Cooler Master presenterar ångkammare för processorkylare

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master presenterar ångkammare för processorkylare

Förbättrad värmeledningsförmåga och mindre luftmotstånd är huvudnumren när Cooler Master introducerar "vertical vapor chamber technology" i kommande processorkylare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Ska bli intressant att förhoppningsvis få se lite temps på hur den nya processorkylaren presterar med den nya tekniken!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

ojdå lite nytänkt gillas !

Permalänk
Medlem

Håller med fjo1, härligt med lite nytänk. Även om det är en bra modell så har jag börjat tröttna på alla nyheter om tornkylare.. Konstigt att ingen nyttjat detta tidigare om det är effektivt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk

Ser ju riktigt trevligt ut detta!:) Man får hoppas på att den presterar lika bra som det framstår i beskrivningen!

Permalänk
Medlem

Allt som ökar effektiviteten är välkommet.
Större sannolikhet till mindre kylare utan att minska i kylförmåga.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Intressant, men lite skeptisk blir jag. Om det nu är så mycket bättre, varför är inte alla rören tillplattade? Rent spontant så får jag även för mig att det borde bli ett sämre flöde inuti det platta, men värmeläran och fysiken jag läste på universitetet är tämligen rostig vid det här laget...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

Frågan är fortfarande var flaskhalsen för luftkylning ligger. Med tanke på hur många olika varianter av heat pipes det finns och hur lika alla presterar känns det som om det över överföringen från processor till heatpipe som är problemet, alltså kommer den här göra marginell skillad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Att bara platta till heat pipesen för att får större kontaktyta mot flänsarna är inte en bra idé. Man kan ju hoppas att de har dimensionerat de platta "rören" ordentligt så att gas/ånga som strömar mot flänsarna inte drar med sig vätskan som ska rinna ned åt mot processorn. Det finns en poäng med att ha runda, ihåliga rör till heat pipes nämligen...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Tekniken finns och har funnits länge - men det är något nytt att skriva i databladet - detta blir inte bättre en befintliga lösningar, men det är nytt för gemene datorkonsumentet och kan därför sälja lite mer. Tornkylare har i någon mån nått vägs ände, produken är mogen och går inte förbättra direkt mer - bara sätta samma olika set av kompromisser beroende på önskad max-effekt, formfaktor, vikt och pris - optimerat för lågt mottryck och högre flöde eller en högre motttryck vid ett lägre flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Ska bli intressant att förhoppningsvis få se lite temps på hur den nya processorkylaren presterar med den nya tekniken!

Det får du nog inte...

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som kommer ihåg gamla Scythe NCU-2000?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Frågan är fortfarande var flaskhalsen för luftkylning ligger. Med tanke på hur många olika varianter av heat pipes det finns och hur lika alla presterar känns det som om det över överföringen från processor till heatpipe som är problemet, alltså kommer den här göra marginell skillad.

Tyvärr har du nog alldeles rätt där.

Permalänk
Medlem

Är det inte dax att "montera ihop" kylare och CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

håller med mordarosten, varje cpu har ju ett "hölje" om intel skulle inkludera en kylare utanpå detta höljer skulle man slippa köpa kylpasta och dåligt kontakt skulle ju ej kunna uppstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Är det inte dax att "montera ihop" kylare och CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jaghetermicke:

håller med mordarosten, varje cpu har ju ett "hölje" om intel skulle inkludera en kylare utanpå detta höljer skulle man slippa köpa kylpasta och dåligt kontakt skulle ju ej kunna uppstå

Tja, man skulle nog kunna förbättra höljet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

håller med mordarosten, varje cpu har ju ett "hölje" om intel skulle inkludera en kylare utanpå detta höljer skulle man slippa köpa kylpasta och dåligt kontakt skulle ju ej kunna uppstå

Och då skulle olika firmor släppa en uppsjö processorer med kylning precis som grafikkortsmarknaden.

