Permalänk
Medlem

Ersättningsfläktar till Corsair H80.

Tjena! På sistonde har de verkat som min vattenkylning (h80) börjar väsnas högre än vad det brukade göra.. Kunde sova med fläktarna på lägsta RPM innan, men nu kan jag inte det mer

Så jag behöver fläktar till att ersätta dom här 2 som sitter på min H80 just nu. Det är 2x 120mm fläktar som går upp till 2800 RPM. Men av vad jag sett så finns inga 120mm på så hög RMP? De fläktarna jag letar efter ska ha jävligt bra luftflöde. Vet inte om alla fläktar kan styras till de olika RMP lägena på H80 knappen, men det skulle vara najs om de funkade också.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Har du prövat att rengöra din H80 från dam som fastnat i radiatorn? Kanske därför den blivit högljuddare.

Sedan om du ska byta fläktar så är ju GT eller Noctua's 120mm fömodligen det bästa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har du prövat att rengöra din H80 från dam som fastnat i radiatorn? Kanske därför den blivit högljuddare.

Sedan om du ska byta fläktar så är ju GT eller Noctua's 120mm fömodligen det bästa.

Vilken hastighet på GT rekommenderas om man ska köra den till H80?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Vilken hastighet på GT rekommenderas om man ska köra den till H80?

Skickades från m.sweclockers.com

Nice threadhijack

Men nu när du sa de så tog jag farsans tryckluft o blåste rent hela skiten, tänkte idle tempen på köpet ^^

Men vill fortfarande ha nya fläktar, där är ett ljud som inte går att förklara, på engelska har jag sett folk som skriver "hissing" sound, eller något tror jag..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nice threadhijack

Men nu när du sa de så tog jag farsans tryckluft o blåste rent hela skiten, tänkte idle tempen på köpet ^^

Men vill fortfarande ha nya fläktar, där är ett ljud som inte går att förklara, på engelska har jag sett folk som skriver "hissing" sound, eller något tror jag..

Kör på GT..
Eller kanske denna modell

finns även de här som är PWM styrda men kostar en del, Noctua PWM

Edit:
Alternativt 1, 2. 2-3 veckors leverans dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobled:

Kör på GT..
Eller kanske denna modell

finns även de här som är PWM styrda men kostar en del, Noctua PWM

Edit:
Alternativt 1, 2. 2-3 veckors leverans dock

Vilken är den bästa med hyffsad RMP/tystnad, jämnt med luftflöde ?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nice threadhijack

Men nu när du sa de så tog jag farsans tryckluft o blåste rent hela skiten, tänkte idle tempen på köpet ^^

Men vill fortfarande ha nya fläktar, där är ett ljud som inte går att förklara, på engelska har jag sett folk som skriver "hissing" sound, eller något tror jag..

Det var absolut inte min tanke! Kändes som det var en helt relevant följdfråga när han rekommenderade GT eftersom den finns i 4st varianter med olika fläkthastigheter.

Jag sitter i precis samma funderingar som dig. Ska också köpa nya fläktar till min H80!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men det verkar som Noctuas PWM är de bästa alternativet atm..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Men det verkar som Noctuas PWM är de bästa alternativet atm..

Prova Arctic Cooling F12 PWM (max är 1350rpm, 74 CFM)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539165

Jag kör 80mm (F8) som chassifläktar i min HTPC och sambon har dubbla 92mm (F9) som CPU-fläktar i push-pull på min gamla Hyper TX3.

De är tysta och blåser ändå på rätt bra (märkt CFM är högre på dessa i 1350rpm än Noctuan har i 1500, sen vet jag inte hur statiska trycket skiljer sig).
120mm-versionen är billig (du får typ 4 för samma pris som en sån där Noctua) och de kan seriekopplas till samma uttag för styrning, med separat gul tråd för varvtal ifall du vill se det och har extra portar på moderkortet.

EDIT: Här är liten jämförelse på prisjakt mellan några pwm-fläktar, ljudangivelserna får man väl ta med en nypa salt dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1028057,1078860,518902,539165,528188,513566,997849

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX