Permalänk
Medlem

hemmabyggda fläktar

hej, ja skulle gärna bygga en egen fläkt med en liten fläktkontroller på och kanske led lampa på den och ja undrar om någon har några tips/erfarenheter om hur man gör eftersom jag inte har en blekaste aning om vad ja ska göra. tack på förhand:)

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7

Permalänk
Medlem

inet.se

Dr skulle jag börja.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av Oldalf:

hej, ja skulle gärna bygga en egen fläkt med en liten fläktkontroller på och kanske led lampa på den och ja undrar om någon har några tips/erfarenheter om hur man gör eftersom jag inte har en blekaste aning om vad ja ska göra. tack på förhand:)

Jag kan inte heller något om det och därför bygger jag inte min egen fläkt eller fläkt kontroll. Tror att det blir väldigt svårt att bygga eget om du inte har en blekaste aning om hur man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Jag kan inte heller något om det och därför bygger jag inte min egen fläkt eller fläkt kontroll.

Skrivet av devhdc:

inet.se

Dr skulle jag börja.

johan:men det skulle ju vara kul o bygga en egen ju;)

devhdc:vad är de ja borde kolla där?:O:)

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcer:

vadå? finns det en instruktions sida för sånt där eller vad? för först vill jag ju veta hur ja gör innan ja kollar efter delar till den.

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldalf:

hej, ja skulle gärna bygga en egen fläkt med en liten fläktkontroller på och kanske led lampa på den och ja undrar om någon har några tips/erfarenheter om hur man gör eftersom jag inte har en blekaste aning om vad ja ska göra. tack på förhand:)

Bygga en fläkt? :S

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Steg 1:
Lab nummer åtta i denna pdf visar hur du tillverkar en elmotor för likspänning.

Steg 2:
Använd beskrivningen i Lab nummer två för att tillverka fläktbladen.

Steg 3:
Fläktkontrollern, där gick jag bet, Förlåt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldalf:

vadå? finns det en instruktions sida för sånt där eller vad? för först vill jag ju veta hur ja gör innan ja kollar efter delar till den.

Jag får be om ursäkt, jag trodde inte du menade allvar, så jag länkade till en sida som har färdiga fläktar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Oj, det låter som ett ganska ambitiöst projekt.. Är dock inte omöjligt.

Vill du även bygga motorn till fläkten själv?
Jag hade inte byggt motorn själv då det skulle vara otroligt svårt att lyckas bygga en motor hemma som inte låter som en gräsklippare samt inte snurrar i 10rpm.

Köp en motor från seriös hoppybutik. En vanlig datorfläkt går på ca 12V DC och 0,30A. Så hitta en motor som drivs på det samt inte går upp i löjligt höga rpm då det skulle låta för mycket. Om du känner dig rik, köp en "borstlös motor".

Själva fläktbladen borde du tillverka i något material som du kan forma lätt. Se till att de är balanserade dvs lika vikt på alla, annars blir det mycket vibrationer och kan lätt gå sönder i högre rpm.
Fläktbladen ska också vara väldigt nära kanten på den ram som är runt fläkten, kolla på en vanlig datorfläkt, det gör den lite mer effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldalf:

hej, ja skulle gärna bygga en egen fläkt med en liten fläktkontroller på och kanske led lampa på den och ja undrar om någon har några tips/erfarenheter om hur man gör eftersom jag inte har en blekaste aning om vad ja ska göra. tack på förhand:)

kolla mitt galleri jag moddifera mina fläktar med lysdioder

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

fläktkontrollen är ju riktigt ez.. Det är ju bara bygga en dimmer.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du monterar isär en motor för att se hur de är uppbyggda. För att känna varvtalet så behövs tre kablar till motorn. Läs in dig på borstlösa samt motorer med borstar. En bra motor att plocka isär är tex en fläktmotor, de är oftast med borstar och därmed jämnt antal statorben, men det går även bra att köra med borstlösa som tex HDD-motor eller CD/DVD/floppy. Finns mycket info om hur man lindar statorerna på sidor för RC-flyg mm.

Permalänk
Medlem

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=38-125-91&t... här har du en snygg ratt till fläktkontrollern! det den gör är att den reglerar spänningen som motorn får, dvs strömmen går in->minskas->når motorn som snurrar långsammare.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Att linda egna motorer är allt annat än lätt, om du nu har krav på att det ska bli BRA.
Jag själv lindar om borstade motorer (tre statorer) på hobbybasis och har lindat en hel dröse för att försöka få ner energiförbrukning och optimal prestanda, än har jag inte hittat det optimala.

Gör dig själv en tjänst och köp fläktar istället, mycket billigare och förmodligen ljusår bättre.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

ja tror de får bli så att jag köper en motor och fixar rotorbladen själv:) tack för alla svaren nu är det bara att börja leta efter ett material till rotorbladen

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldalf:

hej, ja skulle gärna bygga en egen fläkt med en liten fläktkontroller på och kanske led lampa på den och ja undrar om någon har några tips/erfarenheter om hur man gör eftersom jag inte har en blekaste aning om vad ja ska göra. tack på förhand:)

Jo inte så svårt att göra en egen fläkt om man vet vad man håller på med. Vill man ha en lätt hanterilig controller och som går att löda utan att vara duktig så rekommenderar jag Mikrochips MTD6501C/MTD6501D serie - de innehåller i princip allt man behöver för motorcontroller till en BLDC fläkt.

http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/22263A.pdf

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/6708498509

Det är verkligen enkelt på riktigt då chipet innehåller nästan allt man behöver och man kan ju alltid ta spolarna ifrån en skrotad fläkt om man ogillar att linda själv likssom...

Permalänk
Medlem

förresten, är den någon som har några förslag på hur man kan göra ramen?

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7