Lite råd innan beställning (HTPC)

Permalänk

Lite råd innan beställning (HTPC)

Jag håller på och kollar lite efter en HTPC.
Har inga problem med att bygga "vanliga" datorer och antar det ska gå lika lätt med mITX.
Dock har jag inte så stor koll på vad som behövs och vad som funkar bra till mitt ändamål.

Datorn är enbart tänkt att användas som en mediadator. Dvs den ska klara att spela film i full HD, köra playkanaler samt kunna spela musik.
Ett annat krav är att den ska vara så tyst som möjligt.

Jag har kollar runt lite på forumet och hittade en tråd där man rekomenderade dessa saker:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1366043/2012-01-14

Kan det vara något?

Något tips på ett bra tyst nätagg till detta?

Visa signatur

If the homosapiens were infact homo sapiens...
Is that why they are extinct???

Permalänk
Medlem

Detta hade passat bättre i FAQ: HTPC Köpråd, men men...

Några kommentarer dock:

I3:an du valt har TDP på 65W, vilket göra att originalfläkten kommer låta lite mer. Köper du en i3 2xxxT så kommer du ner i 35W vilket är betydligt trevligare att kyla. Du kan tom ta en Pentium G630T för att spara några hundralappar.

Streacom F1 är ett litet litet chassi, kan bli jäkligt trångt i det om du tänkt montera optisk läsare samt 3,5" HD och kanske en bättre kylare. Tror det bara blir 3cm ovanför CPU:n. Dessutom så har den bara plats för en liten 4cm-fläkt och med din I3:a så kommer du få jobba för att få bort värmen.

F7:an är lite större - skulle jag gå på om jag vore du, det har dessutom plats för expansionskort vilket du kommer behöva när du tröttnat på den integrerade Intelgrafikkortet!

Vad ska du ha för picoPSU?
Varför inte Amd A4/A6 eller E350/E450?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Intels G630T är en klockren processor för htpc, sval och med gott om pulver för htpc-bruk, rekommenderas starkt.

24p-buggen har jag inte sett än trots idogt användande sedan min nya burk (med just G630T, och dess inbyggda gpu, inget externt grafikkort) sattes ihop, MKV i 24p spelas så vackert upp på min plasma (i rätt refreshrate), flyter som smör.

Just att man får en rapp cpu på 35W TDP är rätt svårslaget för styvt 700:-...

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på en Zotac ND22 med openelec(XBMC)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SecretAgentMan:

Intels G630T är en klockren processor för htpc, sval och med gott om pulver för htpc-bruk, rekommenderas starkt.

24p-buggen har jag inte sett än trots idogt användande sedan min nya burk (med just G630T, och dess inbyggda gpu, inget externt grafikkort) sattes ihop, MKV i 24p spelas så vackert upp på min plasma (i rätt refreshrate), flyter som smör.

Just att man får en rapp cpu på 35W TDP är rätt svårslaget för styvt 700:-...

Ska den inbyggda gpu klara 3d bluray också? Googlat mig död utan svar.,

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Skrivet av vetattdutittar:

Ska den inbyggda gpu klara 3d bluray också? Googlat mig död utan svar.,

Tvivlar på't - verkar som det finns fler fallgropar än att prylarna är specade efter hdmi 1.4 - men 3D är helt ointressant för mig, så det är ett icke-problem.