Permalänk

Grammatisk gåta!

Hej!

Tänkte höra om det fanns något grammatiskt snille här på swec angående situationstecken och paranteser!
Känns som folk på detta forumet i regel är ganska flitiga på att rätta andras grammatik, som exempelvis sär skrivningar

Hur skulle du skiva denna meningen?

Har du en skruvmejsel? (en sånn man skruvar med)

Har du en skruvmejsel (en sånn man skruvar med)?

Har du en skruvmejsel? (en sånn man skruvar med?)

Har du en skruvmejsel (en sånn man skruvar med) ?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk

Jag skulle inte skiva, men skriva:

Har du en skruvmejsel (en sån man skruvar med)?

Så här tolkar jag meningarna:

Har du en skruvmejsel? (en sånn man skruvar med) - ingen mening utan punkt.

Har du en skruvmejsel (en sånn man skruvar med)?

Har du en skruvmejsel? (en sånn man skruvar med?) - Du undrar om han har en slruvmejsel och samtidigt frågar om det är en sån man skruvar med.

Har du en skruvmejsel (en sånn man skruvar med) ? - Frågetecknet ser lite off ut.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Entusiast

En bra regel är att undvika parenteser så långt det går. Oftast passar ett kommatecken eller ett semikolon bättre och det blir då mycket lättare att läsa. Jag hade helt klart skrivit som GaMeR2K5.

Sen finns det inget som heter situationstecken. Jag tror du menar citationstecken eller citattecken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Då har jag lärt mig att det heter skriva och inte skiva, det finns inga situationstecken utan endast citationstecken, parenteser fungerar bättre som plan b, och att semikolon är ett lämpligt alternativ!

Frågan är dock, vad är "skillnaden" mellan kolon och semikolon?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Då vi talar om en huvudsats och en bisats så kan vi dra slutsatsen att vi inte kan använda ett semikolon då dessa används som skiljetecken mellan två huvudsatser. Vi kan inte heller ha bisatsen separat. De två skiljetecken vi kan använda är således tankstreck (–) eller komma (,).

Har du en skruvmejsel – en sådan som man skruvar med?
Har du en skruvmejsel, en sådan som man skruvar med?

Stilistiskt skulle man kunna argumentera för att tankstrecket här då skulle markera att det egentligen är självklart att man just skruvar (som huvudsaklig aktivitet) med skruvmejslar, medan kommat säger att det är just en skruvmejsel för skruvande man avser och inte en för öppnande av färgburkar.

Hade meningen inte varit en replik hade vi även kunnat använda parenteser () för att markera tillägget, men bågparenteser används endast i löptext, inte vid återgivande av tal.

Skillnaden mellan kolon och semikolon är att de är två helt separata tecken.

Ett semikolon används som skiljetecken mellan två huvudsatser där en punkt är för "stark" och ett komma för "svagt". Det kan även användas för att separera grupper vid uppräkning.
Exempel (ärligt stulna från Språkrådets "Svenska skrivregler"):
Ryggsäcken stod där packad med det nödvändigaste: ombyteskläder, varm mössa; smörgåsar, frukt och varm dryck; kniv, karta och kompass.
Jurist vill jag inte bli; det låter så torrt.

I det sista exemplet ser vi att det skulle gå precis lika bra med (selleri?) komma eller punkt. I det första exemplet skulle det kunna fungera att lista alla saker åtskilda med komma, men semikolonet gör det hela mer överskådligt.

Kolon används före uppräkningar och exempel, före citat och replik, samt i sifferuttryck och förkortningar.

Exempel (återigen ärligt stulna då jag är dålig på att komma på exempel):
Du ska ha tre valsedlar: en gul, en blå och en vit.
Nu förstod jag plötsligt: mannen var blind.
Hon citerade Karlsson på taket: "Lugnt, bara lugn."
Min paroll är: Gratis cyklar åt alla!

Exempel på siffror och förkortningar tänker jag dock inte rabbla.

Edit: För övrigt är "denna meningen" en vedervärdig syntaktisk tautologi, men det är en annan historia ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har du en skruvmejsel; en mejsel du skruvar med?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Har du en skruvmejsel; en mejsel du skruvar med?

"En mejsel du skruvar med" är fortfarande en bisats och kan därav inte föregås av ett semikolon.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

"En mejsel du skruvar med" är fortfarande en bisats och kan därav inte föregås av ett semikolon.

Mitt svenska.. :/
Har du en skruvmejsel; skulle du kunna tänka mig att låna mig den?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Har du sån där man skruva med?! skulle jag skriva

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

"Har du en skruvmejsel? Skojar du eller? Vet du inte vad det är?"

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Mitt svenska.. :/
Har du en skruvmejsel; skulle du kunna tänka mig att låna mig den?

Lite överkonstruerad då man uteslutande skulle sätta de två som helt separata meningar.
"Jag ser att du har en skruvmejsel; skulle du kunna låna mig den?" skulle kunna fungera däremot.

Finns ett bra motto i engelskan, som även passar bra in i svenskan, för hur man bör använda semikolon: "If in doubt, do without."

Jag kan utan tvekan säga att jag ser 20 felaktiga användningar av semikolon (många säkerligen felslag på tangentbord) för varje korrekt använt semikolon.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crazy Ferret:

Lite överkonstruerad då man uteslutande skulle sätta de två som helt separata meningar.
"Jag ser att du har en skruvmejsel; skulle du kunna låna mig den?" skulle kunna fungera däremot.

Finns ett bra motto i engelskan, som även passar bra in i svenskan, för hur man bör använda semikolon: "If in doubt, do without."

Jag kan utan tvekan säga att jag ser 20 felaktiga användningar av semikolon (många säkerligen felslag på tangentbord) för varje korrekt använt semikolon.

Det är därför jag aldrig använder semikolon annat än i kod. Man klarar sig utmärkt med punkt och kommatecken. Frågan är om inte semikolon är på väg att dö ut eftersom så få kan använda det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är därför jag aldrig använder semikolon annat än i kod. Man klarar sig utmärkt med punkt och kommatecken. Frågan är om inte semikolon är på väg att dö ut eftersom så få kan använda det?

Jag önskar att så vore fallet. Själv använder jag ytterst sällan semikolon – trots att jag vet hur det ska användas, eller kanske snarare just därför – men sedan finns det obelästa språkpretentiösa tomtar som vill verka lite bättre än alla andra och envisas med detta gudsförgätna skiljetecken (självklart överdrivet brukat och dessutom felaktigt). Vore det inte för att kodare behöver det skulle jag göra allt jag kunnat, inklusive bruk av väpnat våld, för att ändra den standardiserade tangentbordslayouten till att inte inkludera semikolon.

I korrekturläst löptext är det sedan länge på god väg att dö ut, tack och lov.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag önskar att så vore fallet. Själv använder jag ytterst sällan semikolon – trots att jag vet hur det ska användas, eller kanske snarare just därför – men sedan finns det obelästa språkpretentiösa tomtar som vill verka lite bättre än alla andra och envisas med detta gudsförgätna skiljetecken (självklart överdrivet brukat och dessutom felaktigt). Vore det inte för att kodare behöver det skulle jag göra allt jag kunnat, inklusive bruk av väpnat våld, för att ändra den standardiserade tangentbordslayouten till att inte inkludera semikolon.

I korrekturläst löptext är det sedan länge på god väg att dö ut, tack och lov.

I see what you did there...

Ja det känns något överflödigt med ett skiljetecken mellan komma och punkt i styrka. Själv har jag fullt upp med att få folk att sluta använda perenterser till allt. Framförallt i vetenskapliga texter blir det väldigt rörigt om man använder parentes både för att markera referenser och för att lägga in bisatser. När jag korrekturläser brukar jag gå på parentesjakt och i 99 % av fallen går de att ersätta rakt av med kommatecken.

Kan du tänka dig att utvidga ditt korståg mot tangentbordslayouten med att byta ut det raka citationstecknet mot riktiga citationstecken?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan du tänka dig att utvidga ditt korståg mot tangentbordslayouten med att byta ut det raka citationstecknet mot riktiga citationstecken?

Mnja, riktigt så långt skulle jag nog inte gå med vapenmakt, men ett plakat i förstamajtåget kan jag nog sträcka mig till. En standardisering av det på global skala, förslagsvis till raka (och så kan vi avskaffa ickemetriska mätsystem av bara farten) så blir det enkelt, vore att föredra över att hålla kvar vid gamla traditioner.

Nej, skämt åsido, en implementering av autokorrigering, likt den du finner i Word, av citationstecken vore på sin plats i forumsmjukvara och dylikt, men oddsen för att det kommer att hända inom överskådlig framtid är säkerligen inte de bästa som står att finna. Måste väl dock tillägga att det inte är något jag stör mig nämnvärt på när det kommer till texter på internet, troligen av två anledningar: dels (o)vana, och dels att övriga skrivfel får språknazistögonen att domna bort.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Lite OT men iallafall.

"Snabbt! Hämta synvinkeln, en sådan man mäter med!"

Fungerar bra på praktikanter. De springer bort till verktygsskåpet och letar febrilt efter en synvinkel. Det brukar kunna ge oslagbara reaktioner.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.