Permalänk
Medlem

Varm CPU, kan jag överklocka endå?

Hejsan, jag är väll relativt ny till det här med överklockning, och som jag förstår det så blir processorn varmare när man klockar den.
Jag har en amd phenom ii x4 955 3.2ghz, som ligger på runt 60grader konstant (ingen skillnad mellan idle och working av någon konstig anledning, testat med 'CPUID HWMonitor).

Om jag skulle klocka min processor, är chansens stor att den brinner upp?

Bild på HWMonitor:
http://img849.imageshack.us/img849/7743/hwmonitpr.png

Specs:
Operating System: Windows 7 Home Premium Home Edition Media Center 6.01.7600
Report Date: måndag 16 januari 2012at 21:27
------------------------------------------------------------------------------------------
<<< System Summary >>>
> Mainboard : Asus M4A87TD/USB3
> Chipset : AMD RD770
> Processor : AMD Phenom II X4 955e @ 3200MHz
> Physical Memory : 4096MBDDR3-SDRAM
> Video Card : NVIDIA GeForce GTX 470
> Hard Disk : Western Digital WD10EARS-22Y5B1 ATA Device (1000GB)
> DVD-Rom Drive : Optiarc DVD RW AD-5260S
> Monitor Type : BenQ BenQG2222HDL - 22 inches
> Network Card : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
> Operating System : Windows 7 Home Premium Home Edition Media Center 6.01.7600 (64-bit)
> DirectX : Version 11.00
> Windows Performance Index : 5.9 on 7.9
------------------------------------------------------------------------------------------

Tack på förhand.

EDIT:
63grader vid 3DMark test.

EDIT2:
75grader CPU och varje core på 90grader vid Prime95 test. Ingen BSOD, inget lagg.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på överklockning, men att din CPU ligger på 60*c konstant låter illavarslande, såvida den helt enkelt inte bara läser av fel.
Ligger du på 60*c när den jobbar tungt hade överklockning inte varit något problem.
Ligger du dock på 60*c i vila, så bör du snarare leta upp ny CPU-kylning och definitivt inte överklocka.

Oavsett hade jag väntat tills någon mer kunnig kommer in och ger dig svar (samt skäller på mig för att jag delar med mig av mina små kunskaper.), för att om den ligger på 60*c både i vila och vid arbete så är något antagligen fel

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

är det inte 70 grader, lr tittar ja fel på din bild ?XD
tycker du ska ha en bättre kylare.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

är det inte 70 grader, lr tittar ja fel på din bild ?XD
tycker du ska ha en bättre kylare.

Tror det är under CPU man ska kolla, kan dock inte med all säkerhet säga någonting, men testade med ett annat program samtidigt och fick då ungefär 60grader då också.

Permalänk
Medlem

står ju cpu core längre nermed ? , och det är ju temp på varje core man tittar lr? sen drar man en medel på det?
kirra en kylare om du vill överclocka,

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

är det inte 70 grader, lr tittar ja fel på din bild ?XD
tycker du ska ha en bättre kylare.

Skrivet av Tawen:

står ju cpu core längre nermed ? , och det är ju temp på varje core man tittar lr? sen drar man en medel på det?
kirra en kylare om du vill överclocka,

Okej tack för svar, något tips på billig kylning?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... brukar anses prisvärd. Sedan skulle jag se om jag kune sänka vcore lite om jag var du. Då kommer den gå kallare. När du har ny kylare kan du börja fundera på att överklocka.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

det låter konstigt har du någon kylpasta mellan processorn och kylarn? har du monterat fast den rätt?
nådde inte ens 70 med standard kylaren och standard klock och jag tror en x6 1100T blir varmare :S

nåja, vad hade du tänkt nå och till vilket pris(kylare)?

Permalänk
Skrivet av xcynic:

Okej tack för svar, något tips på billig kylning?

http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Är en bra och väldigt populär kylare!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... brukar anses prisvärd. Sedan skulle jag se om jag kune sänka vcore lite om jag var du. Då kommer den gå kallare. När du har ny kylare kan du börja fundera på att överklocka.

Okej, tackar. Vcore sänker man i Bios då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

det låter konstigt har du någon kylpasta mellan processorn och kylarn? har du monterat fast den rätt?
nådde inte ens 70 med standard kylaren och standard klock och jag tror en x6 1100T blir varmare :S

nåja, vad hade du tänkt nå och till vilket pris(kylare)?

Jag har ingen aning om det finns någon pasta då jag inte är personen som byggt ihop datorn (lät komplett grabbarna göra det jobbet åt mig). Är relativt fattig just nu, så att desto billigare desto bättre.

Permalänk
Medlem

Bara en snabb fråga. Bör jag inte få BSOD eftersom min CPU blir så varm? :s

Har suttit och läst lite och folk skriver att de får BSOD när deras gåt över 70grader, jag har spelat flera timmar utan problem med runt 75.. Aldrig fått BSOD med denna dator, haft den ~1år nu. Kan det helt enkelt vara så att programmet visar fel siffror?

Permalänk
Medlem

Phenom börjar throttla vid 62 grader om jag minns rätt!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Phenom börjar throttla vid 62 grader om jag minns rätt!

Vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcynic:

Jag har ingen aning om det finns någon pasta då jag inte är personen som byggt ihop datorn (lät komplett grabbarna göra det jobbet åt mig). Är relativt fattig just nu, så att desto billigare desto bättre.

prova stäng av datorn lägg den ned lossa bygeln till kylaren och utan att lyfta kylaren vrida lite fram och till baka på den, räcker med typ 5grader hit och dit. spänn fast bygeln och prova igen.

angående ny kylare så kan jag rekommendera http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620
om du vill ha lite billigare men fortfarande bra prestanda http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p... vet inte så mycket om den men den borde vara bättre och mycket tystare än original kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcynic:

Vad innebär det?

den sänker multipeln.

Permalänk

Den klockar ner sig, är det inte så att den stängs av vid 80 grader? var så längesen jag klockade min phII att allt jag vet är att man ska hålla sig under ~60c i full load så är man lugn!

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcynic:

Bara en snabb fråga. Bör jag inte få BSOD eftersom min CPU blir så varm? :s

Har suttit och läst lite och folk skriver att de får BSOD när deras gåt över 70grader, jag har spelat flera timmar utan problem med runt 75.. Aldrig fått BSOD med denna dator, haft den ~1år nu. Kan det helt enkelt vara så att programmet visar fel siffror?

Tycker du ska testa Coretemp och se om du får samma temperaturer, Hw monitor är skitbra men detta verkar skumt.
Man behöver inte få BSOD vid 75 grader, men Phenom II skall köras på max 62. Siliconet i CPU smälter vid 96 grader (vill jag minnas) men då skall den stänga ner själv strax innan normalt sett.

Jag tror att du misslyckats att sätta fast kylaren ordentligt eftersom kylarens fläkt inte går speciellt fort, den borde legat på 5000 rpm med den tempen om nu Hw monitor visar rätt! Ska du klocka så byt kylare som de rekommenderat ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Tycker du ska testa Coretemp och se om du får samma temperaturer, Hw monitor är skitbra men detta verkar skumt.
Man behöver inte få BSOD vid 75 grader, men Phenom II skall köras på max 62. Siliconet i CPU smälter vid 96 grader (vill jag minnas) men då skall den stänga ner själv strax innan normalt sett.

Jag tror att du misslyckats att sätta fast kylaren ordentligt eftersom kylarens fläkt inte går speciellt fort, den borde legat på 5000 rpm med den tempen om nu Hw monitor visar rätt! Ska du klocka så byt kylare som de rekommenderat ovanför.

tror inte coretemp funkar på phenom II den visade 21 grader på min cpu när vattnet i kylaren va ca 37 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Tycker du ska testa Coretemp och se om du får samma temperaturer, Hw monitor är skitbra men detta verkar skumt.
Man behöver inte få BSOD vid 75 grader, men Phenom II skall köras på max 62. Siliconet i CPU smälter vid 96 grader (vill jag minnas) men då skall den stänga ner själv strax innan normalt sett.

Jag tror att du misslyckats att sätta fast kylaren ordentligt eftersom kylarens fläkt inte går speciellt fort, den borde legat på 5000 rpm med den tempen om nu Hw monitor visar rätt! Ska du klocka så byt kylare som de rekommenderat ovanför.

När jag körde Prime95 kom CPU upp i 75 grader och alla cores var på 90grader, då låg fläkten på 4268RPM. Tror det blir att ringa komplett imorgon och fråga vad som försigårs, någonting verkar ju inte stämma iaf..

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Phenom börjar throttla vid 62 grader om jag minns rätt!

Nej, 62 grader är den temperatur AMD rekommenderar att man håller sig under när man klockar. Processorn börjar throtla när den närmar sig TJ.Max vilket ligger på 79 eller 89 grader om jag inte mins fel.

Permalänk
Medlem

Nja, det vettifan om silikonet smälter vid 96grader i.. Min server har tuggat runt på 104grader i över ett år snart.. utan några större problem. Dålig ventilation plus liten burk utan cirkulation inuti typ. Kör dock med en i3 530

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Tycker du ska testa Coretemp och se om du får samma temperaturer, Hw monitor är skitbra men detta verkar skumt.
Man behöver inte få BSOD vid 75 grader, men Phenom II skall köras på max 62. Siliconet i CPU smälter vid 96 grader (vill jag minnas) men då skall den stänga ner själv strax innan normalt sett.

Jag tror att du misslyckats att sätta fast kylaren ordentligt eftersom kylarens fläkt inte går speciellt fort, den borde legat på 5000 rpm med den tempen om nu Hw monitor visar rätt! Ska du klocka så byt kylare som de rekommenderat ovanför.

Skrivet av swesen:

tror inte coretemp funkar på phenom II den visade 21 grader på min cpu när vattnet i kylaren va ca 37 grader

Får exakt samma temp på coretemp som jag får i hwmonitor.

Permalänk
Medlem

har du några chassifläktar?

kolla även temp i bios, om du tror att hwm visar fel ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

tror inte coretemp funkar på phenom II den visade 21 grader på min cpu när vattnet i kylaren va ca 37 grader

Det varierar i sådana fall, jag har samma värden i Coretemp och Hw Monitor med min 955:a!

Permalänk
Skrivet av xcynic:

När jag körde Prime95 kom CPU upp i 75 grader och alla cores var på 90grader, då låg fläkten på 4268RPM. Tror det blir att ringa komplett imorgon och fråga vad som försigårs, någonting verkar ju inte stämma iaf..

Ja det är nog en bra ide. Låter som om nissarna som byggt ihop datorn glömt kylpastan helt och hållet

Permalänk
Medlem

innan du gör nånting tycker jag du ska kolla om din kylare sitter som den ska
60c låter lite väl högt även för en orginal kylare
är det du som har monterat den?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcynic:

När jag körde Prime95 kom CPU upp i 75 grader och alla cores var på 90grader, då låg fläkten på 4268RPM. Tror det blir att ringa komplett imorgon och fråga vad som försigårs, någonting verkar ju inte stämma iaf..

bara kylaren som är för klen inget de kan göra åt saken (om du har plats så köper du en freezer 13 pro kyler minst 5 gånger bättre )
min rpm på den ligger mellan 640 rpm idle 1900 mhz ungefär och 1100 rpm 3.4 ghz full load som max i prime 95 ^^
den är ljudlös på denna kylare så ta gärna den ^^
och maxtemp på min överklockade och upplåsta processor 1.4 vcore så kommer den upp i max 40 grader och då kan ju faktiskt kylaren jobba hårdare än vad den gör (ställt ner klocken på 3.4 ghz så den går lägre fast på 4 kärnor ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det varierar i sådana fall, jag har samma värden i Coretemp och Hw Monitor med min 955:a!

Har en fläkt ovanpå och en på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Nej, 62 grader är den temperatur AMD rekommenderar att man håller sig under när man klockar. Processorn börjar throtla när den närmar sig TJ.Max vilket ligger på 79 eller 89 grader om jag inte mins fel.

min går ner till 800MHz när den når 67 grader.