Permalänk
Medlem

Oljekylt datorsystem

Hej

Jag och 2 polare har tänkt att bygga ett oljekylt datorsystem som projektarbete. Vi har läst på internet och det verkar vara rekommenderat att använda Paraffinolja eller Transmissionsolja. Vet någon vart man kan få tag på dessa billigast då vi har en begränsad budget?
Tror ni dessutom att detta är ett lagom stort projektarbete för 3 personer?

Tack på förhand

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem

Är inte transmissionsolja frätande/giftigt eller något?

Mineralolja har jag för mig att jag har hört.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har också hört mineral olja.
Sen finns det ju faktiskt chassi att köpa som ser ut lite som ett akvarium som e gjorda för att ha som dator chassi med olje kylning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

transmitions olja eller mineral olja går bra vilket som man jag hade rekomenderar mineral olja för de är lite mer lätt flytande. så de går å få lite sirkulation på de om man vill.

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuggarn:

Hej

Jag och 2 polare har tänkt att bygga ett oljekylt datorsystem som projektarbete. Vi har läst på internet och det verkar vara rekommenderat att använda Paraffinolja eller Transmissionsolja. Vet någon vart man kan få tag på dessa billigast då vi har en begränsad budget?
Tror ni dessutom att detta är ett lagom stort projektarbete för 3 personer?

Tack på förhand

Har du läst dom andra trådarna som finns på detta forum om att kyla datorn med olja?

http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=1797539

Permalänk

Snabb sökning på google (eller forumet hade gått det också).

http://www.sweclockers.com/galleri/1486-oljekyld-dator

Så transformatorolja verkar vara det som används där.

Sådant stort projekt borde det ju inte vara. Det största är väl att få tag i en låda att stoppa ned allt i. Någon tät, genomskinlig lösning och sedan skruva fast en moderkortsplåt på ena sidan, på i med oljan och sedan ska det väl vara klart för start?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av kuggarn:

Hej

Jag och 2 polare har tänkt att bygga ett oljekylt datorsystem som projektarbete. Vi har läst på internet och det verkar vara rekommenderat att använda Paraffinolja eller Transmissionsolja. Vet någon vart man kan få tag på dessa billigast då vi har en begränsad budget?
Tror ni dessutom att detta är ett lagom stort projektarbete för 3 personer?

Tack på förhand

Det brukar finnas firmor som inriktar sig på oljor och tillbehör till hydraulik. Hittar ni en sådan butik så kan ni köpa olja på lösvikt till priser som brukar vara ganska förmånliga. Annars finns nog växellådsolja på biltema

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuggarn:

Hej

Jag och 2 polare har tänkt att bygga ett oljekylt datorsystem som projektarbete. Vi har läst på internet och det verkar vara rekommenderat att använda Paraffinolja eller Transmissionsolja. Vet någon vart man kan få tag på dessa billigast då vi har en begränsad budget?
Tror ni dessutom att detta är ett lagom stort projektarbete för 3 personer?

Tack på förhand

"Mineralolja (paraffinolja) är det bästa valet enligt mig. Luktfri, giftfri, vattenklar och relativt billig (jämfört med transformatorolja och andra specialoljor som vissa rekommenderar)."

Jag rekommenderar även att ni även bygger ihop något för att kyla oljan, skaffa en begagnad akvariepump eller vattenkylningspump, och någon radiator och lite slang. Det borde gå att få tag på för ungefär 500-1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

"Mineralolja (paraffinolja) är det bästa valet enligt mig. Luktfri, giftfri, vattenklar och relativt billig (jämfört med transformatorolja och andra specialoljor som vissa rekommenderar)."

Jag rekommenderar även att ni även bygger ihop något för att kyla oljan, skaffa en begagnad akvariepump eller vattenkylningspump, och någon radiator och lite slang. Det borde gå att få tag på under 1000kr.

Borde det inte räcka med att ha endast fläktarna för att skapa cirkulation och på så sätt "kyla" oljan?

