Permalänk

5000 kr klassen? Hjälp!

Tjena behöver lite feedback på vad jag borde spendera min pengar på när det gäller grafikkort.

Som max vill jag inte behöver lägga ner mer än runt 5k kanske 5,5k.

Vilket är det bästa alternativet? Är det en sli/cf rigg eller ett dyrare single kort?

Tack!

Visa signatur

Under uppbyggnad

Permalänk
99:e percentilen

Helt klart Radeon HD7970. Då det är ett singel-GPU-kort kommer du inte stöta på micro-stuttering eller drivrutiner som skalar dåligt etc. Det är även framtidssäkert (relativt sett!) då det har PCIe 3.0, vilket kan komma till användning för CF i framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bäst skulle nog kanske vara 7970 för tillfället! Men snart lär Nvidia komma med Kepler får vi hoppas. Lite svårt att rekommendera grafikkort riktigt nu precis när det kommer en ny generation. Bäst skulle vara att vänta och se vad som kommer!

Två stycken billigare kort kan ofta prestera bättre än ett toppklass kort. Fast det förekommer alltid betydligt mer microstatering. Men är du i behov av ett kort precis nu, så skulle nog 7970 vara ett bra alternativ!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Bäst skulle nog kanske vara 7970 för tillfället! Men snart lär Nvidia komma med Kepler får vi hoppas. Lite svårt att rekommendera grafikkort riktigt nu precis när det kommer en ny generation. Bäst skulle vara att vänta och se vad som kommer!

Två stycken billigare kort kan ofta prestera bättre än ett toppklass kort. Fast det förekommer alltid betydligt mer microstatering. Men är du i behov av ett kort precis nu, så skulle nog 7970 vara ett bra alternativ!

Går rykten om att kepler inte kommer förrän juni. Så ett 7970 hade jag nog vågat köpa i dagens läge.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tack för svaren! Som vanligt är det alltid lika osäkert ifall man bör köpa nu eller vänta.

Visa signatur

Under uppbyggnad

Permalänk
Skrivet av klingberg:

Tack för svaren! Som vanligt är det alltid lika osäkert ifall man bör köpa nu eller vänta.

Sitter i samma sits fast hade tänkt mig 4,5k som max och väntar och hoppas på att 7979 sjunker i pris och att det kommer eftermarknadskylare till den snart:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Sitter i samma sits fast hade tänkt mig 4,5k som max och väntar och hoppas på att 7979 sjunker i pris och att det kommer eftermarknadskylare till den snart:)

Då får du vänta tills ditt hår blir grått då Nvidia inte visat kepler på CES vilket tyder på att lansering dröjer. Utan konkurrens så kommer priserna ligga still.

Permalänk
Skrivet av klingberg:

Tack för svaren! Som vanligt är det alltid lika osäkert ifall man bör köpa nu eller vänta.

Du får alltid bättre prestanda till bättre pris om du väntar. Så...

Behöver du inte ett nytt grafikkort just nu, vänta, du kommer då få mer prestanda för pengarna när du köper ett senare.

Behöver du ett grafikkort nu, köp det som ger bäst pris för pengarna idag, alternativt det värsta som finns om du söker den där lilla extra, inte så prisvärda prestandan. Det sistnämnda blir idag då ett HD7970.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av klingberg:

Tjena behöver lite feedback på vad jag borde spendera min pengar på när det gäller grafikkort.

Som max vill jag inte behöver lägga ner mer än runt 5k kanske 5,5k.

Vilket är det bästa alternativet? Är det en sli/cf rigg eller ett dyrare single kort?

Tack!

7970.

Permalänk
Avstängd

7970 om du bara vill ha ett kort, annars kör du på 2st gtx 570/580 för bra prestanda.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Då får du vänta tills ditt hår blir grått då Nvidia inte visat kepler på CES vilket tyder på att lansering dröjer. Utan konkurrens så kommer priserna ligga still.

Tyvärr så är det väll så:(

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

ska du lägga 5k så är det ingen tvekan om att 7970 är bästa alternativet. Det kluriga är om man har budget på max 4k :S