Skulle kunna funka, då skulle min CoolerMaster-i7 funka fint

Vet inte hur optimerade fusion-processorerna är, de kommer ju ofta förmonterade med kylning och moderkort, där borde ju det optimala kunna gälla. I alla fall hade man kunnat hoppas på det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Frågan är fortfarande var flaskhalsen för luftkylning ligger. Med tanke på hur många olika varianter av heat pipes det finns och hur lika alla presterar känns det som om det över överföringen från processor till heatpipe som är problemet, alltså kommer den här göra marginell skillad.

Det är framförallt faktumet att luft har enormt låg värmeledningsförmåga som är problemet dessutom har den inte heller speciellt hög specifik värmekapacitet. Problemet med luftkylning är alltså att få ut värmen från kylaren.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abflex:

Det är framförallt faktumet att luft har enormt låg värmeledningsförmåga som är problemet dessutom har den inte heller speciellt hög specifik värmekapacitet. Problemet med luftkylning är alltså att få ut värmen från kylaren.

Fast det verkar inte vara helt rätt eftersom kylförmågan inte verkar skala med storleken på kylaren. Jag är rätt säker på att jag läst att problemet är att få allt värme till kylflänsarna överhuvud taget. Jämför värmeöverförande area mot luft i en radiator för vattenkylning och i en vanlig tornkylare. en 120 radiator räcker ju gott och väl för en processor som vi kan se av de populära slutna kyllösningarna. Hade det varit överföringen till luft som var det stora problemet hade ju radiatorerna i vattenkylningssystem varit väldigt stora. Om inte annat borde de vara större eftersom de jobbar vid väldigt låga temperaturskillnader på in och utloppet alltså är drivkraften låg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

suck, kom själv på denna ide för några månader sedan när jag köpte mig en ny kylare, cooler master han före att genomföra den dock :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

suck, kom själv på denna ide för några månader sedan när jag köpte mig en ny kylare, cooler master han före att genomföra den dock :D!

Jag vet hur det känns många företag har hunnit före mej med mina ideer :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Någon som kommer ihåg gamla Scythe NCU-2000?

Äh, du hann före, men ja, jag minns.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Hade fram till nyligen en http://www.webhallen.com/hardvara/48956-asetek_vapochill_micr... som presterade underbart och som knappt behövde en fläkt. Önskar att någon kunde återuppta tekniken, men att använda ra134-gas kanske inte är så miljömässigt populärt i dag.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Att bara platta till heat pipesen för att får större kontaktyta mot flänsarna är inte en bra idé. Man kan ju hoppas att de har dimensionerat de platta "rören" ordentligt så att gas/ånga som strömar mot flänsarna inte drar med sig vätskan som ska rinna ned åt mot processorn. Det finns en poäng med att ha runda, ihåliga rör till heat pipes nämligen...

Eftersom vätskan inte rinner fritt utan med kapillärkraften genom en veke, så är det nog ingen risk att den dras iväg.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Antagligen lär dom tänkt på detta och det lär inte hända i praktiken, men lek med tanken att man får ett måndagsexemplar med aningen för mycket vätska i, då kan ju hela skiten explodera då vattenånga skapar ett vääldigt mycket högre tryck än luft

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av T-quix:

Antagligen lär dom tänkt på detta och det lär inte hända i praktiken, men lek med tanken att man får ett måndagsexemplar med aningen för mycket vätska i, då kan ju hela skiten explodera då vattenånga skapar ett vääldigt mycket högre tryck än luft

Varför skulle det helt plötsligt hända nu och inte tidigare?

Det är för övrigt rätt lite vätska i de där rören så trycket lär inte bli alltför extremt om man inte eldar på ordentligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Donan Fear:

Någon som kommer ihåg gamla Scythe NCU-2000?

Jodå, jag hade till och med en http://www.silentpcreview.com/article118-page1.html. Den fungerade väl ok i sig, men Lian-Li lådan den satt i hade så usel ventilation att hårddiskarna hettade upp allt till antändningsgränsen i alla fall, trots dubbla insugsfläktar.