Hårddiskkabinett för 2.5" SATA med eSATA eller USB 3.0

Permalänk
Medlem

Hårddiskkabinett för 2.5" SATA med eSATA eller USB 3.0

Hej, jag har en 2.5" 500GB HDD liggandes från en laptop när jag stoppade in en SSD som jag nu vill ha som extra lagringsdisk. Laptopen har en eSATA-port men tyvärr ingen USB 3.0-port som min stationära har. Eftersom jag för det mesta kommer ha den inkopplad till laptopen vore eSATA att föredra då.

Jag har tittat lite på prisjakt men det finns en hel djungel av kabinetter av diverse märken och få har recensioner. Jag är ute efter en kabinett för max 300kr inkl. frakt.

Permalänk
99:e percentilen

Det låter som att hårddisken du ska sätta i kabinettet är en 5400 rpm. Om så är fallet behöver du inte USB 3.0, utan det räcker gott med USB 2.0, som klarar 50 MB/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om din laptop nu stöjder det så försök att leta fram en med eSATAp så slipper man kladda med en extra strömkabel.

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Om din laptop nu stöjder det så försök att leta fram en med eSATAp så slipper man kladda med en extra strömkabel.

Jag har försökt att leta efter detta men hittar inget vettigt. Verkar endast finnas ungefär två modeller på marknaden med eSATAp tyvärr. :<

Permalänk

Hur kan man se om laptopen stöder eSATAp?
Verkar helt klart värt att införskaffa ett sånt kabinett isåfall. Sen slänga in en 7200rpm hhd i den ^^. Sitter med samma dilemma som Zelaxe. 120gb ssd i laptopen, men i behov av mer utrymme.

Någon som föresten kanske kan dra upp det där med att bygga in en hdd istället för cd-läsaren. Jag har en ASUS U46S. Någon som kan tillägga lite kunskap i ämnet?

//Joel