Teknikmatte - avgöra vilket tal som är störst.

Permalänk
Medlem

Teknikmatte - avgöra vilket tal som är störst.

Hej,

Har ett mattetal i teknik som jag ska försöka lösa men behöver er hjälp.

Frågan: Vilket tal är minst?

a) 14 ns eller 1.5 x 10^-17 h

b) 36 mg eller 45 x 10^-6 ton

c) 200 mm/s eller 0,05 km/h

Har ingen aning om vad man ska göra, men här är lite potenser som kanske hjälper er att försöka lösa frågan.

ns = nanosekunder > nano = 10^-9

mg = milligram > milli = 10^-3

Svaren:

a) 1.5 x 10^-17 h

b) 36 mg

c) 0,05 km/h

Skulle gärna uppskatta om ni kunde skriva en uträkning eller visa hur ni kom fram till svaret om ni nu gör det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Hej,

Har ett mattetal i teknik som jag ska försöka lösa men behöver er hjälp.

Frågan: Vilket tal är minst?

a) 14 ns eller 1.5 x 10^-17 h

b) 36 mg eller 45 x 10^-6 ton

c) 200 mm/s eller 0,05 km/h

Har ingen aning om vad man ska göra, men här är lite potenser som kanske hjälper er att försöka lösa frågan.

ns = nanosekunder > nano = 10^-9

mg = milligram > milli = 10^-3

Svaren:

a) 1.5 x 10^-17 h

b) 36 mg

c) 0,05 km/h

Skulle gärna uppskatta om ni kunde skriva en uträkning eller visa hur ni kom fram till svaret om ni nu gör det.

Tack på förhand!

Har du ingen lärare att fråga?! Borde bli lite mer pedagogiskt, och öga mot öga brukar göra det ännu lättare att verkligen lära sig något...

Ledning: Se till att du har samma enhet på båda sidor. (T.ex. nanosekund.) Detta kanske måste göras i flera steg. (T.ex. timma / 60 -> minut /60 -> sekund /1*10^9 -> nanosekund.)
Sedan är det bara att jämföra storleken. (För att göra det ännu lättare, se till att du har lika många siffror på vänster sida om eventuellt kommatecken på båda talen som du ska jämföra. Flytta kommatecknet ett steg=ändra exponenten ett steg.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Har du ingen lärare att fråga?! Borde bli lite mer pedagogiskt, och öga mot öga brukar göra det ännu lättare att verkligen lära sig något...

Ledning: Se till att du har samma enhet på båda sidor. (T.ex. nanosekund.) Detta kanske måste göras i flera steg. (T.ex. timma / 60 -> minut /60 -> sekund /1*10^9 -> nanosekund.)
Sedan är det bara att jämföra storleken. (För att göra det ännu lättare, se till att du har lika många siffror på vänster sida om eventuellt kommatecken på båda talen som du ska jämföra. Flytta kommatecknet ett steg=ändra exponenten ett steg.)

Har slutat, så kan inte fråga läraren idag och vi har prov imorgon. Men ska försöka med det du sa att ha lika många siffror på båda sidorna.

Permalänk
Medlem

Se till att inte jämföra äpplen med päron.
Har du mg på ena sidan och ton på andra sida så måste du göra om något av dom till det andra så att du kan jämföra "äpplen med äpplen och päron med päron".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Se till att inte jämföra äpplen med päron.
Har du mg på ena sidan och ton på andra sida så måste du göra om något av dom till det andra så att du kan jämföra "äpplen med äpplen och päron med päron".

Aa, men det är ju det jag inte vet hur man gör i denna övning

Permalänk
Medlem

Handlar som tidigare sagts om att omvandla så allt står i samma enhet, tar första uppgiften som exempel:

Sökt:
det minsta alternativet av a och b
Givet:
a =14 ns, b = 1.5 x 10^-17 h, h = 3600s, n = 10^(-9)
Lösning:
a = 14 ns = 14 * 10^(-9)s
b = 1.5*10^(-17)h = 1.5 * 10^(-17) * 3600s = 5400 * 10^(-17)s = 54 * 10^(-15)
Här är det enkelt att se att b är mycket mindre än a och därav fås svaret
Svar:
1.5 * 10^(-17)h

De andra uppgifterna löser du på samma sätt, lycka till på provet

Permalänk
Medlem

Du måste lära dig prefix och tiopotenser. Som tur är är båda ganska lätta att förstå.

Prefix är ett litet ord som man sätter framför en enhet för att göra den större eller mindre. Exempel:

1 kg (kilogram) = 1000 gram
1 mm (millimeter) = 0,001 m
1 GHz (gigahertz) = 1 000 000 000 Hz
1 ns (nanosekund) = 0,000 000 001 s

Som synes på de två sista exemplen blir det rätt opraktiskt att skriva massor av nollor. Då kan man istället använda tiopotenser, som fungerar så att man multiplicerar eller dividerar med 10 ett visst antal gånger. Vi tar samma exempel igen:

1 kg (kilogram) = 1000 gram = 1*10^3 g
1 mm (millimeter) = 0,001 m = 1*10^-3 g
1 GHz (gigahertz) = 1 000 000 000 Hz = 1*10^9 Hz
1 ns (nanosekund) = 0,000 000 001 s = 1*10^-9 s

Någonting gånger 10^3 blir alltså samma tal fast med kommatecknet flyttat tre steg åt höger. Någonting gånger 10^-5 blir samma tal fast med kommatecknet flyttat tre steg åt vänster.

En full förteckning över samtliga prefix hittar du här: http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Fler ledtrådar:

a) Räkna först ut hur många sekunder som går på en timme, räkna sen om båda sidor till sekunder.
b) Räkna om båda sidor till kilogram.
c) Räkna först ut hur många meter per sekund en kilometer i timmen är (eller slå upp det), räkna sen om båda sidor till meter per sekund.

Lycka till!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Hej,

Har ett mattetal i teknik som jag ska försöka lösa men behöver min hjälp.

Frågan: Vilket tal är minst?

a) Eftersom nano står för miljondel så är timmarna längst då 14 ns = 1.4 x 10^-18, alltså större än 1.5 x 10^-17 h.

b) Eftersom magnesium har atomnummer 46 så väger den alltså 10^-15 gram mer per atom än 45 x 10^-6 ton.

c) 200 meter motorbåt går betydligt långsammare än en rymdfärja i 0,05 km/h

Har ingen aning om vad man ska göra, men här är lite potenser som kanske hjälper mig att försöka lösa frågan.

ns = nanosekunder > nano = 10^-6

mg = milligram > milli = 10 (゜∇゜)

Svaren:

a) ja

b) b

c) vet inte

Skulle gärna uppskatta om ni kunde skriva min uträkning eller visa hur jag kom fram till svaret om jag nu gör det.

Tack på förhand!

Varsågod!
Kan vi få se dina uträkningar nu?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Slå upp första sidan i din tekniklärobok så står det säkert en pedagogisk förklaring om prefix och potenser. Alternativt Fysik A-boken.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.