Permalänk
Inaktiv

Överklockning 2700k

Efter ett par veckors provkörning av den nya datorn börjar man bli sugen på att se hur bra (eller dåligt) processorn klockar. Förra processorn jag hade var en c2d e5200 som vad jag har läst var betydligt bökigare att klocka än vad SB processorer är.
Tänkte jag skulle börja med att se hur långt man kommer på stock vcore för att sedan följa denna guiden jag hittade i en annan tråd här på forumet.

Just nu går processorn i stock (3.5GHz load och 1.6GHz idel) och vcore pendlar mellan 0.880V idle och 1.136V load. Alla inställningar i bios är orörda. Har dock stängt av TPU switchen på moderkortet.

Nu till frågorna.
1. Är stock vcore 1.136V på 2700k eller är det bara det moderkortet väljer att köra den på?
2. Hur högt ungefär borde man kunna klocka på stock vcore?
3. Bör man ha HT avaktiverat när man klockar? Gör inget just nu som drar så stor fördel av HT. Möjligen BF3?
4. Temperaturerna överstiger just nu inte 50grader på varmaste kärnan efter 2h prime95. Antar att det finns en hel del spelrum där? Går även höja hastigheterna på CPU fläktarna och chassi om det behövs.

Vet att när det kommer till överklockning får man experimentera mycket men tänkte bara skaffa mig lite uppfattning om hur det ligger till innan jag börjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Nu till frågorna.
1. Är stock vcore 1.136V på 2700k eller är det bara det moderkortet väljer att köra den på?
2. Hur högt ungefär borde man kunna klocka på stock vcore?
3. Bör man ha HT avaktiverat när man klockar? Gör inget just nu som drar så stor fördel av HT. Möjligen BF3?
4. Temperaturerna överstiger just nu inte 50grader på varmaste kärnan efter 2h prime95. Antar att det finns en hel del spelrum där? Går även höja hastigheterna på CPU fläktarna och chassi om det behövs.

Vet att när det kommer till överklockning får man experimentera mycket men tänkte bara skaffa mig lite uppfattning om hur det ligger till innan jag börjar.

1: 1.32v har jag för mig.
2: Beror helt på ditt kisel men strax över 4GHz brukar gå Edit: Bara att prova och se hur lägne det är stabilt, men använd dig inte av Auto på vcore för den blir ofta mycket för hög och då blir allt mycket mer värme helt i onödan.
3: Jag har HT på utan problem.
4: Du har mycket spelrum försök om möjligt ha processorn vid full load under 72-73c så är det prima

Själv ligger jag på 4,8GHz @ 1,4v med fina temeraturer med H100 kylning (i7 2600K).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

1: 1.32v har jag för mig.
2: Beror helt på ditt kisel men strax över 4GHz brukar gå Edit: Bara att prova och se hur lägne det är stabilt, men använd dig inte av Auto på vcore för den blir ofta mycket för hög och då blir allt mycket mer värme helt i onödan.
3: Jag har HT på utan problem.
4: Du har mycket spelrum försök om möjligt ha processorn vid full load under 72-73c så är det prima

Själv ligger jag på 4,8GHz @ 1,4v med fina temeraturer med H100 kylning (i7 2600K).

Låter bra det Har dock bara luftkylning så jag kanske inte klockar riktigt lika högt. Va jag har förstått när man klockar med offset så bestämmer man väl mer eller mindre vad vcore blir både vid idle och vid load?