Permalänk

Accesspunkt, är det lönt?

Jag har funderat på att uppgradera mitt trådlösa närmaste halvåret, idag så har jag en gammal D-Link Dir-655 som AP och kommer nog fortsätta köra den för mina g samt 2.4GHz devices i framtiden men vill ha en snabbare trådlöst med 5GHz stöd eftersom att 2.4GHz bandet är väldigt överfullt här (vill framförallt slippa behöva koppla in kabel för att spela upp 1080p video som ligger på NASen vilket jag i stort sätt måste idag).

Från början hade jag bara tänkt skaffa en AP eftersom att jag egentligen bara behöver den trådlösa funktionen men efter närmare efterforskningar så verkar det som att det nästan är billigare att köpa en router typ Asus RT-N66U eller liknande och köra den som AP. Framförallt så hittar jag inte särskilt mycket bra reviews på APs och på prisjakt blir det väldigt tunt (och dyrt) om man sorterar ut 5GHz med stöd för 802.11n. Är det bättre att köpa någon top of the line hemma router än en AP trots att man bara kommer använda den som en AP?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Billigare (och bättre) att dra en kabel och använda gigabit till enheter som är bandbreddskrävande.

Permalänk
Skrivet av X00L:

Billigare (och bättre) att dra en kabel och använda gigabit till enheter som är bandbreddskrävande.

Har redan kablar överallt men nu är det laptops jag snackar om. Jag vill knappast behöva köra kabel i en laptop utan vill kunna lägga mig i sängen och kolla på 1080p video från NASen via min laptop utan att behöva joxa med nätverkskabel.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

1080p kollar jag utan problem med min laptop och 54 Mbit 802.11g accesspunkt (ca 2,5 MB/s throughput) delat med flera andra klienter.

Förstår inte riktigt grejen med folk som klagar på att det laggar med 1080p över en 802.11n 150/300 Mbit. Tror snarare det är en inställningsfråga i spelaren såvida det inte är så fullsmockat på frekvensen att du inte får ut någon bandbredd (relativt osannolikt).

Med 5 GHz får du dock en mer ostörd kanalmiljö fast med kortare räckvidd (känsligare mot föremål). Är du exempelvis i en lägenhet så kan 5 GHz vara för dig om den placeras i en öppen miljö utan speciellt mycket väggar och dylikt. Ska du bara titta på HD-material och använder idag en DIR-655 ser jag inte riktigt vitsen med annan utrustning såvida du får ut 20-25 Mbit+ i throughput idag. Uppgradera istället befintliga klienter som kör 802.11g till 802.11n om du vill få ut mer av det du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X00L:

1080p kollar jag utan problem med min laptop och 54 Mbit 802.11g accesspunkt (ca 2,5 MB/s throughput) delat med flera andra klienter.

Förstår inte riktigt grejen med folk som klagar på att det laggar med 1080p över en 802.11n 150/300 Mbit. Tror snarare det är en inställningsfråga i spelaren såvida det inte är så fullsmockat på frekvensen att du inte får ut någon bandbredd (relativt osannolikt).

Med 5 GHz får du dock en mer ostörd kanalmiljö fast med kortare räckvidd (känsligare mot föremål). Är du exempelvis i en lägenhet så kan 5 GHz vara för dig om den placeras i en öppen miljö utan speciellt mycket väggar och dylikt. Ska du bara titta på HD-material och använder idag en DIR-655 ser jag inte riktigt vitsen med annan utrustning såvida du får ut 20-25 Mbit+ i throughput idag. Uppgradera istället befintliga klienter som kör 802.11g till 802.11n om du vill få ut mer av det du har.

802.11g o 1080p? Nja, kan funka - men generellt är det knappast att reka. Många filmer ligger på 12-13GB eller mer. 12.500x8/1,5h = ca 18Mbps. VBR på det. Stor risk att man går i taket. 802.11n håller däremot med - skall generellt vara OK.

Permalänk
Rekordmedlem

Blurayfilmer kan gå upp till 50Mbit/s och det är teoretiskt omöjligt med 802.11g även om det är fritt i etern.
Accespunkter brukar generellt ha bättre kvalitet än routrar, de klarar att hantera flera klienter utan att överhetta/få slut på cpu/minne och har bättre antenner och liknande, åtminstone om man köper en riktig ap och inte nått för 300kr
En del hemma routrar kan ställas om till ap, och funkar ofta rätt bra om man inte har för många användare, men över 10 hostar så bör man gå på riktiga prylar.
5Ghz bör man ha som krav om man köper nytt och inte bor ensam på landet, men även då kan det vara bra att ha om man behöver farten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Blurayfilmer kan gå upp till 50Mbit/s och det är teoretiskt omöjligt med 802.11g även om det är fritt i etern.
Accespunkter brukar generellt ha bättre kvalitet än routrar, de klarar att hantera flera klienter utan att överhetta/få slut på cpu/minne och har bättre antenner och liknande, åtminstone om man köper en riktig ap och inte nått för 300kr
En del hemma routrar kan ställas om till ap, och funkar ofta rätt bra om man inte har för många användare, men över 10 hostar så bör man gå på riktiga prylar.
5Ghz bör man ha som krav om man köper nytt och inte bor ensam på landet, men även då kan det vara bra att ha om man behöver farten.

Om man ska jämföra AP med de topproutrar som finns (WNDR4500 (&3700), E4200 (&v2), RT-N66U (&56), vad är det då för AP som motsvarar ungefär samma prestanda eller bättre, kan man se någon lista någonstans? Jag vill helst inte ha något från Cisco/Linksys då jag inte vill att vem som helst ska kunna hacka mitt nätverk på 2-3 timmar men om de fixar sina produkter så kan de vara ett alternativ. Jag har redan en routerserver som kör FreeBSD med dubbla Intel Pro Gigabit nics så det är därför jag egentligen inte behöver någon router. Jag kommer nog sällan ha mer än 5 klienter på wifin, normala är väll 5 (2 mobiler, 2 laptops, 1 tablet) men det kan väll då och då gå upp emot 10ish men jag tvivlar på att det kommer gå över särskilt ofta. Egentligen vill jag mest uppgradera för att få 5GHz utrustning då 2.4GHz bandet är så trångt.

Skrivet av X00L:

1080p kollar jag utan problem med min laptop och 54 Mbit 802.11g accesspunkt (ca 2,5 MB/s throughput) delat med flera andra klienter.

Förstår inte riktigt grejen med folk som klagar på att det laggar med 1080p över en 802.11n 150/300 Mbit. Tror snarare det är en inställningsfråga i spelaren såvida det inte är så fullsmockat på frekvensen att du inte får ut någon bandbredd (relativt osannolikt).

Med 5 GHz får du dock en mer ostörd kanalmiljö fast med kortare räckvidd (känsligare mot föremål). Är du exempelvis i en lägenhet så kan 5 GHz vara för dig om den placeras i en öppen miljö utan speciellt mycket väggar och dylikt. Ska du bara titta på HD-material och använder idag en DIR-655 ser jag inte riktigt vitsen med annan utrustning såvida du får ut 20-25 Mbit+ i throughput idag. Uppgradera istället befintliga klienter som kör 802.11g till 802.11n om du vill få ut mer av det du har.

En ren Blu-Ray rip ligger ofta på 50ish GB, och många andra ligger runt 20-30GB. Klart är det rippat med extrem komprimering till typ 2-4GB och man inte bor i ett lägenhetshus mitt i en storstad där 2.4GHz bandet för överbelastat x3 så kanske g räcker till men ska du spela en full Blu-Ray ripp så är det omöjligt även under optimala förhållande (det blir ca 75Mbit, säkert en hel del i överkant då där finns andra språk, extramaterial, etc). Normalt sätt med mitt N nätverk får jag väll ut runt 70-100Mbit/s men man märker fortfarande att det ibland laggar till eller att Plex/XBMC måste stanna och buffra. Framförallt om man är långt ifrån routern (är man nära så brukar det aldrig vara några problem). Kör man VLC så kan man ju ställa in att den cache:ar mer men då fuckar det också spolningsfunktionen. Bandbredden borde teoretiskt lätt räcka men det brukar ändå inte alltid funka perfekt, tror det är en kombination av att kanalerna är överfyllda samt att där finns tillfälliga peaks i filmer osv.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Rekordmedlem

Bästa ap om du har budgeten är troligen xirrus, men de är i den prisklassen att du får begära offert på dem, de ska tydligen gå att uppdatera till 802.11ac också när det kommer på riktigt, så kapacitetsmässigt är det spetsteknik, det är roligt att kolla på vad som finns även om det är orealistiska hemprylar, men de smiskar cisco på wifi.

annars så finns det mer rimliga hemprylar hos davido.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.