Min hårddisk blir bara full och full

Permalänk

Min hårddisk blir bara full och full

Tja!
När jag sätter igång min dator så står det att hårdisken är full, jag har raderat nästan ALLA program jag har på datorn ändå så är den full, det går till såhär.
Jag raderar ett program tex ''World Of Warcraft'' då kanske det försvinner 24gb säger vi ifrån hårddisken sen en halvtimme efter så är den full igen?
Jag har snackat men några polare dom säger att jag ska försöka om installera windows, men jag undrar nu ifall det finns en annan lösning, jag har 2 hårdiskar i det är C/ som krånglar kan man använda E/ alltså andra hårdisken som primär första hårddisk på något sätt ??
Tack i förväg! mvh Kim Dahl

Permalänk
Medlem

Du har inte ett torrentprogram eller något roligt som laddar ner allting du tar bort igen för att den märker att filerna saknas? Har sett det här hos en kompis en gång, även om nu torrentprogram har en tendens att skrika när filer försvinner men det finns ju folk som bara trycker ok på allt som dyker upp <.<

Hur stor är disken? Sitter du på ett oskyddat trådlöst nät med mappar som folk kan ladda upp till? Kör du torrents/ftp/annat fildelningsverktyg? Inträffar fortfarande samma problem om du stänger av alla nätverksuppkopplingar?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

En gammal arbetskamrat fick nåt häftigt virus som duplicerade filer lite hej vilt på datorn, han blev också förvånad när all plats tog slut fast han rensade hela tiden.

Permalänk
Medlem

Har också sett virus "äta upp" hårddiskutrymme. en formatering kommer nog lösa problemet.

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Hedersmedlem

skaffa programmet treesize så ser du vad som tar plats

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Formatera och du får datorn så ren den kan bli samt alla problem försvinner. Har du fortfarande problem så har du datorspöken i chassiet.

Alt. Döende HDDs. (de kanske blir spöken?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tanka windirstat och kolla vad som tar plats..
Du tar möjligt vis inte backups på din hdd? som på så vis kopierar sig själv till sig själv?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hur stora är diskarna

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

tanka windirstat och kolla vad som tar plats..
Du tar möjligt vis inte backups på din hdd? som på så vis kopierar sig själv till sig själv?

Tack! Hittat 20 gb med kvarglömt skräp i diverse mappar tack vare det programmet!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Men nu när jag skulle formatera C/ så klickade jag på hårdisken och tog alternativet ''Formatera...'' Men när jag klickar på det så kommer det upp en ruta som det står följande i: Det går inte att formatera den här volymen, Innehåller den windows-version du använder, Om du formaterar volymen kan datorn sluta fungera. sen kommer jag inte längre....

Permalänk
Medlem

ehehe nej.. du får stoppa in en cd med windows och reboota datorn, sen följa anvisningarna typ.. så kan du formatera när du väljer vilken partition/enhet du ska lägga windows på.

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Prat om piratkopiering är inte tillåten i forumet.

blazter97. På dina 4 första inlägg i forumet har du lyckats bryta mot reglerna mer än en gång.
Dags att ta sig en titt på dessa regler.
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hur ska jag kunna reboota den om den inte startar på cd romen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazter97:

Hur ska jag kunna reboota den om den inte startar på cd romen?

använd usb och Boota med usb sticka...

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk

Hur fungerar det då hur bootar jag från usb sticka, sorry om jag är lite oteknisk har aldrig gjort det här förr

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blazter97:

Hur fungerar det då hur bootar jag från usb sticka, sorry om jag är lite oteknisk har aldrig gjort det här förr

Ok du verkar ha noll koll på vad du sysslar med här

Först och främst, har du en installationsskiva för Windows?

Om ja, gör backup på alla filer du vill ha kvar, för C disken kommer tömmas helt.

Sedan startar du om datorn med Windowsskivan i och tittar noga efter första skärmen där du kan se vilken knapp du ska trycka på för att ändra boot ordning. är ofta en av F-tangenterna. Välj att starta från CD-läsaren.

Sen är det bara att följa instruktionerna efter vad du vill göra, formatera C och installera Windows. Ett tips om du är osäker är att leta upp en youtube video så att du kan se hela processen innan du ger dig på det själv

Permalänk
Medlem

Om du vill formatera hårddisken när du installerar Windows 7, måste du starta, eller göra en systemstart av, datorn från installationsskivan eller USB-flash-enheten för Windows 7.

1. Starta datorn så att Windows startar som vanligt, sätt i installationsskivan eller USB-flash-enheten för Windows 7 och stäng sedan av datorn.

2. Starta om datorn.

3. Tryck på valfri tangent när du uppmanas att göra det och följ sedan instruktionerna som visas.

4. På sidan Installera Windows anger du språk och andra inställningar, och klickar sedan på Nästa.

Om sidan Installera Windows inte visas, och du inte uppmanas att trycka på en tangent, måste du eventuellt ändra vissa systeminställningar. Läs om hur du gör det i Starta datorn från en Windows 7-installationsskiva eller USB-flash-enhet.

5. Om du accepterar licensvillkoren klickar du på Jag accepterar licensvillkoren på sidan Läs licensvillkoren. Klicka sedan på Nästa.

6. Klicka på Anpassad på sidan Vilken slags installation vill du utföra?

7. På sidan Var vill du installera Windows? klickar du på Enhetsalternativ (avancerat).

8. Klicka på den partition du vill ändra, klicka på formateringsalternativet du vill utföra och följ sedan anvisningarna.

9. Klicka på Nästa när du har avslutat formateringen.

10. Följ anvisningarna för att slutföra installationen av Windows 7. Du ska till exempel namnge datorn och skapa ett första användarkonto.

Länk till en Microsoft sida som förklarar hur man installerar Windows 7 http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Installing-and-re...

HOWTO format and do a clean install Windows 7 Youtube Video http://www.youtube.com/watch?v=rUDp1zKML08

Visa signatur

janee

Permalänk

Så jag raderade partion 1 och installerade windows vista home basic från PB, allt funkar som det ska men det går ej att öppna spel tex, som World Of Warcraft, Amnesia, Black ops, någon som vet svaret på problemet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazter97:

Så jag raderade partion 1 och installerade windows vista home basic från PB, allt funkar som det ska men det går ej att öppna spel tex, som World Of Warcraft, Amnesia, Black ops, någon som vet svaret på problemet??

då din hårddisk är delad i partioner så måste du formatera disken helt och ompartionera (ominstallera spelen.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

då din hårddisk är delad i partioner så måste du formatera disken helt och ompartionera (ominstallera spelen.)

Ja men jag tog ju bort ALLT som fans på hela hårdisken även windows innan jag installerade den utbrända skivan.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

då din hårddisk är delad i partioner så måste du formatera disken helt och ompartionera (ominstallera spelen.)

Men hur ska jag kunna formatera hårddisken när det står: Deet går inte att formatera den här volymen eftersom windows ligger på den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

*tråd rensad*

Prat om piratkopiering är inte tillåten i forumet.

blazter97. På dina 4 första inlägg i forumet har du lyckats bryta mot reglerna mer än en gång.
Dags att ta sig en titt på dessa regler.
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Skrivet av blazter97:

Så jag raderade partion 1 och installerade windows vista home basic från PB, allt funkar som det ska men det går ej att öppna spel tex, som World Of Warcraft, Amnesia, Black ops, någon som vet svaret på problemet??

Du verkar tragiskt nog inte bry dig om tillsägelser.

Läs igenom våra regler igen, innan du gör några nya trådar eller inlägg.

För att göra det solklart:

§ 7

Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

FAQ: Regel 7 (piratkopiering)

--------------------------------------------------------------------------------

Q: Varför existerar regel 7? Det borde väl vara fritt att diskutera piratkopiering?
A: Regeln existerar av två huvudsakliga skäl. För det första är piratkopiering ett brott och det finns något som heter ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”. Vi vill givetvis inte riskera att bli indragna i en rättsprocess på grund av ett ämne som egentligen ligger utanför SweClockers huvudområde.

För det andra är vi medvetna om att väldigt många piratkopierar. Skulle dessa diskussioner vara tillåtna riskerar mjukvaruforumen att översvämmas av frågor om piratkopior, vilket med all säkerhet sänker nivån med flera snäpp.

Q: Varför är det förbjudet att diskutera piratkopiering, när ni skriver nyheter om exempelvis The Pirate Bay?
A: Det är inte förbjudet att diskutera piratkopiering som företeelse. Det är först när man talar om enskilda piratkopior som regel 7 gäller.

Q: Varför är ni så hårda med regel 7, man får ju inte ens nämna att man piratkopierar?
A: Orsaken är att regeln ska vara så lätt att tolka och efterleva som möjligt, både för användare och moderatorer. Det handlar också om en förebyggande åtgärd. Erfarenheterna visar att trådar där användare öppet skyltar med piratkopiering löper stor risk att gå över till diskussioner om hur man piratkopierar.

Q: Varför tar ni ställning emot piratkopiering?
A: SweClockers tar inte ställning för eller emot piratkopiering. Regel 7 är en anpassning till svensk lagstiftning.

Q: Är det tillåtet att länka till fildelningssajter eller att hjälpa någon att kringgå kopieringsskydd?
A: Kort och gott, nej. Att länka och hjälpa till kan mycket väl falla in under ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”, hur oskyldigt syftet än må vara.

*Tråd låst pga brott mot §7 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro