Nu sitter jag med min Samsung Series 7 Slate

Permalänk

Nu sitter jag med min Samsung Series 7 Slate

och den är GRYM. Även om det är vissa shortcomings med win 7 känns det som att det är så här en dator skall användas. Ingen lagg i CS5, sketchbook pro, bra batteritid och många konfigurationsmöjligheter, samt samsung släpper uppdateringar ofta. Tyvärr har jag det beryktade screen separation i överkanten, men det är inget som hindrar. Fick betala 1050 dollar ink tax, samt slängde ett par hundra till polaren som tack för hjälpen. Även 2800 i moms, men det får jag tillbaka senare (egen företagare). Kan varm rekomendera den!Mer bidler etc kommer sen när jag är hemma.
Anänder Spider Podium som ställ, fungerar asbra, fick med dockan, samt kör Fujitsu LX 360 tangentbord, ochså bra. Köpte mig även en Chill litet tangent bord, men får det först nästa vecka.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

och den är GRYM. Även om det är vissa shortcomings med win 7 känns det som att det är så här en dator skall användas. Ingen lagg i CS5, sketchbook pro, bra batteritid och många konfigurationsmöjligheter, samt samsung släpper uppdateringar ofta. Tyvärr har jag det beryktade screen separation i överkanten, men det är inget som hindrar. Fick betala 1050 dollar ink tax, samt slängde ett par hundra till polaren som tack för hjälpen. Även 2800 i moms, men det får jag tillbaka senare (egen företagare). Kan varm rekomendera den!Mer bidler etc kommer sen när jag är hemma.
Anänder Spider Podium som ställ, fungerar asbra, fick med dockan, samt kör Fujitsu LX 360 tangentbord, ochså bra. Köpte mig även en Chill litet tangent bord, men får det först nästa vecka.

Är också riktigt sugen på en Slate.
Var någonstans köpte du den?
"screen separation i överkanten" - vad är det för något?
Är det Simcard-slot på din?

Permalänk
Medlem

Trevligt. Fattas bara annat med det priset.

Permalänk
Medlem

10k för en surfplatta? Vad är speciellt med den egentligen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

10k för en surfplatta? Vad är speciellt med den egentligen?

Windows 7 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Windows 7 :/

Är det verkligen det enda? Satt här och funderade men kom fram till att det inte kunde vara det enda...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Oj, inte riktigt den responsen jag förväntade mig... nåja. Trodde det fanns mer intresse för det här och förstår inte riktigt er animositet. Nu när jag läser om min första post ser jag att den var lite dryg , men den skrevs som hastigast, ber om ursäkt för det.

Hoggen: Screen separation är när glaset har lyft litegrann för att Samsung idioterna inte låtit limmet härda ordentligt. Om du går in på tabletpcreviews forum kommer du se en lång tråd jag startat om det, nästan varenda enhet från olika generationer lider av det. Inget jag besväras av än så länge, men nästa gång jag är i usa kommer jag byta ut den. Det finns en igenbommad sim card slot, och några snubbar på ovannämnda forum har köpt delar och petat in där med GPS också, men det är för omstädigt för mig.. Klarar mig genom att Tethra min Note till den. Ryktas att nästa Slate kommer ha alla dom godbitarna, då de ingick i developers build, som gavs ut i samband med win 8 till ett gäng utvecklare. Jag fick be en polare gå in på MS store och köpa den, han bodde i Houston, men de finns på ebay också. (i efterhand borde jag köpte den därifrån, SISTA gången jag förlitar mig på att nån annan ska köpa något så dyrt åt mig.

Jag ser på vissas kommentarer att ni inte riktigt vet vad det handlar om så jag ska förklara. Detta är alltså en full PC med 1.6 Ghz (2.3 i turbo boost) Core i5-2467M processor, 4 gig ram, HD3000 graf kort, 128 gb SSD och en tryckkänsllig (512) wacom yta. Identiska specs med mac air 11". Den är överlägsen allt annat på marknaden när det kommer till mobil produktivitet rörande design, grafik och bild. sysslar man inte med det kan jag tänka mig att den verkar lite dyr och onödig, men för mina ändamål är den skräddarsydd. När jag kan sitta och köra CS5 och Lightroom smärtfritt är det verkligen inte "det enda" som skiljer denna från en surfplatta. Det går helt enkelt inte att jämföra. Även om Win 7 inte är optimerat för touch så fungerar det helt ok, men Win 8 utvecklades med Slaten så när den landar kommer det vara riktigt bra flyt.

Här kommer en bra recension fån Toms hardware ; http://www.tomshardware.com/reviews/tablet-pc-samsung-windows...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

timpaatkins: Tack för att du redde ut det kring skärmen.

Innebär det att skärmen sticker upp lite?
Men det går alltså att leva med?

Det är inte heller avgörande för mig med sim card slot. Men på de webshops jag tittat på så framgår det inte om det finns eller inte. På svenska releaseklipp står det att det finns. Så det vore bra om man fick möjligheten att betala för det om man så skulle vilja.

Det verkar dröja innan den släpps i Sverige. Kollat med en del olika svenska sajter och någon nämnde att den kommer först i mars, fastän Samsung sagt att den kommer i januari.

Hur har du upplevt batteritiden?
Någon testare hade satt den i testsituation och då hade den klarat 3,5 timme. Men det kanske räcker betydligt längre vid normal användning.

Permalänk
Medlem

Nja. Jag håller mig nog till Ipad. Är inte så förtjust i windows.

Permalänk
Medlem

Kul för dig! Skall du testa att kasta in Linux på den och se hur det går?

Själv kan jag inte komma på en anledning för mig att ha en surfplatta tyvär så jag köper ingen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nja. Jag håller mig nog till Ipad. Är inte så förtjust i windows.

Som sagt, du kan inte köra CS5 eller andra win/osx program på din Ipad. du kan däremot köra OSx på Slaten, finns youtube videos på det.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av som99:

Kul för dig! Skall du testa att kasta in Linux på den och se hur det går?

Själv kan jag inte komma på en anledning för mig att ha en surfplatta tyvär så jag köper ingen

Nix, ingen linux på den, jag är inte haj på den typen av saker. Jaganväder den som sagt i jobbet, men glöm inte, det är mer än bara en surfplatta, det är en full PC, bara utan tangentbord men med touch som underlättar arbetsflödet ( om man är tex grafiker/fotograf)

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av hoggen:

timpaatkins: Tack för att du redde ut det kring skärmen.

Innebär det att skärmen sticker upp lite?
Men det går alltså att leva med?

Det är inte heller avgörande för mig med sim card slot. Men på de webshops jag tittat på så framgår det inte om det finns eller inte. På svenska releaseklipp står det att det finns. Så det vore bra om man fick möjligheten att betala för det om man så skulle vilja.

Det verkar dröja innan den släpps i Sverige. Kollat med en del olika svenska sajter och någon nämnde att den kommer först i mars, fastän Samsung sagt att den kommer i januari.

Hur har du upplevt batteritiden?
Någon testare hade satt den i testsituation och då hade den klarat 3,5 timme. Men det kanske räcker betydligt längre vid normal användning.

Ja, skärmen på min sticker upp kanske 30% på ovankanten med 0.5mm och man kan lätt leva med det! Ja det var en hård användning på 3.5 timmar. jag upplever den ligga runt 4.5-5 timmar vid surfande, 50% screen brightness (som räcker och blir över vill jag lova!) och läget "energispar" där processorn ligger i vilolläge tills det behövs boostas. Jag har inte gjort en "riktig" test ännu dock, men det kommer!

Jaså, så den SKA släppas i sverige? Jag skickade ett mail till samsung och de sa att den inte skulle släppas i sverige alls! Kan du länka till det du hittat? Damn it, då hade jag kunnat vänta lite!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

]

Skrivet av timpaatkins:

Ja, skärmen på min sticker upp kanske 30% på ovankanten med 0.5mm och man kan lätt leva med det! Ja det var en hård användning på 3.5 timmar. jag upplever den ligga runt 4.5-5 timmar vid surfande, 50% screen brightness (som räcker och blir över vill jag lova!) och läget "energispar" där processorn ligger i vilolläge tills det behövs boostas. Jag har inte gjort en "riktig" test ännu dock, men det kommer!

Jaså, så den SKA släppas i sverige? Jag skickade ett mail till samsung och de sa att den inte skulle släppas i sverige alls! Kan du länka till det du hittat? Damn it, då hade jag kunnat vänta lite!

Ja, det finns ju flera tidningar som skrivit om det bland annat här: http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20111208/samsung-slate-pc-till-sverige-i-januari/?page=1

Men finns även på Samsungs sida: http://www.samsung.com/se/support/newsalert/supportNewsAlertPopup.do?spp_news_seq=30630

Utpriset ligger på 12000:- exkl moms inkl docka och tangentbord.

Expansys säljer den för 11285:- inkl moms.
http://www.expansys.se/samsung-series-7-64gb-with-dock-and-qwerty-keyboard-221917/
Förvisso med engelskt tangentbord.

Vad tycker du om Touch Launcher?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar. Mer än att man får lite större ikoner på skrivbordet.
Ger det några fler fördelar?
Eller använder du dig av Windows vanliga skrivbord kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Nix, ingen linux på den, jag är inte haj på den typen av saker. Jaganväder den som sagt i jobbet, men glöm inte, det är mer än bara en surfplatta, det är en full PC, bara utan tangentbord men med touch som underlättar arbetsflödet ( om man är tex grafiker/fotograf)

Det är roligt att du tycker om den och skulle jag någonsin skaffa en surfplatta eller liknande skulle det absolut bli en x86 baserad med linux och Windows på Så jag tycker det är kul att det börjar dyka upp

Jag gjorde ett försök för några årsen och köpte en Compaq Tc1000 tablett dator men då var dem på tok för slöa med med under 1GHz transmeta processor och 256MB ram annars var det en fin leksak

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Det är roligt att du tycker om den och skulle jag någonsin skaffa en surfplatta eller liknande skulle det absolut bli en x86 baserad med linux och Windows på Så jag tycker det är kul att det börjar dyka upp

Jag gjorde ett försök för några årsen och köpte en Compaq Tc1000 tablett dator men då var dem på tok för slöa med med under 1GHz transmeta processor och 256MB ram annars var det en fin leksak

Ja, det låter slött! Fram tills nu har de haft riktigt ruttna specs med bla Atom processorer som varit mycket slöa, men den här har "rätt" komponenter under huven. Kommer nog bli en himla massa nya från alla märken mot slutet av året.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av hoggen:

]

Ja, det finns ju flera tidningar som skrivit om det bland annat här: http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20111208/samsung-slate-pc-till-sverige-i-januari/?page=1

Men finns även på Samsungs sida: http://www.samsung.com/se/support/newsalert/supportNewsAlertPopup.do?spp_news_seq=30630

Utpriset ligger på 12000:- exkl moms inkl docka och tangentbord.

Expansys säljer den för 11285:- inkl moms.
http://www.expansys.se/samsung-series-7-64gb-with-dock-and-qwerty-keyboard-221917/
Förvisso med engelskt tangentbord.

Vad tycker du om Touch Launcher?
Har inte riktigt förstått hur det fungerar. Mer än att man får lite större ikoner på skrivbordet.
Ger det några fler fördelar?
Eller använder du dig av Windows vanliga skrivbord kanske?

Ok, jag tror att Expansys är en improt modell dock, och den har 64 Gb bara. När och om den släpps i sverige kommer den nog med 128 gb, Sim slot och GPS misstänker jag.

Ang touch launcher så har de en del roliga appar, tex bild, musik och filmtittning, recept databas och ett bra kalendersystem som jag synkar mot min Note, men det är mest en kul grej. Bra av samsung att ta det initiativet, men det hade nog inte behövts. Vem vet, om ett par veckor kanske jag kör den hela tiden!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Som sagt, du kan inte köra CS5 eller andra win/osx program på din Ipad. du kan däremot köra OSx på Slaten, finns youtube videos på det.

Tycker varken windows eller os x lämpar sig på en touchscreen i dagsläget. Kanske när windows 8 släpps det blir intressant.

Permalänk

Har du kört win 7 med touchscreen ozo? I väntan på att Win 8 släpps fungerar win 7 alldeles utmärkt.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Bara provat lite i butik.
Sen är jag så van vid apparna i min ipad som är väldigt bra anpassade för touch. Känns som ett steg tillbaka att använda ett vanligt OS igen. Då kan jag lika gärna använda min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bara provat lite i butik.
Sen är jag så van vid apparna i min ipad som är väldigt bra anpassade för touch. Känns som ett steg tillbaka att använda ett vanligt OS igen. Då kan jag lika gärna använda min laptop.

I princip allt Apple gör är sämre än konkurrenterna i min mening, de ligger till och med efter i design nu i min mening :S Och nej jag jag är inte en fanboy som ska försvara microsoft eller liknande, har själv en iphone 4 men den bara krånglar och har så otroligt dålig mottagning :S Dock gör de bra skärmar, de går inte att säga nej till!

Men detta eviga tjat om att Mac os skulle vara enklare är bara struntprat enligt mig, har alltid fått komplikationer som är svårlösliga med Mac medans Windows går som en dans på rosor. Även deras så kallade "anpassade" saker är fördjävliga i min mening :/ Visst som fungerar bättre än de andra de har som inte är anpassat, men fortfarande sämre än andra val

EDIT: Värt att tillägga är väl att jag är mer van vid Windows, men har verkligen gett Apples produkter flera chanser, utan att de lyckas något vidare :/ iPod och skärmar gör de bra, men alldeles för dyrt också vilket gör konkurrenterna mer intressanta faktiskt :/

Permalänk

JAg tror att ozo syftar på att apparna är avsedda och designade för just touch, vilket jag kan hålla med om. Samma sak gäller apparna på Android. Inga win eller osx program är avsedda att användas för touch, därför blir det lite ojämnt i användarupplevelsen, och vi kommer inte få se cs5 eller liknande vara anpassade för touch på ett bra tag, iom att Slate i princip är den första i det segmentet som utvecklats och faktsikt är användbar. Men det kommer så småningom! Dock inget att göra med vilket OS man kör, mer med att mjukvaruutvecklarna måste se om helat sitt UI, och det blir dyrt som fasen för dem. Och svårt att få bra i ett första skede.

Men så är det om man är early adopter, bara att bita ihop och göra det bästa av det!

Ang mac användare så är vissa av dem i princip omöjliga att diskutera datorer med, de har en viss självgod oförmåga att se på sina produkter objektivt, alla nackdelar är tydligen designfördelar och allt annat är skräp.

Lite trist blir det dock när man är glad för att ha köpt någon ny pryl som faktiskt är riktigt bra och användnigsbar och de skiter på en för att det "inte är från apple" innan man ens hunnit berätta vad det är. De verkar och ha ett fruktansvärt hat för Microsoft och windows och lever under intrycket att det är stört omöjigt att jobba med och inte ens går att jämföra med OSx. Något som kanske stämde för tidigare versioner, men nu är det ganska jämnt. Jag har gett upp ens försöka, men jag tror ozo inte är sån.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Timpaatkins - hur upplever du tangentbordet? Alltså det som kommer upp på displayen. Jag såg en video där de tyckte att bokstäverna var lite små att skriva på. Det gick förvisso att förstora tangentbordet.
Däremot hade Samsung utvecklat en app där tangenterna är större.
Något du stör dig på eller funkar det bra?
Förutsätter att man ställa in till svenska så att åäö kommer med.

Vad jag sett i windows 8 så är tangentbordet mer anpassad för touch.

Permalänk

Tangentbordet är inte det bästa, men det jag använder kom med windows 7 (som finns på svenska), inte Samsungs egna ännu, sak kolla upp det, det är lite lagg i det om man skriver snabbt. Det är nog tweakbart, jag minns ett par trådar om det på forumet så jag ska kolla upp det. Def. ingen dealbreaker. Nu var det dessutom någon som hade róddat hotkeys till PS, ej hunnit installlera det heller men det såg asbra ut. tabletpcrevies.com/samsung är mycket bra och aktivt forum.

Men om man ändrar tangentbordet till svenska verkar inte skrivigenkänning fungera som är riktigt bra. Det fixas nog också så småningom,

Jessebandersson.com är också riktigt bra, han gick igenom HELA slaten med korta video klipp med olika tweaks samt programvaran i touch launcher och skriver bra ock ärligt. Längst ner finns länken till alla klipp han gjorde om slaten.

Glömde säga att Slatens penna fungerar med Noten och tvärtom, en trevlig överraskning, men min Intuos 3 penna fungerar ej.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Tusen tack för den länken!!

http://www.jessebandersen.com/2011/12/samsung-series-7-slate-...

http://www.tomshardware.com/reviews/tablet-pc-samsung-windows...
Denna sida jämför också rätt bra.

Nu känns det som om man kan den utan och innan.
Sugen att ha en själv nu...

Men du tror att den svenska versionen som kommer kommer att ha 3g/mobilt bredband och gps?

