar så dem får bättre passform.
Såga ut sidoplåtarna och fästena/hålen för radiator och fläktarna.
Annordning för att fästa pump och radiatorerna.

Här kommer bilder på det jag gjort senast.

Det var allt för denna gång! Får önska er alla ett riktigt gott nytt år! Bygget kommer stå still i en vecka cirka då jag kommer vara bortrest.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Det var allt för denna gång! Får önska er alla ett riktigt gott nytt år! Bygget kommer stå still i en vecka cirka då jag kommer vara bortrest.

Vilket betyder att planeringen spricker igen? Ser iaf fint ut än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vilket betyder att planeringen spricker igen? Ser iaf fint ut än så länge.

Hah ja tyvärr gör den väll det. Skulle inte satt ett datum haha Men kommer fortsätta så snabbt som möjligt.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Kommer följas
Suttit med liknande ideer till min burk hemma men inte vetat hur jag velat ha det ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ja, då var det dax igen! Det har hänt lite under veckan. Det blir tajt kan jag lova. Allt vart inte som jag tänk, men det blir bra så här också! Vart lite tajtare än jag trott men det går.

//Tyran26

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Nice uppdatering
Ser lovande ut.
Ser dock mer tajt ut än jag trodde först.
Väntar med spänning på nästa uppdatering

Btw, vad tror du om man har fläkt-rad-fläkt-rad-fläkt?
och alla blåser åt samma håll push pull pull liksom.
Funderar starkt på ett cosmos2 med den kombon... om plånboken tillåter mig XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Nice uppdatering
Ser lovande ut.
Ser dock mer tajt ut än jag trodde först.
Väntar med spänning på nästa uppdatering

Btw, vad tror du om man har fläkt-rad-fläkt-rad-fläkt?
och alla blåser åt samma håll push pull pull liksom.
Funderar starkt på ett cosmos2 med den kombon... om plånboken tillåter mig XD

haha jo vart tajtare än jag tänk men det går

Har sett det en gång förut men tror inte det är något att rekommendera eftersom du kommer trycka varmluft från den första radiator genom den andra, se hellre till att båda får egen luft så att säga. Jo Cosmos2 ser riktigt nice ut

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut! Varför har du fläktarna utåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ser ju bra ut! Varför har du fläktarna utåt?

Dem är inte utåt. Dock sitter dem närmast sidopanelerna och hämtar luft utifrån, skjuter sedan genom radiatorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

ok, har kollat igenom tråden nogrannare, och man får känslan att du inte tänkt igenom det hela?

har några punkter som jag undrar över;
1: varför 360 radiatorer? största fördelen med separat låda för radiatorer är ju att man enkelt kan gå upp i storlek, 140 mm, eller ännu hellre 180/200mm ..
2: varför göra lådan 160 mm hög? det är ju ~30-35 mm som bara slösas bort, om man kör med 120mm rad.
3: du kommer ha 6 st fläktar som ska blåsa in, men vart ska luften ta vägen? upp i chassiet?
4: ska lådan stå på golvet så måste du ha dammskydd, annars kommer fläktarna/raddarna vara fulla på rätt kort tid ..

från min synvinkel är det helt meningslöst att bygga en låda för 2x360 för dem hade du lätt kunnat modda in i chassiet .... 3x140 hade varit precis lika långa som chassit (~460mm) och hade gett ungefär 30% större radiatoryta ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

ok, har kollat igenom tråden nogrannare, och man får känslan att du inte tänkt igenom det hela?

har några punkter som jag undrar över;
1: varför 360 radiatorer? största fördelen med separat låda för radiatorer är ju att man enkelt kan gå upp i storlek, 140 mm, eller ännu hellre 180/200mm ..
2: varför göra lådan 160 mm hög? det är ju ~30-35 mm som bara slösas bort, om man kör med 120mm rad.
3: du kommer ha 6 st fläktar som ska blåsa in, men vart ska luften ta vägen? upp i chassiet?
4: ska lådan stå på golvet så måste du ha dammskydd, annars kommer fläktarna/raddarna vara fulla på rätt kort tid ..

från min synvinkel är det helt meningslöst att bygga en låda för 2x360 för dem hade du lätt kunnat modda in i chassiet .... 3x140 hade varit precis lika långa som chassit (~460mm) och hade gett ungefär 30% större radiatoryta ...

1: Därför om jag byter chassi i framtiden så är dessa mest framtidssäkra sen finns inte GT fläktar i större format än 120mm.
2: För att jag ville att chassit skulle vara 60cm högt utan fötter. Plus vill ha plats för att dra slang.
3: Kommer troligen ha ett utblås bakåt.
4: Håller på att titta på en lösning om jag ska köpa från Inet Lian-Li 120mm filter eller göra egna. Lutar dock mot färdiga.

Hoppas du är nöjd med dina svar.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Om du ska göra ett projektarbete tycker jag du kunde kört ett Fulltower och byggt in hela kylningen i lådan, snyggare. Ioförsig så har du all värmeutveckling utanför lådan nu, att ha raddarna på toppen hade väl varit smartare dock? För värme och damm framförallt.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Om du ska göra ett projektarbete tycker jag du kunde kört ett Fulltower och byggt in hela kylningen i lådan, snyggare. Ioförsig så har du all värmeutveckling utanför lådan nu, att ha raddarna på toppen hade väl varit smartare dock? För värme och damm framförallt.

Var tänkt jag skulle bygga ett datorchassi från början som vi även började med, men sen flytta jag hem pga personliga orsaker och bytte skola och då hade jag inte tid. Att bygga in allt i ett befintligt chassi är inte lika kul och når inte upp till kraven för högre betyg. Att ha dem överst hade blivit så fult

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Var tänkt jag skulle bygga ett datorchassi från början som vi även började med, men sen flytta jag hem pga personliga orsaker och bytte skola och då hade jag inte tid. Att bygga in allt i ett befintligt chassi är inte lika kul och når inte upp till kraven för högre betyg. Att ha dem överst hade blivit så fult

Jo jag håller med. Ah, jo ibland så har man inte tid att gå hela vägen tyvärr Det här blir väl egentligen lika effektivt men nu såg jag att du inte hade tillgång till verkstad heller. Aja ska följa, GL.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

1: Därför om jag byter chassi i framtiden så är dessa mest framtidssäkra sen finns inte GT fläktar i större format än 120mm.
2: För att jag ville att chassit skulle vara 60cm högt utan fötter. Plus vill ha plats för att dra slang.
3: Kommer troligen ha ett utblås bakåt.
4: Håller på att titta på en lösning om jag ska köpa från Inet Lian-Li 120mm filter eller göra egna. Lutar dock mot färdiga.

Hoppas du är nöjd med dina svar.

nöjd, och nöjd, det är ju ditt projekt ...

nog för att jag gillar att göra saker för görandets skulle, men ska jag ge dig ett tips så är det att fundera lite mer innan du börjar, det brukar löna sig ...

ett utblås måste du ha ... tyvärr blir det ganska mkt luft som ska ut genom ett litet hål (bakåt dvs), det innebär att trycket går upp och luftmängden minskar .. ljudnivån ökar med ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.