Permalänk
Medlem

Vad är det som flaskhalsar i min dator?

Har nyligen uppgraderat mig lite till en i5 2500k som kör i 4ghz.
8 gig ddr3 i 1600mhz.
xfx 5870 orginalklockat.

Det jag nu undrar är vad som flaskhalsar nu, och om det finns något enkelt sätt att ta reda på vad det är, utan att behöva överklocka någon av komponenterna?
Funderar nämligen på om jag ska satsa på ny kylning och få upp processorn i 4.5+ ghz, eller om jag ska införskaffa ett till 5870 och köra crossfire?

Det är främst för spel jag använder datorn.
Tacksam för svar

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkortet. En 2500K på 4Ghz flaskar i stort sett inte i något spel, så det är helt grafikkortet det hänger på, och ett 5870 hänger inte alls med där.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Byt grafikkort.

5870 CF hmm mja, skulle vara om du hitta ett för typ inga pengar alls.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Varken processorn eller RAMet kommer flaska, 5870 däremot är väl inte mycket att hänga i julgranen.

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk

Lägg av nu grabbar. 5870 i CF presterar ju som ett 7970 och lite till. http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Alltså skaffa ett till 5870 och njut.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk

Jag skulle tro grafikkort. För att ganska enkelt se att det inte är processorn kan du starta task manager i Windows och spela något en stund. Om du inte har 100% på en eller två kärnor (det är inte många spel som klarar att lasta mer än två karnor) merparten av tiden så är det grafiken som flaskar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChargeAh:

Varken processorn eller RAMet kommer flaska, 5870 däremot är väl inte mycket att hänga i julgranen.

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

"Är inte mycket att hänga i julgranen"
Det är 5 st singelkort som presterar bättre än 5870 i tex battlefield på 1920x1080 i high...
5870 är fortfarande ett mycket kompetent grafikkort även om det har några år på nacken

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Lägg av nu grabbar. 5870 i CF presterar ju som ett 7970 och lite till. http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Alltså skaffa ett till 5870 och njut.

Jodå.. Men däremot bara 1gb vram? Dvs i BF3 (om han nu spelar det) blir det inte mycket hopp i prestandan tyvärr

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Inga fel på ett 5870, även om det finns bättre kort så betyder ju inte det att 5870 är skit, sen som någon sa så är ju 2x i CF bättre än 7970 så så jävla dåligt kan det ju inte vara.....

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Jodå.. Men däremot bara 1gb vram? Dvs i BF3 (om han nu spelar det) blir det inte mycket hopp i prestandan tyvärr

Ger nog en ganska ordentlig skjuts i FPS om man inte är så "ultra-kåt".

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Här blev det många intressanta kommentarer och det tackar jag för.
Borde specificerat lite att det är BF 3 jag spelar just nu. Skärmen jag har är på 1680 och har nåt år på nacken, så några 1080p eller mycket högre är inte aktuellt på ett tag.
Möjligtvis en skärm med 1080p framöver men dyrare skärmar kommer jag inte köpa.

Så vramen är det som kommer ställa till det alltså?
Och frågan är, vilka ord är sanna, och vilka är bara åsikter?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Relel:

Här blev det många intressanta kommentarer och det tackar jag för.
Borde specificerat lite att det är BF 3 jag spelar just nu. Skärmen jag har är på 1680 och har nåt år på nacken, så några 1080p eller mycket högre är inte aktuellt på ett tag.
Möjligtvis en skärm med 1080p framöver men dyrare skärmar kommer jag inte köpa.

Så vramen är det som kommer ställa till det alltså?
Och frågan är, vilka ord är sanna, och vilka är bara åsikter?

BF3 på High tar precis under 1GB Vram. För ultra behöver du nog _iallafall_ 1280mb ram för 1680xblabla. Ett 1.5GB kort är att rekomendera, utifall du byter upp dig till 1080p och är Ultra-kåt. Annars blir det nog fintfint med ett till 5870

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Relel:

Här blev det många intressanta kommentarer och det tackar jag för.
Borde specificerat lite att det är BF 3 jag spelar just nu. Skärmen jag har är på 1680 och har nåt år på nacken, så några 1080p eller mycket högre är inte aktuellt på ett tag.
Möjligtvis en skärm med 1080p framöver men dyrare skärmar kommer jag inte köpa.

Så vramen är det som kommer ställa till det alltså?
Och frågan är, vilka ord är sanna, och vilka är bara åsikter?

Jag har två stycken 5970 i datorn och kan spela BF3 på High med en FPS som håller sig på ca 80 i medel. Ibland droppar den ned till strax under 60.

Om jag däremot drar upp inställningarna till Ultra får jag ett spel som inte blir särskilt spelbart. Runt 60 med drops ned till 10 FPS.

GPU-styrkan är det inget med på våra kort. Dock har vi för lite Vram för att kunna spela BF3 på Ultra.

Så summa kardemumma. Måste du absolut spela på Ultra, då får du köpa ett nytt kort med mer ram.
Kan du nöja dig med High så kör på det du har, alternativt kika ifall du kan få tag på ett till likadant för ett billigt pris.

Skrivet av Thumbii:

Jodå.. Men däremot bara 1gb vram? Dvs i BF3 (om han nu spelar det) blir det inte mycket hopp i prestandan tyvärr

I allt utom Ultra kommer han få en bra skjuts i prestanda. Det är just i Ultra som ramen blir en flaskhals.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Tack för alla intressanta synpunkter i denna diskussion.
Vad tror allmänheten att priset för crossfire är värt? 1000kr för ett extra kort, är det värt det?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Tack för alla intressanta synpunkter i denna diskussion.
Vad tror allmänheten att priset för crossfire är värt? 1000kr för ett extra kort, är det värt det?

Ja, om ditt moderkort har stöd för crossfire, inte stör dig på micro-stuttering och inte vill lägga ut över 5000 spänn för samma prestanda så är det verkligen värt det. Dock hade det vart bra med 2 GB ram som sagts tidigare men du får ändå jäkligt mycket för pengarna
Vad är det för nätagg du har förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Ja, om ditt moderkort har stöd för crossfire, inte stör dig på micro-stuttering och inte vill lägga ut över 5000 spänn för samma prestanda så är det verkligen värt det. Dock hade det vart bra med 2 GB ram som sagts tidigare men du får ändå jäkligt mycket för pengarna
Vad är det för nätagg du har förresten?

Ingen fara med moderkortet, är ett supermegagen3kort från asus, rankat som nr 1 på prisjakt så de lär ska funka
Micro-stuttering? Kommer jag få störigt microlagg?
Jag har ett Corsair CMPSU-750HX 750W.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Ingen fara med moderkortet, är ett supermegagen3kort från asus, rankat som nr 1 på prisjakt så de lär ska funka
Micro-stuttering? Kommer jag få störigt microlagg?
Jag har ett Corsair CMPSU-750HX 750W.

Ser bra ut Jag har inte testat CF själv så jag vet inte men min polare med 2x 6950 stör sig iaf inte på det men Jonas och Emil här på SweC stör sig på det så det beror på hur känslig man är men jag tror man vänjer sig Hade jag vart du och vill ha mer prestanda hade jag kört crossfire...

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att fråga...

Har en väldigt snarlik fråga så tänkte den passar i den här tråden.

Sitter också på ett 5870 med 1 gig ram, dock bara en i7 930. Flaskar cpu'n? Någon poäng att köpa nytt gfx-kort?

Funderar på att testa SWTOR och undrar vad som är poäng att uppgradera då jag förstått att det är ganska krävande.

Skulle t.ex. att klocka cpu'n och köpa ett till 5870 vara en poäng, eller gör cpu'n det meningslöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Ser bra ut Jag har inte testat CF själv så jag vet inte men min polare med 2x 6950 stör sig iaf inte på det men Jonas och Emil här på SweC stör sig på det så det beror på hur känslig man är men jag tror man vänjer sig Hade jag vart du och vill ha mer prestanda hade jag kört crossfire...

Har du nåt fint exempel, eller nåt test där dom går igenom det?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Har du nåt fint exempel, eller nåt test där dom går igenom det?

Jag minns nåt "test" här på SweC där de bara visade upp skillnaden, men jag kan inte hitta det. Du får söka på micro stuttering på google

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Jag minns nåt "test" här på SweC där de bara visade upp skillnaden, men jag kan inte hitta det. Du får söka på micro stuttering på google

Ah jag hittade det, och det såg faktiskt ruskigt störigt ut, kan vara en grej som avgör faktiskt, då det är bf jag spelar, och det är där det verkar vara mest.. =/ får kanske fortsätta på "high" då, tills jag har råd med nytt singlekort..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysso:

Har en väldigt snarlik fråga så tänkte den passar i den här tråden.

Sitter också på ett 5870 med 1 gig ram, dock bara en i7 930. Flaskar cpu'n? Någon poäng att köpa nytt gfx-kort?

Funderar på att testa SWTOR och undrar vad som är poäng att uppgradera då jag förstått att det är ganska krävande.

Skulle t.ex. att klocka cpu'n och köpa ett till 5870 vara en poäng, eller gör cpu'n det meningslöst?

Jag tycker du tänker rätt.
Det är en bra cpu du har. Kraften räcker för spel, särskilt om du klockar den lite.
Så lägg pengarna på grafikkort, ett 5870 till ger ju bra fart för en ok peng.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Ah jag hittade det, och det såg faktiskt ruskigt störigt ut, kan vara en grej som avgör faktiskt, då det är bf jag spelar, och det är där det verkar vara mest.. =/ får kanske fortsätta på "high" då, tills jag har råd med nytt singlekort..

Jag förstår dig Vissa stör sig mer på det än andra. Jag märkte t.ex på League of Legends att jag haft V-sync aktiverat i flera månader utan att tänka på det... Dock märkte jag ju när jag stängde av det att det flöt på mycket bättre Jag tror det är en vanesak men singelkort är klart att föredra
Ha det gott!