Jobba/tjäna pengar under 18?

Permalänk

Jobba/tjäna pengar under 18?

Hej sweclockers! Jag är värkligen i behov av pengar, och är man under 18 som jag är det inte lätt att tjäna ihop större summor, saker som klippa gräs, tvätta bil, eller göra sysslor hemma, mådnads peng och liknande saker funkar inte i slutändan. inte äns sommar jobba funkar, pga att dom flesta som sommar jobbar har kontakter osv. vilken inte jag har! så då undrar jag om det finns något annat alternativ till att tjäna pengar? gärna inom IT! (även fast det handlar om att stå i kassan på en elektronik butik!)
Problemet är inte att jag inte vill börja jobba, utan att jag går i skolan, och inte person hade tagit det seriöst om en unge sagt att dom ville jobba, och inte heller hade dom trott att han dög!
har ni några tips?:)

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du?

Har du gått runt och frågat i lokala butiker om de behöver hjälp på helgerna?

Edit: Risken är väl stor att du får nöja dig med något annat än ett IT-jobb till att börja med. De flesta har sina första jobb inom områden som kanske inte är det roligaste, så som städ eller kassa-jobb i random-butiker. Jobb som telefonförsäljare har jag förstått som ett av de lättare jobben att få.

Permalänk
Medlem

Stå i kassa kan du tyvärr glömma då man förbjudit kontanthantering för alla under 18.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-NILZ:

Stå i kassa kan du tyvärr glömma då man förbjudit kontanthantering för alla under 18.

Nej.

Citat:

Du som är under 18 år

Du som är under 18 år får inte ta hand om kassan ensam. Du får jobba i kassan, men bara om det finns fler kassor bredvid din som är öppna. Du bör inte sitta i kassan om du jobbar i en butik som blivit rånad eller ligger i ett område där risken för rån är stor.

http://www.av.se/teman/ung/risker_olika_arbetsplatser/

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Gå runt till typ alla företag och fråga om de har lite stör timmar på tex onsdagar eller helger etc som du kan packa upp varor. städa lagret eller så..

Jag har jobbat alla tider om dygnet. Pendlat flera timmar bort.
Jobbat allt ifrån att klippa gräs till att måla hus.
Städat toaletter och packat tidningar
Jobbat med att koppla om telefonelabonnemang mm
Kört ut tidningar och jobbat på posten.
Stått och skottat sågspån.
Jobbat som elektriker en sväng och började plugga.
Kört truck och kört kuverterings maskiner på strålfors och haft hand om miljontals brev och iblandningar mm.
började blada tidningar om nätterna och ett par år senare så sitter jag här med en lön på ca 30k ut varje månad i Nuvarande jobb. Trivs med livet. kan köpa i stora drag vad jag vill och gör vad jag vill.

Man får motgångar helt klart.
Men det stärker en bara till att vilja fortsätta.
Jag var som du. Hade inga direkta vänner eller vänners föräldrar som kunde fixa jobb till en om somrarna eller om man ville ha någon extra peng på loven mm.
Jag gick in till många företag innan jag fick napp på de första jobben.

Skriv ihop allting du är bra på. Punkta upp det ingen vill höra din historia om att du är en fena på att samla ölburkar etc.
Börja från noll och knyt kontakter. Var trevlig mot andra oavsett om de är otrevliga mot dig.
Vill någon ha hjälp med ett något så säg hjälp till i den mån du kan men säg till att du inte är säker på saken men kan kolla iaf om du har lite kunskap i ämnet. Var inte stressad hem utan stanna kvar tills andra på jobbet går hem. Va social och ta lite hårt i hand när man träffar folk.

Idag har jag bara goda erfarenheter av tidigare jobb kontakter och skulle troligen högst bara kunna gå in på ett gammalt jobb och fråga om jobb eller några småtimmar till någon släktning kompis etc. Man ska alltid ha alla dörrar öppna oavsett om det är ett redigt skitjobb och lönen är kass.

En kompis till mig sitter idag på ett toppenjobb där han gick ifrån ett bra avlönat jobb som han trivdes bra med. Historien är att han var anställd på ett företag och en tjänsteman från ett annan företag frågade han om ett handtag om någon maskin som strulade. Han sa som det var att han inte är bra på maskinen man att han tar sig en titt ändå. efter lunch kommer han tillbaka och säger att han tyvärr inte vet problemet. Tjänstemannen tackar och ringer ett företag som får fixa maskinen.

