Hårddisken "jobbar" utan anledning

Permalänk
Medlem

Hårddisken "jobbar" utan anledning

Goddagens
Har en hårddisk, WD Caviar på 500GB som uppför sig mycket konstigt. Ända sedan jag installerade den i en ny dator så håller den på och "jobbar" hela tiden, utan att några program är igång. Alltså det traditionella "klickljudet" vid läsning/skrivning av data. Detta har alltså pågått redan från första uppstart efter installering av OS, så det kan inte vara virus eller liknande. Kör både WinXP och Win7Pro på den och hårddisken beter sig lika på båda. Är lite osäker men tror den är ca. 4år gammal. Kör Minecraft server på den nu, sedan 2-3 månader tillbaka, och den står då på 24/7 och jag börjar bli lite orolig..
Så vad tror ni det kan vara för fel? Krasch på gång? :/

Visa signatur

Intel i7 3930K @4.3GHz | Phanteks PH-TC14PE White | 24GB CL9 @1600Mhz | 2x Asus 280X DCII TOP | MSI X79A-GD45 PLUS | Fractal Design Define R4 | Corsair RM 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnoxX:

Goddagens
Har en hårddisk, WD Caviar på 500GB som uppför sig mycket konstigt. Ända sedan jag installerade den i en ny dator så håller den på och "jobbar" hela tiden, utan att några program är igång. Alltså det traditionella "klickljudet" vid läsning/skrivning av data. Detta har alltså pågått redan från första uppstart efter installering av OS, så det kan inte vara virus eller liknande. Kör både WinXP och Win7Pro på den och hårddisken beter sig lika på båda. Är lite osäker men tror den är ca. 4år gammal. Kör Minecraft server på den nu, sedan 2-3 månader tillbaka, och den står då på 24/7 och jag börjar bli lite orolig..
Så vad tror ni det kan vara för fel? Krasch på gång? :/

Låter lite som crash, men behöver ju inte bli det heller..
Men jag hade min Hitachi 500gb som " FTP" " server " , och den klarade sig i 4 år starkt nog. Men klickljudet kommer ju från läsarmen så låter lite som att den blir slöare och sen crash. Som sagt det är en tidsfråga ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Kör resursövervakaren och kolla vad som jobbar mot disken.
CTRL+SHIFT+ESC ->prestanda tabben -> Resursövervakaren -> Disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör resursövervakaren och kolla vad som jobbar mot disken.
CTRL+SHIFT+ESC ->prestanda tabben -> Resursövervakaren -> Disk

Skriver: System, svchost.exe (netsvcs)
Läser: svchost.exe (netsvcs)

Visa signatur

Intel i7 3930K @4.3GHz | Phanteks PH-TC14PE White | 24GB CL9 @1600Mhz | 2x Asus 280X DCII TOP | MSI X79A-GD45 PLUS | Fractal Design Define R4 | Corsair RM 1000W |

Permalänk
Medlem

Om det är ett nyinstallerat system så är det normalt med diskaktivitet i upp till ett par timmar efter installation (beroende på datorns prestanda såklart).
Men det kan även vara nån form av malware som drygar sig.

Permalänk
Medlem

Tro, gissa och spekulera är ju som bekant ovetenskapliga häxkonster.

Testa disken med antingen HD Tune eller tillverkarens analys/diagnosprogg.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara indexering då?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Med "jobbar" menar du att det är viss diskaktivitet då och då ganska konstant, eller att den tokkör hela tiden

Jag själv gav upp indexering för att slippa tokkörningar som min fick för sig att göra titt och tätt, den tokkörde också på alla möjliga filer lännnnge som var ganska obegripliga, nåja slog av indexering så sluta det, använder också tredjeparts program när jag söker nu, locate32, nackdel är inte realtidsuppdateringar eller uppdatering per dygn, bara manuell start av det. så letar efter annan bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300