Få se om kan vara tålmådig att vänta in den då.
En annan fördel är väl att hantera eventuella reklamationer blir smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

JAg tror att ozo syftar på att apparna är avsedda och designade för just touch, vilket jag kan hålla med om. Samma sak gäller apparna på Android. Inga win eller osx program är avsedda att användas för touch, därför blir det lite ojämnt i användarupplevelsen, och vi kommer inte få se cs5 eller liknande vara anpassade för touch på ett bra tag, iom att Slate i princip är den första i det segmentet som utvecklats och faktsikt är användbar. Men det kommer så småningom! Dock inget att göra med vilket OS man kör, mer med att mjukvaruutvecklarna måste se om helat sitt UI, och det blir dyrt som fasen för dem. Och svårt att få bra i ett första skede.

Men så är det om man är early adopter, bara att bita ihop och göra det bästa av det!

Ang mac användare så är vissa av dem i princip omöjliga att diskutera datorer med, de har en viss självgod oförmåga att se på sina produkter objektivt, alla nackdelar är tydligen designfördelar och allt annat är skräp.

Lite trist blir det dock när man är glad för att ha köpt någon ny pryl som faktiskt är riktigt bra och användnigsbar och de skiter på en för att det "inte är från apple" innan man ens hunnit berätta vad det är. De verkar och ha ett fruktansvärt hat för Microsoft och windows och lever under intrycket att det är stört omöjigt att jobba med och inte ens går att jämföra med OSx. Något som kanske stämde för tidigare versioner, men nu är det ganska jämnt. Jag har gett upp ens försöka, men jag tror ozo inte är sån.

Precis det jag menade. Windows 8 kommer vara mer anpassat just för touch och då blir det genast mer intressant för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

I princip allt Apple gör är sämre än konkurrenterna i min mening, de ligger till och med efter i design nu i min mening :S Och nej jag jag är inte en fanboy som ska försvara microsoft eller liknande, har själv en iphone 4 men den bara krånglar och har så otroligt dålig mottagning :S Dock gör de bra skärmar, de går inte att säga nej till!

Men detta eviga tjat om att Mac os skulle vara enklare är bara struntprat enligt mig, har alltid fått komplikationer som är svårlösliga med Mac medans Windows går som en dans på rosor. Även deras så kallade "anpassade" saker är fördjävliga i min mening :/ Visst som fungerar bättre än de andra de har som inte är anpassat, men fortfarande sämre än andra val

EDIT: Värt att tillägga är väl att jag är mer van vid Windows, men har verkligen gett Apples produkter flera chanser, utan att de lyckas något vidare :/ iPod och skärmar gör de bra, men alldeles för dyrt också vilket gör konkurrenterna mer intressanta faktiskt :/

Var ngnstans skrev jag ngt om Mac Os? IOS är inte Mac OS.
Mac OS är inte heller byggt för touch och fungerar lika bristfälligt som windows 7.

I övrigt så är inte Mac OS ett dugg bättre eller lättare än ngt annat. Det är bara en smaksak vad man föredrar att använda.
Jag kör både Windows och Mac OS hemma. Rätt OS för rätt anvädningsområde.

Permalänk
Medlem

Nu har Slaten kommit upp som produkt på Samsung Sverige. Jag var i kontakt med supporten i går för att se hur det ligger till med 3G. De sa att det inte skulle finnas. Blir förvånad då den har kommit upp hos Dustin. Där står det att den har 3G och GPS. Känns som man får ta det här ett varv till med Samsung :-).

http://www.dustinhome.se/samsung-series-7-slate-ci5-160-4gb-6...

Beräknas i lager 9 februari.
(Ändrat datum kom dagen efter, tidigare 24 januari)

Permalänk

Ahh, ja vad trevligt! Jag ser att det är 64 Gb versionen, kanske kommer 128 GB också. 64 är lite väl i minsta laget i min åsikt. Jag köpte till 2 st 32 Gb kort till min som extra boost, och på SSd´n ligger det en partition på 20 gig som är recovery. Det kan man plocka bort om man backar upp det på en extern Hdd dock.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Ahh, ja vad trevligt! Jag ser att det är 64 Gb versionen, kanske kommer 128 GB också. 64 är lite väl i minsta laget i min åsikt. Jag köpte till 2 st 32 Gb kort till min som extra boost, och på SSd´n ligger det en partition på 20 gig som är recovery. Det kan man plocka bort om man backar upp det på en extern Hdd dock.

Nånstans läste jag att 128 Gb var endast för USA. Men man ska kanske inte tro allt man läser :-).
Helt plötsligt har priset sänkts på Dustin.
Från 15600:- till 13990:-.
Ska de fortsätta att sänka priset i den takten blir den ju väldigt billig vid lansering...