Permalänk

tips om lödning ideer

hej!! jag skulle behöva lite tips och råd.. tänkte sätta dioder bakom min tv så det ser ut som lysande bakrund på ett ungefär.. då tänkte jag om nån hade några tips.. vad ska jag få stömmen ifrån?? kan man köpa nånting så man kan ha de i vägg uttaget kanske?? eller nåt liknande?

Permalänk
Medlem

Det finns ljuslister med LEDs på IKEA. Billigt och bra, bara att plugga in i väggen.

Permalänk
Medlem

Ska du ta ström från väggen så var jäkligt noga med att få rätt spänning över dioderna och rätt ström genom dem. V=RI och tänk på att dioderna har jäkligt låg resistans så du skulle antagligen behöva ett gigantiskt motstånd för att inte bränna dem, samt att dioderna har en riktning, de måste vara kopplade åt rätt håll (till skillnad från glödlampor).

Sen bör du väll dessutom skärma av det på något sett så att inte någon av misstag får 200 volt i sig. kan ju inte säga att jag skulle rekomendera detta om du inte är erfaren men det är fullt möjligt

Edit: som ovanstående säger är det antagligen bättre med en färdig lösning ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ska du ta ström från väggen så var jäkligt noga med att få rätt spänning över dioderna och rätt ström genom dem. V=RI och tänk på att dioderna har jäkligt låg resistans så du skulle antagligen behöva ett gigantiskt motstånd för att inte bränna dem, samt att dioderna har en riktning, de måste vara kopplade åt rätt håll (till skillnad från glödlampor).

Sen bör du väll dessutom skärma av det på något sett så att inte någon av misstag får 200 volt i sig. kan ju inte säga att jag skulle rekomendera detta om du inte är erfaren men det är fullt möjligt

Menar du det du skriver på fullt allvar?

Självklart skall man använd en transformator för att få en lägre spänning.

Permalänk
Medlem

finns battereleiminator på kjell och c:o de drar ner det till typ 5v och sen går man in på en hemsida (som jag tyvärr blivit av med) och så räknar den ut hur du ska sätta dem med motstånd och dyl. men jag räknade på det och oavsett var man köper blir ikea's billigare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Ska du ta ström från väggen så var jäkligt noga med att få rätt spänning över dioderna och rätt ström genom dem. V=RI och tänk på att dioderna har jäkligt låg resistans så du skulle antagligen behöva ett gigantiskt motstånd för att inte bränna dem, samt att dioderna har en riktning, de måste vara kopplade åt rätt håll (till skillnad från glödlampor).

Sen bör du väll dessutom skärma av det på något sett så att inte någon av misstag får 200 volt i sig. kan ju inte säga att jag skulle rekomendera detta om du inte är erfaren men det är fullt möjligt

Edit: som ovanstående säger är det antagligen bättre med en färdig lösning ^^

Rökt något? Inte lättare att använda en 5VDC trafo?

Permalänk

Eller varför inte köpa en stabiliserad batterieliminator som ger 3v, dom flesta ljusstarka leddarna ska ha 3.3v, och kör man på 3v så håller dom lite längre tid. Givetvis parallelkopplar du dom, behövs ej heller motstånd om du kör stabiliserad 3v. Typ denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162800606

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Eller varför inte köpa en stabiliserad batterieliminator som ger 3v, dom flesta ljusstarka leddarna ska ha 3.3v, och kör man på 3v så håller dom lite längre tid. Givetvis parallelkopplar du dom, behövs ej heller motstånd om du kör stabiliserad 3v. Typ denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162800606

En lysdiod behöver ALLTID förkopplingsmotstånd eller en konstantströmsgenerator om inte sådant inte finns inbyggt i dioden, att en LED är på 3,3v innebär att den leder inte ström vid 3v men vid 3,5v kan det bli en okontrollerad strömrusning genom dioden som kan gå upp i rök på sekunder.

För att räkna ut förkopplingsmotståndet:

(inspänning - framspäningsfall)/max ström = resistansen i ohm

Ex. 3,3V 80mA LED drivs med 12V
(12-3,3)/0,08=108,75 (lämpligen ett 100 eller 110 ohms motstånd)

För att räkna ut vilken effekt motståndet ska klara:
ohm*ström*ström

Ex. ovan med 12v 3,3v 80mA

100*0,08*0,08=0,64W

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

lättaste är ju att köpa ljuslist från ikea.. Annars så är det bara att ta en vanlig laddare (tex gammal mobilladdare), sätta dit lämpligt motstånd och sedan löda dit listerna.

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 7970 - xonar d1 - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ QPAD 5k - QPAD MK50
Citera!

Permalänk
Medlem

Knåpade ihop en excelfil.....

http://foppson.servehttp.com/diverse/LED.xls

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

En lysdiod behöver ALLTID förkopplingsmotstånd eller en konstantströmsgenerator om inte sådant inte finns inbyggt i dioden, att en LED är på 3,3v innebär att den leder inte ström vid 3v men vid 3,5v kan det bli en okontrollerad strömrusning genom dioden som kan gå upp i rök på sekunder.

För att räkna ut förkopplingsmotståndet:

(inspänning - framspäningsfall)/max ström = resistansen i ohm

Ex. 3,3V 80mA LED drivs med 12V
(12-3,3)/0,08=108,75 (lämpligen ett 100 eller 110 ohms motstånd)

För att räkna ut vilken effekt motståndet ska klara:
ohm*ström*ström

Ex. ovan med 12v 3,3v 80mA

100*0,08*0,08=0,64W

"stabiliserad batterieliminator" Är inte svårare än så. Har hållit på med dessa grejer i 15år utan problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Ska du ta ström från väggen så var jäkligt noga med att få rätt spänning över dioderna och rätt ström genom dem. V=RI och tänk på att dioderna har jäkligt låg resistans så du skulle antagligen behöva ett gigantiskt motstånd för att inte bränna dem, samt att dioderna har en riktning, de måste vara kopplade åt rätt håll (till skillnad från glödlampor).

Sen bör du väll dessutom skärma av det på något sett så att inte någon av misstag får 200 volt i sig. kan ju inte säga att jag skulle rekomendera detta om du inte är erfaren men det är fullt möjligt

Edit: som ovanstående säger är det antagligen bättre med en färdig lösning ^^

jag är ganska på god väg att bli bra men kanske ska avstå då... ville bara göra nånting snyggt.. finns det nånting annat man kan göra som man kan sätta bakom tv:n,

Permalänk
Skrivet av gs242:

finns battereleiminator på kjell och c:o de drar ner det till typ 5v och sen går man in på en hemsida (som jag tyvärr blivit av med) och så räknar den ut hur du ska sätta dem med motstånd och dyl. men jag räknade på det och oavsett var man köper blir ikea's billigare

tack tack ska kolla på ikea

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Eller varför inte köpa en stabiliserad batterieliminator som ger 3v, dom flesta ljusstarka leddarna ska ha 3.3v, och kör man på 3v så håller dom lite längre tid. Givetvis parallelkopplar du dom, behövs ej heller motstånd om du kör stabiliserad 3v. Typ denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162800606

fan de lär ju skit bra ska skriva upp de

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

"stabiliserad batterieliminator" Är inte svårare än så. Har hållit på med dessa grejer i 15år utan problem.

Läs på... Visst funkar det hjälpligt med en exakt spänning, men det är ett vågspel, toleranser, inre motstånd (både i spänningskällan och diod) och temperatur spelar in. Kolla ström/spänningskurvorna för LED, eller varför inte dioder i allmänhet, när man kommer till det läge där dioden börjar leda (lyser) så stiger strömmen snabbt med stigande spänning. Se bild (generell för dioder)

Jag har endast pysslat med elektronik mer eller mindre i 25 år, lagat det mesta i hemelektronikväg, byggt och delvis konstruerat/beräknat en del prylar, t ex aktiva delningsfilter, små slutsteg (100w), rör-förstärkare till 27Mhz komradio, batteriladdare, m.m så en sån enkel sak som att veta att man SKA begränsa strömmen genom en LED bör nog jag ha snubblat över i mina dagar...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ska du ta ström från väggen så var jäkligt noga med att få rätt spänning över dioderna och rätt ström genom dem. V=RI och tänk på att dioderna har jäkligt låg resistans så du skulle antagligen behöva ett gigantiskt motstånd för att inte bränna dem, samt att dioderna har en riktning, de måste vara kopplade åt rätt håll (till skillnad från glödlampor).

Sen bör du väll dessutom skärma av det på något sett så att inte någon av misstag får 200 volt i sig. kan ju inte säga att jag skulle rekomendera detta om du inte är erfaren men det är fullt möjligt

Edit: som ovanstående säger är det antagligen bättre med en färdig lösning ^^

Kopplar man 1st LED via 230v utan transformator så kommer man att knäcka dioden trots att man har rätt förkopplingsmotstånd, när polariteten växlar (växelström) så leder inte dioden i backriktningen och då håller nog inte PN-övergången för 322Vp som en växelspänning på 230Vrms håller.
En annan tråkig bieffekt med att koppla på växelspänning är att dioderna blinkar/flimrar.

Likriktar man 230V och kopplar in 50 dioder i serie (3,3v 50mA) så behöver man ett 1300ohms 3,5W motstånd i serie

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Läs på... Visst funkar det hjälpligt med ... /text

Om man kör med ostabiliserad eliminator, så ja, dock är det ingen risk att använda stabiliserad eliminator (på 3v, dvs undervolt) Stabiliserade eliminatorer har blivit populära att driva LED:ar med dom senaste 5 åren, mycket tack vare enkelheten (bara tuta och köra) och för att priset gått ner rejält på sådana. Helt andra saker än "gamla 12v trafo" grejer, som matar ut 17v obelastat eller "halogen trafos" som inte ens startar vid för låg belastning.

Jag försöker inte strida med dig, utan skrev bara åt TS att undervolt, stabiliserad eliminator och led:ar parallelkopplade är den enklaste vägen att gå.
Detta tillvägagångsätt har funkat ypperligt åt mig och många vänner som nu har LED-belysning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Kopplar man 1st LED via 230v utan transformator så kommer man att knäcka dioden trots att man har rätt förkopplingsmotstånd, när polariteten växlar (växelström) så leder inte dioden i backriktningen och då håller nog inte PN-övergången för 322Vp som en växelspänning på 230Vrms håller.
En annan tråkig bieffekt med att koppla på växelspänning är att dioderna blinkar/flimrar.

Likriktar man 230V och kopplar in 50 dioder i serie (3,3v 50mA) så behöver man ett 1300ohms 3,5W motstånd i serie

har inte titta nogrannare på det. är fullt medveten om att dioden bara leder ström i ena riktningen, flimmrandet kommer dock inte märkas i 50Hz växelström som vegguttagen ger. men att dioden inte leder ström i back-riktningen bör väll inte vara något problem? det kommer i princip stoppa strömmen helt men de ska väll inte vara något problem? dioden skadar det inte iaf. vet inte vad du syftar på med "PN-övergången" dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av style_019_AMDx2:

jag är ganska på god väg att bli bra men kanske ska avstå då... ville bara göra nånting snyggt.. finns det nånting annat man kan göra som man kan sätta bakom tv:n,

Meh, jag hadde suttit uppe halva natten och pluggat fysik, va inne i min egen lilla värld. Det är fullt möjligt att knopa ihop allt själv men som folk nämnt så blir det ju väldigt mycket lättare med en likriktartransformator eller vad de kallas. aka du kopplar in till väggen och får likriktad lågspänning ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nifrit:

Menar du det du skriver på fullt allvar?

Självklart skall man använd en transformator för att få en lägre spänning.

ääh, vad är utmaningen med det ;)?

Skrivet av Kaptendum:

Rökt något? Inte lättare att använda en 5VDC trafo?

nja, sena nätter med fysik pluggande och lite förstora mängder kaffe på morgonen för att komma ur sängen kan tydligen resultera i lite märkligt tänkande *-)
Det bör ju fortfarande va möjligt. men kanske inte det bästa att göra i praktiken xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

har inte titta nogrannare på det. är fullt medveten om att dioden bara leder ström i ena riktningen, flimmrandet kommer dock inte märkas i 50Hz växelström som vegguttagen ger. men att dioden inte leder ström i back-riktningen bör väll inte vara något problem? det kommer i princip stoppa strömmen helt men de ska väll inte vara något problem? dioden skadar det inte iaf. vet inte vad du syftar på med "PN-övergången" dock.

Vad Foppson syftar på med PN-övergången är enkelt förklarat plus- och minussidan på dioden. Den kan helt enkelt inte stå emot väggspänningen och kommer brinna upp direkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av style_019_AMDx2:

hej!! jag skulle behöva lite tips och råd.. tänkte sätta dioder bakom min tv så det ser ut som lysande bakrund på ett ungefär.. då tänkte jag om nån hade några tips.. vad ska jag få stömmen ifrån?? kan man köpa nånting så man kan ha de i vägg uttaget kanske?? eller nåt liknande?

Köp LED-tejp (med motstånd) från t.ex http://www.ledgiganten.se (första träffen på Google så jag har inga personliga erfarenheter av butiken). Bara att klippa i lämplig längd och koppla till transformator.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du kan annars få lite tips i min tråd, längre ner ser du min lösning:
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Meh, jag hadde suttit uppe halva natten och pluggat fysik, va inne i min egen lilla värld. Det är fullt möjligt att knopa ihop allt själv men som folk nämnt så blir det ju väldigt mycket lättare med en likriktartransformator eller vad de kallas. aka du kopplar in till väggen och får likriktad lågspänning ut.

vart du lite besviken på att jag tveka? =P höll på kolla runt lite igår och så såg jag en sån där likriktartransformator som du sa att jag kunde köpa men går det att köra med en vanligt AC/DC??? är inte dom samma?

Permalänk
Medlem

Är det något liknande detta du vill ha?
http://www.youtube.com/watch?v=KLx4JoxtQCQ

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Skrivet av Cribbe:

Är det något liknande detta du vill ha?
http://www.youtube.com/watch?v=KLx4JoxtQCQ

ja det är det

Permalänk
Medlem
Permalänk

de är ju såna jag vill ha, men jag vill du göra dom själv än att köpa och sätta dit