OCZ Vertex 3 MAX IOPS hittas inte av Asusp8p67

Permalänk

OCZ Vertex 3 MAX IOPS hittas inte av Asusp8p67

Hej, jag köpte en SSD förra veckan. och idag så fick jag blå skäm, och den hittar inte SSD, vad är det för fel?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bil en gång, den startade inte....

Vad har du för saker i din dator?

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk

OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS
Modekort: Asusp8p67
CPU : I5 2500 K
6950 2 GB CF
8 GB ram

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Hört om problemen med sandforce-kontrollern...?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

uppdaterat bios samt firmware på ssd:n? vilka sata portar använder du (tredjepart ellr intel)?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

bara leta i forumet, finns otroligt många som ahr problem med sandforse controlen. Du kåste ha nya firmwire till din ssd. kanske går att googla det också:)
du kan ju fort boota disken genom bios tror jag XD
http://www.anandtech.com/show/4973/sandforce-identifies-firmw...
kasnke hjälper ? dono.
natti iaf:))

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av To33e:

uppdaterat bios samt firmware på ssd:n? vilka sata portar använder du (tredjepart ellr intel)?

Jag tror jag kör tredejepart, med sata 6, vet dock inte om jag har en sata 6 kabel.

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av Tawen:

bara leta i forumet, finns otroligt många som ahr problem med sandforse controlen. Du kåste ha nya firmwire till din ssd. kanske går att googla det också:)
du kan ju fort boota disken genom bios tror jag XD
http://www.anandtech.com/show/4973/sandforce-identifies-firmw...
kasnke hjälper ? dono.
natti iaf:))

Tack

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

Heter det inte sata-3? Sen skriver han ju att datorn inte hittar på SSD,n (antar att den inte syns i BIOS) hur ska han då uppdatera firmware. Låter som samma problem som med min SSD, ska reklamera den i morgon. Helt sjukt att dom får sälja såna här defekta produkter när dom vet att dom inte fungerar.
Dom borde bli skadeståndsskyldiga och stå för kostnader vid inkomstbortfall relaterade till att deras SDDer buggar ur.

Under all kritik...

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av loaded1mbimage:

Heter det inte sata-3? Sen skriver han ju att datorn inte hittar på SSD,n (antar att den inte syns i BIOS) hur ska han då uppdatera firmware. Låter som samma problem som med min SSD, ska reklamera den i morgon. Helt sjukt att dom får sälja såna här defekta produkter när dom vet att dom inte fungerar.
Dom borde bli skadeståndsskyldiga och stå för kostnader vid inkomstbortfall relaterade till att deras SDDer buggar ur.

Under all kritik...

Bör jag skicka tillbaka den till inet som jag köpte den ifrån?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Hedersmedlem

kör med intels egna sata portar, kolla eventuellt i morderkortsmanualen om osäker. intels portar är bra mycket bättre. om problemet kvarstår så kontakta återförsäljaren och eventuellt skicka in på garanti/rma eller om möjligt byt till bättre

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av To33e:

kör med intels egna sata portar, kolla eventuellt i morderkortsmanualen om osäker. intels portar är bra mycket bättre. om problemet kvarstår så kontakta återförsäljaren och eventuellt skicka in på garanti/rma eller om möjligt byt till bättre

Vilka är intels sata portar?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Du skall använda dom vita Intel 6Gbit/s SATA portarna i första hand.

Visa signatur

janee

Permalänk

aha !
Men då kör jag på Marvell 6Gbit. Då ska jag ändra det.
Men nu när jag startade upp datorn så hitta den SSD igen

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Jag tror jag kör tredejepart, med sata 6, vet dock inte om jag har en sata 6 kabel.

Sata 6 "kablar" är i princip en myt. SATA interfacet är det sammma för både 3GBit och 6GBit SATA. Man måste ha en riktigt dålig kabel om det är den som skall begränsa dig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Adammcintosh:

aha !
Men då kör jag på Marvell 6Gbit. Då ska jag ändra det.
Men nu när jag startade upp datorn så hitta den SSD igen

ok, marvell portarna kan krångla som sagt. så pröva och kör med intel 6gbit/s portarna. för jag tror felet ligger där

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av To33e:

ok, marvell portarna kan krångla som sagt. så pröva och kör med intel 6gbit/s portarna. för jag tror felet ligger där

Okaj, jag fixar det imöra när jag kommer hem

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hört om problemen med sandforce-kontrollern...?

Jag har inte det problemet, varken för eller efter firmware updaten så tror inte det är det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Ändra den dära grejen till "AHCI"