Nytt tyst grafikkort men vilket??

Permalänk

Nytt tyst grafikkort men vilket??

Hej jag har kollat en del på inet om nytt grafikkort men är verkligen ur träsket när det gäller grafikkort så undrade om någon kunde hjälpa mig har några krav dock

1. det ska va så tyst som möjligt.
2. den ska klara av iaf 720p om möjligt även 1080p.
3. priset ska helst va runt 500-600kr.

men om det inte går att få ett grafikkort som klarar av hd och är tyst för det priset så kan ni ge mig förslag på något som är det men isf så billigt som möjligt

spelar aldrig på datorn kollar mest bara på film.

Edit: har pci express 16x.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Hej jag har kollat en del på inet om nytt grafikkort men är verkligen ur träsket när det gäller grafikkort så undrade om någon kunde hjälpa mig har några krav dock

1. det ska va så tyst som möjligt.
2. den ska klara av iaf 720p om möjligt även 1080p.
3. priset ska helst va runt 500-600kr.

men om det inte går att få ett grafikkort som klarar av hd och är tyst för det priset så kan ni ge mig förslag på något som är det men isf så billigt som möjligt

spelar aldrig på datorn kollar mest bara på film.

Edit: har pci express 16x.

e det ok om kortet e beg?? skaffa dej då hd48xx eller gtx450/260/250 de e rätt billiga plus de flesta kprten e tysta när man inte spelar, annars kan man sänka varvtalet på fläkten, sålde mitt hd4870 med aftermarknad kylare för 400kr så du kan lätt få tag på gpu för det priset, men billigare om den har stockkylare, annars kan du köpa de en.med stock och sen skaffa kylare till det om det e inte tysta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Hej jag har kollat en del på inet om nytt grafikkort men är verkligen ur träsket när det gäller grafikkort så undrade om någon kunde hjälpa mig har några krav dock

1. det ska va så tyst som möjligt.
2. den ska klara av iaf 720p om möjligt även 1080p.
3. priset ska helst va runt 500-600kr.

men om det inte går att få ett grafikkort som klarar av hd och är tyst för det priset så kan ni ge mig förslag på något som är det men isf så billigt som möjligt

spelar aldrig på datorn kollar mest bara på film.

Edit: har pci express 16x.

Om du bara ska kolla på film så behöver du knappast ett grafikkort för du skulle kunna använda AMD's APUer som har inbyggt grafikkort.
Men om du ändå vill ha grafikkort så kan du alltid kolla på de som är passivt kylda T.ex. AMD radeon 5450 hade ett sånt och funka perfekt att kolla på film och även spela några spel på lägsta grafiken.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk

kollade faktiskt på det men har ingen aning om vad man ska kolla på vad är det för skillnad mellan den och denna?? http://www.webhallen.com/hardvara/147347-gigabyte_geforce_gt4... förutom minne är större??

Skrivet av Gulbanan:

e det ok om kortet e beg?? skaffa dej då hd48xx eller gtx450/260/250 de e rätt billiga plus de flesta kprten e tysta när man inte spelar, annars kan man sänka varvtalet på fläkten, sålde mitt hd4870 med aftermarknad kylare för 400kr så du kan lätt få tag på gpu för det priset, men billigare om den har stockkylare, annars kan du köpa de en.med stock och sen skaffa kylare till det om det e inte tysta

vill helst köpa elektronik nytt vet inte varför men känns bäst så

Skrivet av Gimbergsson:

Om du bara ska kolla på film så behöver du knappast ett grafikkort för du skulle kunna använda AMD's APUer som har inbyggt grafikkort.
Men om du ändå vill ha grafikkort så kan du alltid kolla på de som är passivt kylda T.ex. AMD radeon 5450 hade ett sånt och funka perfekt att kolla på film och även spela några spel på lägsta grafiken.

har inget integrerat grafikkort på mitt moderkort så blir nog lite svårt plus att det mesta är nytt förutom grafikkortet då

Permalänk
Medlem

Om man bortser från skillnaden på storleken på minnet så är det att den jag länkade har en över klockad GPU. Jag kan dock inte svara på hur tyst det är men min tanke var att du nästan enbart ska se på film och med en soppas stor kylare så kommer det förmodligen inte att låta något spec.

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

kollade faktiskt på det men har ingen aning om vad man ska kolla på vad är det för skillnad mellan den och denna?? http://www.webhallen.com/hardvara/147347-gigabyte_geforce_gt4... förutom minne är större??

vill helst köpa elektronik nytt vet inte varför men känns bäst så

har inget integrerat grafikkort på mitt moderkort så blir nog lite svårt plus att det mesta är nytt förutom grafikkortet då

Om du ska ha det till filmtittande och surf så ska du ha ett grafikkort utan fläkt, exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=887259

Har du ett AMD-moderkort kan du som sagt köra med en processor ur Llano-familjen. De har grafiken integrerad i processorn och behöver således inget mer.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Hej jag har kollat en del på inet om nytt grafikkort men är verkligen ur träsket när det gäller grafikkort så undrade om någon kunde hjälpa mig har några krav dock

1. det ska va så tyst som möjligt.
2. den ska klara av iaf 720p om möjligt även 1080p.
3. priset ska helst va runt 500-600kr.

men om det inte går att få ett grafikkort som klarar av hd och är tyst för det priset så kan ni ge mig förslag på något som är det men isf så billigt som möjligt

spelar aldrig på datorn kollar mest bara på film.

Edit: har pci express 16x.

Jag har haft ett radeon 5750 ifrån sapphire, men även MSI modells är tyst (då en polare haft detta), så skulle föreslå det eller ett passivt kylt faktiskt! Vill du att jag försöker hitta ett passivt kylt kort som klarar 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Hej jag har kollat en del på inet om nytt grafikkort men är verkligen ur träsket när det gäller grafikkort så undrade om någon kunde hjälpa mig har några krav dock

1. det ska va så tyst som möjligt.
2. den ska klara av iaf 720p om möjligt även 1080p.
3. priset ska helst va runt 500-600kr.

men om det inte går att få ett grafikkort som klarar av hd och är tyst för det priset så kan ni ge mig förslag på något som är det men isf så billigt som möjligt

spelar aldrig på datorn kollar mest bara på film.

Edit: har pci express 16x.

Tog mig friheten och hittade detta, som borde klara 1080p filmer utan problem!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633004

Permalänk
Skrivet av bjorkkis:

Om man bortser från skillnaden på storleken på minnet så är det att den jag länkade har en över klockad GPU. Jag kan dock inte svara på hur tyst det är men min tanke var att du nästan enbart ska se på film och med en soppas stor kylare så kommer det förmodligen inte att låta något spec.

okej men själva kortet är ju väldigt litet sen 2 fläktar på det så borde det ju va rätt tyst. för har ett nvidia geforce 9600gt nu och den låter som ett jetplan http://hardview.net/digital-alliance-geforce-9600-gt-green-ed... denna fast inte green edition för hittar inte mitt på nvidias hemsida och med den så laggar det på 1080p

Skrivet av makz159:

Tog mig friheten och hittade detta, som borde klara 1080p filmer utan problem!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633004

okej tackar är du säker på att den klarar 1080p?? men hur är det med temperaturen på ett passivt när mitt ligger på 45-50 grader??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

okej men själva kortet är ju väldigt litet sen 2 fläktar på det så borde det ju va rätt tyst. för har ett nvidia geforce 9600gt nu och den låter som ett jetplan http://hardview.net/digital-alliance-geforce-9600-gt-green-ed... denna fast inte green edition för hittar inte mitt på nvidias hemsida och med den så laggar det på 1080p

okej tackar är du säker på att den klarar 1080p?? men hur är det med temperaturen på ett passivt när mitt ligger på 45-50 grader??

Dom är byggda utan fläkt för att dom klarar det. HD6450 är ett utmärkt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

okej tackar är du säker på att den klarar 1080p?? men hur är det med temperaturen på ett passivt när mitt ligger på 45-50 grader??

Det kortet klarar garanterat 1080P, och temperaturen ska inte vara något problem alls så länge du har åtminstone lite luftflöde i datorn.

Permalänk
Medlem

hd 6450 eller hd 5570 är något isåfall de är oftast passivt kylda och om de har fläkt så låter det inte mer än vad en hdd gör när den är i lågvarv ett surr som man hör om man nu har datorn 30 cm ifrån sig och öppet chassie när den är igång med furmark

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det kortet klarar garanterat 1080P, och temperaturen ska inte vara något problem alls så länge du har åtminstone lite luftflöde i datorn.

okej men har cooler master silencio 550 och den har ju luftflöde men inte den bästa men får nog bli ett hd6450 men ska jag ta 512 eller 1gb modellen?? skiljer ju inte så mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

okej men har cooler master silencio 550 och den har ju luftflöde men inte den bästa men får nog bli ett hd6450 men ska jag ta 512 eller 1gb modellen?? skiljer ju inte så mkt

Luftflödet borde duga så länge du har 2 fläktar i det chassit.

Vid videouppspelning kommer 512MB mot 1GB inte göra någon skillnad. Det kortet är även för långsamt för att utnyttja 1GB i spel.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Luftflödet borde duga så länge du har 2 fläktar i det chassit.

Vid videouppspelning kommer 512MB mot 1GB inte göra någon skillnad. Det kortet är även för långsamt för att utnyttja 1GB i spel.

okej men spel ska jag inte göra så kör på ett 512 isf jo jag har ju dom 2 som följer med så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

okej men själva kortet är ju väldigt litet sen 2 fläktar på det så borde det ju va rätt tyst. för har ett nvidia geforce 9600gt nu och den låter som ett jetplan http://hardview.net/digital-alliance-geforce-9600-gt-green-ed... denna fast inte green edition för hittar inte mitt på nvidias hemsida och med den så laggar det på 1080p

okej tackar är du säker på att den klarar 1080p?? men hur är det med temperaturen på ett passivt när mitt ligger på 45-50 grader??

Alltså, jag har spelar BF2 i low settings på ett passivt kylt 7600GS en gång i tiden utan problem :S Det var till och med så att jag sket i att stoppa i extra strömsladd till kortet så det klagade vid varje start på för lite el, men det klarade fortfarande BF2

Så lite film ska nog inte alls vara farligt

Permalänk
Skrivet av makz159:

Alltså, jag har spelar BF2 i low settings på ett passivt kylt 7600GS en gång i tiden utan problem :S Det var till och med så att jag sket i att stoppa i extra strömsladd till kortet så det klagade vid varje start på för lite el, men det klarade fortfarande BF2

Så lite film ska nog inte alls vara farligt

okej men då blir det ett sånt men vad menas med 64, 128, 256bitar när det gäller grafikkort??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

okej men då blir det ett sånt men vad menas med 64, 128, 256bitar när det gäller grafikkort??

Tror du syftar på minnets bussbredd?

Permalänk
Skrivet av makz159:

Tror du syftar på minnets bussbredd?

Jaoo det gör jag nog

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Jaoo det gör jag nog

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du att jag förklarar vad det innebär på enkelt sätt eller på djupet?

Typ som att en bil tar sig från A till B eller exakt vad som händer när en bil rör på dig?

Enkelt sagt kan man väl säga att om det är 256 bitars bussbredd så är den just 256 bitar bred, alltså den kan skicka 256bitar brevid varandra istället för en åt gången

Har skrivit ett 2 sidors arbete om bussar, och cirka en sida om just bussbredd
Kan försöka hitta det om det inte är så att det ligger på en gammal lånedisk ifrån skolan om du är intresserad av att veta mer Annars är det googla som gäller
Men det är inte så mycket mer än att den är x antal bitar bred för att kunna skicka x antal bitar bredvid varandra