Datorspelstävling (äldre spel) anpassad för 70 års fest!!!

Permalänk
Medlem

Datorspelstävling (äldre spel) anpassad för 70 års fest!!!

Hej min morfar fyller 70 år snart och vi ska ha en fest för honom då vi ska utmana honom i lite olika grenar. Eftersom han älskar datorer så har jag fått i uppgift att leta fram lite spel som man kan utmana honom i.
Eftersom han är lite äldre så ska vi inte utmana honom i battlefield utan dom första gamla spelen som kom typ supermario. Men eftersom jag bara är 15 så vet jag inte vad det fanns för spel då. Därför undrar jag om ni vet några spel. Mne jag har en liten lista på vad spelet ska innehålla...

1. Det behöver vara ett äldre spel helst dom första.
2. Det är bra om det är en klassiker
3. Det skulle vara bra om man kunde ladda ner spelet för att vi kommer inte ha tillgång till internet lämna gärna nedladdnings länk
4.Man behöver inte kunna spela 2 utan bara så man kan se poängen.
5. Spelet ska vara gratis och inte olagligt att ladda ner

Jag har en streetfighter konsol hemma om nån skulle föreslå dom första spelen

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tetris så klart. Och Pong är ju också en variant

Permalänk
Medlem

pac-man?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

STARCRAFT2 WOOOOOOAAAAAAAHHHHHHHH!!! Nej men typ dune2000?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Original Red Alert!!

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det inte lite dumt att fest i 70 år när han är så gammal?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Breakout

Vet att det spelet finns som portabel-app-grejsimojs, så det går att installera på ett USB-minne och sedan köras på någon annan dator utan installation.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Pong kom -72. Pac-man, Mario och Tetris var sena och kom först -80, -81 respektive -84.

Men då är till och med Pong sent. Tennis for two, som jag vill minnas hört talas om tidigare kom redan -58. Det spelas med ett oscilloskop som skärm.

Tidigare än det fanns OXO, ett luffarschacksspel, från -52.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en klassiker, men tycker att "Achtung die kurve" är ett kul spel, andra tips kanske kan vara "Space invaders", har ni ett wii är ju det kul att tävla med..:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Vet inte om det är en klassiker, men tycker att "Achtung die kurve" är ett kul spel, andra tips kanske kan vara "Space invaders", har ni ett wii är ju det kul att tävla med..:)

Skickades från m.sweclockers.com

Achtung die kurve" är sjukt kul. Det tycker jag du kan klämma in på något sätt!

Permalänk
Medlem

Absolut ska de spelas Pacman!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Space war!

Space Invaders!

Måste väl ändå höra till gamla goda klassiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Achtung die kurve" är sjukt kul. Det tycker jag du kan klämma in på något sätt!

Håller med! Det ser ju lite "gammeldags" ut eller vad man säger, och det är lätt att tävla mot varandra

Permalänk
Medlem

Wolfenstein 3d eller Doom 1

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Allyway
Space invaders
Gianna sisters
Pong
Castlevania
Burn out

mm...

Ladda ner en emulator och ett pack med abandonware roms...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Tack

tackså jättemycket alla!!! Hittade ett gamepack där nästan alla spelen ni angav fanns med

Permalänk

Pong, Tetris, Pacman

Eller kanske något annat från listan här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorspelshistoria

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Helge113:

Tjena TS!

Jag hjälpte dig med en bättre trådtitel som säger mer om vad du vill fråga efter, tänk på det nästa gång? Det hjälper dig, det hjälper oss också då ingen är intresserad av att öppna varje tråd i forumet för att se vad den handlar om.

Lycka till, titta på "Space invaders", "Monkey Island" och liknande. Ska titta runt lite.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge113:

Hej min morfar fyller 70 år snart och vi ska ha en fest för honom då vi ska utmana honom i lite olika grenar. Eftersom han älskar datorer så har jag fått i uppgift att leta fram lite spel som man kan utmana honom i.
Eftersom han är lite äldre så ska vi inte utmana honom i battlefield utan dom första gamla spelen som kom typ supermario. Men eftersom jag bara är 15 så vet jag inte vad det fanns för spel då. Därför undrar jag om ni vet några spel. Mne jag har en liten lista på vad spelet ska innehålla...

1. Det behöver vara ett äldre spel helst dom första.
2. Det är bra om det är en klassiker
3. Det skulle vara bra om man kunde ladda ner spelet för att vi kommer inte ha tillgång till internet lämna gärna nedladdnings länk
4.Man behöver inte kunna spela 2 utan bara så man kan se poängen.
5. Spelet ska vara gratis och inte olagligt att ladda ner

Jag har en streetfighter konsol hemma om nån skulle föreslå dom första spelen

Tacksam för svar

pong, tetris, pacman och space invaders

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge113:

Hej min morfar fyller 70 år snart och vi ska ha en fest för honom då vi ska utmana honom i lite olika grenar. Eftersom han älskar datorer så har jag fått i uppgift att leta fram lite spel som man kan utmana honom i.
Eftersom han är lite äldre så ska vi inte utmana honom i battlefield utan dom första gamla spelen som kom typ supermario. Men eftersom jag bara är 15 så vet jag inte vad det fanns för spel då. Därför undrar jag om ni vet några spel. Mne jag har en liten lista på vad spelet ska innehålla...

1. Det behöver vara ett äldre spel helst dom första.
2. Det är bra om det är en klassiker
3. Det skulle vara bra om man kunde ladda ner spelet för att vi kommer inte ha tillgång till internet lämna gärna nedladdnings länk
4.Man behöver inte kunna spela 2 utan bara så man kan se poängen.
5. Spelet ska vara gratis och inte olagligt att ladda ner

Jag har en streetfighter konsol hemma om nån skulle föreslå dom första spelen

Tacksam för svar

WarCraft, Diablo, SC,

Nejmen, PACMAN? Tetris?

Permalänk

Excitebike!

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |