Corsair Force GT försvinner ur bios

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT försvinner ur bios

Tjena, Nu har min Corsair Force GT försvunnit ur bios första gången jag har ssd och jag vet inte vad jag ska göra :/
Det är firmware 1.3 på den, tror att det finns 1.3.3 men har ingen aning hur man uppdaterar den :S
Samt så tycker jag också att den har väldigt lågt write hastigheter, Ca 100 MB/s :S

Mvh

Permalänk
Medlem

har du kopplat den till 6Gbi/s porten ? Ändrat om till ACHI i bios ?

vilket mobo handlar det om ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

har du kopplat den till 6Gbi/s porten ? Ändrat om till ACHI i bios ?

vilket mobo handlar det om ?

oj srry glömde skriva specs (a),
Moderkort: Msi P67a-c45
och ja det sitter i en intel 6Gbit/s med en Deltaco 6Gbit/s kabel.
och ja jag har aktiverat AHCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

oj srry glömde skriva specs (a),
Moderkort: Msi P67a-c45
och ja det sitter i en intel 6Gbit/s med en Deltaco 6Gbit/s kabel.
och ja jag har aktiverat AHCI

hmm okej, du har testat med att ressat bios med?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

hmm okej, du har testat med att ressat bios med?

Nope, ska göra det nu då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omg296:

oj srry glömde skriva specs (a),
Moderkort: Msi P67a-c45
och ja det sitter i en intel 6Gbit/s med en Deltaco 6Gbit/s kabel.
och ja jag har aktiverat AHCI

Är det ett revision B3-kort så att du inte sitter med ett defekt moderkort?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Nope, ska göra det nu då

testa med det.. sen vet jag inte om du kan uppa firmware på din om du har os på den, kunde inte göra med med min iaf. men kolla på corsairs supp sida hur du gör updaten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det ett revision B3-kort så att du inte sitter med ett defekt moderkort?

Yes de är de och jag har även en WD Green som sitter i 6Gbit/s port och den hittar bios utan problem:P

Permalänk
Medlem

force: Imma ghost, try and catch me, hihihhihi!
måsta bara.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

force: Imma ghost, try and catch me, hihihhihi!
måsta bara.

Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

testa med det.. sen vet jag inte om du kan uppa firmware på din om du har os på den, kunde inte göra med med min iaf. men kolla på corsairs supp sida hur du gör updaten.

Jag provade att byta till den andra 6Gbit/s porten och nu fungerar de:S dock vet jag ju inte hur länge de lär hålla.
Om de händer igen, då provar jag att resseta Bioset

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Jag provade att byta till den andra 6Gbit/s porten och nu fungerar de:S dock vet jag ju inte hur länge de lär hålla.
Om de händer igen, då provar jag att resseta Bioset

skumt, kanske är så att din ena 6gb/s port är pajj ? testa med en annan disk i den och se så den hittar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

skumt, kanske är så att din ena 6gb/s port är pajj ? testa med en annan disk i den och se så den hittar.

Hmm, provade sätta in WD green i den 6Gbit som inte sluta fungera med min ssd och när jag är inne på Den här datorn eller vafan det heter så ser jag alla mina hårddiskar

Samt är ser dessa "värden" bra ut eller? tycker det är lite för segt ändå när det är upp mot 555 Mbit/s read samt 505 Mbit/s på Write :S
Detta är benchmarks på min Corsair Force GT

Bild #1: Msahci, vet inte vad det betyder men ändå xD

Bild #2: här är samma hårddisk fast med typ Intels Rapid storage grej, den bytte ut MsAHCI mot IaStore :S

Bild #3: också samma hårddisk men med ett annat Benchmarking program

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Hmm, provade sätta in WD green i den 6Gbit som inte sluta fungera med min ssd och när jag är inne på Den här datorn eller vafan det heter så ser jag alla mina hårddiskar

Samt är ser dessa "värden" bra ut eller? tycker det är lite för segt ändå när det är upp mot 555 Mbit/s read samt 505 Mbit/s på Write :S
Detta är benchmarks på min Corsair Force GT

Bild #1: Msahci, vet inte vad det betyder men ändå xD

http://img24.imageshack.us/img24/9862/corsairforcegt3.png

Bild #2: här är samma hårddisk fast med typ Intels Rapid storage grej, den bytte ut MsAHCI mot IaStore :S

http://img684.imageshack.us/img684/9051/corsairforcegt2.png

Bild #3: också samma hårddisk men med ett annat Benchmarking program

http://img840.imageshack.us/img840/7496/corsairforcegt.png

Hehe du har ju bra read men inte skriv, nu vet jag inte dina värden på din SSD men förmodar att du ska ha mer i skriv
Hmm ja programmet ändrar när du går ifrån 6gb till 3 gb tror du har intels egna drivers på SATA II ( 300mb ) och drivers som kan borde uppas på dina 600 mb?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Hehe du har ju bra read men inte skriv, nu vet jag inte dina värden på din SSD men förmodar att du ska ha mer i skriv
Hmm ja programmet ändrar när du går ifrån 6gb till 3 gb tror du har intels egna drivers på SATA II ( 300mb ) och drivers som kan borde uppas på dina 600 mb?

hehe jag tog dom bilderna när SSD satt i samma 6Gbit/s port xD men jag avinsallerade nån intel Rapid storage .. för att jag tänkte på att det är väl onödigt när jag inte har en intel SSD?

Samt Mina värden på min SSD är
Read: 555 Mbit/s
Write: 505 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

hehe jag tog dom bilderna när SSD satt i samma 6Gbit/s port xD men jag avinsallerade nån intel Rapid storage .. för att jag tänkte på att det är väl onödigt när jag inte har en intel SSD?

Samt Mina värden på min SSD är
Read: 555 Mbit/s
Write: 505 Mbit/s

Okej men de värden är vad disken " ska " ge ? som min Vertex 550/510 men jag har inte snabbare än 300 ^^ haha Bara för mitt mobo inte har rätt från början utan sitter med ett marvell kontroller som hindrar mig att få det att lira riktgit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Okej men de värden är vad disken " ska " ge ? som min Vertex 550/510 men jag har inte snabbare än 300 ^^ haha Bara för mitt mobo inte har rätt från början utan sitter med ett marvell kontroller som hindrar mig att få det att lira riktgit.

jo de är de värden, men det är väl typ "upp till 555 Mbit/s" antar jag xD, men jag har sett på många tester som man har fått riktigt bra resultat osv. och nu när jag själv gör de så blir de rätt dåligt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

jo de är de värden, men det är väl typ "upp till 555 Mbit/s" antar jag xD, men jag har sett på många tester som man har fått riktigt bra resultat osv. och nu när jag själv gör de så blir de rätt dåligt :/

Hehe jo men det är så hos mig med, sitter med ett X58 kort med en Marvell kontroller som inget ger mer än 4Gbi/s iställe för 6Gbi/s som den egentligen ska ge. Så i mitt fall så är det ingen ide att raida tex, för får bara strax över 500mb när jag näst intill ska få runt 900mb.. Men i mitt fall blir det att köpa nytt om någon månad

Jo förstår dig hur du menar, det är ju siffrorna man är ute efter, men man tänker inte på att datorn är grymt mycket rappare än innan

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Hehe jo men det är så hos mig med, sitter med ett X58 kort med en Marvell kontroller som inget ger mer än 4Gbi/s iställe för 6Gbi/s som den egentligen ska ge. Så i mitt fall så är det ingen ide att raida tex, för får bara strax över 500mb när jag näst intill ska få runt 900mb.. Men i mitt fall blir det att köpa nytt om någon månad

Jo förstår dig hur du menar, det är ju siffrorna man är ute efter, men man tänker inte på att datorn är grymt mycket rappare än innan

haha jo jag älskar min dator nu haha tänker aldrig gå tillbaka till vanliga HDD som OS Disk även om de är strul o sånt med SSD'er

Men de va de jag tänkte göra:P just nu sitter jag med en 90 GB och tänkter köpa en likadan om nån månad. Sätta dom i raid 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

haha jo jag älskar min dator nu haha tänker aldrig gå tillbaka till vanliga HDD som OS Disk även om de är strul o sånt med SSD'er

Men de va de jag tänkte göra:P just nu sitter jag med en 90 GB och tänkter köpa en likadan om nån månad. Sätta dom i raid 0

Ja det var min tanke med med en SSD men tänker inte göra det förrän jag fått ett nytt mobo som klarar av att leverera

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Ja det var min tanke med med en SSD men tänker inte göra det förrän jag fått ett nytt mobo som klarar av att leverera

Tror du min klarar de då?:O

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Tror du min klarar de då?:O

Jag vet inte men verkar som att du har Intels kontroller, alltså inte mv91xx som jag har, och det är marvell kontrollern som hindrar mig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Jag vet inte men verkar som att du har Intels kontroller, alltså inte mv91xx som jag har, och det är marvell kontrollern som hindrar mig.

okej :P.
Men vad är det som gör som SSD försvinner ur bioset?. Är det SSD som spökar eller både bioset och ssd'n? samt är de bara att uppdatera den till senaste firmware så ska det fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

okej :P.
Men vad är det som gör som SSD försvinner ur bioset?. Är det SSD som spökar eller både bioset och ssd'n? samt är de bara att uppdatera den till senaste firmware så ska det fungera?

Hmm du får testa med att uppgradera firmware, men på deras hemsida så skriver dom att, funkar disken som den ska så ska du inte uppgradera. men eftersom din disk inte gör som den ska så ska du testa med att uppa den

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

har varit med om det flera gånger med flera corsair diskar. sen vi uppdaterade till fw 1.3.3 har det aldrig hänt

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

har varit med om det flera gånger med flera corsair diskar. sen vi uppdaterade till fw 1.3.3 har det aldrig hänt

+1

1.3.3 fixar det!

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

har varit med om det flera gånger med flera corsair diskar. sen vi uppdaterade till fw 1.3.3 har det aldrig hänt

Okej men då uppdaterar jag den
Förlorar man Data på att uppgradera?
Samt förbättrar den min Write hastighet? för den verkar va väldigt låg

Skrivet av BjornS:

+1

1.3.3 fixar det!

Okej