Corsair SSD Force 3 Series 120GB

Permalänk
Medlem

Corsair SSD Force 3 Series 120GB

Hejsan!

Jag beställde ny dator och får hem den på måndag, men läste på lite om min SSD hårddisk som jag beställde och fick reda på en del saker som t.ex "bluescreen" fryslagg och lite fler problem.

Hur ska jag göra för att slippa problem med min hårddisk?

Hjälp mig med allt ni kan! är inte så kunnig så berätta gärna hur man ska göra också!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware är prio nr 1. Många SSD har fått sina problem lösta på så sätt.

Här är länk till rätt del att hitta firmware.

http://forum.corsair.com/forums/forumdisplay.php?f=206

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Uppdatera firmware är prio nr 1. Många SSD har fått sina problem lösta på så sätt.

Här är länk till rätt del att hitta firmware.

http://forum.corsair.com/forums/forumdisplay.php?f=206

Okej, men jag läste något om när man ska installera windows 7 på datorn så ska man koppla ur alla hårddiskar utom SSD, och sen installera det, stämmer det?

Sen när jag installerat windows 7 på ssd hårddisken, är det bara installera firmware då?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Okej, men jag läste något om när man ska installera windows 7 på datorn så ska man koppla ur alla hårddiskar utom SSD, och sen installera det, stämmer det?

Sen när jag installerat windows 7 på ssd hårddisken, är det bara installera firmware då?

Jag är ingen expert på området men bästa vore väl att plugga in SSD på systemet du har idag, uppgradera firmware först innan du installerar något.

Men när du installerar W7 så har jag även hört samma sak, plugga ut andra hårdiskar och kör bara med SSD installerad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric:

Jag är ingen expert på området men bästa vore väl att plugga in SSD på systemet du har idag, uppgradera firmware först innan du installerar något.

Men när du installerar W7 så har jag även hört samma sak, plugga ut andra hårdiskar och kör bara med SSD installerad.

Okej tack! läste nu på denna sida http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162
"If you are stable and do not have issues, we suggest that you do not flash your firmware."
ska jag verkligen uppdatera min firmware direkt då?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dalbjer:

Okej, men jag läste något om när man ska installera windows 7 på datorn så ska man koppla ur alla hårddiskar utom SSD, och sen installera det, stämmer det?

Ja. Då eliminerar du eventuella felkällor, om inte annat.

Kom ihåg att ställa in BIOS på AHCI Mode (istället för IDE Mode) innan du installerar Windows.

Och det är A och O att ha backup.

Skrivet av dalbjer:

Okej tack! läste nu på denna sida http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162
"If you are stable and do not have issues, we suggest that you do not flash your firmware."
ska jag verkligen uppdatera min firmware direkt då?

Nej, det behöver du inte göra om du inte har några problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ja. Då eliminerar du eventuella felkällor, om inte annat.

Kom ihåg att ställa in BIOS på AHCI Mode (istället för IDE Mode) innan du installerar Windows.

Och det är A och O att ha backup.

Nej, det behöver du inte göra om du inte har några problem.

Varför är AHCI Mode viktigt?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja. Då eliminerar du eventuella felkällor, om inte annat.

Kom ihåg att ställa in BIOS på AHCI Mode (istället för IDE Mode) innan du installerar Windows.

Och det är A och O att ha backup.

Läste något om det också, men jag kan verkligen ingenting om BIOS och det. Så du får gärna hjälpa mig hur jag ska göra det & gärna säga varför jag ska göra det!

Vad händer om jag inte ställer in detta?

tacksam för all hjälp jag får!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk

Kör du med Marlell drivrutiner fungerar det inte att uppdatera ssd:n och inte heller om du kör ssd:n i SATA 6Gb/s port men det är bara att plugga in disken i en SATA 3Gb/s port och ändra till Intel drivrutiner så går det fint.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Kör du med Marlell drivrutiner fungerar det inte att uppdatera ssd:n och inte heller om du kör ssd:n i SATA 6Gb/s port men det är bara att plugga in disken i en SATA 3Gb/s port och ändra till Intel drivrutiner så går det fint.

Hm det där var fan svårt för mig att hänga med på!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1363295/conzapcjao
det där får jag hem på måndag, vad bör jag göra direkt? alltså när jag kopplat ihop allt och ska dra igång datorn för installation av w7

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Skrivet av dalbjer:

Hm det där var fan svårt för mig att hänga med på!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1363295/conzapcjao
det där får jag hem på måndag, vad bör jag göra direkt? alltså när jag kopplat ihop allt och ska dra igång datorn för installation av w7

Marvell ska det vara. Är inte så krångligt bara man läser instruktionerna på Corsairs sida där du hämtar hem ny firmware.
Min 60GB SSD har fungerat fint efter uppdateringen.
På den brädan har du bara Intelkretsar för lagringen så det enda du behöver tänka på är att plugga in disken i SATA 3Gb/s port när du uppdaterar firmwaren.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag kör min i en marvel sata 6 port och aldrig haft problem. Har även uppdaterat firmwaren i den med.

1bygg ihop datorn men lämna strömsladden till din vanliga hd
2starta och ändra till ahci
3installera windows
4uppdatera firmware
När allt är klart stoppa i strömsladden till din andra hd och aktivera den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

Jag kör min i en marvel sata 6 port och aldrig haft problem. Har även uppdaterat firmwaren i den med.

1bygg ihop datorn men lämna strömsladden till din vanliga hd
2starta och ändra till ahci
3installera windows
4uppdatera firmware
När allt är klart stoppa i strömsladden till din andra hd och aktivera den

Skickades från m.sweclockers.com

Okej kör på ditt sätt då!
men hur ändrar jag till AHCI?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Skrivet av kenti:

Jag kör min i en marvel sata 6 port och aldrig haft problem. Har även uppdaterat firmwaren i den med.

1bygg ihop datorn men lämna strömsladden till din vanliga hd
2starta och ändra till ahci
3installera windows
4uppdatera firmware
När allt är klart stoppa i strömsladden till din andra hd och aktivera den

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man uppdatera firmware utan att behöva installera om allt som är på disken? Har en 120g force 3 och den bluescreenar i snitt 2ggr/vecka.
Har varit inne och kollat länken där firmwaren finns men har fan inte vågat.
Så det jag frågar i korthet, är det bara att tuta och köra fast windows ligger på den?

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osterberg1985:

Kan man uppdatera firmware utan att behöva installera om allt som är på disken? Har en 120g force 3 och den bluescreenar i snitt 2ggr/vecka.
Har varit inne och kollat länken där firmwaren finns men har fan inte vågat.
Så det jag frågar i korthet, är det bara att tuta och köra fast windows ligger på den?

Jupp allt som låg i sddn fanns kvar . uppdateringen tog bara några sekunder vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Okej kör på ditt sätt då!
men hur ändrar jag till AHCI?

Olik från bios till bios, googla det eller kolla youtube.

Annars testa och leta i bios tills du hittar, borde stå som IDE MODE som standard leta efter det.

Permalänk

Har samma disk i min maskin som jag fick för en månad sedan. De större problem det fanns i starten är numera lösta så jag rekommenderar att du låter bli. Fungerade för mig direkt med utmärkt prestanda.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Har samma disk i min maskin som jag fick för en månad sedan. De större problem det fanns i starten är numera lösta så jag rekommenderar att du låter bli. Fungerade för mig direkt med utmärkt prestanda.

Har inte du gjort någon firmware uppdatering? kopplade du bara in och körde? hur länge har du haft den? har du ändrat till AHCI ?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk

Ingen firmware uppdatering, moderkort hittade rätt inställning, bara tuta o köra sedan 1 månad tillbaka. Ruggigt snabb.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Beställde också en sån, vad är skillnaden med Corsair SSD Force GT 120GB?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blue eyed devil:

Varför är AHCI Mode viktigt?

Jag kan inte det tekniska, men det ger bättre prestanda och/eller färre problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av kenti:

Jag kör min i en marvel sata 6 port och aldrig haft problem. Har även uppdaterat firmwaren i den med.

1bygg ihop datorn men lämna strömsladden till din vanliga hd
2starta och ändra till ahci
3installera windows
4uppdatera firmware
När allt är klart stoppa i strömsladden till din andra hd och aktivera den

Skickades från m.sweclockers.com

Fick själv det inte att fungera i sata 6 port men det fungerade i sata 3 port för mig så misslyckas uppdateringen så testa i sata 3 port.
Följande står i instruktionen från Corsair:
"Our latest testing shows that this update will not work using a Marvell controller.
If your update fails using the Marvell controller, you will need to update using the chipset based drive controller on your motherboard. This applies to SATA2 and SATA3 controllers."

Då TS moderkort inte har Marvell controller på sitt MB så ska det bara vara att göra som citatet ovan beskriver.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |