Permalänk
Medlem

Bästa musen som kan uppbringas?

Har en Razer Deathadder i dagsläget som snart åker rakt genom skärmen, när jag spelar fps-spel.. annars fungerar den bra.
Använder den i Photoshop/Lightroom och div. andra program och då är det bra med 3500dpi.. men när jag spelar spel så far gubbarna hejvilt så fort jag rör musen.
Så det jag är ute efter är en riktigt bra kvalitétsmus med hög och ställbar dpi, som också är skön att hålla i.. Finns det någon sådan?
Får kosta vad det vill.. billigare än en ny skärm.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en Razer Deathadder i dagsläget som snart åker rakt genom skärmen, när jag spelar fps-spel.. annars fungerar den bra.
Använder den i Photoshop/Lightroom och div. andra program och då är det bra med 3500dpi.. men när jag spelar spel så far gubbarna hejvilt så fort jag rör musen.
Så det jag är ute efter är en riktigt bra kvalitétsmus med hög och ställbar dpi, som också är skön att hålla i.. Finns det någon sådan?
Får kosta vad det vill.. billigare än en ny skärm.

Varför inte bara ändra DPi:n i Razers Mjukvara?

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/136469-logitech_optical_gaming_mouse_g400

G400 är väl ett bra budgetalternativ :D, fast du borde nog gå till butik och känna innan du köper någon mus. Den har iaf ställbar dpi med knappar på musen, samt ett program där man kan ställa in olika profiler för olika program så att dpi ändras automatiskt osv.

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mock:

Varför inte bara ändra DPi:n i Razers Mjukvara?

Vill kunna ändra snabbt och enkelt utan att gå in i mjukvara och pilla..
På förra musen hade jag en knapp ovanför scrollhjulet, vilket var perfekt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmaom:

http://www.webhallen.com/hardvara/136469-logitech_optical_gaming_mouse_g400

G400 är väl ett bra budgetalternativ :D, fast du borde nog gå till butik och känna innan du köper någon mus. Den har iaf ställbar dpi med knappar på musen, samt ett program där man kan ställa in olika profiler för olika program så att dpi ändras automatiskt osv.

Det där lät ju intressant.. Matar man in i mjukvaran vilka program som ska vilken dpi?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det där lät ju intressant.. Matar man in i mjukvaran vilka program som ska vilken dpi?

Ja, när den intällda exe-filen körs så aktiveras profilen sen kan man ställa in de olika stegen för den profilen. Max fem steg med olika dpi-nivåer som man växlar mellan med knapp bakom och framför scrollhjulet.

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Använder den i Photoshop/Lightroom och div. andra program och då är det bra med 3500dpi.. men när jag spelar spel så far gubbarna hejvilt så fort jag rör musen.
Så det jag är ute efter är en riktigt bra kvalitétsmus med hög och ställbar dpi, som också är skön att hålla i

Men... varför inte bara sänka sensen i det aktuella spelet? Blir ju så som du beskriver om man har hög DPI + hög sens... Hög DPI och låg sens brukar ju annars vara en vinnande kombination. (sänker du bara DPI blir ju egentligen precisionen sämre, även om tex 1800dpi lär räcka mer än väl).

Annars så fungerar ju som flera andra påpekat MX518/G400 precis som du vill, bara att ställa ner DPIn med en knapptryckning uppe på musen. Kvalitetsmässig brukar ju MX518 hålla 4-5 år... Gissar att G400 kommer få en liknade livslängd.

Permalänk
Medlem

Sen är det ju som mrmaom säger, klämma och känna på mössen är att föredra. Jag tex kan inte använda Logitech mössen tack vare att de är för höga och smala för min hand. Jag har stora händer så jag måste ha möss som tex Mionix Naos 5000 eller Qpad 5K som jag har nu. De har också bra programvara för att ställa in DPI och liknande, Qpad'en har dock inte något bra stöd för profiler om det är det man vill ha.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Men... varför inte bara sänka sensen i det aktuella spelet? Blir ju så som du beskriver om man har hög DPI + hög sens... Hög DPI och låg sens brukar ju annars vara en vinnande kombination. (sänker du bara DPI blir ju egentligen precisionen sämre, även om tex 1800dpi lär räcka mer än väl).

Hur kan man göra det på ett smidigt sätt utan att gå in i mjukvaran, varje gång man ska spela..?

Skrivet av Yrch:

Annars så fungerar ju som flera andra påpekat MX518/G400 precis som du vill, bara att ställa ner DPIn med en knapptryckning uppe på musen. Kvalitetsmässig brukar ju MX518 hålla 4-5 år... Gissar att G400 kommer få en liknade livslängd.

Hur är "Sensei" i förhållande till dessa, som det görs reklam om här vid sidan om?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Sen är det ju som mrmaom säger, klämma och känna på mössen är att föredra. Jag tex kan inte använda Logitech mössen tack vare att de är för höga och smala för min hand. Jag har stora händer så jag måste ha möss som tex Mionix Naos 5000 eller Qpad 5K som jag har nu. De har också bra programvara för att ställa in DPI och liknande, Qpad'en har dock inte något bra stöd för profiler om det är det man vill ha.

Jo, jag vet det där med att klämma och känna.. men nu har jag 6 mil till närmsta Media Markt. Tänkte jag kunde få lite input innan jag åker dit..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, jag vet det där med att klämma och känna.. men nu har jag 6 mil till närmsta Media Markt. Tänkte jag kunde få lite input innan jag åker dit..

Skriv en lista med dem du vill klämma på och åk dit?

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmaom:

Skriv en lista med dem du vill klämma på och åk dit?

Det var det jag tänkte göra.. Men då måste jag få reda på vilka möss som är bra först.

Annars kommer det ju säkerligen sluta på samma sätt som nu, köpte en mus som verkade vettig, som är helt kass..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=501936
Lite konstig form, en del gillar den. Vet inget om kvalitén. Med knapparna kan man ändra inställningar för dpi, underlag och ledlampa

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Men... varför inte bara sänka sensen i det aktuella spelet? Blir ju så som du beskriver om man har hög DPI + hög sens... Hög DPI och låg sens brukar ju annars vara en vinnande kombination. (sänker du bara DPI blir ju egentligen precisionen sämre, även om tex 1800dpi lär räcka mer än väl).

Skrivet av DaBone:

Hur kan man göra det på ett smidigt sätt utan att gå in i mjukvaran, varje gång man ska spela..?

Vet inte riktigt om jag missförstår dig, men det räcker väl med att man går in i mjukvaran (dvs själva spelet) EN gång?

Har en MX518 som konstant körs i 1800dpi, har ställt in en sensitivity i windows (har faktiskt inte brytt mig om att installera logitechs mjukvara denna gången), och windowsmiljön motsvarar väl din användning av Photoshop/Lightroom.

Sen säger vi att jag startar Counterstrike Source, och i spelet finns det en möjlighet att ställa in sensen, som jag dragit ner till ett "lågt" värde. Detta gör man EN gång, sen sparas ju inställningar i spelet. (I CSS kan man ju numera också välja "raw mouse input" så att windowsinställningar helt "by-passas")

Nu spelar jag ju iofs inte så mycket, blir som sagt var mest Counterstrike Source (av gammal vana ) men detta fungerar väl på samma sätt i alla andra spel med, som COD och BF3 rimligtvis? Har ju varit på det viset så länge jag kan minnas att man alltid få dra ner sensen inne i spelen om man har en mus med hög DPI i allt från Quake till Command&Conquer?

Och som sagt, oavsett finns det två små knappar uppe på själva musen för att ställa in DPI utan att gå in i någon mjukvara alls. Tror det går från 1800DPI till 900DPI och sen 450DPI (oavsett går stegen att ställa in i logitechs programvara). På G400 "börjar" det på 3600DPI.

Skrivet av DaBone:

Hur är "Sensei" i förhållande till dessa, som det görs reklam om här vid sidan om?

Vågar jag inte uttala mig om riktigt, kört MX518 den senaste 5-6 åren och är inne på min andra nu. Men är det inte en lasersensor på Sensei (dåligt i min värld) och en VÄLDIGT hög DPI (vilket du ju verkade vilja undvika)?

Klämma på musen IRL är som det tidigare påpekats annars att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Hög dpi är inget jag vill undvika då det är bra i Photoshop t.ex. men vill kunna ställa ner känsligheten i spel.. ska kolla på det där med "känsligheten" och hur man gör det i spelen.
Spelar mest MW2 och BF3 i dagsläget och en del olika NFS spel.. sen när nostalgin kommer in så blir det Empire Earth.

Dock i Photoshop kan det vara rätt smidigt med knappar upptill för att ändra DPI:n när man ska göra något finmeck, sen jobbar jag oftast på två skärmar, och vill inte lyfta musen hundra gånger för att den ska gå från ena skärmen till den andra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Du vet att Razer har en inställning som heter "on the fly" som jag tror ska finnas i musens programvara då bindar du den till en knapp på musen så klickar du på knappen och bara skrollar simpelt --Nedåt för att sänka -- uppåt för att höga DPI'n vet inte riktigt vart i programvaran man hittar den men har många kompisar som har Razer!

Kan förövrigt rekommendera SS Sensei sitter med en nu och den är Riktigt skön!

Permalänk

Jag kan ändra känsligheten "on-the-fly" på min razer diamondback... Låter konstigt att du inte skulle kunna göra det.

Man håller bara ner en av sidoknapparna och scrollar, bättre än knapp imho

Har du verkligen razers programvara installerad? http://www.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=viewdow...

Edit: randomlarsson hann före

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Jag kan ändra känsligheten "on-the-fly" på min razer diamondback... Låter konstigt att du inte skulle kunna göra det.

Man håller bara ner en av sidoknapparna och scrollar, bättre än knapp imho

Har du verkligen razers programvara installerad? http://www.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=viewdow...