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kuggarn:

Borde det inte räcka med att ha endast fläktarna för att skapa cirkulation och på så sätt "kyla" oljan?

Det skulle inte kyla alls. Kylning kommer att behövas om du ska köra datorn under flera timmer, och jag tror inte heller att ert projektarbete kommer få särskilt högt betyg om allt ni gör är att sänka ner en dator i olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det skulle inte kyla alls. Kylning kommer att behövas om du ska köra datorn under flera timmer, och jag tror inte heller att ert projektarbete kommer få särskilt högt betyg om allt ni gör är att sänka ner en dator i olja.

Bara och bara, vi har tänkt att bygga det från grunden. Göra akvariet själva utav plexiglas, täta osv. Sedan slakta ett chassi och ta moderkortsplåten och lite sånt. Sedan ska vi även överklocka mycket. Så jag tror att projektet inte är för litet precis. En del jobb innebär det ju

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det skulle inte kyla alls. Kylning kommer att behövas om du ska köra datorn under flera timmer, och jag tror inte heller att ert projektarbete kommer få särskilt högt betyg om allt ni gör är att sänka ner en dator i olja.

Det beror ju på hur stor oljebassäng man har, är ju knappast så att all energi stannar i oljan.
Du kan väl det med konduktion, konvektion och strålning.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/5917-oljekyld-dator
Är det gymnasienivå? Rådfråga din handledare om det duger i sådan fall, minns själv när jag gick på gymnasiet att några faktiskt gjorde ett oljekylt system så det bör funka :).

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Det beror ju på hur stor oljebassäng man har, är ju knappast så att all energi stannar i oljan.
Du kan väl det med konduktion, konvektion och strålning.

Om hans akvarium är ungefär samma storlek som dessa byggen brukar vara, så kommer någon sorts kylning behövas. Inte mycket av värmeenergin skulle lämnas via konduktion genom plexiglaset.

Permalänk
Medlem

Hur ska du kunna överklocka om du inte kyler oljan? Dessutom är en fläkt ingen impeller, den mår inte bra av att flytta olja istället för luft och gör det inte heller speciellt bra.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuggarn:

Bara och bara, vi har tänkt att bygga det från grunden. Göra akvariet själva utav plexiglas, täta osv. Sedan slakta ett chassi och ta moderkortsplåten och lite sånt. Sedan ska vi även överklocka mycket. Så jag tror att projektet inte är för litet precis. En del jobb innebär det ju

Det var bättre att ni bygger det själva. Men som sagt så blir kylningen begränsad utan extra kylning. För 1000 kronor kan du få detta, vilket borde fungera utmärkt även vid tung överklockning, då är detta även nytt, och kan fås för halva priset om du köper begagnat:

http://coolingstuff.se/p/464/alphacool-nexxxos-pro-240-v2
http://coolingstuff.se/p/417/phobya-dc12-220
http://coolingstuff.se/p/388/scythe-ultra-kaze-120-3000
http://coolingstuff.se/p/314/clearflex60-9-5-15-9
http://coolingstuff.se/p/327/slangsockel-g1-4-nk10-fatboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det var bättre att ni bygger det själva. Men som sagt så blir kylningen begränsad utan extra kylning. För 1000 kronor kan du få detta, vilket borde fungera utmärkt även vid tung överklockning, då är detta även nytt, och kan fås för halva priset om du köper begagnat:

http://coolingstuff.se/p/464/alphacool-nexxxos-pro-240-v2
http://coolingstuff.se/p/417/phobya-dc12-220
http://coolingstuff.se/p/388/scythe-ultra-kaze-120-3000
http://coolingstuff.se/p/314/clearflex60-9-5-15-9
http://coolingstuff.se/p/327/slangsockel-g1-4-nk10-fatboy

Tack så mycket

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Gå till en bilverkstad å fråga om du kan få spillolja, den är fin, man ser inte så lätt genom den så den maskerar ev brister bra datorfläktar orkar inte dra runt vätska på bra sätt så det behöver du inte offra för att ändå misslyckas, du får ha nån pump för det istället. är systemet stort nog kyler vätskan själv , är det ett litet system får du ha nån extern oljekyl, kolla på bil o mc delar, de är billigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tjena,

Ville bara berätta för hur det gick för mig med mitt oljebygge för nåt halvår sen. Det var mest för att testa,
så jag skaffade mig en rejäl plastbalja och 25liter trafo olja. Olja är en ren vit mineralolja (Hyvolt III) och kostade
runt 1400:- för 25liter hemlevererat till dörren.

Ner moderkort med processor, minnen, 3 st radeon 5770 kort, nätagg. Det enda som var över ytan var en 40gb
sata hd som jag hade kopplad med en lång kabel vid sidan av baljan. Jag hade också en nätverkskabel i och
kollade/kontrollerade datorn via teamviewer.

Jag började med att kolla så allt fungerade utan olja först i baljan. Och startade sen bitcoin mining på alla 3
grafikkorten. Dvs dom går på absolut max överklock hela tiden. Utan olja låg korten på mellan 80 och 95 grader.

Sen var det dags för oljan. Och jag måste erkänna att det kändes en aning kostigt att ha en dator i full gång
i en balja och sen hälla på något flytande..haha..men men vad gör man inte för nyfikenheten i sig.

Hursom helst..efter lite plaskande när oljan fyllde nätagget, och kom till proccessor fläkten och de tre
grafikkorten var det efter en stund knäpp tyst. Man ser att fläktarna fortfarande snurrar, men betydligt långsammare.

Tittatde sen på tempen på alla komponenterna. Cpu låg på 22grader och alla 3 5770 korten på runt 35grader.
Och det är under full load på hela burken. Cpun på 100% och alla 3 grafikkorten på max.

Efter en timme hade allt stigit till 40. Efter 6 timmar var det 65grader och efter 12 timmar låg allt på 80 grader.
Ett dygn senare var alla komponenterna på runt 95 grader. Dvs tamma temp som det varmaste grafikkortet hade
legat på tidigare i luft.

Hade sedan baljan på balkongen i runt två veckor med max belastning och det hela fungerade bra. Men att ha
alla komponenterna på 95 grader är ju inte att rekommendera direkt. Så jag la ner projektet där.

Så det man lärde sig av det är att olja kyler otroligt bra, MEN att den också är väldigt bra på all lagra värmen och inte
göra sig av med den. En oljekyld dator som man vill ska användas 24/7 måste ha en aktiv kylning utan för baljan.
Min balja var väl runt 50x30cm upptil, men den exponeringsytan mot utomhusluften var inte till räcklig trots att det
var runt 5-10 plusgrader ute.

Jag funderade på att skaffa en enkel bil kylare från skroten som man kunde pumpa ut oljan till och sen låta den lyftkyla.
Det skulle troligtvis fungera utmärkt.

Tidsbrist gjorde att jag inte hann mer än så. Och datorn är nu ute i luften igen, och oljan tillbaka i dunken.
Vill nån köpa oljan så finns den i Stockholm för hämtning.

Permalänk
Skrivet av callezetter:

Tjena,

Ville bara berätta för hur det gick för mig med mitt oljebygge för nåt halvår sen. Det var mest för att testa,
så jag skaffade mig en rejäl plastbalja och 25liter trafo olja. Olja är en ren vit mineralolja (Hyvolt III) och kostade
runt 1400:- för 25liter hemlevererat till dörren.

Ner moderkort med processor, minnen, 3 st radeon 5770 kort, nätagg. Det enda som var över ytan var en 40gb
sata hd som jag hade kopplad med en lång kabel vid sidan av baljan. Jag hade också en nätverkskabel i och
kollade/kontrollerade datorn via teamviewer.

Jag började med att kolla så allt fungerade utan olja först i baljan. Och startade sen bitcoin mining på alla 3
grafikkorten. Dvs dom går på absolut max överklock hela tiden. Utan olja låg korten på mellan 80 och 95 grader.

Sen var det dags för oljan. Och jag måste erkänna att det kändes en aning kostigt att ha en dator i full gång
i en balja och sen hälla på något flytande..haha..men men vad gör man inte för nyfikenheten i sig.

Hursom helst..efter lite plaskande när oljan fyllde nätagget, och kom till proccessor fläkten och de tre
grafikkorten var det efter en stund knäpp tyst. Man ser att fläktarna fortfarande snurrar, men betydligt långsammare.

Tittatde sen på tempen på alla komponenterna. Cpu låg på 22grader och alla 3 5770 korten på runt 35grader.
Och det är under full load på hela burken. Cpun på 100% och alla 3 grafikkorten på max.

Efter en timme hade allt stigit till 40. Efter 6 timmar var det 65grader och efter 12 timmar låg allt på 80 grader.
Ett dygn senare var alla komponenterna på runt 95 grader. Dvs tamma temp som det varmaste grafikkortet hade
legat på tidigare i luft.

Hade sedan baljan på balkongen i runt två veckor med max belastning och det hela fungerade bra. Men att ha
alla komponenterna på 95 grader är ju inte att rekommendera direkt. Så jag la ner projektet där.

Så det man lärde sig av det är att olja kyler otroligt bra, MEN att den också är väldigt bra på all lagra värmen och inte
göra sig av med den. En oljekyld dator som man vill ska användas 24/7 måste ha en aktiv kylning utan för baljan.
Min balja var väl runt 50x30cm upptil, men den exponeringsytan mot utomhusluften var inte till räcklig trots att det
var runt 5-10 plusgrader ute.

Jag funderade på att skaffa en enkel bil kylare från skroten som man kunde pumpa ut oljan till och sen låta den lyftkyla.
Det skulle troligtvis fungera utmärkt.

Tidsbrist gjorde att jag inte hann mer än så. Och datorn är nu ute i luften igen, och oljan tillbaka i dunken.
Vill nån köpa oljan så finns den i Stockholm för hämtning.

Intressant och kul att höra!

Att ha någon mer kylning än enbart ytkontakt med luften är nog ett måste skulle jag tro. Är väl precis likadant med vatten, det måste gå runt och in i något värmebortförande för att fungera, det är där radiatorerna kommer in i bilden.
Så någon sorts pump som pumpar runt oljan och igenom något värmeavledande är nog ett måste för längre tunga belastningar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Jo ska man ha den igång hela tiden på max belastning måste det till extern kylning, helt klart. Men om man
bara vill köra den 6-8 timmar per dag och bara belasta den med surf, film osv, så fungerar det säkert utan. Bara den
i sådana fall får stå och vila/kylas av över natten.

Några andra tips för er som är nyfikna på att prova:

* Se till att allt fungerar i luft innan ni häller på oljan. Att byta/ändra/fixa något i datorn när oljan är på plats
blir väldigt kladdigt Och varm olja har en tendens att hamna lite överallt. Så var försiktig.

* Det är en klar fördel att använda riktig mineralolja/paraffinolja då den är luktfri, genomskinlig och relativt ofarlig
vid kontakt med huden. Får man det på sig fungerar det bra med tvål och vatten, enl säkerhets bladet.

* En låda/tank med 25liter olja är tung Se till att starta hela projektet på en plats där den kan stå ifred

* Övervaka gärna datorn med någon form av nätverks kvm lösning. Då minimerar du antal sladdar som måste upp
ur din oljetank. Jag använde teamviewer som är gratis och tar 2 min att installera. På så sätt kunde jag enkelt
övervaka och styra datorn över nätet från vilken webläsare som hest.

* Använd datorkomponenter som du har råd att förlora. Lägg alltiså inte ner din livsviktiga huvuddator i en balja,
utan börja med billiga komponenter. När du har fått lite mer erfarenhet av oljan, kan du investera mer.
Aledningen till att jag körde ner 3st 5770 kort var att jag ville fixa en helt tyst bitcoin miner burk, eftersom jag
tröttnade på den ständiga dånet från min garderob

Mvh
Johan