Permalänk
Medlem

hjälp! Min processor blir för varm!

Hejsan glada sweclockare!
Fick upp ett varningsmeddelande idag på min nya dator, processorn gick upp i 70* efter det 82*
Datorn är 3 dagar gammal:
i7 2600k med stockkylare och windows 7.
Hör kört med realtemp nu och min idle är runt 45-50*
Windows varnade när jag körde "encode" på en screen capture jag gjorde, sedan såg jag att det fortsatte stiga så jag pausade och temperaturen gick ner.
Är inte så hemma på den här fronten och skulle gärna vilja ha hjälp samt lite svar på frågor.

Mitt moderkort har sagt "CPU-FAN problem" vid uppstart några gånger och då öppnade jag och kollade så den var rätt ikopplad, samt pluggade i och ur den.
Samma problem uppstod och jag gjorde samma sak igen. Efter det har jag inte fått fel meddelandet igen.
Kan jag på något vis kolla upp hur min CPU fläkt mår med något program?

Jag har även tagit loss den 1 gång, blir det fel på kylpastan efter att man lyft PSU fläkten?
tänkte om jag ska sätta dit ny kylpasta? Isf hur tar jag bort den gamla och vilken kylpasta rekomenderas?

Jag har rätt liten burk så det kan bli lite varmt där inne men jag har även testat att köra med lådan öppen och det är i princip likvärdiga grader.
Borde jag köpa en bättre processorkylare redan nu? och isf vilken rekomenderas, helst tyst, möjlighet till vattenkylning och liten eftersom jag har höga ddr3 minnen.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicEra:

Hejsan glada sweclockare!
Fick upp ett varningsmeddelande idag på min nya dator, processorn gick upp i 70* efter det 82*
Datorn är 3 dagar gammal:
i7 2600k med stockkylare och windows 7.
Hör kört med realtemp nu och min idle är runt 45-50*
Windows varnade när jag körde "encode" på en screen capture jag gjorde, sedan såg jag att det fortsatte stiga så jag pausade och temperaturen gick ner.
Är inte så hemma på den här fronten och skulle gärna vilja ha hjälp samt lite svar på frågor.

Mitt moderkort har sagt "CPU-FAN problem" vid uppstart några gånger och då öppnade jag och kollade så den var rätt ikopplad, samt pluggade i och ur den.
Samma problem uppstod och jag gjorde samma sak igen. Efter det har jag inte fått fel meddelandet igen.
Kan jag på något vis kolla upp hur min CPU fläkt mår med något program?

Jag har även tagit loss den 1 gång, blir det fel på kylpastan efter att man lyft PSU fläkten?
tänkte om jag ska sätta dit ny kylpasta? Isf hur tar jag bort den gamla och vilken kylpasta rekomenderas?

Jag har rätt liten burk så det kan bli lite varmt där inne men jag har även testat att köra med lådan öppen och det är i princip likvärdiga grader.
Borde jag köpa en bättre processorkylare redan nu? och isf vilken rekomenderas, helst tyst, möjlighet till vattenkylning och liten eftersom jag har höga ddr3 minnen.

mvh

om du ska överklocka så måste du köpa en ny och kylpata ska bara sänka runt 5-10 grader du måste ha monterat fel

Visa signatur

[B]Cooler Master HAF 912 Plus ● I5 Quad 2500k @ 4,8GHz ● Antec Kühler H2O 920 ● Asus P8Z68-V Pro ● Asus gtx 560 ti OC SLI ● 500GB Western Digital Caviar blue ● Seagate Barracuda 3TB ● Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 ● Fractal Design Newton R2 modular 800W [U]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicEra:

Jag har även tagit loss den 1 gång, blir det fel på kylpastan efter att man lyft PSU fläkten?
tänkte om jag ska sätta dit ny kylpasta? Isf hur tar jag bort den gamla och vilken kylpasta rekomenderas?

Har man lyft kylaren måste den samt CPU rengöras med isopropanol eller t-sprit eller liknande lösningsmedel utan fett i.
Sedan applicerar du en liten klick kylpasta t.ex. motsvarande ett okokt riskorn mitt på CPU och spänner fast kylaren korsvis så att det "knäpper till", man skall höra när när låsningarna fäster. Vilken kylpasta som helst duger bra, några exempel: http://www.inet.se/kategori/144/kylpasta
Kontrollera även att fläkten på kylaren snurrar när datorn är igång så den inte är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prynne:

om du ska överklocka så måste du köpa en ny och kylpata ska bara sänka runt 5-10 grader du måste ha monterat fel

Kylpasta rätt monterat sänker mer än 5-10 grader, du kan se ett bra exempel här.
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...
Med majonnäs blev det 40 grader svalare än utan någonting som ett dåligt exempel

TS överväg inte majonnäs efter detta, det varar nog inte så länge utan köp en riktig kylpasta!

Edit: För övrigt håller jag med om att TS kylare med all säkerhet var felmonterad!

Permalänk
Medlem

Tack För alla svar!
Fläkten drar igång när jag startar och jag ska se över monteringen 1gång till.
Är besviken på Intels fläktar då dom verkligen har dåliga fästen, ska det vara så svårt att skicka med 4 skruvar istället för dom där
vridbara pluggarna.
När jag var liten brände jag en processor för att ena pluggen lossnat och datorn stängde av sig per automatik eftersom det blev över 100grader, men jag förstod inte att det var felet så jag fortsatte starta upp den på nytt tills det inte fungerade längre och det osade bränt från burken haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prynne:

om du ska överklocka så måste du köpa en ny och kylpata ska bara sänka runt 5-10 grader du måste ha monterat fel

Jag skulle säga att det inte alltid är så att man måste köpa ny kylare för att överklocka. Jag har klockat mina maskiner de sista 6 åren och endast kört med intels stockkylare. Det som satt stopp för överklockningen är att jag inte kunnat öka FSB (eller vad den nu kallas nuförtiden) på moderkortet, så moderkortet har varit det som satt begränsningen för min överklockning. Att köpa en ny kylare är enligt mig bara ett slöseri med pengar.

Sen när det gäller intels nya processorer så har jag läst att man ibland bara kan klocka typ 5%, om man har en icke upplåsbar processor så kan det vara svårt, så testa och se vad som sätter begränsningen innan du drar och köper en ny kylare.

Och vad gäller värme så verkar folk oroa sig i onödan, även om du skulle i load ligga på 75-80 grader så kommer processorn förmodligen leva långt längre än vad du är benägen att behålla den innan det är dags för nytt system!! När det kommer till reklamationer så är det i 95% av fallen fel på moderkortet och bara 5% av fallen fel på processorn.

Jag bor i Australien, jag har en core i3 2.93ghz@3.5ghz med originalkylaren, en av mina chassifläktar gick sönder, så nu har jag bara en chassifläkt och det är sommar och vi har 30-40 grader här, och processorn går som en klocka, den ligger runt 70-80 grader i load som värst, men hur många % av tiden går processorn i full load, inte mycket, för att man gör så mycket annat med processorn.

MEN om man testar och överklocka och kan identifiera att värme är det som sätter stopp för överklockningen, självklart skaffa bättre kylning! Men i många fall är det andra saker som sätter stopp!!

Permalänk
Medlem

kör med ett Asus P8Z68-Pro moderkort, i7an är upplåst så klockningsmöjlighet finns
Monterade om min stockkylare och tryckte ner den rejält, så det klickade till.
Har matat på processorn lite efter det och den verkar gå upp till 76 som max vid hårdkörning, mätt temperatur medan jag encodat film när processorn jobbar upp till 70-80% på heltid typ.
min idle verkar ha gått ner också till 37-40 någonstans ligger jag och rullar, minsta värde är runt 32 enligt Realtemp.

Jag är ju inte heller kung på det här med datorer och hårdvara så överklockning tänker jag vänta med ett tag, men det kan säkert
vara som "Xtenzion" säger att stockkylaren klarar klockning, för jag tror fläkten är inställd på att ha lite lägre varvtal för tystnadens skull, man kan säkert mata upp varvtalet och sänka värmen på så sätt