Permalänk
Medlem

Bättre kylning och lägre ljudnivå

Efter att jag uppgraderade min dator tänkte jag "perfekt, då kan jag slänga in dom gamla komponenterna i ett annat chassi och köra som server". So far so good. Problemet ligger i att jag haft problem med temperaturen och ljudnivån på min cpu även när jag hade den i min stora låda, nu sitter allting i ett mAtx-chassi. Processorn idlar runt 48-50 grader, vilket inte är så sexigt.
Eftersom chassit bara är 99mm högt har jag fått ögonen på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=982923 den är tillräckligt låg och har enligt ett par tester kylt helt ok och inte gjort så mycket väsen av sig på ljudfronten. Kommer den här kylaren göra ett bättre jobb (jag gissar ja, men vad vet jag) än stockkylaren jag har, processorn som sitter i burken är en Athlon 64 x2 6000+, kör den underklockad till 1.8ghz då jag inte behövde all kräm den kan pumpa ur sig.

Permalänk
Medlem

Allt är bättre än stock kylaren, kvittar vad du än köper så är det bättre än orginalskiten
Fläkten du kollat på har inte jätte bra luftflöde, men det räcker gott till din CPU då du har den underklockad me

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Allt är bättre än stock kylaren, kvittar vad du än köper så är det bättre än orginalskiten
Fläkten du kollat på har inte jätte bra luftflöde, men det räcker gott till din CPU då du har den underklockad me

Det är ju förvisso sant
Det känns däremot inte som om jag har så många vettiga val med tanke på hur liten lådan faktiskt är.. Det är ju inte så mycket som får plats i kylarväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojeu:

Det är ju förvisso sant
Det känns däremot inte som om jag har så många vettiga val med tanke på hur liten lådan faktiskt är.. Det är ju inte så mycket som får plats i kylarväg.

nej, o du behöver inte bättre heller till den CPUn

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Kan tala från erfarenhet med big shuriken, den är fantastisk :> Har för mig den är på 65mm över moderkortet, helt försumbart är det iaf, jag har den i min htpc och den kyler en A8-3850, aldrig sett den över 50 grader oavsett vad jag lirat på htpcn (wow, lol, hela mitt steambibliotek,_skyrim_) så jag skulle rekommendera den till vem som helst

Helt ljudlös dessutom, slipstreamfläkten ger inte en susning ifrån sig, måste stoppa fingrarna i den för att känna om den är igång

Permalänk
Medlem

Har du blåst ren den gamla flänsen från damm?
Den verkar gå väldigt varm, i synnerhet om du underklockat(och undervoltat i suppose) den :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojeu:

Det är ju förvisso sant
Det känns däremot inte som om jag har så många vettiga val med tanke på hur liten lådan faktiskt är.. Det är ju inte så mycket som får plats i kylarväg.

Jag kör en Big Shuriken (1) med en 800rpm Slip Stream på i min lilla HTPC med Athlon II x4 640. Funkar fint med temperaturen Slip Stream låter ju typ ingenting i den hastigheten, så den får gå max konstant. Annars finns det ju lite 120mm-fläktar att välja på, PWM och vanliga.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Har du blåst ren den gamla flänsen från damm?
Den verkar gå väldigt varm, i synnerhet om du underklockat(och undervoltat i suppose) den :S

Flänsen blåstes ren från damm och kylpastan byttes givetvis när jag monterade ihop allting igen.
Det blir väl till att beställa en Big Shuriken 2 och hoppas på mirakel