Onkyo TX-NR609 SUB-problem

Permalänk

Onkyo TX-NR609 SUB-problem

Hej kära medlemmar!

Jag har letat efter folk med samma problem som jag men ej hittat något vettigt. Varken i instruktionsböcker eller på forum står det om hur man gör när man vill ansluta en PASSIV subwoofer till TX-NR609 så jag vänder mig nu till er!

Alla högtalare i 5.1-systemet ger ifrån sig ljud förutom basen. Basen är på 225W med 3 ohm och har ingen egen förstärkare eller matning. På den tidigare förstärkaren användes banan-kontakter så kablarna från subwoofen är av den typen med en röd och en svart kabel. Alla högtalare i systemet kommer alltså från ett tidigare hemmabiosystem från LG.

Först anslöt jag subwoofens kablar på "ZONE 2" (GRÖN) då jag tyckte att den kontakten passade för mina kablar då de var av banantypen, men inget ljud hörs i basen.

Sedan moddade jag kablarna med hjälp av en "mod-kontakt" så att dem passar i ingången för subwoofers (RÖD), men inget ljud här heller.

Notera mina paint skills

För att testa ljudet i systemet har jag använt en mikrofon som följde med i förpackningen och tillhörande "wizard", i det programmet har jag även testat att ändra huruvida basen ska få ström osv. Alla högtalare har jag även tidigare ställt in motstånd och lite frekvenser för.

Är problemet att TX-NR609 inte kan driva en subwoofer utan egen matning/förstärkare?

Eller är det bara så att jag missat någon inställning?

Tacksam för svar!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Du får köpa dig en aktiv sub.

Permalänk
Medlem

Zone x brukar ju vara för andra rum, t.ex om du har högtalare i köket som är kopplade till samma förstärkare.
Och det är inte så vanligt med integrerade surroundförstärkare med ett extra slutsteg för att driva passiva subbar.
Men allt du behöver är egentligen ett 1 kanals slutsteg för subben och det ska funka.

Permalänk
Medlem

Du behöver något slags slutsteg för att driva din passiva bas helt enkelt. Något sådant slutsteg finns inte i Onkyon. Får man fråga vad det är för bas du tänker koppla in?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du får köpa dig en aktiv sub.

Skrivet av Svensktiger:

Zone x brukar ju vara för andra rum, t.ex om du har högtalare i köket som är kopplade till samma förstärkare.
Och det är inte så vanligt med integrerade surroundförstärkare med ett extra slutsteg för att driva passiva subbar.
Men allt du behöver är egentligen ett 1 kanals slutsteg för subben och det ska funka.

Skrivet av Kalium:

Du behöver något slags slutsteg för att driva din passiva bas helt enkelt. Något sådant slutsteg finns inte i Onkyon. Får man fråga vad det är för bas du tänker koppla in?

Okej då förstår jag varför det inte fungerar med endast den basen jag har. Basen heter sh92pb-w, från LG och ingår i detta system.

Kan bli aktivt med en ny bas i framtiden men nu fungerar det faktiskt då jag kopplat basen från den GRÖNA PILEN till gamla förstärkaren/DVD. Det är då bara basen som är inkopplad på gamla burken.

Känns trevligare med allting inkopplat till samma förstärkare men nu fungerar det ju.

Tack för svar!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blomman1337:

Okej då förstår jag varför det inte fungerar med endast den basen jag har. Basen heter sh92pb-w, från LG och ingår i detta system.

Kan bli aktivt med en ny bas i framtiden men nu fungerar det faktiskt då jag kopplat basen från den GRÖNA PILEN till gamla förstärkaren/DVD. Det är då bara basen som är inkopplad på gamla burken.

Känns trevligare med allting inkopplat till samma förstärkare men nu fungerar det ju.

Tack för svar!

Det fungerar inte att koppla basen till zone 2 på det sättet, det är inte lfe kanalen som kommer ut där om du inte trixar så du kör in sub ut på en line in som du assignar till zone 2, det går att koppla så på vissa förstärkare. men annars är det frontkanalerna du anslutit basen till, kanske även via en stereomix och inte surround, hursomhelst så låter den, men det är inte rätt ljudspår (lfe) som kommer ut på zone 2 högtalarterminalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det fungerar inte att koppla basen till zone 2 på det sättet, det är inte lfe kanalen som kommer ut där om du inte trixar så du kör in sub ut på en line in som du assignar till zone 2, det går att koppla så på vissa förstärkare. men annars är det frontkanalerna du anslutit basen till, kanske även via en stereomix och inte surround, hursomhelst så låter den, men det är inte rätt ljudspår (lfe) som kommer ut på zone 2 högtalarterminalen.

Ursäkta, skrev fel färg i all hast. Menade den röda utgången, basutgången är det jag har kopplat till gamla förstärkaren. Det fungerar nu men känns lite tråkigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror också på att du ska ansluta höger och vänster framhögtalarna till subben, och sedan ansluta dessa högtalare in i subben i sin tur, det brukar kunna vara så iaf på vissa subbwoofar åtmindstonde, värt att kolla upp kanske! :)=