Video: LG OLED och 3D i alla former

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Va jag den enda som läste " LEGO LED" ? ;D

Haha nä gjorde samma här!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Det är en LCD-tv där man plockat bort LCD-lagret och kontrollerar ljusflödet med en aktiv OLED-panel istället.
Det är således en LCD/OLED hybrid.

Jahapp. Så det fuskas lite såklart. Aja schysst teknik men inte vad man är ute efter. Hoppas inte OLED tekniken kommer ha samma problem med inputlag som LCD tv har. Hoppas de får samma rörelseskärpa som Plasma också.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tenkai Star:

Jahapp. Så det fuskas lite såklart. Aja schysst teknik men inte vad man är ute efter. Hoppas inte OLED tekniken kommer ha samma problem med inputlag som LCD tv har. Hoppas de får samma rörelseskärpa som Plasma också.

Jo, lite fusk är det.
Dock roligt att det går frammåt på tv/monitor-marknaden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

WOLED som LG använder handlar väl mest om att de vill undvika färskiftningarna med tiden. Då de blåa dioderna åldras snabbare kommer ljusintensiteten minska snabbare i det blåa området. Då det rör sig om rätt stor skillnad i ljusenergi mellan "röda" och "blåa" fotoner så skulle en "riktig" RGBOLED behöva kompensera för färgskiftningar som funktion av panelålder.

Att använda WOLED (White OLED) är för mig en elegant lösning då dioderna kommer åldras i ungefär samma takt. Att ha ett färgfilter framför dem är helt passivt och skillnaden gentemot att ha en riktig RGBOLED-panel är enligt min mening helt oväsentlig. Du får ut RGB med pixel- eller subpixelstyrning med båda. Dvs allt som OLED har lovat: varje pixel är sin egen ljuskälla bestående av subpixlar för varje färg, >1000ggr snabbare responstid gentemot LCD och mycket tunna paneler (i framtiden kanske böjbara varianter).

Jag skulle absoult inte kalla det för någon LCD/OLED hybrid då det faktiskt inte finns några flytande kristaller alls.

Permalänk
Medlem

KAN NI INTE BESÖKA SAMSUNGS MONTER MED?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Undra om färgerna påverkas negativt av filter istället för direkt från en färgoled. (om så, är det nog fis i rymden klassat hursom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Undra om färgerna påverkas negativt av filter istället för direkt från en färgoled. (om så, är det nog fis i rymden klassat hursom).

Beroende på filtermaterial så kan det vara så att fler våglängder smiter igenom till skillnad från en RGBLED som (om jag minns rätt) bör ha en enda våglängd.

Ska bli kul att se recensioner på LG's och Samsung's OLED-TV's till hösten! Sen kan vi bara hoppas att det kommer motsvarande grejer till datorer också.

Permalänk
Medlem

Bra att Samsung släpper färg-OLED för jämförelser.
"Samsung says that this Super-OLED-Tv will go on sale in Q2 2012. Super OLED eliminates the need for a color filter"

White OLED lär väll vara stabil över RGB sinsemellan iallfall. (om inte nu nån av filterfärgerna bleks (snabbare) hehe X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

"nästintill hundraprocentiga betraktningsvinklar utan färgskiftningar"

Menas det verkligen hundraprocentiga betraktningsvinklar eller 190 graders betraktningsvinklar. För mer än så är isf en grymt häftig teknologi på en TV apparat som på bilden

180 grader är ett halvt varv. Resterande 180 grader ser du baksidan av tv'n. Så ja..

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tja, med "äkta" menar han nog att dioderna ska stå för ljus och färg, lite som Sonys (prototyp) "LED" TV de visade på CES, de OLED som visas nu har visselrigen OLED som grund, men använder en färgfilm (typ lcd) framför, allt för att hålla nere kostnaderna och öka livslängden (på dioderna). Lite "HD Ready" all over again

Meh, så kasst!

Skrivet av EpicBoobs:

Det är en LCD-tv där man plockat bort LCD-lagret och kontrollerar ljusflödet med en aktiv OLED-panel istället.
Det är således en LCD/OLED hybrid.

Buying time with white AMOLED back-lit LCD TV
As a shortcut to introduce OLED TV, LGD is working on using white
AMOLED panel as a backlight to LCD TV. Unlike the true AMOLED TV
where each red, green and blue pixels emit light by itself, the white
AMOLED back-lit TV will simply replace LED backlight with white
AMOLED backlight. The white light from AMOLED will still have to go
through a colour filter to generate colours. The advantage of this
approach is that the backlight could be controlled at each individual pixel
level such that the LCD screen can have a very dynamic and deep
contrast. Also, although it is not a true AMOLED TV, set makers can
exaggerate as such and sell at premium. LGD can buy time through this
interim solution until it comes up with a true AMOLED TV panel.

http://i.imgur.com/GXPmv.jpg

Ah, då förstår jag.
Det hade jag helt missat, nu blir jag änna lite besviken.

Permalänk

"Samtidigt erbjuds nästintill hundraprocentiga betraktningsvinklar utan färgskiftningar, hög kontrast och god svärta."

Så fördelarna är superba betraktningsvinklar och nackdelarna låg kontrast och dålig svärta?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Det är en LCD-tv där man plockat bort LCD-lagret och kontrollerar ljusflödet med en aktiv OLED-panel istället.
Det är således en LCD/OLED hybrid.

Buying time with white AMOLED back-lit LCD TV
As a shortcut to introduce OLED TV, LGD is working on using white
AMOLED panel as a backlight to LCD TV. Unlike the true AMOLED TV
where each red, green and blue pixels emit light by itself, the white
AMOLED back-lit TV will simply replace LED backlight with white
AMOLED backlight. The white light from AMOLED will still have to go
through a colour filter to generate colours. The advantage of this
approach is that the backlight could be controlled at each individual pixel
level such that the LCD screen can have a very dynamic and deep
contrast. Also, although it is not a true AMOLED TV, set makers can
exaggerate as such and sell at premium. LGD can buy time through this
interim solution until it comes up with a true AMOLED TV panel.

Texten och bilden du klippte in beskriver en LCD TV med OLED backlighting, det har dykt upp spekulativa artiklar på internet om sådana men ingen tillverkare har någonsin visat upp en eller ens sagt att dom arbetar på en sådan. LG's EM9600 som visas upp på CES är en ren 100%ig OLED panel, att kalla den för en OLED-LCD hybrid är fel och enda anledningen till att det hände är att någon blandat ihop WOLED och ovan nämnda potentiella produkt som inte existerar (än i alla fall).

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

"Samtidigt erbjuds nästintill hundraprocentiga betraktningsvinklar utan färgskiftningar, hög kontrast och god svärta."

Så fördelarna är superba betraktningsvinklar och nackdelarna låg kontrast och dålig svärta?

"Samtidigt erbjuds nästintill hundraprocentiga betraktningsvinklar utan färgskiftningar. Hög kontrast och god svärta." <-- läs det så här istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Texten och bilden du klippte in beskriver en LCD TV med OLED backlighting, det har dykt upp spekulativa artiklar på internet om sådana men ingen tillverkare har någonsin visat upp en eller ens sagt att dom arbetar på en sådan. LG's EM9600 som visas upp på CES är en ren 100%ig OLED panel, att kalla den för en OLED-LCD hybrid är fel och enda anledningen till att det hände är att någon blandat ihop WOLED och ovan nämnda potentiella produkt som inte existerar (än i alla fall).

Jaha, så hur står det till nu då?

Är Samsungs och LGs 55" riktigt OLED och han bara dillar eller?

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Jahapp. Så det fuskas lite såklart. Aja schysst teknik men inte vad man är ute efter. Hoppas inte OLED tekniken kommer ha samma problem med inputlag som LCD tv har. Hoppas de får samma rörelseskärpa som Plasma också.

Vad jag förstått så ska OLED tvs vara 1000ggr snabbare än LCD tvs med input lag osv.
Dom ska dra mindre ström, bättre svärta, bättre kontrast(tror det va bättre än 100,000:1 i statisk kontrast) osv.
Så generellt sett en bättre tv.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Vad jag förstått så ska OLED tvs vara 1000ggr snabbare än LCD tvs med input lag osv.
Dom ska dra mindre ström, bättre svärta, bättre kontrast(tror det va bättre än 100,000:1 i statisk kontrast) osv.
Så generellt sett en bättre tv.

Då en OLED TV släcker av själva dioden när den ska visa svart så är svärtan total. Eftersom svart då är noll så blir kontrasten oändlig vilket en gång för alla förhoppningsvis kan ta bort den idiotiska kontrastsiffran som brukar stå på TV apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jaha, så hur står det till nu då?

Är Samsungs och LGs 55" riktigt OLED och han bara dillar eller?

LG's OLED är precis lika äkta som Samsungs, jag skulle absolut säga att LG's metod är klart mindre elegant rent tekniskt men efter att ha läst många långa forum trådar om ämnet så verkar det inte som om någon kan hitta något som bevisar att LG's WOLED skulle vara praktiskt sämre. Läser man kommentarer från folk som är på CES så finns det ingen klar vinnare mellan Samsung och LG var gäller bild kvalité. LG's modell bör vara tekniskt enklare att tillverka men Samsung har klart mer erfarenhet av att massproducera OLED.

Om det hade suttit en LCD panel framför LG's TV skulle mässbesökarna garanterat sett det inom en minut då betrakningsvinklarna och responstiden inte skulle varit ett dugg bättre än någon annan LCD. I Epic Boobs försvar ska sägas att det är lätt att missförstå det då det i varje OLED tråd på dom 3 forum jag läst är någon som postar exakt samma sak.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Haha, jag blir alltid så impad av alla dessa demofilmer "fan vilken färgåtergivning!" sen inser jag att jag ju faktiskt ser det genom min egen skärm... mindfuck indeed...

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

hur är det med hz på oled?