Edit: randomlarsson hann före

Skrivet av randomlarsson:

Du vet att Razer har en inställning som heter "on the fly" som jag tror ska finnas i musens programvara då bindar du den till en knapp på musen så klickar du på knappen och bara skrollar simpelt --Nedåt för att sänka -- uppåt för att höga DPI'n vet inte riktigt vart i programvaran man hittar den men har många kompisar som har Razer!

Kan förövrigt rekommendera SS Sensei sitter med en nu och den är Riktigt skön!

LOL... Hade inte den installerad.. Testat nu och tycker väl att det fungerar så där.. Lättare med knappar, då det går direkt och man har en inställd känslighet istället för att scrolla och känna sig för..
I spel kan det nog vara bra, då man kan finjustera efter behov.. men när man ska jobba i Photoshop under tidspress kommer det vara en aning för jobbigt, milt uttryckt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

tips: R.A.T. 7 eller R.A.T. 9 (trådbunden/trådlös)

(nästan) hel modulär

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Sensei utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Logitech G9x, kan ställa in typ allt på den. Till och med ändra hur scrollen känns. Följer med 2 skal samt vikter. Suttit med föregångaren G9 i mer än 3 år, är helt klart bäst. En annan smart sak (som många har nu tror jag, ovanligt för 3 år sen dock ^^) är att den har minne inbygt, så ställer du in den på en dator är du inte beroende av programvara på nästa då den kommer ihåg alla inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

tips: R.A.T. 7 eller R.A.T. 9 (trådbunden/trådlös)

Håller helt klart med med Har själv en R.A.T. 9 och det är helt klart den skönaste mus jag har haft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/105339-mionix_naos_5000
Kan rekommendera denna mus! Jätte skön att hålla i och den har som högst 5040 DPI och du får med programvara som det går att konfigurera det mesta med.
Lätt värt pengarna!

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera sensei för att du kan ställa olika saker via en knapp på musen och på baksidan har du en liten display där alla settings kommer upp (du sa ju att du inte gillar mjukvara). Det går att ställa in upp till 5700 dpi och sedan kan man dubbla det och få 11,400 om man verkligen vill det.

Visa signatur

Dator: Processor: Intel i7 2600k CPU Kylare:Antec kühler h2o 620 Grafikkort: Asus GTX 970 Strix, Mobo: Asus P8P67-LE SSD Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Green 2TB, RAM: Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 1333MHz, Chassi: Fractal Design Core 3000, PSU: Corsair PowerSupply 700W Gaming series 80 Plus
Skärm: Dell U2312HM Mobil Nexus 5x

Permalänk
Skrivet av osbo22:

http://www.webhallen.com/hardvara/105339-mionix_naos_5000
Kan rekommendera denna mus! Jätte skön att hålla i och den har som högst 5040 DPI och du får med programvara som det går att konfigurera det mesta med.
Lätt värt pengarna!

Enligt mig och alla jag känner så är det den bästa musen som finns. Har rekommenderat den till många och ingen har känt någon bättre/skönare.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat och testkört min nya mus.. efter en tur till MediaMarkt.

Kollade på Naos men gillade inte den.. kändes inte skön i greppet. Men det kan ju vara en vanesak, då jag inte är van vid sådana möss.

Det blev en Sensei för 599kr och kan ju egentligen bara säga en sak. Vilken skillnad!!!
Verkligen nöjd över bytet..

Rolig detalj var ju också att jag la in min företagslogga i displayen på undersidan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

steelseries sensei! jätte nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera denna: http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1210. Känns väldigt skön och stabil när man har handen på den, och man "känner" av kvaliten. Det finns en knapp under scrollen som man kan ändra sensen på. Om du kollar på bild 4 så ser du en liten vit lampa längst ner till vänster, den visar vilket sensläge man har på. Den bästa musen jag har haft på 10 år. Värd varenda krona!

Visa signatur

Intel i7 4790k | Gigabyte Z97 HD3 | GeForce GTX STRiX 980 | 16 GB G.Skill RipJaws 2133 MHZ | Corsair Hydro H90 | NXZT h440 | SSD: OCZ Trion 500GB | BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av saouma:

Jag kan rekommendera denna: http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1210. Känns väldigt skön och stabil när man har handen på den, och man "känner" av kvaliten. Det finns en knapp under scrollen som man kan ändra sensen på. Om du kollar på bild 4 så ser du en liten vit lampa längst ner till vänster, den visar vilket sensläge man har på. Den bästa musen jag har haft på 10 år. Värd varenda krona!

Måste säga att min uppfattning är tvärtom. Vid mitt köp av Ikari för några år sedan så var jag nöjd. Sedan gick den sönder, la av och dubbelklickade, vanligt problem med den musen. Sidorna som ej är gjorda i hårdplast blev allt snabbare stramt och slitet och kvalitetkänslan var sådär.

jag köpte sedan Mionix 5000, Wooow... känslan i tyngd och material samt passformen gjorde att ikarin kändes som ngt man köper för 69kr. Bättre på alla punkter helt enkelt, enkla dpi switch (3 lägen) samt perfekt respons i klicken och scrollen. Ytan har inte ett spår av vanligt slitage utan den är fortfarande som ny efter flera månader.

Visa signatur

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN