Windows startar inte när jag lägger till en IDE HD

Permalänk
Medlem

Windows startar inte när jag lägger till en IDE HD

Hej!

En bekants hårddisk håller förmodligen på att krasha. Saken är den att de har en hel del foton på hd'n så jag ska ta och försököka rädda de som kan räddas.
Problemet är att så fort jag kopplar in hd'n i min dator så vill inte windows starta. De stannar vid "Starting Windows". Det låser sig inte, utan loggan rör sig. Musen kommer igång, låkaså tangentbordet men sen kommer det inte längre.

Är en IDE hd. Har provat med jumprarna på cable select, slave och sist på master bara för att prova. Inget hjälper
BIOS hittar hd'n utan problem.

Googlat runt lite och hittat några som har haft samma problem, men ingen lösning. Hårddisken har ju förmodligen en hel del dåliga sektorer, men borde ju kunna boota in i windows iaf? Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Var lite oklart om du försöker boota windows på den dåliga PATA disken, eller din egna windows?

Försök inte boota windows på den dåliga disken! det kommer ändå antagligen inte lyckas windows är från en annan dator och är ofta man inte kan boota windows i andra datorer än just den datorn där windows är ursprungligen installerad, utan bara på din befintliga windows, och sen kan du förhoppningsvis rädda filerna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Var lite oklart om du försöker boota windows på den dåliga PATA disken, eller din egna windows?

Försök inte boota windows på den dåliga disken! det kommer ändå antagligen inte lyckas windows är från en annan dator och är ofta man inte kan boota windows i andra datorer än just den datorn där windows är ursprungligen installerad, utan bara på din befintliga windows, och sen kan du förhoppningsvis rädda filerna

Instämmerr med ggustavsson, du skulle oxå kunna testa att koppla in Patan som ext usb disk om du har elr kan låna ett kabinett etc, och plocka filerna "det hållet" Kolla isf efter "Användare" när du letar filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Var lite oklart om du försöker boota windows på den dåliga PATA disken, eller din egna windows?

Försök inte boota windows på den dåliga disken! det kommer ändå antagligen inte lyckas windows är från en annan dator och är ofta man inte kan boota windows i andra datorer än just den datorn där windows är ursprungligen installerad, utan bara på din befintliga windows, och sen kan du förhoppningsvis rädda filerna

Nej nej. Försöker självklart inte boota windows på den trasiga disken Utan mitt eget windows. Vill bara in och komma åt filerna på disken.

Kör från en SSD med AHCI aktiverat om det skulle vara till nån hjälp. Har även 3 andra SATA diskar inkopplade.

Permalänk
Medlem

OK

Datorn har antagligen svårt att identifiera den trilskande disken, dvs initera den, så windows kommer inte vidare utan stoppar upp, kan hända att om du väntar ganska länge att den sedan fortsätter, testa vänta en 10-30 minuter

Byggla PATA disken som master och låt den sitta som ensam disk i PATA kontakten

Om inte det vill, kan man testa nån extern USB lösning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Provade vänta i 40 minuter men it was a no-go. Felsäkert läge fungerade inte det heller.

Väldigt underligt. Aldrig varit med om att windows inte vill starta pga en hårddisk som inte är helt 100. Gjort det otaliga gånger förut, dock var det nog en 10 år sen jag gjorde det med en IDE enhet. Förstår om det hade varit systemenheten.

Har inte tillgång till ett IDE kabinett just nu dock. Hur stor är chansen att det ska fungera? Skulle en IDE-SATA adapter kanske fungera? Om det har nåt att göra med IDE gränssnittet kanske.

Tack för hjälpen so far!

Permalänk
Medlem

Köpte ett externt usb- kabinett men hjälpte tyvärr inte. Disken verkar helt slut

Hörde från en polare att det finns nån typ av program, typ partition magic, där man kan boota i en kommando-tolk och sen rädda data därifrån. Nån som vet vilket program det kan vara?

Permalänk