HDMI / DVI-sladdar som skickar ut gnistor/små blixtrar mot min DVI/HDMI-port :S

Permalänk
Medlem

HDMI / DVI-sladdar som skickar ut gnistor/små blixtrar mot min DVI/HDMI-port :S

Hej!

Jag har länge undrat över en grej. När jag ska plugga in en HDMI eller DVI-kabel till datorn från TVn blir det nästan alltid små blåa gnistror om ändan på kabeln kommer emot chassit. När jag pluggar in kabeln i DVI-utgången sprakar det blått mellan ändarna på kablen och DVI-kontakten. Det märkliga är att detta sker även om DVI/HDMI-kabeln inte är ipluggad någon annan stans! Och även om datorn är avslagen. Förstår ej detta fenomen.

Kan det vara skadligt för mitt grafikkort? Precis nyss blev det lite gnistor när jag skulle koppla datorn till TVn, och nu är jag orolig att grafikkortet fått sig en "kyss". Men ingenting märks i Windows än så länge.

Tycker detta är lite oroande. Någon som vet vad det här är för något?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag varför detta sker. TVn har ju antennsladd och är således jordad, datorn körs till ojordat uttag. Måste vara därför.

Anyway, som sagt så verkar grafikkortet fungera prima, men jag är lite skraj att det ska skadas, så jag kör utan antennsladd nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Nu vet jag varför detta sker. TVn har ju antennsladd och är således jordad, datorn körs till ojordat uttag. Måste vara därför.

Anyway, som sagt så verkar grafikkortet fungera prima, men jag är lite skraj att det ska skadas, så jag kör utan antennsladd nu.

Det du vill ha är en sån här:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...

Hela min anläggning var strömförande tills jag tryckte i en sådan. Också ojordade uttag och nåt sketet kabelTVnät som man inte vet vad grannarna har för skit i.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Tack!

You´re my hero! Hittade en sådan på NetonNet där jag bor. Med en sådan kommer jag äntligen slippa dra ur antennsladden när jag ska koppla datorn till TVn

Permalänk
Medlem

ursäkta att jag stjäl din tråd (a) När jag kopplar in min hdmi kabel från datorn till tv:n så kommer bara bakgrunden fram. Ikonerna finns inte eller ingenting vad är det för fel snälla hjälp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blackk:

ursäkta att jag stjäl din tråd (a) När jag kopplar in min hdmi kabel från datorn till tv:n så kommer bara bakgrunden fram. Ikonerna finns inte eller ingenting vad är det för fel snälla hjälp

Det är så det ska se ut, du utökar skrivbordet till en till monitor, och där är det tomt till du lägger nått där
Om du däremot klonar det så visas samma saker på båda monitorerna, prova win + p och ändra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackk:

ursäkta att jag stjäl din tråd (a) När jag kopplar in min hdmi kabel från datorn till tv:n så kommer bara bakgrunden fram. Ikonerna finns inte eller ingenting vad är det för fel snälla hjälp

Har du ställt in skärmen som extended desktop eller kopia eller vad det nu står i inställningarna

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa gnistor och sparks är farliga för mina komponenter?

Jag är särskilt orolig för mitt nya grafikkort och ljudkort. De funkar klockrent idag trots att det flög lite blixtrar/gnistor igår när jag skulle koppla in HDMI-sladden.

Någon som vet? Har jag förstört prestandan på något sätt på mina komponenter? Kan jag ha gjort det utan att det märks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Någon som vet om dessa gnistor och sparks är farliga för mina komponenter?

Jag är särskilt orolig för mitt nya grafikkort och ljudkort. De funkar klockrent idag trots att det flög lite blixtrar/gnistor igår när jag skulle koppla in HDMI-sladden.

Någon som vet? Har jag förstört prestandan på något sätt på mina komponenter? Kan jag ha gjort det utan att det märks?

Det som är räddningen är att jorden tar i först, så att potentialen blir lika, skulle denna potentialskillnad utjämnas via signalstiften så kan det sluta illa.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Det som är räddningen är att jorden tar i först, så att potentialen blir lika, skulle denna potentialskillnad utjämnas via signalstiften så kan det sluta illa.

Alright

Jag har tidigare hört att det är livsfarligt att blanda jordat och ojordat, och i.o.m att antennsladden gör att det blir så, blir jag helt klart orolig. Som sagt, jag fick små stötar av sladden och det gnistrade lite om min DVI/HDMI port på grafikkortet, men jag spelade Skyrim hela kvällen igår och det funkade kanon. Inget problem vad jag kan se med varesig ljudkortet eller grafikkortet. Kan tilläggas att jag kör ett ganska fint ljudkort jag inte vill ska gå sönder, därför jag är lite nojig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ericone:

Någon som vet om dessa gnistor och sparks är farliga för mina komponenter?

Jag är särskilt orolig för mitt nya grafikkort och ljudkort. De funkar klockrent idag trots att det flög lite blixtrar/gnistor igår när jag skulle koppla in HDMI-sladden.

Någon som vet? Har jag förstört prestandan på något sätt på mina komponenter? Kan jag ha gjort det utan att det märks?

Det beror på att du har jordfel av nått sort, och ja de kan definitivt förstöra delarna, har du problem så koppla loss alla nätkablar och antennen innan du kopplar andra signalkablar, anslut sedan antennen och sist nätkablarna.
Annars kan du se till att alla delar har korrekt jordning, datorn har troligen ingen och av systemet kan ha flera, och man kan behöva isolera antennjorden.
så.... jorda pcn och bryt jordslingan från antennen, troligen är det de som är grundfelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om jag får göra såhär, och om det är bra. Min plan är att :

- Köpa galvanisk antennsladd till TVn, en sådan som förhindrar de störningar jag är med om nu.
- Eventuellt dra en förlängningssladd från köket ut till vardagsrummet. Innan ni säger "are you crazy?" så ska det påpekas att jag i så fall planerar att ha datorn precis vid ingången till köket, och utan att ens ha på någon annan apparat i HELA vardagsrummet förutom datorn och högtalarna, som alla är inkopplade i den jordade skarvsladden. Får man göra så? Skulle det funka? Eller är det farligt trots att man inte har några andra apparater i vardagsrummet ikopplade?

Permalänk
Medlem

Bättre att dra jordade uttag i det rum som datorn ska stå, samma rum som tvn antar jag? Mest så att de hamnar på samma jordslinga. Om du bor i lägenhet kan det finnas jord framdraget till kopplingsdosa i väggen någonstans, så var det hos mig iaf. Dock är det bökigt att dra kabel i befintliga rör om de är trånga, dessutom ska det göras av behörig elektriker om jag inte har fel för mig. (eller iaf inspekteras av en när det är klart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Jag undrar om jag får göra såhär, och om det är bra. Min plan är att :

- Köpa galvanisk antennsladd till TVn, en sådan som förhindrar de störningar jag är med om nu.
- Eventuellt dra en förlängningssladd från köket ut till vardagsrummet. Innan ni säger "are you crazy?" så ska det påpekas att jag i så fall planerar att ha datorn precis vid ingången till köket, och utan att ens ha på någon annan apparat i HELA vardagsrummet förutom datorn och högtalarna, som alla är inkopplade i den jordade skarvsladden. Får man göra så? Skulle det funka? Eller är det farligt trots att man inte har några andra apparater i vardagsrummet ikopplade?

Så länge alla saker som sitter ihop är lika ojordade spelar det ingen större roll.

Så länge du skiljer av antennjorden borde hela problemet försvinna. Jag hade ju som sagt samma problem också med ojordade uttag i väggen men inga problem längre med precis lika ojordade uttag men avskild antenn.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att köra apparater avsedda för jordade uttag i ojordade sådana kan framkalla livsfara, skulle det av någon anledning uppstå ett fel i nätdelen på en dator så att fasen kommer i kontakt med höljet så blir datorn och ALLA tillbehör till denna (förutom nätverksprylarna om man kör UTP-kabel) strömförande.
Skulle det nu uppstå ett fel som gör chassiet strömförande och du har anslutit din nya fina platt TV som är kopplad till ett jordat uttag så brinner troligen jordbanorna sönder i dator och TV innan säkringen löser ut.

Plugga i en jordfelsbrytare till ditt ojordade uttag som personskydd i alla fall, ja en jordfelsbrytare fungerar utan jord som personskydd då den summerar strömmarna till/från ansluten utrustning, tar strömmen en annan väg så blir inte summan noll och då löser den ut.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

J-vla skit. Ursäkta ordvalet, men kom precis hem med en galvanisk avskiljare. Pluggar in den i antennuttaget och det första jag ser är en blixt som går in i TVn. När jag sedan ska avlägsna HDMI-sladden får jag en rejäl kyss. Vet ej vad jag ska göra nu, blir kanske att ringa hyresvärden och höra om möjligheten att jorda hela lägenhetens uttag. Detta är grymt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackk:

ursäkta att jag stjäl din tråd (a) När jag kopplar in min hdmi kabel från datorn till tv:n så kommer bara bakgrunden fram. Ikonerna finns inte eller ingenting vad är det för fel snälla hjälp

När man kopplar in 2 skärmar kan man välja mellan olika alternativ, om man väljer spegla visas det samma på skärmarna alltså det du har på datorn visas på tvn. Man kan också välja så att man drar musen mellan skärmarna och på det sätter dra över saker från huvudskärmen till den andra skärmen.

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

J-vla skit. Ursäkta ordvalet, men kom precis hem med en galvanisk avskiljare. Pluggar in den i antennuttaget och det första jag ser är en blixt som går in i TVn. När jag sedan ska avlägsna HDMI-sladden får jag en rejäl kyss. Vet ej vad jag ska göra nu, blir kanske att ringa hyresvärden och höra om möjligheten att jorda hela lägenhetens uttag. Detta är grymt störande.

Sviktande minne kan ställa till det, jag läser inte igenom tråden igen innan jag skriver detta inlägg.
En sak du kan göra för att undvika gnistor om dator (stationär) och TV har jordad kontakt är att ansluta dessa i samma JORDADE förgreningssladd som sedan ansluts till det ojordade uttaget, på så sätt så är TV:ns chassi och datorns chassi ihopkopplat med varandra elektriskt genom jordkabeln, då bör du inte få gnistor när du kopplar ihop/isär DVI/HDMI-kabeln.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Sviktande minne kan ställa till det, jag läser inte igenom tråden igen innan jag skriver detta inlägg.
En sak du kan göra för att undvika gnistor om dator (stationär) och TV har jordad kontakt är att ansluta dessa i samma JORDADE förgreningssladd som sedan ansluts till det ojordade uttaget, på så sätt så är TV:ns chassi och datorns chassi ihopkopplat med varandra elektriskt genom jordkabeln, då bör du inte få gnistor när du kopplar ihop/isär DVI/HDMI-kabeln.

Detta är också helt klart värt att prova. Hela min anläggning sitter i ett jordat master/slave uttag och får gemensam jordslinga även om den i sig inte är jordad mot något.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av foppson:

Sviktande minne kan ställa till det, jag läser inte igenom tråden igen innan jag skriver detta inlägg.
En sak du kan göra för att undvika gnistor om dator (stationär) och TV har jordad kontakt är att ansluta dessa i samma JORDADE förgreningssladd som sedan ansluts till det ojordade uttaget, på så sätt så är TV:ns chassi och datorns chassi ihopkopplat med varandra elektriskt genom jordkabeln, då bör du inte få gnistor när du kopplar ihop/isär DVI/HDMI-kabeln.

Du har fortfarande en jordanslutning från antennen om du inte har egen antenn eller en isolationstransformator inkopplad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har fortfarande en jordanslutning från antennen om du inte har egen antenn eller en isolationstransformator inkopplad.

Eller en galvanisk avskiljare som TS har skaffat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

antenningången var alltid avskiljd på dom gamla tjockteve apparaterna, vet inte om det har ändrats på platteve men tycker det låter märkligt så fall, du skulle ju få nån sorts gemensam jord med varenda grannes teve apparat ifall det är så.

Skrivet av ericone:

J-vla skit. Ursäkta ordvalet, men kom precis hem med en galvanisk avskiljare. Pluggar in den i antennuttaget och det första jag ser är en blixt som går in i TVn.

det där är inte rätt, ska inte kunna bli så. börjar undra om det inte är fel på antingen din eller nån grannes teve. kanske bäst att ringa nån fackman och kolla upp det lite mer, vet som sagt inte hur det är med platt teve men dom gamla kunde vara direkt livsfarliga om det blev fel på antenn grejet.

edit: du kan prova med att dra ut stickproppen och vrida den ett halvt varv och trycka ned den igen, kan hjälpa eller bli värre. fast jag hade nog ringt en teve gubbe och hört mej för lite först.

Permalänk
Medlem

Stänger du av apparaterna innan du kopplar? (eller får du samma problem i vilket fall?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rattnalle:

Eller en galvanisk avskiljare som TS har skaffat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju det jag skriver, för bövelen !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blixtarna uppstår på grund av potentialskillnader och "flytande jord".
Central-TV anlägningar skall vara jordade´enlgt föreskrifter.

Förr uppstod det ofta problem då någon av husets TV-apparater fick ett fel i sig och det började flyta jordström i skärmen på anennkabeln, de strömmarna stör signalen i mittledaren och man får en kass eller ingen bild, lösningen många gjorde var att ta bort jorden från central-TV anläggningen, då upphörde visserligen störningarna men en TV med trasig nätdel kan skicka ut högspänning i nätet..

Idag har vi så kallade X och Y kondensatorer i våra switchade nätaggregat såsom till TV och dator, obalans mellan dessa kondensatorer och avsaknaden av jordade uttag (som då skulle jämnat ut potentialskillnaden) gör att vi får bl.a. blixtar när vi kopplar ihop saker mellan rummen eller olika anläggningar (central-TV och datorn alltså..)

Många är vi som har kopplat sin dators ljudkort till stereon och fått ett brummande ljud, denna stöning beror på strömmen som flytr i kabelns skärm mellan datorn och stereon, tar man däremot en laptop så slipper man problemen, iallafall ända tills man koplar in laddaren i vägguttaget

Om TS problem kvarstår efter den galvaniska avskiljaren så ligger problemet i potentialskillnadn mellan dtorn och TV:n, ibland kan man ha tur att det hjälper att vända ena stickoppen 180 grader men oftast kvarstår problemet på grund av obalans i ena eller båda nätdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju det jag skriver, för bövelen !

Uppfattade det lite fel då.

Men åter till frågan. Om allt sitter i samma jordade elluttag så att utrustningen har gemensam jordpotential, oavsett om den i sig är kopplad till jorden i ett uttag, samt avskiljaren inkopplad i antennsladden så ska prylarna inte ens kunna ha olika laddning.

Jag hade ju som sagt ett liknande problem dock utan gnistorna men all min utrustning satt i ett jordat grenuttag i ett ojordat vägguttag. Allt blev lätt strömförande så fort antennen var i. TV, dator och förstärkare. En krypande känsla i huden när man rörde vid prylarna.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Rekordmedlem

Numera ska man använda galvaniskt separerade antennuttag vid nyinstallation i flerbostadshus,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rattnalle:

Uppfattade det lite fel då.

Men åter till frågan. Om allt sitter i samma jordade elluttag så att utrustningen har gemensam jordpotential, oavsett om den i sig är kopplad till jorden i ett uttag, samt avskiljaren inkopplad i antennsladden så ska prylarna inte ens kunna ha olika laddning.

Jag hade ju som sagt ett liknande problem dock utan gnistorna men all min utrustning satt i ett jordat grenuttag i ett ojordat vägguttag. Allt blev lätt strömförande så fort antennen var i. TV, dator och förstärkare. En krypande känsla i huden när man rörde vid prylarna.

Nätfiltren i framförallt datorer har kondingar mot jord, saknar du riktigjord så leds spänningen ut i allt som är anslutet mot skyddsjorden
Så här kan det se ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätfiltren i framförallt datorer har kondingar mot jord, saknar du riktigjord så leds spänningen ut i allt som är anslutet mot skyddsjorden
Så här kan det se ut
http://forumbilder.se/images/77720121145304698.jpg

Bra att du hittade ett schema på detta, jag hade tänkt nämna det tidigare men valde att avstå, i teorin så får man halva nätspänningen i chassit om jord saknas och motståndet är oändligt, då filterkondingarna blir en kapacitiv spänningsdelare. Dessa kondingar har även äldre TV-apparater fast de är ojordade, strömmarna är väldigt små men märktes väl om man grejade med antennen och fick någon del mot insidan av överarmen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"