Datorbygge hjälp: Datorn startar i en sekund och sedan dör

Permalänk

Datorbygge hjälp: Datorn startar i en sekund och sedan dör

Hej!

Jag håller på med att bygga ihop en helt ny dator (förutom hårdiskarna som är ifrån en äldre) och jag har nu fastnat. Det är så att när jag försöker starta datorn så börjar fläktarna snurra i kanske 2 sekunder och sedan dör datorn.

Jag har testat att ta isär datorn igen och har mött samma problem. Jag har även testat att sätta om CPU kylaren så att den sitter fast nästan 10 gånger. Sedan har jag testat att använda ett annat nätaggregat men detta gav inget resultat utav det blev exakt likadant. Jag har plockat bort och tillbaka delar, fram och tillbaka och början nu nästan bli lite ledsen. Jag hoppas att någon utav Sweclokers medlemmar kanske kan hjälpa mig med mitt problem.

Specs:

Grafikkort: XFX Radeon HD6870 1024MB
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Moderkort: Gigabyte P67-DS3S B3
Minnen: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3
Hårddisk: Seagate 250gb x2
Chassi: BitFenix Shinobi

Jag skulle vara jätte tacksam om någon hjälpte mig.

MVH Emil

Permalänk

Hur är det med dioderna på moderkortet, vilka lyser/är släckta? Jämför resultatet med hur det ska se ut enligt moderkortets manual.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Kontrollerat alla sladdar :P?

Jag brukar alltid missa något.

Satt och skrubba mig i huvudet ett tag och förstod inte varför min hdd inte hittades.
Hade kopplat in den i moderkortet men inte i hddn. smart :> Just sayin'

Permalänk
Skrivet av gonkypete:

Hur är det med dioderna på moderkortet, vilka lyser/är släckta? Jämför resultatet med hur det ska se ut enligt moderkortets manual.

Hoppas det löser sig!

Ömmm... det finns inga lampor på moderkortet vad jag ser, hittar inte något i manualen heller. Det är lite klurigt det här hoppas bara inte något har gått sönder

Permalänk
Skrivet av adfi:

Kontrollerat alla sladdar :P?

Jag brukar alltid missa något.

Satt och skrubba mig i huvudet ett tag och förstod inte varför min hdd inte hittades.
Hade kopplat in den i moderkortet men inte i hddn. smart :> Just sayin'

Sladdarna har jag kollat många gånger nu, men jag kan testa igen Man vet aldrig

Permalänk

Powerbtn kan väll glappa?.
Kolla om den sitter i / jordad korrekt.

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av BlackMoon:

Powerbtn kan väll glappa?.
Kolla om den sitter i / jordad korrekt.

Hmm... har inte tänkt på det. Hur ser jag att den är jordad korrekt?

Permalänk
Skrivet av FalKeN1337:

Hmm... har inte tänkt på det. Hur ser jag att den är jordad korrekt?

Jag tror han syftar på att rätt sladd från knappen sitter i rätt header på moderkortet. Den för jord brukar vara märkt "gnd".

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Daily Update:

När jag försöker starta datorn så snurrar fläktarna i 1-2 sekunder och sedan dör, problemet kvarstår alltså. Vet ej vad jag ska göra längre. Finns det något sätt att se om processorn eller moderkortet är sönder? För jag börjar misstänka detta.

Permalänk
Skrivet av FalKeN1337:

Daily Update:

När jag försöker starta datorn så snurrar fläktarna i 1-2 sekunder och sedan dör, problemet kvarstår alltså. Vet ej vad jag ska göra längre. Finns det något sätt att se om processorn eller moderkortet är sönder? För jag börjar misstänka detta.

Testa också att dra igång utan hårddisken kopplad till nätagget, om det skulle vara fel på den. Sedan kan jag ha fel men möjligen är det idé att göra samma sak med även grafikkortet samt en minneskapsel i taget.

Sedan återstår att se om din processor går igång i ett moderkort som du vet är OK. Annars måste väl felet ligga i moderkortet.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Har du monterat rätt antal distanser mellan chassie och moderkort?

Permalänk

Sitter dina minnen i slot 1 och 2?
Så blev det när jag satte minnen i 1 och 2 istället för 1 o 3

Permalänk
Medlem

Har du satt distanserna rätt när du monterat moderkortet i chassit?
Koppla ur ALLA komponenter som ej är nödvändiga för att starta datorn (HDD, DVD, chassifläktar) sen kan du även köra utan GPU för att se om datorn iallafall är på utan att stänga av sig. Testa också att endast köra med 1 minne.
Som någon sa tidigare kan det också vara så att du kopplar strömknappen på datorn fel.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och skickade tillbaka mitt nätagg till leverantören och sedan funkade det

Visa signatur

| LG Optimus G | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Asus SABERTOOTH P67 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP VIT | Antec 620 H2O Kühler | PowerColor Radeon HD6970 2048MB | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Thermaltake Overseer RX-I | NZXT SENTRY 2 LCD Fläktkontroller |

Permalänk
Skrivet av antonb:

Jag hade samma problem och skickade tillbaka mitt nätagg till leverantören och sedan funkade det

Fantastiskt! Du måste vara först i världen om att lyckas på det viset!

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalKeN1337:

Det är så att när jag försöker starta datorn så börjar fläktarna snurra i kanske 2 sekunder och sedan dör datorn.

Jag har även testat att sätta om CPU kylaren så att den sitter fast nästan 10 gånger. Sedan har jag testat att använda ett annat nätaggregat men detta gav inget resultat utav det blev exakt likadant.

Har du bytt kylpastan på CPU vid varje tillfälle som du haft kylaren lös, det bildas nämligen lätt luftbubblor annars som gör att CPU kan överhettas på nolltid och därför tvingar datorn till avstängning!

1. Plocka ut moderkortet ur chassit och lägg det på t.ex. moderkortskartongen eller en skärbräda av trä!
2. Plocka loss kylaren och kontrollera cpu samt sockeln på moderkort så inget ser bränt eller stukat ut. Om allt verkar ok, se till att rengöra cpu och kylare från gammal kylpasta med t.ex. t-röd. Lägg en liten klick kylpasta på cpu motsvarande ett okokt riskorn. Tryck fast kylaren korsvis och se till att alla pinnar "knäpper" fast, det skall höras.

3. När ovanstående är klart gör som beskrivs i följande tråd! #10628468

Fungerar det utanför lådan är det antagligen något som kortsluter.

Permalänk
Skrivet av gonkypete:

Testa också att dra igång utan hårddisken kopplad till nätagget, om det skulle vara fel på den. Sedan kan jag ha fel men möjligen är det idé att göra samma sak med även grafikkortet samt en minneskapsel i taget.

Sedan återstår att se om din processor går igång i ett moderkort som du vet är OK. Annars måste väl felet ligga i moderkortet.

Jag har testat alla dessa steg och konstigt nog är det samma problem tack ändå!

Skrivet av milla_66:

Har du monterat rätt antal distanser mellan chassie och moderkort?

Har kollat det ca. 3 gånger men de sitter rätt enligt mig. Detta var det första som jag trodde var fel men icke!

Skrivet av Antonsson83:

Sitter dina minnen i slot 1 och 2?
Så blev det när jag satte minnen i 1 och 2 istället för 1 o 3

De sitter enligt färgerna, alltså 1 och 3 eller 2 och 4.

Skrivet av Jobbbin:

Har du satt distanserna rätt när du monterat moderkortet i chassit?
Koppla ur ALLA komponenter som ej är nödvändiga för att starta datorn (HDD, DVD, chassifläktar) sen kan du även köra utan GPU för att se om datorn iallafall är på utan att stänga av sig. Testa också att endast köra med 1 minne.
Som någon sa tidigare kan det också vara så att du kopplar strömknappen på datorn fel.

Detta har jag redan testat, mycket mysko detta problem!

Skrivet av antonb:

Jag hade samma problem och skickade tillbaka mitt nätagg till leverantören och sedan funkade det

Jag testade med ett annat nätagg som jag vet fungerade, men det fungerade ändå inte.

Skrivet av kerbo:

Har du bytt kylpastan på CPU vid varje tillfälle som du haft kylaren lös, det bildas nämligen lätt luftbubblor annars som gör att CPU kan överhettas på nolltid och därför tvingar datorn till avstängning!

1. Plocka ut moderkortet ur chassit och lägg det på t.ex. moderkortskartongen eller en skärbräda av trä!
2. Plocka loss kylaren och kontrollera cpu samt sockeln på moderkort så inget ser bränt eller stukat ut. Om allt verkar ok, se till att rengöra cpu och kylare från gammal kylpasta med t.ex. t-röd. Lägg en liten klick kylpasta på cpu motsvarande ett okokt riskorn. Tryck fast kylaren korsvis och se till att alla pinnar "knäpper" fast, det skall höras.

3. När ovanstående är klart gör som beskrivs i följande tråd! #10628468

Fungerar det utanför lådan är det antagligen något som kortsluter.

Har ingen kylpasta hemma för tillfället, får nog skaffa det och testa. Jag får nog ringa Inet och kolla med dem vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalKeN1337:

Jag testade med ett annat nätagg som jag vet fungerade, men det fungerade ändå inte.
Har ingen kylpasta hemma för tillfället, får nog skaffa det och testa. Jag får nog ringa Inet och kolla med dem vad som kan vara fel.

Du har ju gjort en hel del, det kan ha varit en skitsak som gjorde att problemet uppstod i början, om du sedan lättat på kylaren och satt fast den igen så kan det vara överhettning som stängde ner den med det andra fungerande agget. Det är alltid svårt att felsöka när man från början har allt inkopplat i chassit. Kanske kylaren inte sitter ordentligt bara, men det kan vara mycket som strular.

Ja jag tycker absolut att du ska ringa Inet och kolla lite med dem, det är alltid bra att "grunda lite" ifall det blir reklamation på något.
Du kan även mejla dem och länka till tråden!

Permalänk

Hmm, det här var lite intressant. Jag har nämligen också ett HD6870 (dock Asus HD6870 DirectCu) och samma nätagg, och datorn agerar på samma sätt när jag har i grafikkortet. Alla fläktar och LED startar i 5-6 sekunder och sedan stängs den av och sätts på automatiskt igen. Jag kan köra systemet UTAN grafikkortet dock, det är bara när det är i det inte funkar.