Saken hör till den att nästan ett år senare så är samma tjänsteman i behov av folk och kommer då och tänka på personen som ville hjälpa med som tog sig en titt fast han var underkvalificerad för jobbet. Men hans attityd och framförhållning var så stort mot tjänstemannan att han idag sitter på ett bättre jobb med samma arbete och bättre betalt!

Varför? Jo han var Trevlig och hade inte brott iväg eller slingrade sig ur ett problem som inte var hans.

Tänk på det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

det ska jag värkligen tänka på thunderinternet! Jag är 16 för er som undrade, och ett roligt jobb behöver det inte vara, utan IT är det jag är bäst på, inte hårdvara dock!

Permalänk
Medlem

Jag är själv under 18 och jobbar kvällar på posten. Blir lite tight i och med att jag jobbar nästan 4 timmar per kväll samt går i skola, men det funkar...

Kolla hos lokala mataffärer osv ifall dom behöver någon som jobbar kvällar eller på lov osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag är själv under 18 och jobbar kvällar på posten. Blir lite tight i och med att jag jobbar nästan 4 timmar per kväll samt går i skola, men det funkar...

Kolla hos lokala mataffärer osv ifall dom behöver någon som jobbar kvällar eller på lov osv.

Det ska jag värkligen göra! får jag fråga hur gammal du är? eller hur gammal du var när du startade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasbajen:

Det ska jag värkligen göra! får jag fråga hur gammal du är? eller hur gammal du var när du startade?

16 när jag började, nästan 17 nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig Mcdonalds eller något liknande?
Jag jobbade där ett år i 17-18års åldern och är väldigt glad över det idag.

Då gav det mig pengarna att tanka bilen och köpa roliga prylar.
Idag ger dig mig en stor fördel erfarenhetsmässigt och ett stort plus om jag skulle behöva söka jobb.

Det kanske kan vara lite svårt (absolut inte omöjligt) att hitta ett "roligt" jobb.
Men söker du bland mataffärer snabbmatskedjor mm så kommer du nog att hitta något.

Detta kommer du att ha fördel av resten av livet!

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Skrivet av H-can:

Kan du tänka dig Mcdonalds eller något liknande?
Jag jobbade där ett år i 17-18års åldern och är väldigt glad över det idag.

Då gav det mig pengarna att tanka bilen och köpa roliga prylar.
Idag ger dig mig en stor fördel erfarenhetsmässigt och ett stort plus om jag skulle behöva söka jobb.

Det kanske kan vara lite svårt (absolut inte omöjligt) att hitta ett "roligt" jobb.
Men söker du bland mataffärer snabbmatskedjor mm så kommer du nog att hitta något.

Detta kommer du att ha fördel av resten av livet!

ja jag skulle kunna tänka mig mcdonalds, hur mycket får man i lön där tro?
jag försår att det är svårt att hitta ett roligt jobb

Permalänk
Medlem

Ett tips om du lämnar in ditt CV är att skriva ut all text i tex rött! Något som ingen skulle tänka tanken på att göra då det ser väldigt oproffsigt ut, det har dock effekten att ditt CV sticker ut från alla andras och i många fall får det arbetsgivaren att läsa just ditt CV! Sen när du kommer på arbetsintervju och de frågar säger du att du hade slut på svart färg i skrivaren bara;)

Skriver detta då min pappa fick sitt nuvarande jobb så och arbetsgivaren (Manpower) sa att det fick hans CV att stå ut ifrån mängden och väcka intresse hos dem. Kan tillägga att han inte har något direkt skit jobb heller ;p

Kör själv med det knepet i mitt CV nu men i en nerskakad form där jag färgkodar mina rubriker röda för att sticka ut något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xiano:

Ett tips om du lämnar in ditt CV är att skriva ut all text i tex rött! Något som ingen skulle tänka tanken på att göra då det ser väldigt oproffsigt ut, det har dock effekten att ditt CV sticker ut från alla andras och i många fall får det arbetsgivaren att läsa just ditt CV! Sen när du kommer på arbetsintervju och de frågar säger du att du hade slut på svart färg i skrivaren bara;)

Skriver detta då min pappa fick sitt nuvarande jobb så och arbetsgivaren (Manpower) sa att det fick hans CV att stå ut ifrån mängden och väcka intresse hos dem. Kan tillägga att han inte har något direkt skit jobb heller ;p

Kör själv med det knepet i mitt CV nu men i en nerskakad form där jag färgkodar mina rubriker röda för att sticka ut något.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Lokalvårdare. Hör efter om de har några pass som passar dina tider. Kanske inte världens roligaste. Men långt ifrån det sämsta jobb som går att få.

Skrivet av Xiano:

Ett tips om du lämnar in ditt CV är att skriva ut all text i tex rött! Något som ingen skulle tänka tanken på att göra då det ser väldigt oproffsigt ut, det har dock effekten att ditt CV sticker ut från alla andras och i många fall får det arbetsgivaren att läsa just ditt CV! Sen när du kommer på arbetsintervju och de frågar säger du att du hade slut på svart färg i skrivaren bara;)

Skriver detta då min pappa fick sitt nuvarande jobb så och arbetsgivaren (Manpower) sa att det fick hans CV att stå ut ifrån mängden och väcka intresse hos dem. Kan tillägga att han inte har något direkt skit jobb heller ;p

Kör själv med det knepet i mitt CV nu men i en nerskakad form där jag färgkodar mina rubriker röda för att sticka ut något.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ganska sällsynt med icke-elektroniskt CV? Skickar man det med röd text redan i Word/pdf-filen så håller ju inte riktigt den förklaringen :). Jag tror dock absolut att det finns en poäng i det med att sticka ut, men då ska man nog också se till att ha en grym inledning som tyder på att man har någon form av vett bakom pannbenet och något som arbetsgivaren söker

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Kan du tänka dig Mcdonalds eller något liknande?
Jag jobbade där ett år i 17-18års åldern och är väldigt glad över det idag.

Då gav det mig pengarna att tanka bilen och köpa roliga prylar.
Idag ger dig mig en stor fördel erfarenhetsmässigt och ett stort plus om jag skulle behöva söka jobb.

Det kanske kan vara lite svårt (absolut inte omöjligt) att hitta ett "roligt" jobb.
Men söker du bland mataffärer snabbmatskedjor mm så kommer du nog att hitta något.

Detta kommer du att ha fördel av resten av livet!

Grejen är ju att det idag inte är särskilt lätt att få jobb på donken, har en del kompisar som flippar burgare och dom är faktiskt jävligt glada att dom ens har ett jobb att gå till.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat timmar som vaktmästare åt Svenska Kyrkan sedan jag var 15-16 år. Jobbat en kväll i veckan åt dem (och gör det fortfarande, är 21 år nu). Under gymnasietiden hade jag ~4-5 tusen att röra mig med medan klasskamraterna fick klara sig på sina studiebidrag på en tusenlapp.
Rätt schyst när man är yngre och inte har några utgifter, kan alltid köpa roliga prylar eller festa på helgerna. Fixade samma jobb åt en polare, och vi käkade ute nästan varje dag medan alla andra käkade skolmaten.

Idag så ger det fortfarande lite extra klirr i kassan.

Tipset är att kolla på sådana där ställen. Även t ex. fritidsgårdar och liknande ställen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Proffsmoddare

Jag började sommarjobba när jag var 10-11, plockade jordgubbar på en jordgubbsodling. Sätta plant kan man alltid göra, ligger man i där så kan du dra in rejält med pengar. Men som andra sagt, hör runt på butiker/mackar. Du kanske alltid kan få någon helg, de hade jag under gymnasietiden, bra OB på helger i Handel.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Tack för alla otroligt bra svar! Jag ska börja leta om någon vecka när skoland lugnat ner sig

Permalänk
Medlem

Kanske fiskestånd eller nått ?

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, har sommarjobbat sedan jag var 13 och haft jobb varannan helg, påsklov, sportlov etc sedan jag var 16. Bara å knata ner till första bästa vad som helst och säga "hej, behöver ni extra personal?"...

Och varför i hela friden skulle man inte ta en 16-åring seriöst som säger att han vill jobba? första året i gymnasiet gick jag ner till beijer byggmaterial efter skolan, frågade efter chefen och sa "hej, jag heter ludwig, behöver ni extra personal?". gick alldeles utmärkt, jobbade där minst 2 helger i månaden, alla lov, hela sommaren mm mm under hela gymnasie-tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasbajen:

ja jag skulle kunna tänka mig mcdonalds, hur mycket får man i lön där tro?
jag försår att det är svårt att hitta ett roligt jobb

Om du kan tänka dig det mesta och samtidigt inte hela världen om du lägger 6 timmar per helg på ett tråkigt jobb så kan du ju alltid dela ut reklam. Ganska pissigt jobb och låg timlön för den tid som man faktiskt lägger ner, men samtidigt drar du in 600-1200 i månaden på det. Nära på barnarbete. ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Lokalvårdare. Hör efter om de har några pass som passar dina tider. Kanske inte världens roligaste. Men långt ifrån det sämsta jobb som går att få.

Det är väl ganska sällsynt med icke-elektroniskt CV? Skickar man det med röd text redan i Word/pdf-filen så håller ju inte riktigt den förklaringen :). Jag tror dock absolut att det finns en poäng i det med att sticka ut, men då ska man nog också se till att ha en grym inledning som tyder på att man har någon form av vett bakom pannbenet och något som arbetsgivaren söker

Om du vill ha jobb snabbt så skickar du inte iväg det med mail, då är det personlig kontakt och riktigt papper som gäller enligt mig, precis samma sak när du söker till universitet utomlands.

Till TS. Vill du ha jobb så ska du gå runt och fråga överallt och då gärna ha med dig ett personligt brev och cv som du kan lämna ut till de som ev är intresserade. Om chefen inte är inne så ska du be att få veta när han/hon kommer tillbaka då de som jobbar där oftast inte har något intresse i att hjälpa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Om du vill ha jobb snabbt så skickar du inte iväg det med mail, då är det personlig kontakt och riktigt papper som gäller enligt mig, precis samma sak när du söker till universitet utomlands.

Till TS. Vill du ha jobb så ska du gå runt och fråga överallt och då gärna ha med dig ett personligt brev och cv som du kan lämna ut till de som ev är intresserade. Om chefen inte är inne så ska du be att få veta när han/hon kommer tillbaka då de som jobbar där oftast inte har något intresse i att hjälpa dig.

Jag håller helt med om personlig kontakt. Jag har framgångsrikt börjat med telefonkontakt för att dels försäkra mig om att det är rätt person jag har kontakt med, och därmed också fått fram mer information och har möjlighet att rikta/forma brevet ännu tydligare utifrån mina reflektioner och tankar. Efter överenskommelse så har jag sedan skickat cv i pdf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Om du vill ha jobb snabbt så skickar du inte iväg det med mail, då är det personlig kontakt och riktigt papper som gäller enligt mig, precis samma sak när du söker till universitet utomlands.

Till TS. Vill du ha jobb så ska du gå runt och fråga överallt och då gärna ha med dig ett personligt brev och cv som du kan lämna ut till de som ev är intresserade. Om chefen inte är inne så ska du be att få veta när han/hon kommer tillbaka då de som jobbar där oftast inte har något intresse i att hjälpa dig.

Min erfarenhet säger faktiskt annorlunda, trots arbetsförmedlingens (och släktingars) råd om att göra just ovanstående.

T ex. på två av mina jobb så nekar vi personer som kommer in med sina CV'n, och ber dem istället skicka in en intresseanmälan på hemsidan.

Jag tror att det mest framgångsrika sättet är att ringa och höra vad dem säger, sen maila in sina uppgifter (eller om de ber dig göra något annat).
Personlig kontakt tror jag idag är ett slöseri med tid.

Bara mina egna tankar och erfarenheter.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Min erfarenhet säger faktiskt annorlunda, trots arbetsförmedlingens (och släktingars) råd om att göra just ovanstående.

T ex. på två av mina jobb så nekar vi personer som kommer in med sina CV'n, och ber dem istället skicka in en intresseanmälan på hemsidan.

Jag tror att det mest framgångsrika sättet är att ringa och höra vad dem säger, sen maila in sina uppgifter (eller om de ber dig göra något annat).
Personlig kontakt tror jag idag är ett slöseri med tid.

Bara mina egna tankar och erfarenheter.

//Gorian

Beror självklart på va det är för typ av jobb du söker. Större kedjor har oftast ett system där man ansöker via deras hemsida. Men det är inte dem jag tycker TS ska rikta in sig på i första hand då de oftast har betydligt längre anställningsprocesser.

En annan sak du kan göra om du mot förmodan inte vill gå runt till olika företag eller vet vilka som finns i ditt närområde är att regga dig på monster, Manpower etc. Där kollar du upp vilka som söker folk och istället för att anmäla intresse genom sidan så letar du upp företagets mailadress och skickar ett medelande till dem istället.
Har själv gjort detta och fick anställning på företaget med betydligt bättre lön och vilkor än mina medarbetare som kom från academicwork.

Skickades från m.sweclockers.com