Skyboost (prestandahack)

Permalänk
Medlem

Skyboost (prestandahack)

Testade det senaste prestandahacket, Skyboost. Det bygger vidare på den tidigare TESVAL med ytterligare optimeringar. Jag körde testversionen v4 som inte är släppt som stabil ännu.

Iden med dessa prestandahack är att öka prestanda i Skyrim genom att göra minneshack och ersätta gamla x87 FPU instruktioner och andra kod-optimeringar. TESVAL fungerar som ett plugin till SKSE, medans Skyboost använde directx-injector metoden (med dinput8.dll) och fungerar utan SKSE.

Jag körde introt fram till "who are you" och tog FPS med Fraps och gjorde en graf. Observera att min FPS är rätt låg för jag kör många mods, och framförallt uGrids 9 (som ökar radien på terrängens detaljområdes, dvs man ser detaljerad terräng längre bort). CPU i7 950, GPU GTX 580, båda standardklockning. Skyboost ökar min medel-FPS med 14 fps i introt. Kör jag Skyrim utan mods eller tweaks så blir prestandan inte så här låg och skillnadern med Skyboost inte så stor.

I övrigt så har Bethesda gjort ett rätt svagt jobb med PC-versionen. Den är verkligen o-optimerad med tanke på 4GB/minnesproblem och x87-kod.

Den finns här (testversion v4 finns på hans egen sajt)
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=6058

Permalänk
Medlem

irrelevant fråga, vad har du använt för mjukvara för att få till den grafen?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fraps och Excel. Fraps sparar en csv-fil med framerate listad en gång per sekund. Sen var det bara fixa ett diagram i Excel (la till ett par textrutor i diagrammet som förklarar lite mer).

Permalänk

Det låter härligt, måste testas! Hur stabil är den då? Upplever du något fuffens?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Det låter härligt, måste testas! Hur stabil är den då? Upplever du något fuffens?

Jag läste lite från andra som testat och det verkar överlag vara problemfritt. Någon skrev att han fick CTD när han gjorde fast travel, men för de flesta verkar det vara ok. Jag har inte kört det mer än kanske en timme än så länge, installera först idag.

Permalänk

Jag observerade också SkyBoost för ett tag sen, och måste säga att jag gillar sådana här initiativ. Provade den för någon dryg vecka sen och något verkade det göra, även om jag inte gjort några faktiska prestandamätningar så inbillade jag mig att det flöt bättre. Efter ett tag kraschade det dock (CTD), men det behöver ju inte bero på den så klart. Har andra moddar installerade också, dock kör jag Acceleration Layer just nu, men det ska bli spännande att följa detta.

Trist bara att mod-communityn ska behöva städa upp efter söliga utvecklare, och då är Bethesda ett av de företag jag gillar mer.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det man får tänka på är att om man inte är CPU-bunden så kommer man troligen inte få någon större eller ens märkbar prestandavinst. Till exempel ifall man kör default-konfiguration och har en överklockad 2600K.