Microsoft ger ledtråd om Windows 8 i oktober

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Det är väl snarare så att marknadsföringen inte ens har börjat? Kanske blir de lite mindre hemliga när betaversionen släpps.

De har ju sin utvecklingsblogg som är väldigt intressant att läsa. Där går de igenom nyheterna och förklarar rätt ingående hur de fungerar och motiverar också ofta varför de gjort de val de gjort. Trodde det skulle vara givet i allas RSS-läsare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

De har ju sin utvecklingsblogg som är väldigt intressant att läsa. Där går de igenom nyheterna och förklarar rätt ingående hur de fungerar och motiverar också ofta varför de gjort de val de gjort. Trodde det skulle vara givet i allas RSS-läsare.

Jo, jag följer förvisso rapporteringen men det är väl knappast marknadsföring i normal mening? Snarare intressant läsning för de redan intresserade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Jo, jag följer förvisso rapporteringen men det är väl knappast marknadsföring i normal mening? Snarare intressant läsning för de redan intresserade.

Jag har inte sett någon klassisk marknadsföring från Windows sen de släppte XP.

Edit: inte bra att blanda engelska och svenska i samma inlägg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har inte sett någon klassisk marknadsföring från Windows sen de släppte XP.

Nej riktigt så hårt har de väl inte satsat på senare år, men det lilla som finns handlar väl (föga förvånande) mera om windows 7 än om windows 8? Titta på microsoft.com till exempel; går det ens att klicka sig vidare till utvecklarnas redogörelser?
Mycket är ju dessutom höljt i dunkel: när kommer det lanseras, kommer det finnas många versioner, hur var det med arm-versioner, kommer alla versioner ha metro-gränssnittet, hur fungerar windows-marknaden, osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

...wall of text...

Du hävdar att din teori om vilka Windows som flippat/floppat stämmer - har du en källa på det - eller är det bara tyckande från din sida.
Skilj på troende/tyckande och fakta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jo den stämmer, och du såg inte att jag bara nämnde operativsystem som var gjorda för desktop?

Jag är ganska säker på att du skrev "w8 flopp enligt mig, utvecklat och gjort för tablets, inte direkt ett desktop os system."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

Goda nyheter, Windows 8 får ett nytt filsystem som heter ReFS. Bland efterlängtade nyheter finns till exempel checksum som ska skydda mot korrupt data. Vet att Linuxnördarna pratar mycket om denna funktion i ZFS+. Det verkar även om som de där RAID-liknande funktionerna som det talades om när de introducerade strorage pools återfinns i filsystemet. Alltså en egen version av RAID1 och RAID5 (spegling och paritetsdata).

Bara designat för surfplattor var det ja?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Jag kommer garanterat att testa W8 sedan.

Tyvärr så tror många att det enbart kommer med Metro, men det tyder på att folk inte verkar vara speciellt läskunniga.
Grejen med Metro är att du ska kunna göra W8 på desktop, server, paddor, mobiler osv och de enheter som inter har någon mus/tangetbord kör Metro, dvs du kör "samma" os på dina enheter och kan således enkelt synca/dela mellan dessa.

Att sedan som PowerNet såga ett inte ens släppt OS innan man testat det för att det eventuellt inte passar hans miljö är bara så patetiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

mm, finns 1 nyhet för tablets: metro

för dekstop: hyper-v, storage pools, filhantering, vhd hanetring, iso hantering m.m

känns inte så speciellt anpassat för tablets förutom ett gui som går att stänga av

Skrivet av PowerNet:

Metro är ju bara ivägen, hyper-v, storage pools, annan filkopiering är inget som finns behov av att ha.
Möjligen att kunna mounta .iso/.img filer direkt, men ser egentligen ingen större nytta av det heller.

som sagt, att såga ett OS bara för att DU inte har någon nytta med några av de nya funktionerna. löjligt, inte ens värt att försöka diskutera det med dig.

Jag kan mycket väl tänka mig att det kommer floppa hos företag, just för att det inte finns så stora nyheter för vanliga användare, och att då det inte är ekonomiskt att byta upp sig från t.ex. w7. Men det är inte samma sak som att operativsystemet skulle vara dåligt.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du glömde Win NT 4.0, Win98SE, Win2000, Win Mobile, Win2003, Win2008, Win2008R2, Windows Embedded CE 6.0, Windows Fundamentals for Legacy PCs, Windows XP Embedded, Windows Home Server, Windows Mobile 6.5, Windows Phone 7 m.m.

Tycker att vi ganska lätt kan konstatera att din teori inte stämmer.

Åhh Windows 2000, min första äkta kärlek.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

Goda nyheter, Windows 8 får ett nytt filsystem som heter ReFS. Bland efterlängtade nyheter finns till exempel checksum som ska skydda mot korrupt data. Vet att Linuxnördarna pratar mycket om denna funktion i ZFS+. Det verkar även om som de där RAID-liknande funktionerna som det talades om när de introducerade strorage pools återfinns i filsystemet. Alltså en egen version av RAID1 och RAID5 (spegling och paritetsdata).

Bara designat för surfplattor var det ja?

Jag har alltid tyckt att surfplattor är lite onödiga... Nu vill jag ha en surfplatta med RAID 5.

Permalänk
Medlem

Men ReFS kommer väl bara för w8 server? och det är nog inget man lägger på en padda

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Alldeles för lång tid.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut tänka mig att det kan bli Windows 8 på åtminstone en del av företagets datorer när det släpps, bara för Metros skull (har inte läst på om andra funktioner än). Vi har redan i nuläget en lärare som testar en vanlig laptop med vridbar skärm med "penn touch skärm" eller vad man ska kalla det när en penna krävs för att touchen ska funka som kör Windows 7 för att det ska funka normalt när han vrider skärmen till sin traditionella position och för att det ska vara kompatibelt med allt annat. Det finns tankar om att eleverna ska få egna datorer i större och större utsträckning, och en liknande lösning med Windows 8 för dem, lärare och andra inom andra delar av företaget som behöver bärbart skulle nog funka riktigt bra. Stationära datorer kan nog komma att uppdateras då också för att underlätta support.

PowerNet, jag måte fråga vad du jobbar med på företaget då? Från användarsidan så funkar XP okej, speciellt i miljöer där användarna är tillräckligt kunniga för att få lokal admin på datorerna, men för mig som tekniker så har 7 gjort jobbet mycket enklare. Tidigare var jag exemeplvis tvungen att logga ut en användare, logga in som mig själv, göra ändringar, logga ut och sen in som användaren igen för att testa att ändringarna fick önskat resultat. Nu så dyker det bara upp en ruta där jag får bekräfta med mina inloggningsuppgifter att det som ska göras är godkänt. För delade datorer i datorsalen och personalrummet så räckte det med att en person glömt logga ut för att datorn ska bli låst och oanvändbar tills man som administratör eller genom en omstart kastar ut användaren och därmed riskerar data förlust för honom/henne, medans nu så kan nästa person helt enkelt logga in ändå. I XP så hade folk ibland problem med att hitta och behövde hjälp, i 7 så kan de enkelt och snabbt söka efter vad som helst från start menyn.
Bara några snabba exempel på nyheter som gjort allt så mycket enklare. Ni kommer ju dessutom att bli tvungna att byta snart ändå när Microsoft slutar släppa säkerhetsuppdateringar till XP.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Issue, jag måte fråga vad du jobbar med på företaget då? Från användarsidan så funkar XP okej, speciellt i miljöer där användarna är tillräckligt kunniga för att få lokal admin på datorerna, men för mig som tekniker så har 7 gjort jobbet mycket enklare. Tidigare var jag exemeplvis tvungen att logga ut en användare, logga in som mig själv, göra ändringar, logga ut och sen in som användaren igen för att testa att ändringarna fick önskat resultat. Nu så dyker det bara upp en ruta där jag får bekräfta med mina inloggningsuppgifter att det som ska göras är godkänt. För delade datorer i datorsalen och personalrummet så räckte det med att en person glömt logga ut för att datorn ska bli låst och oanvändbar tills man som administratör eller genom en omstart kastar ut användaren och därmed riskerar data förlust för honom/henne, medans nu så kan nästa person helt enkelt logga in ändå. I XP så hade folk ibland problem med att hitta och behövde hjälp, i 7 så kan de enkelt och snabbt söka efter vad som helst från start menyn.
Bara några snabba exempel på nyheter som gjort allt så mycket enklare. Ni kommer ju dessutom att bli tvungna att byta snart ändå när Microsoft slutar släppa säkerhetsuppdateringar till XP.

nu får du nog läsa om från början
jag jobbar på det företag som redan nu håller på att uppgradera hela vår system center lösning till 2012 beta, så vi ligger i framkant. samt så längtar vi tills w8 kommer som både klient och server så vi kan börja köra det.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo den stämmer, och du såg inte att jag bara nämnde operativsystem som var gjorda för desktop?

Antingen förstår han att bl a NT och 2000 användes på det sättet också, speciellt på företag som du tidigare disktuerat, eller så är det allmänt konstigt att du kastar in Windows 8 i jämförelsen då du påstår att det inte är ett desktop-OS.

Skrivet av PowerNet:

Att windows allokerat allt minne men vägrar släppa det då det behövs så gör det att datorn blir segare.

Om du fått det så måste du klantat till något då jag aldrig sett det problemet på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu får du nog läsa om från början
jag jobbar på det företag som redan nu håller på att uppgradera hela vår system center lösning till 2012 beta, så vi ligger i framkant. samt så längtar vi tills w8 kommer som både klient och server så vi kan börja köra det.

Ja, blev fel namn där, menade PowerNet

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Kör testversionen av Windows 8 på en helt vanlig bärbar dator utan pekskärm.

Buggigt, javisst. Men på det stora hela en förbättring jämfört med Windows 7, även om man inte har en surfplatta.

Ser fram emot betan i februari med programaffären och allt annat.

Permalänk

Sweet! Blir att ladda ner det och prova när det väl släppts då.

Visa signatur

APB: Reloaded <3