Dags igen, ny artikel om att spel är skadligt

Permalänk

Dags igen, ny artikel om att spel är skadligt

http://www.dn.se/debatt/valdsamma-datorspel-kan-visst-paverka-ungas-hjarnor

Denna gång tre "forskare" som med största sannolikhet aldrig spelat ett spel i sina liv. Tragiskt att se folk skylla på spelindustrin och inte allt annat skit som händer i Sverige/världen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14200960.ab Aftonbladet där det länkas till DN.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk

Jag tycker det är helt rätt.
Jag menar du är nog en utav de mest aggressiva tonåringarna som spelar Dataspel.

Jag tycker man borde bannlysa spel / göra en hälsokoll innan man säljer spelen.

STOPPA DATASPELEN!

puss Notan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Jag tycker det är helt rätt.
Jag menar du är nog en utav de mest aggressiva tonåringarna som spelar Dataspel.

Jag tycker man borde bannlysa spel / göra en hälsokoll innan man säljer spelen.

STOPPA DATASPELEN!

puss Notan

Roligt troll. Skrattar jätte mycket, verkligen. Gå och trolla någon annan stans.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordnotan:

http://www.dn.se/debatt/valdsamma-datorspel-kan-visst-paverka-ungas-hjarnor

Denna gång tre "forskare" som med största sannolikhet aldrig spelat ett spel i sina liv. Tragiskt att se folk skylla på spelindustrin och inte allt annat skit som händer i Sverige/världen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14200960.ab Aftonbladet där det länkas till DN.

Nämen herregud, spel?
Titta på alla filmer som är redigerade så att det "flyger" blod lite här och där, nämen inte gör dom någon artikel om att underåriga sitter och tittar på det, men nej, dom går ut på spelen först och främst. -_-
Alltså, filmer är ju också bra, men sjukt mycket värre än spel, i mina ögon..

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att visst kan spel påverkar vissa personer till att begå våld. Men nog en stor del av dom är inte psykiskt friska eller lider av någon psykisk sjukdom. Men som sagt, väldigt få personer. Tror nog att spelen mer minskar våld genom att spelare/personen kan få ut det i spelet istället. Utan att behöva skada samhället. Tror nog mer på principen att filmer gör en mer våldsam. Då filmkaraktärer brukar oftast ses som förebilder i vissa fall. Men detta är min åsikt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Who Give Da Shit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Nämen herregud, spel?
Titta på alla filmer som är redigerade så att det "flyger" blod lite här och där, nämen inte gör dom någon artikel om att underåriga sitter och tittar på det, men nej, dom går ut på spelen först och främst. -_-

Ja, för i film är man ju inte delaktig i! Spel uppmuntrar en naturligtvis till att gå ut och såga isär Agda, 87 med en motorsåg, eller köra genom centrala Stockholm med en stridsvagn! Det förstår väl varenda kotte att den som spelar ett våldsamt spel någon gång i sitt liv kommer att bli styck/serie/kombinationsmördare.

För man är vad man spelar, eller va...?

Sån't här är så töntigt så det finns inte. Men å andra sidan finns det väl liknande individer när det gäller det mesta. Film var väl rätt inne på 70- och 80-talet, va? Nu är det istället spel. Undrar om de tröttnar snart.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Nämen herregud, spel?
Titta på alla filmer som är redigerade så att det "flyger" blod lite här och där, nämen inte gör dom någon artikel om att underåriga sitter och tittar på det, men nej, dom går ut på spelen först och främst. -_-
Alltså, filmer är ju också bra, men sjukt mycket värre än spel, i mina ögon..

Nu är det ju så att artikeln handlar om spel, inte film.

Jag tycker att det är intressant med en nyanserad diskussion. Som gamer själv är man ju någorlunda färgad.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Hellre att ungdomarna (är själv det) sitter inne och spelar datorspel än att är ute och röker och vandaliserar saker på nätterna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Aftonblandet är skadlig mediapåverkan!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av daolo:

Nu är det ju så att artikeln handlar om spel, inte film.

Jag tycker att det är intressant med en nyanserad diskussion. Som gamer själv är man ju någorlunda färgad.

Han har inte påstått nåt annat eller?
Han menar bara på att filmer är lika illa om inte värre än spelen och där gnäller man inte..

Permalänk
Medlem

Var tvungen att läsa artikeln. Dom har samma retorik som kreationister:
"Eftersom ingen inte kan bevisa att Gud inte finns, finns han alltså!"

Dom kommer aldrig lyckas göra kopplingen spel och våld, det är alldeles för många faktorer som påverkar så mycket mer som dom inte kan utesluta i forskningen. Dom skriver det i sin artikel också men skiter i det i sin argumentation.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han har inte påstått nåt annat eller?
Han menar bara på att filmer är lika illa om inte värre än spelen och där gnäller man inte..

Enligt ditt resonemang, vad är det då jag har påstått?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Allt är rent ut sagt så jävla överdrivet! dom måste väl skriva så för att fylla ut tidnigarna med något..jag tror inte det har något med spelen visst blir man förbannad när det går dåligt under spelets gång men inte går man vidare med det. Tror snarare att de kan va bra med våldsspel folk kanske tar ut sina agritioner på det ist för att göra det irl..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av daolo:

Enligt ditt resonemang, vad är det då jag har påstått?

Har inte påstått eller insinuerat nåt egentligen men du skrev ju

"Nu är det ju så att artikeln handlar om spel, inte film."

Permalänk
Proffsmoddare

Film, spel, etc etc påverkar såklart oss på ett eller annat sätt. Barn som sett en film, säg 'Sagan om ringen' -kommer att leka det. De kommer eventuellt att slåss med pinnar, springa och grymta i skogen och jaga varandra. Men kommer de att slå varandra blodiga eller ens ge varandra ett blåmärke med flit? Högst otroligt.

Jag är utbildad lärare för grundskolans tidigare år och har aldrig sett ett barn göra illa ett annat barn med flit pågrund av någon film eller spel. Däremot har jag sett många barn på förskolan göra illa varandra med avsikt att skada.

Spel är inte onda, barn är.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Entusiast

Spelade BF1942 när jag var sex år, idag lirar jag både skräckspel såsom Amnesia med polarna o BF3 samt en hel del "massmördande" strategispel
Har inte dödat någon än, har inte haft planer på det och mina polare som också spelar en hel del är inte sinnesjuka mördare än.
Kan man skilja på spel o verklighet kan man väl lira allt, det värsta som kan hända är väl att nån skulle kunna få en mardröm ? (Om ens det)

Blir man påverkad av spel hade man antagligen psykiska problem redan innan, för vilken frisk person skulle gå ut o mörda folk med motorsåg, för att man lirat typ Left 4 dead eller stampa på dem för man lirat Dead space ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Barnspel som GTAIV, MW3, BF3 där man dom ser det mardrömsliknande dödandet face to face är ju faktiskt lite skrämmande.

Dom stackars barnen behöver helt enkelt spela mer konstruktiva spel som Civilization. Visst, man dödar kanske några miljoner med atomvapen men det är OK för man ser dom aldrig. Inget bättre än lite folkmord på morgonkvisten.

Permalänk
Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk

Jag som satt hemma och spelade bf3 med några kompisar på nyår är våldsam, men de som var ute och drack sprit och skjöt raketer mot varandra...

Skrivet av frozrr:

Roligt troll. Skrattar jätte mycket, verkligen. Gå och trolla någon annan stans.

Jag tyckte det var ganska roligt... Tror inte heller han trollade, utan bara "skämtade" om de som tror att datorspel är skadliga. Ska man trolle denna tråden skulle man skriva "jag tror faktiskt att spel gör dig mer våldsam (instert "källa" here). Ni vill bara inte tro det för att ni på denna är så beroende av era datorer att ni inte vill inse vad de faktiskt gör med er" eller något sådant. Något som någon seriös person faktiskt skulle kunna skriva

Skrivet av GFrost:

Aftonblandet är skadlig mediapåverkan!

+1

Permalänk
Skrivet av daolo:

Som gamer själv är man ju någorlunda färgad.

Just därför vet ju vi som spelar att det inte är skadligt. Som många andra skriver, jag har spelat våldsamma spel sen barnsben och inte går jag ut och knackar folk med diverse tillhyggen idag som vuxen. Forskarna verkar se till den minoritet som säger sig att ha gjort någon våldshandling pga. spel men förbiser att det troligtvis är andra bakomliggande grunder till varför den personen gjorde det, missbruk, psykisk sjukdom, våld i hemmet etc.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Här har en otroligt bra artikel skriven som medierådets försvar http://www.svd.se/kultur/debatten-vagrar-do_6765593.svd

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFrost:

Aftonblandet är skadlig mediapåverkan!

Nu var det ju iofs DN som skrev detta och Aftonbladet skrev bara en artikel som sammanfattade och länkade till DNs. Fast det är ju lättare att skylla allt på Aftonbladet eftersom det är en riktig skitsida/blaska eller hur?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hitills har jag inte dödat någon med en l96 från 800m

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

först var de film och hårdrock sedan hiphop och nu datorspel, 3 av dessa 4 håller jag absolut inte med om, har ju till och med hört att hårdrock kan ha motsatt verkan, man blir lugnare vilket jag kan hålla med om.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD