Datorn spökar mer än vanligt, kan det vara hårddisken?

Permalänk
Medlem

Datorn spökar mer än vanligt, kan det vara hårddisken?

God eftermiddag!

Som titeln antyder så blir min slit-och-släng dator bara konstigare och konstigare för var dag nu ser det ut som. Den är fruktansvärt seg, trots ~20Gb ledigt på C:/-partitionen (50Gb) och bra med plats på D:/ med. Den är nyligen rensad med CCelaner och defragmenterad.

Den innehåller:

AMD Athlon x2 4800+ 2,4Ghz @ 2,93Ghz
Ocz Reaper DDR2 800Mhz 2x2Gb
HIS Radeon HD3850 256Mb
Corsair VX550W
Asus Crosshair ROG AM2/AM2+

Och så då en Samsung SpinPoint S166 HD161HJ 8MB 160GB

Det som händer är att:

- Datorn är extremt seg vid uppstart, så fort msn och bittorrent och andra autostartprogram startar så stänger jag ner dem, men om jag ska starta Computer eller mina dokument eller dylikt så tar det flera minuter innan det kommer upp.
- När jag lyssnar på musik (efter att ha väntat 2 minuter på att VLC ska starta) så kan låten helt plötsligt stanna, det händer flera gånger per minut. Den kommer igång efter ett par sekunder igen med ett medföljande karakteristiskt ljud som påminner mig om en 65 årig engelskalärare som ska "uttala" konsonanter. T.... K.... P... S... osv.

Det ända som inte stoppar mig från att slänga ut hårddisken är att den faktiskt inte hackar när jag spelar upp film. Datorn ominstallerades senast för c:a ett halvår sen, den kör Vista ultimate x64 och jag har bytt tíll en ny SATA-kabel utan resultat.

Hjälp mig innan jag ringer Ghostbusters. Tack!

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

överhetning någon stans?
skulle ge den en om intallation, Kanske löser problemet.
har det varit så sedan ominstallationen för 6 månader sedan?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=JyMWz5UEgoI&feature=related
gjort så vid dina om installationer?
ja gjorde inte så tidigare, och fick då liknande problem som dig, då ja inte tog borde informationen som funnits sen OS´et på disken innan.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

överhetning någon stans?
skulle ge den en om intallation, Kanske löser problemet.
har det varit så sedan ominstallationen för 6 månader sedan?

Nej någon överhettning kan jag inte hitta, processorn går trots överklocken aldrig över 65c i load då jag har en ganska fet cooler master kylare. Den har inte varit så sedan ominstallationen, använder inte datorn så ofta då den står på mitt rum hos mina föräldrar, men det var nångång under julhelgen då jag var hemma som det började.

Skrivet av Tawen:

http://www.youtube.com/watch?v=JyMWz5UEgoI&feature=related
gjort så vid dina om installationer?
ja gjorde inte så tidigare, och fick då liknande problem som dig, då ja inte tog borde informationen som funnits sen OS´et på disken innan.

Jag har formaterat om den på djupet så att säga och den har ju inte varit så hela tiden sedan senaste ominstallationen.

Men tack så mycket för inputen so far

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem


har du ingen hårddisk över? om du har funderingar på den som felar.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:


har du ingen hårddisk över? om du har funderingar på den som felar.

Nej, har en drös IDE diskar liggandes men hittar ingen IDE kabel. Men ska kolla med en kompis alternativt leta åt moderkortskartongen å se om det ligger nån där.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

kan ju vara en ide att pröva göra så.
hoppas det löser sig på nå vis:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |