Permalänk
Medlem

Bygga om gammal pc till htpc

Jag har en gammal burk som troligen kommer bli övertalig då jag funderar på att köpa en laptop istället.

Funderar på om jag skulle kunna plocka över min core2duo 8400 processor samt grafikkort Gefore 8800GT (fast osäker om den har HDMI, så kanske inte så bra? Då den kommer användas mest till film) till ett nytt htpc bygge. Vad tror ni om det? Skulle få ner priset endel på det viset.

Skulle behöva hjälp att plocka ihop delar. Vill ha ett stilrent och bra chassi och gärna att den är tyst.
Även ett trådlöst tangentbord. Är helt ny i detta...

MVH

Magnus

Permalänk
Medlem

Ingen som har nån tanke om detta?

Permalänk
Medlem

Även om du inte har HDMI kan du säkert skapa den med en DVI-HDMI-adapter eller köra en DVI-HDMI-kabel. Enda nackdelen med den lite äldre lösningen är att ljudet inte går genom hdmi-sladden men för många spelar det ingen roll. De kan köra ljudet genom separat sladd.

Det ska väl fungera utan problem. Processorn räcker att spela upp allt inkl blu-ray även om 8800GT inte accelererar fullt ut. Beror på om du har G92 eller G80.

Det är väl bara att köra hårt. Kika på prisjakt mellan chassin.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=332&o=lokal_rank#prodli...

Här är chassin sorterade på popularitet. Börja överst och gå ner i listan. Chansen är stor att du hittar något billigt och bra.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Hur är det med ljudkort, fixar man det med ett moderkorts integrerat för 5.1 ljud?
Sen funderar jag över tvkort för comhem.. skulle det fungera att koppla in en dreambox?

Hjälp mig gärna att plocka ihop delar som skulle fungera för mina behov.

Behöver vad jag vet chassi, nätagg, minne, moderkort, bluerayspelare, ljudkort och tvkort?

Mvh Magnus

Permalänk
Medlem

Du ska alltså bygga ett 775-system?
Är du intresserad av bitstreaming och HD-ljuden får du nog investera i ett nyare grafikkort - men det duger med ett billigt dock.

Några önskemål om format? ATX, m-ATX eller miniITX?
Budget?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Du ska alltså bygga ett 775-system?
Är du intresserad av bitstreaming och HD-ljuden får du nog investera i ett nyare grafikkort - men det duger med ett billigt dock.

Några önskemål om format? ATX, m-ATX eller miniITX?
Budget?

Japp, tänkte det var bra att kunna använda delarna som går. Format så litet som möjligt, men 8800 kortet är ganska fett så kanske blir svårt att få plats i annat än ATX? Budget har jag inte tänkt så mkt på.. kanske 3-4 tusen.

/magnus

Permalänk
Medlem

Så länge du inte _måste_ ha ett matx-chassi (om du sitter på fullstort ATX-moderkort) så kan du använda alla delarna. HTPC är inte så prestandakrävande.

Det som du kan behöva komplettera med är en S/PDIF-utgång för att få ut stereo och surround-ljud digitalt utan förlust och störningar osv till en hemmabioförstärkare. Detta kanske du redan har så kika i din moderkortsmanual. Ibland behöver man bara skaffa en plåt med utgången och montera i en av kortplatserna. Finns inte stöd kan man köpa en usb-adapter eller ett annat ljudkort som har detta. Mer än 2-300 bör det inte kosta att fixa.

Om du har full-ATX och ett nätagg som du är nöjd med så är svårigheten egentligen bara att hitta ett chassi som du är nöjd med som fortfarande passar standardprylar. Det finns många sådana men de som bygger en htpc från grunden faller ofta på matx som ser mindre och nättare ut. Du har redan bra delar som skulle passa så det blir en uppoffring om du skulle ta den vägen.

Du behöver bara chassi, en dvi-hdmi sladd och eventuellt en S/PDIF-utgång och sladd om du inte vill köra analog vanlig sladd.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Så länge du inte _måste_ ha ett matx-chassi (om du sitter på fullstort ATX-moderkort) så kan du använda alla delarna. HTPC är inte så prestandakrävande.

Det som du kan behöva komplettera med är en S/PDIF-utgång för att få ut stereo och surround-ljud digitalt utan förlust och störningar osv till en hemmabioförstärkare. Detta kanske du redan har så kika i din moderkortsmanual. Ibland behöver man bara skaffa en plåt med utgången och montera i en av kortplatserna. Finns inte stöd kan man köpa en usb-adapter eller ett annat ljudkort som har detta. Mer än 2-300 bör det inte kosta att fixa.

Om du har full-ATX och ett nätagg som du är nöjd med så är svårigheten egentligen bara att hitta ett chassi som du är nöjd med som fortfarande passar standardprylar. Det finns många sådana men de som bygger en htpc från grunden faller ofta på matx som ser mindre och nättare ut. Du har redan bra delar som skulle passa så det blir en uppoffring om du skulle ta den vägen.

Du behöver bara chassi, en dvi-hdmi sladd och eventuellt en S/PDIF-utgång och sladd om du inte vill köra analog vanlig sladd.

/s

Hej Tack för svaret.

Funderade först på att använda nuvarande moderkortet men har haft så mycket problem med det, fastnat i bootloop ett antal gånger osv. tror jag löste det när jag röck ur ett minne men känns ändå som jag ska skaffa nytt moderkort så jag kan uppgradera till DDR3. Nätagget kanske går att använda dock. 450W tror jag det ligger på.

/Magnus

Permalänk
Medlem

Enda problemet du får se upp med när du uppgraderar halvvägs är att du kanske betalar mer i slutändan än om du skulle bygga ett nytt system från grunden. Så håll koll på det bara. Annars låter det som du har saker under kontroll. Kör hårt.

Det som oftast används i HTPC är mATX-moderkort från t ex AMD med inbyggd grafik med HDMI och S/PDIF kanske 600-700kr samt minne 200kr och en processor 600kr.

Dem delarna drar i sin tur lite ström som gör att man kan köra ett htpc-chassi med inbyggt svagt nätagg i 100W-klassen. Beror på vilken CPU.

Annan lösning är att köra mini-itx med processo påmonterad. Lite billigare mb+cpu pris men kanske dyrare när det kommer till låda/strömförsörjning pga smådelar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka på i köp av moderkort? Kan jag hitta ett socket 775 för min core2duo processor med inbyggt ljud och grafik som fixar allt man kräver med en HTPC. Kommer nog bara användas för surf, film och musik.

/Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Vad ska man tänka på i köp av moderkort? Kan jag hitta ett socket 775 för min core2duo processor med inbyggt ljud och grafik som fixar allt man kräver med en HTPC. Kommer nog bara användas för surf, film och musik.

/Magnus

Det beror ju på VAD man kräver bild och ljudmässigt...

Det är inga problem attt hitta moderkort med integrerad grafik/ljud-kort, men sedan är det ju upp till dig att avgöra om de integrerade lösningarna duger åt dig.

Jag skulle nog säga att billigaste passiva grafikkortet, av senare generation, kör cirklar runt dessa integrerade lösningar. Och är du intresserad av bitstreaming av ljudet är jag osäker på vilka ljudformat de integrerade har stöd för. Värt att undersöka innan man antar något...

Edit: Apropå handboll... http://www.sweclockers.com/annons/63081-asrock-g41m-gs3

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Blir helt snurrig på detta

Börjar kännas som det inte är värt att bygga ihop nått från min gamla delar.
Känns som man bygger ett smäckrare som klarar film/musik och surf minst lika bra för samma pengar som det skulle kosta.
Men det finns juh en uppsjö av alternativ och jag har svårt att hitta nått bra och billigt som täcker mina behov.

Permalänk
Medlem

Har gjort ett liknade bygge som ditt med min gamla E6550. Köpte nytt mATX moderkort, att tänka på är att skaffa
ett med intern SPDIF-out så att du kan få ljud från HDMI på ditt grafikkort alternativt ett med optisk- eller coaxial-out
givet att din TV/ receiver har dessa ingångar. Vidare bytte jag till DDR3 och skaffade ett FD Core 1000 som chassi.

Total investering ca 1200kr. Valde dock att skippa intern Blu-ray eftersom jag redan hade en kopplad till TVn.
Gällande tv-kort så har jag inte en aning dock tycks kort med stöd för CA moduler kosta en slant.

En liten lista med tänkbara delar.
Minne: Corsair XMS3 Vengeance
Chassi: Fractal Design Core 1000
MB: Asus P5G41T-M LX

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att se om du kan få moderkortet tillräckligt stabilt. Det kanske bara är en icke passande strömförsörjning som orsakar de problem du upplevt.

Med den lilla investering det innebär med chassi och nätagg så kan du åtminstone prova och se hur du gillar idén med htpc och mjukvaran som finns tillgänglig utan att lägga ut massa pengar. Vem vet. Du kanske tycker det är för mycket besvär med htpc och tar en sån där liten mediaspelarbox istället.

I grund och botten behöver du bara en DVI-HDMI-sladd till att börja med, möjligen trådlöst tangentbord/mus. Installera om din dator och prova på XBMC, Mediaportal, Windows Media Center och se om du vill satsa vidare.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

bootloop problemet lät som ett minnesproblem som löste sig när du plockade ur minnet, så nu går din dator att använda

för att lösa bild och ljud (hårdvaruuppspelning) så köper du ett billigt nvidia, typ ett 210 med passiv kylfläns, de ligger på runt 300:- ljud och bild ut via hdmi

ubuntu+xbmc, är det bästa om du vill ha nåt snabbt och enkelt att installera (finns femtielva guider på google och några här på forumet) du behöver som minst ett usbminne att boota på

så, även om du vill ha nåt mindre, snyggare mer byggt för sitt ändamål så har du nåt som fungerar för typ 300:- (+frakt om du inte bor i närheten av nåt smidigt) tills du bestämmer dig för hur och vad du vill bygga, för när det kommer till bygga htpc finns det rätt mycket att välja på, bara fantasin som sätter gränserna

/Daniel