Företag som inte svarar på mail ang. praktikplats?

Permalänk
Medlem

Företag som inte svarar på mail ang. praktikplats?

Hur ska man bäst tackla om ett företag man drömmer om att ha praktikplats på inte svarar på mail där man visar sitt intresse för eventuell praktikplats?
Har gått nästan en månad och inte hört något än.

Att ringa dit känns inte som någon vettig idé då det skulle kosta en hel del med tanke på att företaget är internationellt.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Bli lite mer attraktiv som praktikprospekt och återkom.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt rekommendera att ringa upp företaget även fast det kostar lite mer. Ett telefonsamtal (om ej besök är möjligt) gör att du visar framfötterna mer än om du slänger iväg ett mail.

Vill du inte ringa så testa att slänga iväg ett till mail, annars finns det tyvärr inte så mycket att göra skulle jag tro.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Ringa eller gå till företaget är mycket lättare och bättre visar framförallt framfötterna samt då måste de svara menar de kan ju inte bara stå och glo på dig medans ett mail kan man slänga i papperskorgen sen inte bry sig.

Permalänk
Medlem

Långt ifrån alla företag bryr sig ens om att ta emot praktikanter, än mindre svara på förfrågan.

Permalänk
Medlem

Ring från af, dom slösar ju ändå bort det mesta av sina pengar så dom kan väl lika gärna stå för din samtal

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Klart du ska ringa, ditt mail ligger nog bortglömt långt, långt ner i någons mailbox om det ens finns kvar efter en månad. Ha inte allt för höga förhoppningar. Det är bättre att hitta ett företag som verkligen är positiva och entusiastiska till att ta emot en praktikant, även om det inte råkar vara drömföretaget för dig att göra praktik på.

Satt själv fast i praktik-träsket när jag sökte praktik under min KY-utbildning. Många företag ser det snarare som en belastning än som gratis arbetskraft att ta emot en praktikant. Vissa lovade återkomma men hörde aldrig av sig, andra sa nej direkt på telefon när jag ringde.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan:

Hur ska man bäst tackla om ett företag man drömmer om att ha praktikplats på inte svarar på mail där man visar sitt intresse för eventuell praktikplats?
Har gått nästan en månad och inte hört något än.

Att ringa dit känns inte som någon vettig idé då det skulle kosta en hel del med tanke på att företaget är internationellt.

Några tips?

Kan ju vara så att dom har som praxis att dom inte tar imot prakitkanter helt enkelt. Men bara för den saken skull så borde dom väl svara på mail, tycker man.

Att ringa dit känns inte som någon vettig idé då det skulle kosta en hel del med tanke på att företaget är internationellt.
Nu vet jag inte om dom har den tjänsten kvar. Men jag vet då att man kunde gå till Arbetsförmedlingen och ringa därifrån om det gällde jobb eller om man sökte praktikplatser. Sen spelade det ingen roll om det var inom Sverige, eller om det var utomlands man ringde. Men, som sagt.. jag är osäker på om dom har kvar den tjänsten.

Kan vara värt att du tar en tripp ner till eran Arbetsförmedling och hör efter. Skadar ju inte.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10